• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,009
Tesla har för dålig mjukvara tex
Nääääääääää är det någonting som är bra med bilen så är det just mjukvaran.

Provkör även model 3 highland om du inte gjort det samt nya Y vad gäller ljud i kupe och stolarna inte S-klass men klar förbättring. Har inte kört nya Y än men den har fått samma stolar som Highland model 3 samt alla jag sett säger att ljudnivån är klart förbättrad.
 
Senast ändrad:
Vi har blivit med laddhybrid. Nån som har någon värdefull input avseende laddbox hemma. Bor i hus, den ska sitta i garaget. Något speciellt märke man ska kika på/undvika, några speciella parametrar att ta i beaktande, några funktioner man "måste" ha/kan avstå osv...?
 
Vi har blivit med laddhybrid. Nån som har någon värdefull input avseende laddbox hemma. Bor i hus, den ska sitta i garaget. Något speciellt märke man ska kika på/undvika, några speciella parametrar att ta i beaktande, några funktioner man "måste" ha/kan avstå osv...?
Det är inte så stor skillnad på funktionerna i en laddbox. Det är en ganska enkel pryl som har till uppgift att skicka ström till bilen. Alla gör det, oberoende av om du betalat 5000 kr eller 35000 kronor för laddboxen. Skillnaden är att vissa har lite lull-lull-funktioner.
Tror Zaptec är fortsatt populärast. Glöm inte att du kan få 50% i avdrag från Skatteverket för installation och hårdvara.
Skaffa tibber så styr den när laddningen till när elen är som billigast.
 
Vi har blivit med laddhybrid. Nån som har någon värdefull input avseende laddbox hemma. Bor i hus, den ska sitta i garaget. Något speciellt märke man ska kika på/undvika, några speciella parametrar att ta i beaktande, några funktioner man "måste" ha/kan avstå osv...?
Du kan även få bidrag till en portabel laddare om det passar ens liv bättre.
 
Vi har blivit med laddhybrid. Nån som har någon värdefull input avseende laddbox hemma. Bor i hus, den ska sitta i garaget. Något speciellt märke man ska kika på/undvika, några speciella parametrar att ta i beaktande, några funktioner man "måste" ha/kan avstå osv...?
Håller med föregående och jag tänkte lite likadant!

Anlitade Bravida och det bekväma svenska Charge Amps tillsammans med deras lastbalanserare.

Vi laddar i eget varmgarage och jag har solceller på taket så med allt det invägt så blev det så här.

Framförallt skönt med lokal och stabil leverantör som kan underhålla via egen nätuppkoppling

Praktisk app som faktiskt fungerar! 🤪
 
Senast ändrad:
Det är inte så stor skillnad på funktionerna i en laddbox. Det är en ganska enkel pryl som har till uppgift att skicka ström till bilen. Alla gör det, oberoende av om du betalat 5000 kr eller 35000 kronor för laddboxen. Skillnaden är att vissa har lite lull-lull-funktioner.
Tror Zaptec är fortsatt populärast. Glöm inte att du kan få 50% i avdrag från Skatteverket för installation och hårdvara.
Skaffa tibber så styr den när laddningen till när elen är som billigast.
Zaptec erbjuder motsvarande funktion med "Eco-Mode" i deras app som också laddar utifrån vald avresetid och lägsta spotpris. Av egen erfarenhet funkar det väldigt bra så här långt.
 
bor man i en kommun som har effektavgift så blir det inte alltid billigare att ladda när spotpriset är som billigast(om man har timprisavtal). Spelar ingen roll om man har timpris eller fast vad gäller effektavgiften. Kommer komma till alla kommuner förr eller senare

Då det kommer påverka totalkostnaden för månaden för hela förbrukningen av hushållet om man man laddar med exv 10kw under 5h när effektavgiften mäts. Räcker med en dag spå kommer det slås ut på hela månaden.

Ställer vår laddare att ladda 00-06(input till effektavgiften mäts under 07-19 hos oss) sen är priset vad det blir eller så laddar vi bara inte de nätter där spot är grymt högt(då vi har timavtal)!
 
Senast ändrad:
bor man i en kommun som har effektavgift så blir det inte alltid billigare att ladda när spotpriset är som billigast(om man har timprisavtal). Spelar ingen roll om man har timpris eller fast vad gäller effektavgiften. Kommer komma till alla kommuner förr eller senare

Då det kommer påverka totalkostnaden för månaden för hela förbrukningen av hushållet om man man laddar med exv 10kw under 5h när effektavgiften mäts. Räcker med en dag spå kommer det slås ut på hela månaden.

