• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,041
Jahaja… På fredag är det dags. Första längre semesterresan med iD4:an… E4:an söderut svänger av vid Ljungby mot Halmstad och Harplinge. Vilka laddställen brukar vara mest upptagna?… 🤪
Hur mycket mer ”drar” bilen med full last egentligen? Inga takräcken eller cyklar utan bar en jävla massa saker inne i bilen …
Drog ned till Öland förra onsdagen, sen vidare mot Malmö några dagar och hem igen till Sörmland idag. Att ladda bilen söderut är INGET problem och kräver ingen större planering. Nu vet inte jag exakt hur ID4:ans gps är men på min p2 ställer jag in adressen jag ska till och kör. Är jag pissnödig eller hungrig kollar jag av kartan framåt och stannar på passande ställe. Googlemaps är ju i realtid så varje laddplats är angiven med antal platser, och hur många av dessa som är upptagna/lediga, vilken effekt de har och olika betalalternativ. Men återigen, söderut är en ickefråga. Kryllar av landställen på vägarna och det har alltid funnits plats där jag stannar. Idag blev det Gränna på vägen hem. De hade 14 platser och 6-8 användes under tiden jag och familjen käkade

Hej hej,
Blir med hybrid den 28e, och undrar lite över publika laddare. Jag kommer nämligen bli tvingad att använda dem då jag inte har laddning hemma.

Vad ska man skaffa för abonnemang? Bor i Malmö.
Bilen är en Hyundai Tucson Hybrid -25.

Har du inte laddning hemma eller på jobb så är det nog ett felköp, om jag ska vara helt ärlig.
Hur snabbt kan den ladda?
Du lär ju få stå typ 4t och ladda bilen

Har inte el/hybrid själv men som jag har förstått saken så betalar man för tiden man laddar och kWh. Eftersom hybriden laddar så långsamt så får man stå några timmar, vilket kanske kostar 300-400 kr. Blir ju dyrt om du sedan kommer tre mil på laddningen. Men visst, värnar man om invånarna i staden så kan det vara fint att göra stadskörningen på eldrift.

Stämmer inte helt med att jag inte har laddning hemma, är bara inte lika bekvämt. 🙄
Publika laddare är alltså no no?

(Och, kan ladda på kontoret. 😊)

Tack för input!

Senast ändrad:
Ok. Oväntad tvist från ”tvingad att använda publika laddare” till att kunna ladda hemma och på jobbet!? 😄 🤔
Trodde i min enfald att publika laddare var ok. 😅

Har möjlighet till BRFs laddare (oklart vilken leverantör) med helt ok prissättning. Men de är inte precis utanför porten, som jag har idag. Handlar om bekvämlighet…

Trodde i min enfald att publika laddare var ok. 😅

Har möjlighet till BRFs laddare (oklart vilken leverantör) med helt ok prissättning. Men de är inte precis utanför porten, som jag har idag. Handlar om bekvämlighet…
Har man en ren elbil så är full ladd ungefär halva priset mot full tank, så då är det helt ok.

Får nog krypa till korset med att byta p-plats hemma. 😊
Det gör du nog rätt i… Under 4 år med min BMW 330e så laddade jag inte en enda gång publikt. Men varje natt hemma. Innan nätbolaget fakkade upp med höglasttider kunde jag även ladda en vända på dagen/em om jag varit ute och kört för att även kunna köra en vända till på el. Men de senare åren blev det tyvärr bara natt laddning och inte lika miljövänligt…Men ändå ett bra resultat för att bo på landet. När jag lämnade tillbaka bilen hade jag kört 11500 varav 48% var på el.

Det gör du nog rätt i… Under 4 år med min BMW 330e så laddade jag inte en enda gång publikt. Men varje natt hemma. Innan nätbolaget fakkade upp med höglasttider kunde jag även ladda en vända på dagen/em om jag varit ute och kört för att även kunna köra en vända till på el. Men de senare åren blev det tyvärr bara natt laddning och inte lika miljövänligt…Men ändå ett bra resultat för att bo på landet. När jag lämnade tillbaka bilen hade jag kört 11500 varav 48% var på el.
Ändå bra statistik.
Får se var jag landar om något år. 😊

Får nog krypa till korset med att byta p-plats hemma. 😊
Jag var i samma situation (fast med ren elbil). Föreningen har laddplatser på 6 platser, men inte framför min port där jag hade parkering. Bytte till laddplats, ökade avståndet till bilen från 5 meter till ofantliga 50 meter...

Man kommer inte ner i de (variabla) priser som en villaägare kan få med egen laddbox (som de iofs måste bekosta själva); men även med externt avtal, som är vanligast för brf:er, är det bättre än halva priser mot snabbladdning. Vi har ChargeNode, 11kW, för 2,49/kW. Snabbladdare ligger oftast på 5-6 kr. Det finns sämre också, jag vet en som bara har 1-fas-laddning för 3 kr/kW (Vattenfall), vilket är rätt kasst/dyrt kan jag tycka.

Jag var i samma situation (fast med ren elbil). Föreningen har laddplatser på 6 platser, men inte framför min port där jag hade parkering. Bytte till laddplats, ökade avståndet till bilen från 5 meter till ofantliga 50 meter...

