Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En rimlig nivå på standardisering är bra och gör produktionskostnader lägre. Men en absurd detaljstyrning på allt från plastkorkar på mjölkpaket till ständigt nya krav och regler på fordon, som ingen vill ha eller betala för, tex ISA, gör bara produkterna dyrare för konsumenterna.Vad är det som inte funkar bra, tycker du?
Avseende handel mellan EU-länderna, och att tillverkare inte behöver uppfylla specifika krav för varje land är EU en stor succé. Det har lett till lägre kostnader för tillverkare och påföljande lägre priser för kunderna, samt att det är enkelt att importera begagnade bilar från andra EU-länder.
Det är också effektivt att samordna standardiseringsarbetet och göra det gemensamt för hela EU, istället för att det ska finnas 27 nationella skattefinansierade organisationer som gör samma sak var och en för sig.
Vårt företag går bara på prisbasbelopp och inget annat vilket är väldigt märkligt. Sen har vi olika nivåer beroende på tjänst och om man väljer "miljöbil" (el/plugin-hybrid) eller övriga bilar.Nyfiken fråga, hur ser policyn ut för tjänste/förmånsbilar hos de företag ni jobbar på? Vår koncern har ett tak på 9000 kr i TCO vilket man inte kommer alls långt på med en körsträcka på 3000mil om året.
TCO 10 500 för hybrider och 11 500 för elbil, enda krav är att bilen måste vara laddbar på något sätt samt att det "helst" ska vara ren elbil. Också vid 3 000 mil/år i beräkningen.Nyfiken fråga, hur ser policyn ut för tjänste/förmånsbilar hos de företag ni jobbar på? Vår koncern har ett tak på 9000 kr i TCO vilket man inte kommer alls långt på med en körsträcka på 3000mil om året.
9500-19500 TCO beroende på position i bolaget (finns högre men inte någon i Norden som når högre nivåer), 1500 mil per år som beräkningsmodell (ok att köra mer). Vi godkänner att köpa viss utrustning som takbox och liknande fakturerat till bolaget utanför denna TCO, för lång och trogen anställd om önskad bil är nära men inte faller inom ramen kan kalkyl på 1000 mil/år godkännas och ev enstaka utrustning köpas efteråt med företagskort istället för som extrautrustning (såg några exempel på 360 kamera etc köpt för månadskostnad på bolaget).Nyfiken fråga, hur ser policyn ut för tjänste/förmånsbilar hos de företag ni jobbar på? Vår koncern har ett tak på 9000 kr i TCO vilket man inte kommer alls långt på med en körsträcka på 3000mil om året.
Jag tycker att det känns som en extremt smal marknad. Hur många köpare har behovet att pendla runt 20 mil per dag eller köra långresor där man inte kan stanna en eller två gånger på vägen för att ladda? Förstår faktiskt inte syftet med den bilen, i 99,99% av fallen hade man lika gärna kunnat köra med en ren elbil.Jag har fastnat för Lynk & Co 08, som snart släpps i sverige.
Vad tycker panelen om detta märke..
Räckvidd över 1000km, och elektrisk räckvidd på upp till 200km.
snabbladdning 10-80% på 33 min, på papper känns det som en riktigt bra bil.
Den kommer i 2 varianter med massa utrustning, och bra motoralternativ.
Lynk & Co 08
Nu kanske elbil och laddhybrid är äpplen och päron, och @Gabriel90 verkligen behöver en laddhybrid, men jag hade hellre valt till exempel en Lexus RZ för samma pengar och fått en riktig premium-elbil.Jag tycker att det känns som en extremt smal marknad. Hur många köpare har behovet att pendla runt 20 mil per dag eller köra långresor där man inte kan stanna en eller två gånger på vägen för att ladda? Förstår faktiskt inte syftet med den bilen, i 99,99% av fallen hade man lika gärna kunnat köra med en ren elbil.
Jag tycker att det känns som en extremt smal marknad. Hur många köpare har behovet att pendla runt 20 mil per dag eller köra långresor där man inte kan stanna en eller två gånger på vägen för att ladda? Förstår faktiskt inte syftet med den bilen, i 99,99% av fallen hade man lika gärna kunnat köra med en ren elbil.
Vad har du för scenario där du inte skulle klara dig med en hybrid med kortare räckvidd (mindre batteri = mindre resurser och billigare bil) eller med en ren elbil? Nackdelen med hybrider är att det är dubbla drivlinor och därmed fler problem som kan uppstå.Jag hade gärna kunnat tänka mig en hybrid med 200km räckvidd.
Ja, kanske men det är samtidigt det jag undrar. I vilka obskyra scenarier skulle man "behöva" en laddhybrid med så lång räckvidd på batteriet?Nu kanske elbil och laddhybrid är äpplen och päron, och @Gabriel90 verkligen behöver en laddhybrid, men jag hade hellre valt till exempel en Lexus RZ för samma pengar och fått en riktig premium-elbil.
Vad har du för scenario där du inte skulle klara dig med en hybrid med kortare räckvidd (mindre batteri = mindre resurser och billigare bil) eller med en ren elbil? Nackdelen med hybrider är att det är dubbla drivlinor och därmed fler problem som kan uppstå.