Ställer vår laddare att ladda 00-06(input till effektavgiften mäts under 07-19 hos oss) sen är priset vad det blir eller så laddar vi inte bara de nätter där spot är grym högt(då vi har timavtal)!
Effektavgiften har slagit stenhårt för oss som har Ellevios nät. Några andra nätägare verkar ha tagit fram vettigare modeller. Jag har helt slutat ladda utanför klockan 22-6, där topparna bara räknas till hälften. Vi har 25 ampere säkring, vilket ger 17 kW om vi lyckas belasta alla tre faserna fullt ut. Detta skulle kunna ske om vi laddar samtidigt som värmesystem, spis och kanske torktumlare går samtidigt.

Jag ser så här långt, efter två och en halv månad med effektavgift att våra toppar mellan klockan 6 och 22 inte går över 7-9 kW, så länge vi inte laddar någon elbil. Detta ger en effektavgift på cirka 700 kr i månaden. Om jag skulle råka ladda elbil och därmed i värsta fall få tre timmar med 17 kW så åker effektavgiften upp till 1400 kr per månad. På helåret blir det en merkostnad på cirka 8000 kr. Eftersom detta helt och hållet är relaterat till elbilsladdning ser jag det som att elbilsladdningen blir cirka dubbelt så dyr per år, om vi råkar ladda före 22 en gång i månaden.

Effektavgiften suger verkligen för oss kunder. Meningen är att den ska ge incitament till att jämna ut effekttoppar, så att vårt elnät bättre klarar ökad förbrukning utan dyr utbyggnad. Men elnätsföretagen behåller sin intäktsram, som beslutats av Energimarknadsinspektionen. De ska således fortsätta fakturera exakt lika mycket, totalt för hela sin kundbas. Några kommer att lyckas ändra sitt förbrukningsmönster så att de får lägre kostnad, som då hamnar på andra kunder som inte lyckas ändra sitt mönster.

För vår del ser det ut som vi kan undvika att få dyrare elnätskostnad, men det sker till priset av förlorad flexibilitet i användningen av el. Vi får alltså sämre elnät för samma kostnad.

Om jag numera behöver ladda på dagtid max tre gånger i månaden så är det billigare att åka till en snabbladdare vid de tillfällena än att ladda hemma.

Som MaziK skriver försvinner också en stor del av incitamentet till timprisavtal och att faktiskt förbruka el när det är överskott. Istället uppmuntras elbilsägare att alltid ladda klockan 22-6 (om man är ansluten till Ellevios nät), helt utan hänsyn till utbudet av el.
 
Senast ändrad:
Effektavgiften har slagit stenhårt för oss som har Ellevios nät. Några andra nätägare verkar ha tagit fram vettigare modeller. Jag har helt slutat ladda utanför klockan 22-6, där topparna bara räknas till hälften. Vi har 25 ampere säkring, vilket ger 17 kW om vi lyckas belasta alla tre faserna fullt ut. Detta skulle kunna ske om vi laddar samtidigt som värmesystem, spis och kanske torktumlare går samtidigt.

Jag ser så här långt, efter två och en halv månad med effektavgift att våra toppar mellan klockan 6 och 22 inte går över 7-9 kW, så länge vi inte laddar någon elbil. Detta ger en effektavgift på cirka 700 kr i månaden. Om jag skulle råka ladda elbil och därmed i värsta fall få tre timmar med 17 kW så åker effektavgiften upp till 1400 kr per månad. På helåret blir det en merkostnad på cirka 8000 kr. Eftersom detta helt och hållet är relaterat till elbilsladdning ser jag det som att elbilsladdningen blir cirka dubbelt så dyr per år, om vi råkar ladda före 22 en gång i månaden.

Effektavgiften suger verkligen för oss kunder. Meningen är att den ska ge incitament till att jämna ut effekttoppar, så att vårt elnät bättre klarar ökad förbrukning utan dyr utbyggnad. Men elnätsföretagen behåller sin intäktsram, som beslutats av Energimarknadsinspektionen. De ska således fortsätta fakturera exakt lika mycket, totalt för hela sin kundbas. Några kommer att lyckas ändra sitt förbrukningsmönster så att de får lägre kostnad, som då hamnar på andra kunder som inte lyckas ändra sitt mönster.

