• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,034
P2 är väl en SUV? Om inte så är den rysligt nära. Kallar min SUV iaf.
P2 är en skitkonstig bil på så sätt att den vill vara en fastback men gör det på SUV-sätt.
Det ska vara som en BMW 3-serie GT, Audi A7 och liknande karosstyper, men den är för hög för att vara renodlad fastback. En kompromiss från plattformen helt enkelt.

P2 är en skitkonstig bil på så sätt att den vill vara en fastback men gör det på SUV-sätt.
Det ska vara som en BMW 3-serie GT, Audi A7 och liknande karosstyper, men den är för hög för att vara renodlad fastback. En kompromiss från plattformen helt enkelt.
Vad är det som gör en P2 till en SUV? Ser inte det minsta SUVig ut i mina ögon. Ser ut som en ganska normal bil, rent av ganska liten för att vara elbil.
(Men vad är en SUV egentligen, numera? Alla de där definitionerna verkar ha blivit ganska flytande...)

Vad är det som gör en P2 till en SUV? Ser inte det minsta SUVig ut i mina ögon. Ser ut som en ganska normal bil, rent av ganska liten för att vara elbil.
(Men vad är en SUV egentligen, numera? Alla de där definitionerna verkar ha blivit ganska flytande...)
Det är ingen SUV heller. Men den har några karaktäristiska drag som påminner om SUV:ar. Den byggs på CMA, som förövrigt bara består av SUVar. ES90 har samma "problem" fast inte i samma utsträckning.

Bilen är för hög och lite för "tjock" helt enkelt, för att kunna vara en mer renodlad Fastback. Plus att den har lite "gummistövlar".
1750859519172.png

Här är en bild på sportversionen "BST", som är sänkt och med karossfärgade plastdetaljer. Denna version av bilen börjar närma sig något mer renodlat. Men även här är det något som inte stämmer. Inte så att bilen är ful direkt, men den ser inte "ren" ut, så att säga.
1750859378304.jpeg

Och från Volvosidan istället.

Volvo S90 som är traditionell sedan
1750859652642.jpeg

Och Volvo ES90. En sak de gör för att försöka dölja hur "tjock" den är, alltså höjden på själva karossen (bortsett från glashuset), är att sätta svarta plastdetaljer längst ner. Då får bilen en smalare "midja".
1750859687762.png

Jag vet inte exakt vad detta beror på. Några säger att det handlar om batteripaketet. Men isåfall har de helt enkelt inte paketerat bilen så bra. För det finns elbilar som inte ser ut så här. Andra säger att det beror på andra saker, som bilens plattform och att man vill dela komponenter med SUV:arna EX90 och Polestar 3. Geometrin i plattformen kan bestämma mycket. Alltså vart de fasta punkterna för stötdämpare och annat sitter. Det kan påverka designen mycket.

Jag hoppas att SPA3 blir mer flexibel.

Lite högre och lite mer plast runt hjulen än vad den behövt ha. Lite grövre helt enkelt. Men är ju ingen självklar gränsdragning. Klipp en bild på P2 så du inte ser rutorna, svårt att inte se SUV-kopplingen då.

Lite högre och lite mer plast runt hjulen än vad den behövt ha. Lite grövre helt enkelt. Men är ju ingen självklar gränsdragning. Klipp en bild på P2 så du inte ser rutorna, svårt att inte se SUV-kopplingen då.
Nej, jag kan inte se att det gör den till en SUV. I så fall var min gamla Toyota Avensis en SUV.
De har nästan exakt samma mått och form, P2:an är 5cm bredare (men det är i princip alla bilar numera), och 1dm kortare.

I min värld är en SUV ett "Sport Utility Vehicle", en "stadsjeep" som de ibland kallades. Dvs (mycket) högre, mer fyrkantig, mer frigång, och om man ska vara petig, fyrhjulsdrift. En "terrängbil" som man inte kör i terräng med. Lite som en skrivbordsdykare ;) .

Nej, jag kan inte se att det gör den till en SUV. I så fall var min gamla Toyota Avensis en SUV.
De har nästan exakt samma mått och form, P2:an är 5cm bredare (men det är i princip alla bilar numera), och 1dm kortare.

