• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    922

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bilen kommer på torsdag! det här med laddbox är en jäkla jungel.....

Får ladda via el-uttaget så länge, hoppas garaget inte brinner upp :D
 
Senast ändrad:

Thunell

Panerai
2-Faktor
Bilen kommer på torsdag! det här med laddbox är en jäkla jungel.....

Får ladda i el-uttaget så länge, hoppas garaget inte brinner upp :D


Jag har laddat min i över ett år i El-uttaget från garaget. Vill och ska också skaffa laddbox så fort jag får tummen ur och vet vilken jag ska köpa. :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag har laddat min i över ett år i El-uttaget från garaget. Vill och ska också skaffa laddbox så fort jag får tummen ur och vet vilken jag ska köpa. :)
Garaget är inte ens två år gammalt så det bör inte vara några problem.
Men känner att jag vill ha möjlighet till "snabbladdning"

Blir nog 3-fas 16kW eller så mycket som går att få
 

JEK

Cartier
Enda dom sagt är att den kommer vara mycket prisvärd. Men min gissning är att man inte kommer kunna få ladda-hemmastöd för en sådan installation.
Enda dom sagt är att den kommer vara mycket prisvärd. Men min gissning är att man inte kommer kunna få ladda-hemmastöd för en sådan installation.

trist och märkligt att man ska behöva skruva fast enheten för att det ska vara ok. Ett godkännande från elektriker på husets 3-fas borde räcka då den i övrigt verkar bocka av kraven.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har precis köpt laddbox :)
Om du kan koppla in 3-fas så sikta på det, tror det är det mest framtidssäkra.
Jag köpte en Charge Storm connected, som man kan styra och hämta statistik ifrån via en (gratis för privat) app.
https://chargestorm.se/produkter/chargestorm-connected/
Den behöver alltså en internetkabel, utöver strömkabeln.
Utöver det så har den en effektvakt som man kopplar ni på inkommande matning till huset. Effektvakten kommunicerar med laddboxen så att
inte max-ström överskrids och säkringarna börjar gå.
Man kan även ställa in timers etc.
Har precis börjat använda den och den fungerar som den skall.
Det är ganska mycket modern teknik, så det ställer lite krav på elektrikern.
Den enda nackdelen jag kan komma på är att anslutningarna sitter på översidan. Den är vattentät och IP-klassad, men det känns ändå idiotiskt att dra in strömkablar uppifrån.
Köper du en likadan och fastnar i installationen eller har frågor så är det bara att fråga eller PM:a. Det har tagit "min" elektriker sju svåra år att få till allting (han är faktiskt inte helt klar).
Ett exempel är internetuppkopplingen samt kommunikationen mellan laddbox <-> effektvakt. Man kan dra en enda nätverkskabel för detta (8 trådar).
Man använder då 4 trådar till nätverket och 3 till kommunikation laddbox effektvakt. Det blir snabbt komplicerat om man inte vet hur en vanlig nätverkskabel är kopplad från början.

Tack! Lät lite oroväckande att den verkar krånglig att koppla in, plattan till huset och garaget håller på att gjutas så vi har tagit höjd för 3-fas till garaget för att kunna sätta en laddbox där. Men ska kolla upp chargestrom :)

Håller med om att valet av laddbox är svårt. Det är en djungel därute. Finns många olika tillverkare och prisklasser. Börja med att fundera på vilket behov du har och tänk också ett antal år framåt.
hur snabbt behöver du ladda hemma?
installerar du 1-fas 16A så ger det 3,7kW vilket innebär att du laddar på cirka 2mil/h. Detta kan alla elbilar och laddhybrider ta emot.
Installerar du 3-fas 16A så ger det 11kW vilket är cirka 5-7mil/h, men idag är det många bilar som inte kan ta emot så hög effekt. Däremot är det framtidssäkert som @mega skriver. Men då för man också lägga till lastbalansering, vilket ser till att proppen inte går om du laddar bilen, tvättar, diskar och dammsuger samtidigt.
Sedan har flera laddboxar också appar eller kan styras online. Där kan du dra ner laddeffekten, tidsstyra laddningen eller få ut statistik.
fundera också på om du vill ha ett uttag eller en fast kabel. Fast kabel är ofta att föredra för bekvämlighetens skull. Men det absolut viktigaste är säkerheten. Se till att köpa en box som är godkänd enligt svenska och europeiska standarder. det företag jag jobbar på är oberoende laddoperatör och vi erbjuder 3 märken idag som vi tycker håller hög kvalité: chargestorm, charge amps och garo. Alla tre är svenska tillverkare som varit med länge. Men det finns såklart andra märken att välja bland. Tibber som du nämner är intressant också. Nackdelen är väl att den inte finns med fast kabel.

