• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,033
På vilket sätt?

Stört rädd för värdetappet på Porker-elarna när man tittar på Taycan, knappt sett värre ras på någon bilmodell.
Anledningen är inte att det är en dålig bil. Anledningen är att det är svårt att prissätta för att nå rätt målgrupp på andrahandsmarknaden.

De som har råd att köpa en ny Taycan kommer aldrig köpa en begagnad.
Sen är det ganska stort prisglapp ner till nästa målgrupp som vill köpa en begagnad Taycan. Därför blir de väldigt ”prisvärda” på beg.marknaden.

Ser ofta BMW 225e xDrive Active Tourer på lease-kampanj. Någon som äger? Tankar? Lite mommy-mobile kanske men verkar vettiga.

Här var lite intressanta inspel. Själv sitter jag med en Model Y Performance från 2023. Har kört Tesla sedan 2014 och haft alla modeller i "rätt ordning". Men jag är lite trött på Tesla invändigt, visst tekniken är sjukt bra och allt bara funkar men där är så mycket jag inte är nöjd med. Ibland tänker jag att min gamla BMW 540T höll bättre kvalité och var tystare invändigt än min nuvarande bil. Förut har det varit trevligt att köra Tesla med elbilsbonus men med Elons olika utspel och 0%-ränta har begagnatmarknaden totalt havererat. Allt i kombination börjar få mig att snegla på annat.

Hade egentligen behövt att ta ett varv och provköra alla nyare elbilar på marknaden för jag har faktiskt ingen aning om hur kvalitén och upplevelsen är idag. Har sneglat på Audi Etron 55, mest för att inte lägga så förbannat mkt varje månad på en bil, men samtidigt Porsche Taycan Crossturismo, som jag inte tror kommer räcka bagagemässigt pga för stor hund. Så nu är jag lite fast, framför allt pga andrahandsvärdet på Y:n. Jag är väldigt osäker på Kinesiska tillverkare som typ Xpeng osv. Det känns som att man kommer lägga 700k på en bil som kommer vara värd 200k efter två tre år. BMW i5 Touring eller Audi A6 Etron känns också väldigt intressanta.

Någon annan som går i bilbytartankar likt mina?

Här var lite intressanta inspel. Själv sitter jag med en Model Y Performance från 2023. Har kört Tesla sedan 2014 och haft alla modeller i "rätt ordning". Men jag är lite trött på Tesla invändigt, visst tekniken är sjukt bra och allt bara funkar men där är så mycket jag inte är nöjd med. Ibland tänker jag att min gamla BMW 540T höll bättre kvalité och var tystare invändigt än min nuvarande bil. Förut har det varit trevligt att köra Tesla med elbilsbonus men med Elons olika utspel och 0%-ränta har begagnatmarknaden totalt havererat. Allt i kombination börjar få mig att snegla på annat.

Hade egentligen behövt att ta ett varv och provköra alla nyare elbilar på marknaden för jag har faktiskt ingen aning om hur kvalitén och upplevelsen är idag. Har sneglat på Audi Etron 55, mest för att inte lägga så förbannat mkt varje månad på en bil, men samtidigt Porsche Taycan Crossturismo, som jag inte tror kommer räcka bagagemässigt pga för stor hund. Så nu är jag lite fast, framför allt pga andrahandsvärdet på Y:n. Jag är väldigt osäker på Kinesiska tillverkare som typ Xpeng osv. Det känns som att man kommer lägga 700k på en bil som kommer vara värd 200k efter två tre år. BMW i5 Touring eller Audi A6 Etron känns också väldigt intressanta.

Någon annan som går i bilbytartankar likt mina?
Speglar mina tankar rätt bra. Har en Model Y (LR AWD) med 6 mån kvar på jobbleasingen, således dags att bestämma sig snart.