I min värld är en SUV ett "Sport Utility Vehicle", en "stadsjeep" som de ibland kallades. Dvs (mycket) högre, mer fyrkantig, mer frigång, och om man ska vara petig, fyrhjulsdrift. En "terrängbil" som man inte kör i terräng med. Lite som en skrivbordsdykare ;) .
Förmodar du trollar.

Vad kallar du XC40? X4?

Det är inte en SUV. Men den har SUV-drag. Ser man inte det så ser man inte det. Men för några är det väldigt uppenbart.

Förmodar du trollar.

Vad kallar du XC40? X4?
Nej, varför det? Har du jämfört dem?

XC40 är mer SUV, men den är typ 15 cm högre, och kortare, annan formfaktor. X4 är mer gränsfall. Slår man upp SUV så hittar man typiska "terrängbilar" i form och storlek, det är inte bara jag som hittar på. Men som sagt, numera finns det mini-, medium-, sub- cross-over... osv. Allt ska vara SUV, vilket gör begreppet innehållslöst.

Det är inte en SUV. Men den har SUV-drag. Ser man inte det så ser man inte det. Men för några är det väldigt uppenbart.
P2 har samma problem som exempelvis ID7. Batteripaketet i botten gör att bilen får alldeles för höga karossidor. Men det är ett jättesvårt problem att lösa pga batteripacket i golvet. Enda sedaner som ser "normala" ut från sidan är vill jag påstå Tesla 3 och BMW i4 men då betalar man ju med priset att innerutrymmena blir drabbade och man får en obekväm sittställning. Här har vi en av anledningarna till att fabrikerna satsar så mycket på SUVar - då ser bilen normal ut även med tjockt batteripack undertill.

1750863005053.png

1750863023586.png

Nu är väl varken Volvo eller WV kända för sin design 😅
Nej men problemet finns på nästan alla elbilar. Vi kan ta A6 e-tron som exempel också, eller BMW i5. De är höga som hus.
1750878735400.png

Jämför med
1750878778431.png

De försöker bryta av med den konstiga svarta ytan

i5 är något bättre, där försöker man bryta av genom att vinkla in dörren
1750878848558.png

Men jämför med
1750878870866.png

Det syns brutalt synligt i verkligheten hur höga de nya är. Något svårare på bild.

Nej men problemet finns på nästan alla elbilar. Vi kan ta A6 e-tron som exempel också, eller BMW i5. De är höga som hus.
1750878735400.png

Jämför med
1750878778431.png

De försöker bryta av med den konstiga svarta ytan

i5 är något bättre, där försöker man bryta av genom att vinkla in dörren
1750878848558.png

Men jämför med
1750878870866.png

Det syns brutalt synligt i verkligheten hur höga de nya är. Något svårare på bild.
Håller helt med.
Problemet blir ju när de försöker dölja det…
Blir sällan bra 🙃
Man ser samma problem på Taycan, som man vill ska se ut som en sportbil…. Men funkar inget vidare heller 🙃
IMG_5309.jpeg

Kom att tänka på en video jag såg när ES90 lanserades som var rolig på så sätt att det syns väldigt tydligt.

Nu är det här förvisso en kort kvinna i bild men här ser man ganska tydligt. Det är nästan komiskt, hur stor den är. Den är liksom maffig.

Gillar folk det? Eller är det bara något man måste göra nu? Jag hoppas man löser det så att man kan få till vackra bilar igen. Jag tycker att exempelvis S90 är en traditionellt "vacker" bil. ES90 å andra sidan må vara cool, maffig och feeeet.... men den är inte "vacker".
1750879789753.png

Kom att tänka på en video jag såg när ES90 lanserades som var rolig på så sätt att det syns väldigt tydligt.

Nu är det här förvisso en kort kvinna i bild men här ser man ganska tydligt. Det är nästan komiskt, hur stor den är. Den är liksom maffig.

Gillar folk det? Eller är det bara något man måste göra nu? Jag hoppas man löser det så att man kan få till vackra bilar igen. Jag tycker att exempelvis S90 är en traditionellt "vacker" bil. ES90 å andra sidan må vara cool, maffig och feeeet.... men den är inte "vacker".
1750879789753.png
Nu går du för långt, S90 är inte vacker.