För vår del ser det ut som vi kan undvika att få dyrare elnätskostnad, men det sker till priset av förlorad flexibilitet i användningen av el. Vi får alltså sämre elnät för samma kostnad.

Om jag numera behöver ladda på dagtid max tre gånger i månaden så är det billigare att åka till en snabbladdare vid de tillfällena än att ladda hemma.
Ja man får tänka sig för en och två gånger vad gäller vilka aktiviteter man gör samtidigt.

Som tur är en dag som idag så har vi just nu följande momentanförbrukning (ink uppvärmning av garaget). Men när det är kallare ute med uppvärming, spis och ugn samtidigt så blir det ju rätt hög momentanförbrukning och inget man kan göra åt det heller :(. I princip bara laddningen som går att styra över.
1000022705.jpg
 
Effektavgiften har slagit stenhårt för oss som har Ellevios nät. Några andra nätägare verkar ha tagit fram vettigare modeller. Jag har helt slutat ladda utanför klockan 22-6, där topparna bara räknas till hälften. Vi har 25 ampere säkring, vilket ger 17 kW om vi lyckas belasta alla tre faserna fullt ut. Detta skulle kunna ske om vi laddar samtidigt som värmesystem, spis och kanske torktumlare går samtidigt.

Jag ser så här långt, efter två och en halv månad med effektavgift att våra toppar mellan klockan 6 och 22 inte går över 7-9 kW, så länge vi inte laddar någon elbil. Detta ger en effektavgift på cirka 700 kr i månaden. Om jag skulle råka ladda elbil och därmed i värsta fall få tre timmar med 17 kW så åker effektavgiften upp till 1400 kr per månad. På helåret blir det en merkostnad på cirka 8000 kr. Eftersom detta helt och hållet är relaterat till elbilsladdning ser jag det som att elbilsladdningen blir cirka dubbelt så dyr per år, om vi råkar ladda före 22 en gång i månaden.

Effektavgiften suger verkligen för oss kunder. Meningen är att den ska ge incitament till att jämna ut effekttoppar, så att vårt elnät bättre klarar ökad förbrukning utan dyr utbyggnad. Men elnätsföretagen behåller sin intäktsram, som beslutats av Energimarknadsinspektionen. De ska således fortsätta fakturera exakt lika mycket, totalt för hela sin kundbas. Några kommer att lyckas ändra sitt förbrukningsmönster så att de får lägre kostnad, som då hamnar på andra kunder som inte lyckas ändra sitt mönster.

För vår del ser det ut som vi kan undvika att få dyrare elnätskostnad, men det sker till priset av förlorad flexibilitet i användningen av el. Vi får alltså sämre elnät för samma kostnad.

Om jag numera behöver ladda på dagtid max tre gånger i månaden så är det billigare att åka till en snabbladdare vid de tillfällena än att ladda hemma.
Håller helt med dig om att effektavgiften slår helt fel mot elbilist som vill ladda hemma. Man vill göra något bra för klimatet men "straffas" för det.
Vissa elnätsbolag har lite bättre modeller. Exempelvis Sollentuna Energi och Miljö som inte har ut någon effektavgift kvällar och helger.

Alla elnätsbolag ska införa effektavgift senast 1/1 2027. Ungefär 50 elnätsbolag har dock redan infört det. Problemet är att Energimarknadsinspektionens tillsynsuppdrag inte börjar förrän 1/1 2027. Så fram tills dess kan elnätsbolagen i princip bete sig hur som helst och ta ut effektavgifter som inte alls speglar den verkliga belastningen på nätet. Jag tror i och för sig att vi inom några år kommer se effektavgifter som varierar från timme till timme och att vi konsumenter får information om effektavgift ett dygn i förväg, precis som det är med timpris på elhanden. Men där är vi inte än tyvärr. Jag är dock med i ett projekt som tagit fram en standard för hur elnätsbolag, bilar och laddstationer kan kommunicera elnätspriset till varandra i realtid så att laddstationen/bilen kan styra laddningen till när elnätspriset/elhandelspriset är som billigast. Så det kommer att rullas ut inom en snar framtid..


Men en fråga till er som laddar hemma. vilken effekt laddar ni på och varför? För min egen del så bor jag i lägenhet och här laddar vi på 11kW. Men jag hade lika gärna klarat mig på 3,7kW. Det är inte ofta jag kommer hem med ett helt tomt batteri och behöver köra 40 mil dagen därpå...
 