Tack :) Har lite att fundera på, kan de tre du nämnde dra ner laddefeekten och tidsstyra? Borde vara bättre att börja laddningen runt 2300 då är elen billigare och nätet inte lika använt som runt 17-22 tänker jag

Kan varmt rekommendera JuiceBox Pro :)

Tack ska kolla upp den :)

Jag har laddat min i över ett år i El-uttaget från garaget. Vill och ska också skaffa laddbox så fort jag får tummen ur och vet vilken jag ska köpa. :)

Vilken blir det? :)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tack! Lät lite oroväckande att den verkar krånglig att koppla in, plattan till huset och garaget håller på att gjutas så vi har tagit höjd för 3-fas till garaget för att kunna sätta en laddbox där. Men ska kolla upp chargestrom :)



Tack :) Har lite att fundera på, kan de tre du nämnde dra ner laddefeekten och tidsstyra? Borde vara bättre att börja laddningen runt 2300 då är elen billigare och nätet inte lika använt som runt 17-22 tänker jag



Tack ska kolla upp den :)



Vilken blir det? :)
Jag är nästan säker på att alla tre kan det. Men de kopplar upp på olika sätt. Så viktigt att kolla upp! Vissa laddboxar kopplas till husets, viktigt då att su har signal ut till boxen. Vissa boxar behöver LAN-kabel. Vissa bluetooth. Så kolla uppkoppling när du köper box :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag är nästan säker på att alla tre kan det. Men de kopplar upp på olika sätt. Så viktigt att kolla upp! Vissa laddboxar kopplas till husets, viktigt då att su har signal ut till boxen. Vissa boxar behöver LAN-kabel. Vissa bluetooth. Så kolla uppkoppling när du köper box :)

Toppen, tackar!

Beställde en Outlander idag också, så snart är man med i tråden på riktigt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tror jag kommer köra på Easee via Tibber men watte (lastbalanseraren) är slutsåld och går inte att få tag på....
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Yes har sett den, undrar bara när den kommer.
Då jag har två st 3-fasuttag hemma så är det rätt passande med en sådan. Den jag länkade till skall klara av 22kw med vilken är bra ifall man går full-el framöver.

Chargestorm har tagit fram en liknande produkt som kallas Njord. Tror den kommer bli populär.
 

demondave

Rolex
Ska man sammanfatta året lite så har en A6 Allroad och en M2:a bytts ut mot två Tesla Model 3 i vårat företag. Tittar man lite vidare så har företaget vi deläger bytt ut två A6 Allroad mot en e-tron och en Model 3, den externa ordföranden har gått från C-klass till i-Pace.

Kom inte och säg att inte elektrifieringen tagit fart på riktigt!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Helt ok räckvidd med tanke på temperaturen som råder nu.

Kommer i princip t o r till jobbet med en laddning. Får ut någonstans 4.3-4.8 mil, kör då som en normal människa....:D. Har ingen möjlighet att ladda bilen på jobbet tyvärr...

Ska ni köpa 330e bocka i HUD-tillvalet, grymt bra!
20191219_171021-01.jpeg
20191216_170048-01.jpeg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Helt ok räckvidd med tanke på temperaturen som råder nu.

Kommer i princip t o r till jobbet med en laddning. Får ut någonstans 4.3-4.8 mil, kör då som en normal människa....:D. Har ingen möjlighet att ladda bilen på jobbet tyvärr...

Ska ni köpa 330e bocka i HUD-tillvalet, grymt bra!
20191219_171021-01.jpeg
20191216_170048-01.jpeg
Har HUD på vår 320. Bästa tillvalet jag haft. Fanns tyvärr inte som tillval när vi köpte i3an.

har för övrigt bmws laddbox på 3-fas och den funkar finfint.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har ju länge tänkt åka el eller så, och tänkte att jag/vi skulle byta bruksisen mot el/hybrid ”snart”.
Har dock kommit på att vi ska skaffa en bil till i stället, att köpa under vår/sommar.
Vad är ”bäst”?
Vill helst ha:
Elbil
Kunna åka ToR till jobbet och ladda hemma. 3,5mil enkel resa.
Inte för liten.
Helst inte ny (snål)
Rimligt bekväm.

