• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,026
Som ny på det här med elbil... man fick ett "Kia Charge"-kort med bilen som de tycker att man ska ansluta sig till som ska vara Fantastisk Bra för Laddning Överallt.
(Jag gissar att andra tillverkar har något motsvarande också.)

Är det någon som använder sådant? Vad är vitsen med detta, vad får man som man inte kan få via andra appar eller helt enkelt betalning med kreditkort direkt (som många laddstationer har nu)?
Det är en så kallad roaming app - dvs den betalar åt dig hos de olika leverantörerna så du bara behöver en app/kort. Kolla upp priserna noggrant - om det inte ingår någon form av rabatt så brukar det alltid vara billigast att använda laddoperatörens egen app i stället.

Senast ändrad:
Det är en så kallad roaming app - dvs den betalar åt dig hos de olika leverantörerna så du bara behöver en app. Kolla upp priserna noggrant - om det inte ingår någon form av rabatt så brukar det alltid vara billigast att använda laddoperatörens egen app i stället.
Som jag misstänkte. Men jag kommer rätt sällan behöva snabbladda, och där det är mest troligt att det händer klarar nästan alla alternativ kreditkort. (Enligt ChargeFinder i alla fall.)

Men det kanske är värt att ha som backup i nödfall i stället för att ha en hög app:ar installerade som man aldrig använder...

Som ny på det här med elbil... man fick ett "Kia Charge"-kort med bilen som de tycker att man ska ansluta sig till som ska vara Fantastisk Bra för Laddning Överallt.
(Jag gissar att andra tillverkar har något motsvarande också.)

Är det någon som använder sådant? Vad är vitsen med detta, vad får man som man inte kan få via andra appar eller helt enkelt betalning med kreditkort direkt (som många laddstationer har nu)?
Ionity har ett par olika planer med olika månadsavgifter och olika pris per kwh.
Lämnade Audi charging för detta. De hade också ionity som prefered partner men till högre pris per kwh.
Allt har och göra med hur mycket du behöver ladda.

Så länge det inte krävs några månadsavgifter (tyvärr populärt bland tillverkarna) så är det väl inte fel att aktivera det
De har två varianter. En utan månadsavgift, men med en engångsavgift ("aktiveringsavgift") och "sessionsavgift" (per laddning antar jag), och en med månadsavgift och 15% rabatt (utom på ionity). Så för mig är kanske det första en möjlighet...

Hastighetsvarningen går i alla fall att stänga av med mute-knappen på ratten. (Man håller in den 5s). Körfältsjoxet verkar stanna av när man har stängt av det. Men piper till varje gång den tycker att hastighetsgränsen ändras (och det blinkar mycket på skärmen), vilket är lite irriterande i stan.
Ett stort skäl jag undviker aseatiska bilar, vill ha en tyst bil. Är motorn man vill höra :)

Jag har fastnat för Lynk & Co 08, som snart släpps i sverige.
Vad tycker panelen om detta märke..

Räckvidd över 1000km, och elektrisk räckvidd på upp till 200km.
snabbladdning 10-80% på 33 min, på papper känns det som en riktigt bra bil.
Den kommer i 2 varianter med massa utrustning, och bra motoralternativ.

Lynk & Co 08
En nackdel är (litet märke) osäkert andrahandsvärde och service.
En Volvo kan de flesta fixa.
Men man kan anta att de prisar in sig så mycket för slantarna

3.000 mil avklarade på 10 månader. Väldigt nöjd med bilen!
2021 M3 LR
Man kan lasta väldigt mycket i den och den fungerar ypperligt till mig som husägare.
1747561296459.png

Såg att Circle K nu har öppnat sin laddstation i Gårda, Göteborg. Det är kanske inte så märkligt med en ny laddstation i sig, men det ovanliga är ju att det är ett bensinbolag som öppnat den. Bara laddning alltså, inget fossilbränsle... (Den första i Norden hävdades det någonstans)

3.000 mil avklarade på 10 månader. Väldigt nöjd med bilen!
2021 M3 LR
Man kan lasta väldigt mycket i den och den fungerar ypperligt till mig som husägare.
1747561296459.png
Snygg bil(d) kollar efter en likadan 2021 LR, har den fungerat problemfritt för dig, köpte du den genom Tesla? Jag kollar runt hos olika handlare, och på Teslas begsida är bilarna typ 50-75k dyrare men med bättre garantier känns det som om något skulle hända så kanske värt det, ligger en för strax norr om 300k jag kanske ska kolla på i veckan.

Snygg bil(d) kollar efter en likadan 2021 LR, har den fungerat problemfritt för dig, köpte du den genom Tesla? Jag kollar runt hos olika handlare, och på Teslas begsida är bilarna typ 50-75k dyrare men med bättre garantier känns det som om något skulle hända så kanske värt det, ligger en för strax norr om 300k jag kanske ska kolla på i veckan.
Jag köpte den av Riddermarks och förutom lite småbuggar har den funkat perfekt. Buggar försvinner av sig själv :)
Motorn till automatöppningen av bagageluckan lade av men köpte beg för 1.200kr och bytte på 5 minuter, annars inga som helst problem.
Den går himla långt på laddning oxå plus oerhört smidigt att snabbladda på Teslas superchargers.