Tittar på att byta min v90 cc mot något högre samt hybrid och har landat i Kia Sorento eller Volvo xc90.
Tänker att jag ska ha bilen minst 5-7år.

XC90 2022 4000mil ca 650 000
Kia 2023 3000mil ca 550 000
Kia 2025 ny ca 600 000.

Kan någon hjälpa mig att se ljuset, vilket är det bästa köpet?

Finns det någon vacker Volvo?
S90 är ju betydligt snyggare än ES90 i vart fall 😅
Om vi ska prata om normala bilar så tycker jag iallafall att Volvos på SPA-plattformen är bland de finaste bilarna som går på vägarna. De har en simpel elegans som många biltillverkare fullständigt slutat med. Nu ska det vara femtioelva vinklar som går huller om buller, konstiga former, osv.

Vilken är "vackrast", BMW X3 eller Volvo XC60?

1750881220323.jpeg

1750881337076.png

BMW 5-serie sedan eller Volvo S90?
1750881489673.png

1750881505228.png

Tittar på att byta min v90 cc mot något högre samt hybrid och har landat i Kia Sorento eller Volvo xc90.
Tänker att jag ska ha bilen minst 5-7år.

XC90 2022 4000mil ca 650 000
Kia 2023 3000mil ca 550 000
Kia 2025 ny ca 600 000.

Kan någon hjälpa mig att se ljuset, vilket är det bästa köpet?
Mindre än 10% tapp på två är/3000 mil🙃 den går ju bort 🙃🙃🙃
Du får en ny bil med garantier jämfört med en tre år gammal som gått 4k mil för 50k mindre….
Är det inget specifikt från XC90 du behöver vill ha är ju valet enkelt kan jag tycka 🤗

Mindre än 10% tapp på två är/3000 mil🙃 den går ju bort 🙃🙃🙃
Du får en ny bil med garantier jämfört med en tre år gammal som gått 4k mil för 50k mindre….
Är det inget specifikt från XC90 du behöver vill ha är ju valet enkelt kan jag tycka 🤗
Gillar ju Volvo men kan inte riktigt motivera priset.
Sen att Kia har generösa garantier och många i min omgivning är nöjda med Kia så känns den egentligen som en starkare kandidat.

Om vi ska prata om normala bilar så tycker jag iallafall att Volvos på SPA-plattformen är bland de finaste bilarna som går på vägarna. De har en simpel elegans som många biltillverkare fullständigt slutat med. Nu ska det vara femtioelva vinklar som går huller om buller, konstiga former, osv.

1750881220323.jpeg

1750881337076.png

1750881489673.png

1750881505228.png
Ska vi bara bara ta design BMW vs Volvo så håller jag helt med dig.
BMW har ju tappat det helt (för flera år sedan). Kan hålla med dig om att Volvo har sober design på SPA plattformen (nu pratar vi bara design).

Ska vi bara bara ta design BMW vs Volvo så håller jag helt med dig.
BMW har ju tappat det helt (för flera år sedan). Kan hålla med dig om att Volvo har sober design på SPA plattformen (nu pratar vi bara design).
Tog det mest för att visa kontrasterna och åt vilket håll jag befarar att många biltillverkare verkar gå. Jag hoppas att BMW får fatt på sin design. De tog in f.d. designchef på Polestar och flyttade över sin designchef till Rolls Royce. Kanske händer något...

Kanske inte... :p
1750882087215.png

1750881220323.jpeg

1750881337076.png

1750881489673.png

1750881505228.png
Håller helt med dig där. Men mitt val skulle varit G30 ;)
1750882211537.png

1750879789753.png
Kikade på ES90 på EVS38 och blev chokerad när jag öppnade dörren och såg hur tjockt golvet var.
Som att komma in i badrummet på en gammal lägenhet där man spacklat upp golvet 10cm för att få in golvvärme.

Kikade på ES90 på EVS38 och blev chokerad när jag öppnade dörren och såg hur tjockt golvet var.
Som att komma in i badrummet på en gammal lägenhet där man spacklat upp golvet 10cm för att få in golvvärme.
Exakt så haha! Det är något de (och alla andra) behöver fixa så småningom.

Vad tyckte du om bilen i övrigt?

Tillbaka
Topp