Kia EV3 long range. Första intrycken: Den har en massa ljud för sig, plingar och har sig. Får se hur mycket som går att stänga av...

Men annars är det ju ett stort lyft från en gammal fossilbil.
Efter nästan 3 veckor har första lite längre turen genomförts. Ca 25 mil, t.o.r., dvs 50 mil totalt. Laddade 100% före både utresa och hemresa (bara för att, det var inte nödvändigt egentligen, men det gjorde det lite enklare att få en känsla för förbrukningen).
Sträckan bestod huvudsakligen av landsväg med 70-80-100-sträckor, och några kortare motorvägsbitar på 110-120. Utresan började i 13 grader och slutade här:
AC:n på 21 grader, en kort bensträckare på 5-10 minuter på vägen, gav en snitthastighet på 75,6 km/h, och som synes 1,52 kWh/mil enligt bilen.
Hemresan blev lite snålare, men det var lite varmare (16-21 grader), lätt medvind och hemlängtan:
Här var det två stopp, varav en lite längre, men ändå ett snitt på 73,4 km/h, och 1,42 kWh/mil.
För att det skulle bli vetenskapligt och bra så höll jag hastighetsbegränsningarna hela vägen. (Jo, faktiskt!

)
Jag har ingen aning om hur bra eller dåligt det här är (någon annan vet säkert), men det verkar som om den kommer att klara mitt minimikrav, att göra den här resan utan laddstopp mitt i kalla vintern, med marginal.
Allmänna omdömen:
Jag gillar den verkligen!

Sitter bra, tyst och bekväm. Visst, det är inte sportbil, det är en funktionell bruksbil, så väghållningen är mer buss än Porsche, men det är ju förväntat. De mesta mindre irritationsmomenten, som alla larm och övervakningsfunktioner är nog inte elbilsspecifika (eller Kia-specifika), utan nybilsspecifika. Man hittar samma saker i nya fossilbiilar vad jag har förstått...
Oavsett vad man tycker om dem, man får mycket finesser för pengarna även i basmodellen. Ett absolut krav för mig var t.ex. backkamera, och det är tydligen inte standard på en del konkurrenter i segmentet. Jag har en känsla av att jag inte ens har hittat alla finesser än. Och 7 års nybilsgaranti! Jag hade inte insett hur ovanligt det är förrän jag såg en sammanställning i en elbilstidsskrift nyligen. Flera s.k. "premiummärken" ger bara 2 år?!? (Hur "premium" är det egentligen?)
Det är inte en stor bil (*), framförallt är den rätt kort, så bagageutrymmet blir därefter, men jag fick ändå in ett gammalt köksbord (med benen avmonterade) och fyra stolar, med baksätet nerfällt:
(*) Jag tycker att den är stor nog. Det var ett annat krav jag hade, den fick inte vara mycket bredare än min gamla bil, vilket sållade bort rätt många elbilar som är galet stora. Det är nog jobbigt att trängas på parkeringar redan som det är.