Beggad Ioniq kanske?
 

demondave

Rolex
Jag har ju länge tänkt åka el eller så, och tänkte att jag/vi skulle byta bruksisen mot el/hybrid ”snart”.
Har dock kommit på att vi ska skaffa en bil till i stället, att köpa under vår/sommar.
Vad är ”bäst”?
Vill helst ha:
Elbil
Kunna åka ToR till jobbet och ladda hemma. 3,5mil enkel resa.
Inte för liten.
Helst inte ny (snål)
Rimligt bekväm.

Beggad Ioniq kanske?

Jag väljer att ignorera storleksönskemålen och rekommendera beggad i3 eller ny eller ny-ish Zoe, alla säger att den ska vara riktigt bra efter faceliften. i3 mest för att den är så kul, men vill ju inte bli deppad när man kommer ut på morgonen och ska åka till jobbet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har ju länge tänkt åka el eller så, och tänkte att jag/vi skulle byta bruksisen mot el/hybrid ”snart”.
Har dock kommit på att vi ska skaffa en bil till i stället, att köpa under vår/sommar.
Vad är ”bäst”?
Vill helst ha:
Elbil
Kunna åka ToR till jobbet och ladda hemma. 3,5mil enkel resa.
Inte för liten.
Helst inte ny (snål)
Rimligt bekväm.

Beggad Ioniq kanske?
Vad är budgeten? I lägre prisklass finns i princip bara äldre Leaf som är någorlunda vettig.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag väljer att ignorera storleksönskemålen och rekommendera beggad i3 eller ny eller ny-ish Zoe, alla säger att den ska vara riktigt bra efter faceliften. i3 mest för att den är så kul, men vill ju inte bli deppad när man kommer ut på morgonen och ska åka till jobbet.
Vill inte åka liten bil. Hatar trångt, hatar de gånger jag städat efter krock (fd räddningstjänst) med liten bil.

Vad är budgeten? I lägre prisklass finns i princip bara äldre Leaf som är någorlunda vettig.
Mnja-ha, klart det finns en budget, men den är lite flytande. Bra är viktigare än billigt. Är Leaf bra, tro? Undrar hur liten en sådan är i verkligheten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vill inte åka liten bil. Hatar trångt, hatar de gånger jag städat efter krock (fd räddningstjänst) med liten bil.


Mnja-ha, klart det finns en budget, men den är lite flytande. Bra är viktigare än billigt. Är Leaf bra, tro? Undrar hur liten en sådan är i verkligheten.
Leaf stor som en normalstor familjebil (större än Golf, mindre än Passat typ) invändigt. Dock ganska litet och idiotiskt utformat bagage. Du får en vettig runt 150k. Det finns ännu billigare men de är ofta gamla budbilar (mekaniskt är det inget problem men de ser ofta ut som att de knuffats utför en bergvägg i lacken)

Zoe är för liten för att användas till något annat än att åka två personer i framsätet. Ingen last, inga stora barn där bak.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Leaf stor som en normalstor familjebil (större än Golf, mindre än Passat typ) invändigt. Dock ganska litet och idiotiskt utformat bagage. Du får en vettig runt 150k. Det finns ännu billigare men de är ofta gamla budbilar (mekaniskt är det inget problem men de ser ofta ut som att de knuffats utför en bergvägg i lacken)

Zoe är för liten för att användas till något annat än att åka två personer i framsätet. Ingen last, inga stora barn där bak.
Leaf låter rimlig. Hur är det där, du verkar ha grepp om detta, finns det någon årsmodell som man ”måste” börja på, någon facelift, nya batterityper eller så?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Leaf låter rimlig. Hur är det där, du verkar ha grepp om detta, finns det någon årsmodell som man ”måste” börja på, någon facelift, nya batterityper eller så?
Har inte de detaljerna. Däremot verkar det vid det här laget vara ganska klart att elbilar i allmänhet håller ihop alldeles utmärkt. Det är extremt få bilar som behöver byta batterier eller motorer. Generellt är det ju alltid vettigt att hoppa över första årsmodellen dock om möjligt, de första kunderna får alltid vara testkaniner i varierande omfattning.
https://www.blocket.se/tips-och-guider/bilguiden/begagnatguiden/nissan-leaf
 

