• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,026
Just rx450h har ju stulits i ett par år. Var ett par artiklar för 2-3 år sedan om jag minns rätt
Toyota och Lexus stjäls utav bara helvetet fortfarande. RAV4, NX och RX. Har skruvat upp försäkringspremierna. Toyota tillverkar bra bilar, men helt otroligt tafatta och oförstående till situationen. Gå in på larmtjänst.se och titta.

Påminner om BMW när de stal rattar. Var helt kaos ett tag.

Fick min Lexus Rx450h laddhybrid (2023) stulen i förrgår natt. Förjävligt. De har stulit en sådan per natt här i stockholm. Om någon annan har har här på forumet, så ställ i garage om möjlighet eller sätt rattkrycka.
Har följt på Larmtjänst.se och varenda jävla dag verkar en RX bli stulen (pågått längeee nu). Förstår inte vad Toyota/Lexus håller på med. Jag hoppas att Toyota/Lexus får betala kunder för detta.

Stå på dig!

Det är helt på Toyota/Lexus att ordna detta.
Värt att tillägga:

Andra exklusiva bilar stjäls nästan alltid genom nyckel. Det innebär personrån eller inbrott i bostad (plundrar nyckelskåp). Det finns en god anledning till varför tjuvar endast stal ratt och airbag från BMW (bilen var svårare att få start och flytt på -- omöjligt utan ägarnyckel, dvs).

Senast ändrad:
Med ungefär samma krav (bakåtvänd stol) plus barnvagn etc valde vi en i5 touring. Kör E-klass idag och tyvärr är EQEn för dålig när det kommer till plats i baksäte och bagage för vår del.

Håller med föregående här att det är svårt att gå från E-klass till tex Kia. Bra bilar definitivt men har blivit bortskämd när det kommer till komfort.

Leverans i fredags, beställd mitten av Feb.
Änsålänge väldigt nöjd. Tyst, komfortabel och känns framför allt som en ”vanlig” 5 serie touring.
IMG_6200.jpeg

IMG_6194.jpeg

IMG_6196.jpeg

Är lite sugen på en i5 touring x-drive. Kan man räkna med några vettiga deals/rabatter vid finansiell leasing företag?

Är lite sugen på en i5 touring x-drive. Kan man räkna med några vettiga deals/rabatter vid finansiell leasing företag?

Lagerbilar kan de göra en del på verkar det som. Speciellt de bilar som är av konfigurationen innan 1a mars (då de bytte lite komponenter i drivlinan för extra räckvidd).

Den ramavtalsrabatt vi fick var dock ganska dålig. Deras vinterhjulserbjudande de körde i vår var kanon, 18900 för kompletta original M-hjul, kanske det gäller fortfarande.

Ja, den kopplingen är jag med på.
Det var bara att skämtet flög över mig så in i helsicke. Tänkte att det var någon riktig grej för att typ hamna under någon hastighetsgräns eller så.
#dumstrut

Någon mer med Zaptec GO laddbox hemma som upplevt att den är extremt krånglig att uppdatera firmware på?

Höll på att bli tokig av att stå ute i regnet en kväll och inte få igång det så fick åka ner till Mc Donken och snabbladda eftersom jag behövde ha bilen full laddad morgonen efter…

Ska tilläggas att nu verkar den ha lyckats uppdatera utan att jag gjort något annorlunda. Så det kräver sitt tålamod att va elbilsägare, farsan min hade nog blivit förbannad och skrotat både bil och laddbox för länge sedan så där kommer elbil aldrig vara ett alternativ då han avskyr allt som behöver ha en app på telefonen… 😅

Någon mer med Zaptec GO laddbox hemma som upplevt att den är extremt krånglig att uppdatera firmware på?

Höll på att bli tokig av att stå ute i regnet en kväll och inte få igång det så fick åka ner till Mc Donken och snabbladda eftersom jag behövde ha bilen full laddad morgonen efter…

Ska tilläggas att nu verkar den ha lyckats uppdatera utan att jag gjort något annorlunda. Så det kräver sitt tålamod att va elbilsägare, farsan min hade nog blivit förbannad och skrotat både bil och laddbox för länge sedan så där kommer elbil aldrig vara ett alternativ då han avskyr allt som behöver ha en app på telefonen… 😅

Din far och jag har något gemensamt ... ;)

Väljer mellan Tesla Model 3 och Polestar 2. Kommer att köra längre resor och vill försäkra mig om att det går även vintertid, så därför är 550km+ ett måste. Finns det någon modell som jag borde ha med i jämförelsen?

Min far är inte alls teknikintresserad. Så pass ointresserad att han totalt skickar 5-6 SMS till mig under hela mitt liv.
Däremot är han intresserad av miljöfrågor så han har skaffat solceller på taket och köpte ut min gamla förmånsbil.
Jag skaffade en ABB-laddbox till honom. Där behövs ingen app. Bara koppla in och börja ladda. Hur smidigt som helst.
Gissar att app inte är nödvändigt på någon laddbox egentligen, utan mer nice to have?

Väljer mellan Tesla Model 3 och Polestar 2. Kommer att köra längre resor och vill försäkra mig om att det går även vintertid, så därför är 550km+ ett måste. Finns det någon modell som jag borde ha med i jämförelsen?
550km+ utan laddstopp? Undrar om det finns någon bil som klarar det i landsvägsfart

Min far är inte alls teknikintresserad. Så pass ointresserad att han totalt skickar 5-6 SMS till mig under hela mitt liv.
Däremot är han intresserad av miljöfrågor så han har skaffat solceller på taket och köpte ut min gamla förmånsbil.
Jag skaffade en ABB-laddbox till honom. Där behövs ingen app. Bara koppla in och börja ladda. Hur smidigt som helst.
Gissar att app inte är nödvändigt på någon laddbox egentligen, utan mer nice to have?
Lite osäker men tror man behöver köpa till ”Ladd blipp” alltså något kort/nyckelrings bricka med RFID chipp för att kunna autentisera laddningen vid varje anslutning av kabeln.

Troligtvis är ABB boxen betydligt bättre då de vet va de håller på med. Tyvärr valde jag inte box själv utan bad elektriker fixa allt ihop så länge laddaren hade ”last balanserare” för att säkringen inte skulle gå. Detta funka inte heller så har fått begränsa laddatrömmen till 50% via bilens inställningar.

Men nu har man det man har och orkar inte byta och betala ytterligare installation.

Så avråder verkligen från Zaptec Go om någon läser och ska skaffa laddning hemma.
(Kolla bara recensioner på Zaptec appen i AppStore) 😅

Tillbaka
Topp