Teslan gör så mycket förbannat bra. Men för den månadskostnaden vet jag inte om den är ”rolig nog”? Den bjuder ju inte på mycket upplevelse pga den avskalade interiören och körupplevelsen är ju (utöver accelerationen) inget extraordinärt.
Var inne på att byta min Y mot kollegans Model 3 för jag har egentligen inte behov av en så stor bil (och 3:an är nästan 1500 billigare/månad för oss) men det blev inte av.

Då vi inte får beställa Tesla längre är det inte ett alternativ framåt heller.
Ovan till trots så har jag tittat mest på bilarna du nämner, framför allt Audin. Grymt snygg, praktiskt med kombi trots allt.
Men, inte för att jag inte har råd, men det är jäkligt mycket pengar för ”bara” en Audi. :D

Speglar mina tankar rätt bra. Har en Model Y (LR AWD) med 6 mån kvar på jobbleasingen, således dags att bestämma sig snart.

Teslan gör så mycket förbannat bra. Men för den månadskostnaden vet jag inte om den är ”rolig nog”? Den bjuder ju inte på mycket upplevelse pga den avskalade interiören och körupplevelsen är ju (utöver accelerationen) inget extraordinärt.
Var inne på att byta min Y mot kollegans Model 3 för jag har egentligen inte behov av en så stor bil (och 3:an är nästan 1500 billigare/månad för oss) men det blev inte av.

Då vi inte får beställa Tesla längre är det inte ett alternativ framåt heller.
Ovan till trots så har jag tittat mest på bilarna du nämner, framför allt Audin. Grymt snygg, praktiskt med kombi trots allt.
Men, inte för att jag inte har råd, men det är jäkligt mycket pengar för ”bara” en Audi. :D
Lite så mina tankar går också. Nu har jag en Model Y Performance, sänkte förmånsvärdet med 1200:- från LR, men jag vete tusan om jag vill lägga ~11.5k i månaden på bil + förmånsvärde framöver. Det har blivit en mycket sämre deal att byta bil 1 gång per år nu med miljöbonusens bortfall. Jag är också allergisk mot att binda upp kapital i onödan i form av handpenning/första förhöjd.

Slutade med att jag beställde en Polestar 2 LRDM. Leverans i juni.
IMG_1318.jpeg

Anledningen är inte att det är en dålig bil. Anledningen är att det är svårt att prissätta för att nå rätt målgrupp på andrahandsmarknaden.

De som har råd att köpa en ny Taycan kommer aldrig köpa en begagnad.
Sen är det ganska stort prisglapp ner till nästa målgrupp som vill köpa en begagnad Taycan. Därför blir de väldigt ”prisvärda” på beg.marknaden.

Jo absolut - förstår det. Hjälper mig dock inte som förstaköpare.

Sen är jag, på riktigt, intresserad av att förstå hur bra Taycan och Macan är som elbilar om man tar bort preimium- och livsstilsmarkör-faktorn.

Jag är en Porsche-fanboy, så jag vill gilla dem, men tycker de verkar vara ganska dåliga köp.

Sen är jag, på riktigt, intresserad av att förstå hur bra Taycan och Macan är som elbilar om man tar bort preimium- och livsstilsmarkör-faktorn.

Jag är en Porsche-fanboy, så jag vill gilla dem, men tycker de verkar vara ganska dåliga köp.
Ta bort de faktorer du nämner så har du ju en Audi alt VW.

Jag har inte kört de. Men porsche-fans säger att även Taycan känns som en porsche. Känslan och glädjen finns där.

Snicksnack. Han skrev ju ta bort premium. Det är samma bottenplattor.
Det är ganska mycket mer som påverkar körkänsla än bottenplattan.
Vad du väljer att sätta för komponenter på plattan är minst lika viktigt.
Det är ju inte som att Touareg är lika sportig i sitt uppförande som Cayenne heller även om de delar bottenplatta.