Ja, då tillhör du nog det smala segmentet.Jag bor i en stad i Norrland.
Visst klarar jag mig med mindre än 20mil i stan, men jag hade inte blivit ledsen för att komma 20mil på el.
Dessa 20mil blir närmare 10mil på vintern, kan jag tänka mig, och även det klarar jag mig på.
Det är alltid bra att ha lite reserver att gå på.
kikat lite på den modellen, men den är alldeles för liten som familjebil tycker jag med våra 3 barn.Nu kanske elbil och laddhybrid är äpplen och päron, och @Gabriel90 verkligen behöver en laddhybrid, men jag hade hellre valt till exempel en Lexus RZ för samma pengar och fått en riktig premium-elbil.
Ja, då tillhör du nog det smala segmentet.Men som jag har förstått det så är väl laddnätverket relativt bra utbyggt även i Norrland. Hade det inte funkat med en elbilför dig?
Är Lync så pass mycket rymligare alltså? Utvändigt är den 1,5 cm längre än RZ. Det är ett tag sedan jag satt i en RZ, men jag minns baksätet som rymligt med gott om benutrymme. Sätet sitter dock nära golvet, så har man långa ben sitter man ändå som en kratta. Men barn borde sitta alldeles ypperligt där bak. Och det borde även gå att få in ett par barnstolar.kikat lite på den modellen, men den är alldeles för liten som familjebil tycker jag med våra 3 barn.
och 08:an är en större suv vilket passar oss bra.
Problemet med de där systemen är att de läser av skyltar fel eller har fel kartdata så det plingar och håller på trots att man håller rätt hastighet för att den tror att man kör för fort. Riktigt irriterande.Jag fick en Subaru som lånebil vid en service nyligen. Den plingade varje gång jag gick över hastigheten.
Första dagen i mitt liv jag håller hastigheten över hela dagen. Alla femton mil jag körde den dagen.
Så kommer det att vara varje gång du sätter dig i en bil tillverkad efter juli 2024, tills du stänger av ljudet, varje gång du sätter dig i bilen.Jag fick en Subaru som lånebil vid en service nyligen. Den plingade varje gång jag gick över hastigheten.
Första dagen i mitt liv jag håller hastigheten över hela dagen. Alla femton mil jag körde den dagen.
Hastighetsmätare i bilar har en noggrannhet på cirka fem procent. Jag tror inte det går att garantera bättre noggrannhet med hastighetsmätare som tar signalen från bilens hjul. Det verkar inte vara aktuellt med hastighetsmätare som tar signalen från satellitnavigeringsystem, kanske beroende på att tillgängligheten hos sådana system inte kan garanteras på alla platser på jorden, och att systemen är relativt känsliga för skymd sikt och således inte fungerar i tunnlar.Har de fixat så hastighetsmätaren visar rätt hastighet nu för tiden? Min BMW gick 100 km/h gps-hastighet när farthållaren sattes på 106. Vore ju jobbigt om bilen pep vid 103 då och man egentligen kör under tillåten hastighet…
+ att jag tror inte att kunderna i allmänhet bryr sig tillräckligt mycket för att tycka att nuvarande lösning är ett problem.Hastighetsmätare i bilar har en noggrannhet på cirka fem procent. Jag tror inte det går att garantera bättre noggrannhet med hastighetsmätare som tar signalen från bilens hjul. Det verkar inte vara aktuellt med hastighetsmätare som tar signalen från satellitnavigeringsystem, kanske beroende på att tillgängligheten hos sådana system inte kan garanteras på alla platser på jorden, och att systemen är relativt känsliga för skymd sikt och således inte fungerar i tunnlar.
Något som kanske skulle fungera vore en hastighetsmätare som tar signalen från bilens hjul, och som kontinuerligt kalibrerar sig med hjälp av satellitnavigering. Men det är väl någon krona dyrare än dagens hastighetsmätare, så det lär inte bli aktuellt förrän det kommer regulatoriska krav, eller om någon tillverkare börjar med det och övriga hakar på för att inte förlora marknadsandelar.
Låter lågt.Nyfiken fråga, hur ser policyn ut för tjänste/förmånsbilar hos de företag ni jobbar på? Vår koncern har ett tak på 9000 kr i TCO vilket man inte kommer alls långt på med en körsträcka på 3000mil om året.
Satt och klämde på RZ, och den upplevde jag mindre än gamla lynk 01 som svågern kör runt i.Är Lync så pass mycket rymligare alltså? Utvändigt är den 1,5 cm längre än RZ. Det är ett tag sedan jag satt i en RZ, men jag minns baksätet som rymligt med gott om benutrymme. Sätet sitter dock nära golvet, så har man långa ben sitter man ändå som en kratta. Men barn borde sitta alldeles ypperligt där bak. Och det borde även gå att få in ett par barnstolar.
Bara att stänga av. Två tryck bort oftast.Jag fick en Subaru som lånebil vid en service nyligen. Den plingade varje gång jag gick över hastigheten.