Håller helt med dig om att effektavgiften slår helt fel mot elbilist som vill ladda hemma. Man vill göra något bra för klimatet men "straffas" för det.
Vissa elnätsbolag har lite bättre modeller. Exempelvis Sollentuna Energi och Miljö som inte har ut någon effektavgift kvällar och helger.

Alla elnätsbolag ska införa effektavgift senast 1/1 2027. Ungefär 50 elnätsbolag har dock redan infört det. Problemet är att Energimarknadsinspektionens tillsynsuppdrag inte börjar förrän 1/1 2027. Så fram tills dess kan elnätsbolagen i princip bete sig hur som helst och ta ut effektavgifter som inte alls speglar den verkliga belastningen på nätet. Jag tror i och för sig att vi inom några år kommer se effektavgifter som varierar från timme till timme och att vi konsumenter får information om effektavgift ett dygn i förväg, precis som det är med timpris på elhanden. Men där är vi inte än tyvärr. Jag är dock med i ett projekt som tagit fram en standard för hur elnätsbolag, bilar och laddstationer kan kommunicera elnätspriset till varandra i realtid så att laddstationen/bilen kan styra laddningen till när elnätspriset/elhandelspriset är som billigast. Så det kommer att rullas ut inom en snar framtid..


Men en fråga till er som laddar hemma. vilken effekt laddar ni på och varför? För min egen del så bor jag i lägenhet och här laddar vi på 11kW. Men jag hade lika gärna klarat mig på 3,7kW. Det är inte ofta jag kommer hem med ett helt tomt batteri och behöver köra 40 mil dagen därpå...
Kör max på laddaren mao 11kW

"standard för hur elnätsbolag, bilar och laddstationer kan kommunicera elnätspriset till varandra i realtid så att laddstationen/bilen kan styra laddningen till när elnätspriset/elhandelspriset är som billigast" nice!
 
Men en fråga till er som laddar hemma. vilken effekt laddar ni på och varför? För min egen del så bor jag i lägenhet och här laddar vi på 11kW. Men jag hade lika gärna klarat mig på 3,7kW. Det är inte ofta jag kommer hem med ett helt tomt batteri och behöver köra 40 mil dagen därpå...
Min BMW funkar bra att ladda på lägre effekt. Jag kör av bekvämlighet på 16 ampere, vilket ger 11 kW, men jag skulle lika gärna kunna köra på 8 eller 12 ampere. Begränsningen är att jag vill hinna ladda klart under tiden 22-6, vilket oftast går på 8 ampere, men ibland skulle kräva mer. Men det blir ganska pyssligt att ställa om detta i bilen varje gång, så jag låter den stå på 16 ampere.

Min frus Lexus har dock korkad enfasladdning, vilket med vår säkring oftast inte lämnar mer än16 ampere över för bilen. Med enfasladdning blir det cirka 3,7 kW. Den bilen vill ju helst ha 32 ampere, men det har vi inte säkring till. Den bilen är ju gjord för andra länder där man ofta har enfasanslutning på 100 ampere till huset.
 
Men jag hade lika gärna klarat mig på 3,7kW. Det är inte ofta jag kommer hem med ett helt tomt batteri och behöver köra 40 mil dagen därpå...
Jag har ingen elbil själv men jag antar att många bilar kopplas in och ligger på 11kW och sen ligger de på 100% eller förinställd spärr på, säg 80-90% långt innan bilen ska användas igen. Blir liksom att man kör 5-10 mil under dagen och sedan har en fulladdad bil klockan 01:30 på natten. Säg att man har en förbrukning på 20kWh/100km och kör 10 mil per dag i genomsnitt. Då "behöver" man i snitt ladda 20kWh per natt. Laddar man mellan 22-07 så har man ett 9-timmars spann man kan ladda på. Då räcker det med en genomsnittlig effekt på 2,2kW under natten för att få tillbaka de 20kWh man spenderat under dagen.

Nu vet jag inte hur effektavgifterna fungerar men om det är så att man åker på en avgift så fort man drar mer än en viss effekt så kan det vara värt att göra en liten kalkyl över sina behov. Det kan mycket väl vara så att det då blir billigare att de få gånger man använder mer och behöver större effekt (så man kommer över gränsen för effektavgift) ladda en stund på DC-snabbladdare för att komma upp i så mycket procent att man fixar resten hemma utan att komma över gränsen för effektavgift. Säg att man ligger på 20% vid dagens slut. Att man då svänger förbi en snabbladdare och kommer upp i 60%, för att sedan lösa resten hemma med lägre effekt. Det skulle kunna bli billigare än att åka på 1000kr eller vad det nu blir för avgift.