Det är ganska mycket mer som påverkar körkänsla än bottenplattan.
Vad du väljer att sätta för komponenter på plattan är minst lika viktigt.
Det är ju inte som att Touareg är lika sportig i sitt uppförande som Cayenne heller även om de delar bottenplatta.
Nej men om man ska dra bort allt premium utgår iaf jag från att man pratar om upphängning osv också. Då återstår det en VW. I bästa fall en Audi. Vanliga Porsche 9-serie köper jag är helt annorlunda men elbilsplattformarna. Not so much.

Porsche Taycan har ett 800V-system, vilket de andra inte har. Bara för att nämna en skillnad.
Fel.

Audi e-tron GT / RS e-tron GT har exakt samma arkitektur. Dessutom har ju både Kia och Hyundai också 800V så jättemärkvärdigt är det ju inte.

Porsche köper man för varumärket och att den är snäppet bättre byggd och andas mer premium än de andra inom samma koncern. Iaf elbilarna.

Nej men om man ska dra bort allt premium utgår iaf jag från att man pratar om upphängning osv också. Då återstår det en VW. I bästa fall en Audi. Vanliga Porsche 9-serie köper jag är helt annorlunda men elbilsplattformarna. Not so much.
Jag har inte kört Taycan, men Audi RS etron GT är den bästa bil jag kört. Många elbilar, inklusive min egen BMW i4 M50 som jag älskar, känns överviktiga. Audi etron GT (och, förmodar jag, Porsche Taycan) känns som den väger 1000 kilo mindre än det står på vågen. Den är helt enkelt outstanding, och jag förstår verkligen inte hur de trollat bort vikten.

Det låter visserligen mer från däcken än i min BMW, men körskänslan är fantastisk.

Senast ändrad:
Fel.

Audi e-tron GT / RS e-tron GT har exakt samma arkitektur. Dessutom har ju både Kia och Hyundai också 800V så jättemärkvärdigt är det ju inte.

Porsche köper man för varumärket och att den är snäppet bättre byggd och andas mer premium än de andra inom samma koncern. Iaf elbilarna.
Jo. Men du skrev VW.
Hur som helst. Jag fattar inte riktigt vad du vill komma fram till. Att alla bilar har bottenplattor?
Som att säga att alla klockor har en boett så Rolex och Citizen är samma om man plockar bort allt premium….
Det får man ju såklart tycka… men det är konstigt 😄

Jag har inte kört Taycan, men Audi RS etron GT är den bästa bil jag kört. Många elbilar, inklusive min egen BMW i4 M50 som jag älskar, känns överviktiga. Audi etron GT (och, förmodar jag, Porsche Taycan) känns som den väger 1000 kilo mindre än det står på vågen. Den är helt enkelt outstanding, och jag förstår verkligen inte hur de trollat bort vikten.

Det låter visserligen mer från däcken än i min BMW, men körskänslan är fantastisk.
Jag tyckte inte Audi e-tron GT var speciellt trevlig att köra av någon anledning. Jag tyckte den kändes tung när jag jämförde med BMW i8. Den tyckte jag var riktigt trevlig och absolut härligaste bilen jag nånsin kört…

Edit: versionen jag körde:

Jo. Men du skrev VW.
Hur som helst. Jag fattar inte riktigt vad du vill komma fram till. Att alla bilar har bottenplattor?
Som att säga att alla klockor har en boett så Rolex och Citizen är samma om man plockar bort allt premium….
Det får man ju såklart tycka… men det är konstigt 😄
Det var ett svar till personen som undrade vad mer Porsche har att ge förutom premium och varumärke.

Men ja det är precis samma sak som att säga att Rolex utan premium och varumärke är... Tudor? Även om dessa har fler skillnader än vad jag gissar att Porsche och Audi har utan premium-prylarna Porsche använder sig av.

Jag försöker inte förringa Porsche överhuvudtaget då jag är ett stort fan av Porsche men jag inbillar mig inte att jag gör Nürnburgring flera tiotals minuter snabbare i en Taycan än i en Audi Etron GT.