Man kommer inte ner i de (variabla) priser som en villaägare kan få med egen laddbox (som de iofs måste bekosta själva); men även med externt avtal, som är vanligast för brf:er, är det bättre än halva priser mot snabbladdning. Vi har ChargeNode, 11kW, för 2,49/kW. Snabbladdare ligger oftast på 5-6 kr. Det finns sämre också, jag vet en som bara har 1-fas-laddning för 3 kr/kW (Vattenfall), vilket är rätt kasst/dyrt kan jag tycka.
Jag ökar med 100-150m, från sådär 4-5m jag överlever. 😅

Jag hyser ett visst hopp kring bränsleceller, då det skulle lösa flera problem relaterade till batterier:
  • behov av stora mängder mineraler
  • hög vikt
Bra insikter i grundproblemet = vätgas är dyrt, komplext och förlusterna är skyhöga.
Bränsleceller löser inte detta men är effektivre och smartare!
Fysikens lagar kommer man tyvärr inte runt, ens med bränsleceller.
Under tiden går utvecklingen extremt snabbt inom batteriteknologi så ev fördelar IDAG (tveksamt) kommer försvinna.

Det jag uppfattar som det största problemet med bränsleceller är infrastrukturen med produktion och distribution av vätgas.
Stämmer
Man behöver tillsätta massa energi utöver energiinnehållet i vätgas, och förlusterna i nedan process är i vanlig ordning mest värme:
1/ omvandling av rörelse → vätgas genom elektrolys, dvs sönderdelning med hjälp at el: från vatten + energi ska man tvinga fram en separation av Väte och Syre = förluster. Utöver det, Syret släpper man bara ut = mer förluster. Och man förbrukar vatten som behöver transporteras dit = mer förluster)
2/ komprimering av gasen in i en tank (åtgår energi och blir varmt = förluster)
3/ transport till förbrukare (åtgår energi = förluster)
4/ omvandling gas till rörelse (ger energi plus värme = förluster)
5/ Samt att all värme som ovan skapas…ska kylas bort = förluster

Elbilar har redan elnätet...och mycket låga förluster i ovan end-to-end-process.

Givetvis finns det också ett problem i form av låg verkningsgrad, då endast en mindre del av den elektriska energi som använts för att producera vätgasen kommer ut som elektrisk energi till elmotorn. Men jag tänker att det där inte behöver vara ett totalt hinder. Vi kanske ska producera vätgas av el som annars inte hade kunnat användas, till exempel:
  • Solenergi och vindenergi som inte går att mata ut på elnätet, på grund av det inte finns någon efterfrågan vid just den tiden. Gör vätgas som lagras tills den behövs.
  • El som produceras på platser där det saknas kapacitet i elnätet för att distribuera elen. Typ vätgasmack i glesbygd med svagt elnät, men många fordon som passerar.

Grundproblemet är att tillverka energi (el) på ett sätt som ger Effektöverskott då ingen konsumerar, samt Effektunderskott då samhälle behöver det.

Allt ovan och “begränsad elöverföring” är en konsekvens av nedläggning av kärnkraft som ersatts av Vind. Alla vet att det inte blåser 24/7/365. Att Vindkkraft inte kan stabilisera elnätet som kärn/vattenkraft, vet färre om.

Percy Barneviks klassiska sammanfattning:
“Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den elförsörjning alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.”

Orkar inte peka ut folk men det är helt oerhört att det fortfarande finns de som tror att det finns en miljömässig fördel med diesel och bensinbilar. Även med sämsta möjliga elmix så är det ÄNDÅ bättre med elbil och det INKLUDERAR produktionen. Kan ni bara ta in det nån gång? Det finns överhuvudtaget inget debatt om detta längre i seriös forskning.

1752848486349.png

Angående påståenden om batteriers livslängd:
"När elbilarna kom var många oroliga för att batterierna skulle behöva bytas efter några år. Vi har ju formats av mobiltelefoner och annat som har batterier som blir helt obrukbara efter ett tags hård användning.Visst finns problemet med dåliga batterier, men det är extremt mycket mindre än vad vi kanske trodde.Garantierna på batterier brukar vara rätt givmilda i takt med att tillverkarna blivit lugnare kring att de faktiskt håller. Volkswagen har en batterigaranti på åtta år eller 16.000 mil. Men hur bra mår en elbil efter den tiden?Den tyska bilklubben ADAC har under fyra år kört en ID.3 hårt. Man har till exempel snabbladdat bilen vid 4 av 10 laddningar och man har ofta låtit bilen stå i flera dygn inkopplad till laddare och med 100 procents batteri.Nu har bilen gått 16.000 mil och resultatet är att batteriet har 91 procent batterikapacitet kvar. Volkswagens garanti säger att det ska vara minst 70 procent kvar, så det klarade man ju väl."

Ett relativt sett misshandlat batteri, och ändå 91% kvar efter 16000 mil. Vilket statistiskt sett betyder ungefär halva bilens livslängd.