Obs: bara några tankar från någon som inte äger elbil och inte har så bra koll.
 
Håller helt med dig om att effektavgiften slår helt fel mot elbilist som vill ladda hemma. Man vill göra något bra för klimatet men "straffas" för det.
Vissa elnätsbolag har lite bättre modeller. Exempelvis Sollentuna Energi och Miljö som inte har ut någon effektavgift kvällar och helger.

Alla elnätsbolag ska införa effektavgift senast 1/1 2027. Ungefär 50 elnätsbolag har dock redan infört det. Problemet är att Energimarknadsinspektionens tillsynsuppdrag inte börjar förrän 1/1 2027. Så fram tills dess kan elnätsbolagen i princip bete sig hur som helst och ta ut effektavgifter som inte alls speglar den verkliga belastningen på nätet. Jag tror i och för sig att vi inom några år kommer se effektavgifter som varierar från timme till timme och att vi konsumenter får information om effektavgift ett dygn i förväg, precis som det är med timpris på elhanden. Men där är vi inte än tyvärr. Jag är dock med i ett projekt som tagit fram en standard för hur elnätsbolag, bilar och laddstationer kan kommunicera elnätspriset till varandra i realtid så att laddstationen/bilen kan styra laddningen till när elnätspriset/elhandelspriset är som billigast. Så det kommer att rullas ut inom en snar framtid..


Men en fråga till er som laddar hemma. vilken effekt laddar ni på och varför? För min egen del så bor jag i lägenhet och här laddar vi på 11kW. Men jag hade lika gärna klarat mig på 3,7kW. Det är inte ofta jag kommer hem med ett helt tomt batteri och behöver köra 40 mil dagen därpå...
Har ett bundit avtal fram till september med 74 öre/kWh sedan har jag begränsat så vi laddar på 5kW alltid mellan 22-06.
 
Jag laddar för det mesta på 10A (6,7 kW) på natten. Man ska inte överdriva betydelsen av effektsvgifter. För de allra flesta går det bra att ladda det man behöver på låg effekt under natten. Vid enstaka tillfällen, typ man kommer hem efter långresa med tomt batteri och ska iväg på ny långresa strax igen och behöver fullt batteri, blir det problem men då går det att ladda på snabbladdare.

Det är nästan alltid lägst elpris på natten så normalt sett vill man ladda samma tider som effektavgiften är lägst.

Jag har en Zaptecbox med effektvakt. Effektvakten fungerar inte ihop med vår värmepump och de ”smarta” funktionerna är kassa så jag har gett upp och kör den som en helt dum box och ställer laddströmmen och schemalägger laddning manuellt i bilens app. Det fungerar bra.
 
Har ett bundit avtal fram till september med 74 öre/kWh sedan har jag begränsat så vi laddar på 5kW alltid mellan 22-06.
Var och en får ju göra som man vill och har olika förutsättningar, men rent generellt är bundet avtal det sämsta man kan ha om man har elbil.

När jag laddar är spotpriset nästan alltid nära 0 kr/kWh.
 
Var och en får ju göra som man vill och har olika förutsättningar, men rent generellt är bundet avtal det sämsta man kan ha om man har elbil.

När jag laddar är spotpriset nästan alltid nära 0 kr/kWh.
Finns ju andra fördelar som att det är förutsägbart och bekymmerslöst. Man behöver inte planera för sin laddning…
 
Var och en får ju göra som man vill och har olika förutsättningar, men rent generellt är bundet avtal det sämsta man kan ha om man har elbil.

När jag laddar är spotpriset nästan alltid nära 0 kr/kWh.
Ja personligen tycker jag det är rätt nice att betala under kronan per kWh när grannen betalar över 8 för att värma huset. Låter inte elbilen styra alla val i livet och den är inte den enda förbrukaren i hushållet. Skillnaden mellan 74 öre och ner till noll är betydligt mindre än mellan 74 öre och upp till 824 öre också. Så på snittet sparar jag ändå pengar och behöver inte invänta lågt spotpris för att starta torktumlaren.