larkad

Omega
Intressant tråd. Intresserad av bilar generellt, men har inte mycket koll på elbilar.
Har idag en Mercedes e-klass kombi diesel som förmånsbil som jag haft i tre år nu i vår.
Driver eget företag varför både företagets kostnad och förarens kostnad hamnar i mina fickor.
Då jag driver eget kan jag helt välja vad jag skall köpa för bil, ny, begagnad, prislapp.
Om jag skall välja en bekväm, lite lyxig bil på ren eldrift, dvs ej hybrid, vad har jag att välja på då och
vad är för- och nackdelar med olika modeller? Ändå ett val som är ekonomiskt vettigt förstås.
Nära tillhands eftersom jag gillar Mercedes är EQC. Är det ett bra val? Annars Audi e-tron, om nu
BMW kommer med en IX3? Känner mig lite tveksam till Teslas kvalitet jämfört med de tyska märkena.
Jag kör inte jättemycket utan kanske 1 500 mil per år. Skall jag överhuvudtaget välja en elbil som nästa
bil eller kanske vänta till nästa byte om 3-4 år då det finns mer att väja på, tekniken är bättre liksom
allmänna laddmöjligheter. Vad har ni för råd?
 
Senast ändrad:

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Intressant tråd. Intresserad av bilar generellt, men har inte mycket koll på elbilar.
Har idag en Mercedes e-klass kombi diesel som förmånsbil som jag haft i tre år nu i vår.
Driver eget företag varför både företagets kostnad och förarens kostnad hamnar i mina fickor.
Då jag driver eget kan jag helt välja vad jag skall köpa för bil, ny, begagnad, prislapp.
Om jag skall välja en bekväm, lite lyxig bil på ren eldrift, dvs ej hybrid, vad har jag att välja på då och
vad är för- och nackdelar med olika modeller? Ändå ett val som är ekonomiskt vettigt förstås.
Nära tillhands eftersom jag gillar Mercedes är EQC. Är det ett bra val? Annars Audi e-tron, om nu
BMW kommer med en IX3? Känner mig lite tveksam till Teslas kvalitet jämfört med de tyska märkena.
Jag kör inte jättemycket utan kanske 1 500 mil per år. Skall jag överhuvudtaget välja en elbil som nästa
bil eller kanske vänta till nästa byte om 3-4 år då det finns mer att väja på, tekniken är bättre liksom
allmänna laddmöjligheter. Vad har ni för råd?

Tesla Model S eller Model X är första modellerna att titta på!
 

joca

Patek
2-Faktor
Intressant tråd. Intresserad av bilar generellt, men har inte mycket koll på elbilar.
Har idag en Mercedes e-klass kombi diesel som förmånsbil som jag haft i tre år nu i vår.
Driver eget företag varför både företagets kostnad och förarens kostnad hamnar i mina fickor.
Då jag driver eget kan jag helt välja vad jag skall köpa för bil, ny, begagnad, prislapp.
Om jag skall välja en bekväm, lite lyxig bil på ren eldrift, dvs ej hybrid, vad har jag att välja på då och
vad är för- och nackdelar med olika modeller? Ändå ett val som är ekonomiskt vettigt förstås.
Nära tillhands eftersom jag gillar Mercedes är EQC. Är det ett bra val? Annars Audi e-tron, om nu
BMW kommer med en IX3? Känner mig lite tveksam till Teslas kvalitet jämfört med de tyska märkena.
Jag kör inte jättemycket utan kanske 1 500 mil per år. Skall jag överhuvudtaget välja en elbil som nästa
bil eller kanske vänta till nästa byte om 3-4 år då det finns mer att väja på, tekniken är bättre liksom
allmänna laddmöjligheter. Vad har ni för råd?
Beror på vad din anledning är för elbil. För att komma ner i mimkostnad är kanske inte så väsentligt med de milen per år tex :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Helt ok räckvidd med tanke på temperaturen som råder nu.

Kommer i princip t o r till jobbet med en laddning. Får ut någonstans 4.3-4.8 mil, kör då som en normal människa....:D. Har ingen möjlighet att ladda bilen på jobbet tyvärr...

Ska ni köpa 330e bocka i HUD-tillvalet, grymt bra!
20191219_171021-01.jpeg
20191216_170048-01.jpeg

Dock ej ren el utan du har ju kört på bensin också.
 
Topp