Frågade min kompis ChatGPT vad de faktiskt delar... Mycket mer än vad jag faktiskt visste.

Screenshot 2025-05-29 at 21.39.17.png

Senast ändrad:
Kia EV3 long range. Första intrycken: Den har en massa ljud för sig, plingar och har sig. Får se hur mycket som går att stänga av... 🫤 Men annars är det ju ett stort lyft från en gammal fossilbil. :)
Kia-EV3-anon.jpeg
Efter nästan 3 veckor har första lite längre turen genomförts. Ca 25 mil, t.o.r., dvs 50 mil totalt. Laddade 100% före både utresa och hemresa (bara för att, det var inte nödvändigt egentligen, men det gjorde det lite enklare att få en känsla för förbrukningen).

Sträckan bestod huvudsakligen av landsväg med 70-80-100-sträckor, och några kortare motorvägsbitar på 110-120. Utresan började i 13 grader och slutade här:
uppsala-lnkpng-20250531.jpeg

AC:n på 21 grader, en kort bensträckare på 5-10 minuter på vägen, gav en snitthastighet på 75,6 km/h, och som synes 1,52 kWh/mil enligt bilen.

Hemresan blev lite snålare, men det var lite varmare (16-21 grader), lätt medvind och hemlängtan:
lnkpng-uppsala-20250601.jpeg

Här var det två stopp, varav en lite längre, men ändå ett snitt på 73,4 km/h, och 1,42 kWh/mil.

För att det skulle bli vetenskapligt och bra så höll jag hastighetsbegränsningarna hela vägen. (Jo, faktiskt! ;) )
Jag har ingen aning om hur bra eller dåligt det här är (någon annan vet säkert), men det verkar som om den kommer att klara mitt minimikrav, att göra den här resan utan laddstopp mitt i kalla vintern, med marginal.

Allmänna omdömen:
Jag gillar den verkligen! :) Sitter bra, tyst och bekväm. Visst, det är inte sportbil, det är en funktionell bruksbil, så väghållningen är mer buss än Porsche, men det är ju förväntat. De mesta mindre irritationsmomenten, som alla larm och övervakningsfunktioner är nog inte elbilsspecifika (eller Kia-specifika), utan nybilsspecifika. Man hittar samma saker i nya fossilbiilar vad jag har förstått...

Oavsett vad man tycker om dem, man får mycket finesser för pengarna även i basmodellen. Ett absolut krav för mig var t.ex. backkamera, och det är tydligen inte standard på en del konkurrenter i segmentet. Jag har en känsla av att jag inte ens har hittat alla finesser än. Och 7 års nybilsgaranti! Jag hade inte insett hur ovanligt det är förrän jag såg en sammanställning i en elbilstidsskrift nyligen. Flera s.k. "premiummärken" ger bara 2 år?!? (Hur "premium" är det egentligen?)

Det är inte en stor bil (*), framförallt är den rätt kort, så bagageutrymmet blir därefter, men jag fick ändå in ett gammalt köksbord (med benen avmonterade) och fyra stolar, med baksätet nerfällt:
lastad-bord-stolar.jpg

(*) Jag tycker att den är stor nog. Det var ett annat krav jag hade, den fick inte vara mycket bredare än min gamla bil, vilket sållade bort rätt många elbilar som är galet stora. Det är nog jobbigt att trängas på parkeringar redan som det är.

Senast ändrad:
Riktigt dåligt av Hundai men tyvärr är de inte ensamma och de har ”rätten” på sin sida då garantin förmodligen bara gäller genomrostning.
Resultatet för dem är att du inte köper en ny bil av det märket nästa gång (hade inte jag gjort) o de således förlorar en kund.
Oavsett inget roligt och förstår din frustration.

Nu slipper även jag köpa en Hyundai

Tillbaka
Topp