Det enda jag planerar för är laddning 22-06 för att undvika maxa effekt avgift vilket är helt oberoende av rörligt eller bundet. 😊
 
Jag har kommit fram till samma sak. Hade timpris ett tag men trots allt så drar elbilen "lite" i förhållande till uppvärmningen. Mitt vägda snitt hamnade på 82 öre vilket inte var värt krånglet.
 
Effektavgiften är det nya timpriset, alltså det man behöver styra efter för att hålla nere totalkostnaden för energi till elbilen.

Rörligt månadspris funkar bäst för mig. Ingen merkostnad för att överlåta risken på andra, som vid bundet elpris, och heller inget pyssel med att hitta enskilda timmar när spotpriset är lågt. Bara genomsnittet av spotpriset, med minimalt pålägg från elhandlaren.
 
Effektavgiften är det nya timpriset, alltså det man behöver styra efter för att hålla nere totalkostnaden för energi till elbilen.

Rörligt månadspris funkar bäst för mig. Ingen merkostnad för att överlåta risken på andra, som vid bundet elpris, och heller inget pyssel med att hitta enskilda timmar när spotpriset är lågt. Bara genomsnittet av spotpriset, med minimalt pålägg från elhandlaren.
Problemet med rörligt pris är ju att man inte vet vad man kommer betala för elen förens i slutet av månaden. På vintern kan det ju bli 3kr/kwh eller 30öre.

Svårt att anpassa förbrukningen efter det.

Det vettigaste borde vara att kunna ha ”dagspris” dvs ett snittpris per dag man får betala för.
 
Problemet med rörligt pris är ju att man inte vet vad man kommer betala för elen förens i slutet av månaden. På vintern kan det ju bli 3kr/kwh eller 30öre.
Det är inget egentligt problem för mig. Den mängd energi som behövs under en månad för att värma upp hus och varmvatten, laga mat, ladda elbil och annat, den behövs. Jag skulle troligtvis inte leva mitt liv annorlunda om priset var känt innan elräkningen kommer.

Även om priset vore känt, så skulle ju inte vädret vara det, vilket är avgörande för hur mycket energi som går åt till uppvärmning. Likaså vet jag inte alltid i förväg hur mycket jag behöver resa med bil.
 
Ingen som rullar EX90? Orimligt dyr och känns redan gammal men lockar mer än EV9.
Rullar cirka 200st i Sverige bara just nu. Orimligt dyr vet jag inte, den kostar väl samma som XC90 och andra bilar i den klassen.
Men gammal är den redan ja, är man sugen på den bör man nästan vänta tills faceliften får 800v (från ES90). Blir laddning på 350kW då och mer effektiv drivlina. Inte för att nuvarande 250kW är dåligt men när man vet att 800v och 350kW kommer så blir det ju surt att köpa en EX90 idag kanske - om man bryr sig mycket om sånt.
 
Senast ändrad:
Inte helt oväntat efter avsaknaden av positiva besked under de senaste månadernas försök med rekonstruktion, men definitivt tråkigt.

Så här från utsidan framstår det som att ledningen från dag ett lade allt krut på att skaffa finansiering och åtaganden från kunder, och alldeles för lite fokus på operations. Det är lite märkligt med tanke på att grundarna har solid bakgrund inom just operations.

Det här visar hur svårt det är att etablera en avancerad verksamhet från grunden inom ett område där konkurrenterna redan är gigantiska. Det kanske hade gått bättre om de inte hade satsat så stort och dyrt från början, utan börjat med ambitioner om mindre volymer. Men då hade det väl inte gått att få åtaganden från stora kunder.

Nu är det ju såhär att de som hade alla knivar i lådan genomskådade bluffen med Northvolt. Inte bara jag m fl, utan även Affärsvärlden som jag råkar läsa då och då.

Affärsvärlden har konskvent granskat svindleriet, och jag kan bara hålla med. De ledande i Northvolt borde sitta i fängelse.


Stark rekommendation att läsa vad de skriver.

Dessutom, till min stora häpnad har t o m Aftonbladet lyckats för en gångs skull:


Visst är det kul med en grön omställning.
 
Kan vi inte försöka hålla oss till el- och laddhybrider och inte fastna vid om grön omställning är rätt eller fel?

Elbilar kan vara en del av den, men måste inte vara det.
Tror många väljer elbil av andra skäl än att rädda världen, så vi kan väl släppa den biten?
 
Tillbaka
Topp