Jag hade inte betalat de pengarna för att handla av tesla. Motor och batterigaranti är samma på alla bilar oavsett vem som säljer. Du har också maskinskadeförsäkring om något händer med typ värmepumpen. I övrigt är det extremt få saker som går sönder på 2021> Model 3.

Säkert varit uppe tidigare men hur ska man tänka kring hybrid som begagnatbil, är det våghalsigt och mest dyrt att köpa när de börjar klättra uppåt 10k/mil?

Funderar på en andra bil och då tittat på tex xc40 vilket passar bra då den inte behöver vara så stor men gärna suv vilken ofta kommer som antingen hybrid eller någon form av mildhybrid verkar lite rörigt med deras motoralternativ ☺️🫣

Säkert varit uppe tidigare men hur ska man tänka kring hybrid som begagnatbil, är det våghalsigt och mest dyrt att köpa när de börjar klättra uppåt 10k/mil?

Funderar på en andra bil och då tittat på tex xc40 vilket passar bra då den inte behöver vara så stor men gärna suv vilken ofta kommer som antingen hybrid eller någon form av mildhybrid verkar lite rörigt med deras motoralternativ ☺️🫣
Hybridbatterier går extremt sällan sönder. Det är mest ett problem i teorin. Inte ens 20 år gamla priusar byter batterier i märkbar omfattning.

Låter ju betryggande med andra ord. Något man bör tänka på vad gäller tex mildhybrid vs laddhybrid?
Jag tror det viktigaste är att titta på vilken typ av körning du gör , det finns inte per automatik ett alternativ som är bättre än det andra. Detsamma gäller övriga drivmedel också för den delen.

Kör du mycket i stadstrafik, men saknar möjlighet att ladda, då tycker jag kan vara ett vettigt alternativ.

Jag tror det viktigaste är att titta på vilken typ av körning du gör , det finns inte per automatik ett alternativ som är bättre än det andra. Detsamma gäller övriga drivmedel också för den delen.

Kör du mycket i stadstrafik, men saknar möjlighet att ladda, då tycker jag kan vara ett vettigt alternativ.
Sant, kör mycket resor upp till 3 mil men sedan då och då längre resor och +30 mil 6-10 ggr/år eller så. Men har hus där laddbox fanns vid köp så känns som att en laddhybrid kanske skulle vara ett ganska bra alternativ för oss.

Jag har ganska dålig koll på prisnivåer och alternativ, men känns hel-el helt fel?
Jag tycker det är jättestor skillnad i upplevelse och känsla mellan elbil och laddhybrid. Den BMW 530e jag hade som hyrbil i en vecka kändes som 95 procent bensinbil, och knappt alls som en elbil. Väldigt olik min egen BMW i4, och då är det ju ändå många saker som ytligt är lika mellan dessa bilar.

Om man inte redan är ordentligt bekant man elbilar rekommenderar jag att man gör en rejäl provkörning, och då menar jag inte 30 minuter. Låna hem en elbil över helgen, det brukar gå bra med nya bilar, men kanske inte på begagnat? Det finns säkert någon handlare som har en ny modell som de gärna ser att intresserade provkör ordentligt över helgen. Prova gärna att ladda, också.

Senast ändrad:
Trist, en per natt…gör buset så?
Väljer en bil o rensar rent, sedan byter bilmodell och fortsätter?

Verkligen tråkigt. En lokaltidning i Norrbotten skrev nedan i vintras, så är kanske av samma skäl det plockas Lexus nu?

Polisen: Östeuropeisk liga har siktet inställt på Toyota RAV4​

När kriget i Ukraina startade stängde Toyota en fabrik i Sankt Petersburg. Nu varnar polisen för att ligor från Östeuropa är i farten – med ett enda mål: Att stjäla bilar av modellen RAV4.
– Man behöver reservdelar, säger Lars-Marthin Markstedt.

Verkligen tråkigt. En lokaltidning i Norrbotten skrev nedan i vintras, så är kanske av samma skäl det plockas Lexus nu?

Polisen: Östeuropeisk liga har siktet inställt på Toyota RAV4​

När kriget i Ukraina startade stängde Toyota en fabrik i Sankt Petersburg. Nu varnar polisen för att ligor från Östeuropa är i farten – med ett enda mål: Att stjäla bilar av modellen RAV4.​

– Man behöver reservdelar, säger Lars-Marthin Markstedt.​

Just rx450h har ju stulits i ett par år. Var ett par artiklar för 2-3 år sedan om jag minns rätt

Tillbaka
Topp