Orkar inte peka ut folk men det är helt oerhört att det fortfarande finns de som tror att det finns en miljömässig fördel med diesel och bensinbilar. Även med sämsta möjliga elmix så är det ÄNDÅ bättre med elbil och det INKLUDERAR produktionen. Kan ni bara ta in det nån gång? Det finns överhuvudtaget inget debatt om detta längre i seriös forskning.
Exakt. Man behöver dessutom ingen forskning för att förstå att vi ska sluta skita ned planeten. Inga utsläpp måste vara målet.
Att bränna fossilt bränsle borde alla förstå är något av det sämsta sätten att producera energi

Då utvecklingen går extremt snabbt inom batteriteknologi, kommer elfordon ta över oavsett...och batterierna blir även mer o mer miljövänliga.

Exakt. Man behöver dessutom ingen forskning för att förstå att vi ska sluta skita ned planeten. Inga utsläpp måste vara målet.
Att bränna fossilt bränsle borde alla förstå är något av det sämsta sätten att producera energi

Då utvecklingen går extremt snabbt inom batteriteknologi, kommer elfordon ta över oavsett...och batterierna blir även mer o mer miljövänliga.
Det där är också en viktig poäng som många missar. Fossilbilar har funnits i hundra år och blir inte mycket effektivare, varken tillverkningen eller effektiviteten (som är bedrövligt låg). Batteribilar har funnits i skala runt 10 år och är redan långt förbi. Även om det vore på gränsen så är det ju bättre att investera i något som har potentialen att inom snar framtid blir bättre än befintliga alternativ än att köra vidare på gammal teknik som bara kan bli marginellt bättre.

Det där är också en viktig poäng som många missar. Fossilbilar har funnits i hundra år och blir inte mycket effektivare, varken tillverkningen eller effektiviteten (som är bedrövligt låg). Batteribilar har funnits i skala runt 10 år och är redan långt förbi. Även om det vore på gränsen så är det ju bättre att investera i något som har potentialen att inom snar framtid blir bättre än befintliga alternativ än att köra vidare på gammal teknik som bara kan bli marginellt bättre.
Ja , med fokus på verklig hållbarhet kommer energieffektivitet vinna över slöseri.
Vi har bara en viss mängd energi att nyttja, på jorden.

Att omvandla rörelse till el, transport av el, lagra i elfordon och omvandla tillbaks till rörelse ger små förluster - även det enl fysikens lagar.
Olja är synnerligen icke effektivt, där det mesta försvinner som värme.

Gärna pålitliga källor kring denna forskning du beskriver ;

"Då utvecklingen går extremt snabbt inom batteriteknologi, kommer elfordon ta över oavsett...och batterierna blir även mer o mer miljövänliga."

Kanske blir även jag övertygad.

Edit : Tänker du på solid state batterier?

Senast ändrad:
Gärna pålitliga källor kring denna forskning du beskriver ;

"Då utvecklingen går extremt snabbt inom batteriteknologi, kommer elfordon ta över oavsett...och batterierna blir även mer o mer miljövänliga."

Kanske blir även jag övertygad.

Edit : Tänker du på solid state batterier?
Notera att jag skrev, "Man behöver dessutom ingen forskning för att förstå att vi ska sluta skita ned planeten."

Solid state är lovande, men det finns flera inriktningar. Dagens batteriteknologi är svår att miljövänligt skala, globalt. Miljöneutrala batteriteknologier måste därför fram.

1752848486349.png

"När elbilarna kom var många oroliga för att batterierna skulle behöva bytas efter några år. Vi har ju formats av mobiltelefoner och annat som har batterier som blir helt obrukbara efter ett tags hård användning.Visst finns problemet med dåliga batterier, men det är extremt mycket mindre än vad vi kanske trodde.Garantierna på batterier brukar vara rätt givmilda i takt med att tillverkarna blivit lugnare kring att de faktiskt håller. Volkswagen har en batterigaranti på åtta år eller 16.000 mil. Men hur bra mår en elbil efter den tiden?Den tyska bilklubben ADAC har under fyra år kört en ID.3 hårt. Man har till exempel snabbladdat bilen vid 4 av 10 laddningar och man har ofta låtit bilen stå i flera dygn inkopplad till laddare och med 100 procents batteri.Nu har bilen gått 16.000 mil och resultatet är att batteriet har 91 procent batterikapacitet kvar. Volkswagens garanti säger att det ska vara minst 70 procent kvar, så det klarade man ju väl."

Ett relativt sett misshandlat batteri, och ändå 91% kvar efter 16000 mil. Vilket statistiskt sett betyder ungefär halva bilens livslängd.
tack för att du skrev. Jag pallade inte skriva själv. Känner mig som en grammafonskiva som fastnat

Drog ned till Öland förra onsdagen, sen vidare mot Malmö några dagar och hem igen till Sörmland idag. Att ladda bilen söderut är INGET problem och kräver ingen större planering. Nu vet inte jag exakt hur ID4:ans gps är men på min p2 ställer jag in adressen jag ska till och kör. Är jag pissnödig eller hungrig kollar jag av kartan framåt och stannar på passande ställe. Googlemaps är ju i realtid så varje laddplats är angiven med antal platser, och hur många av dessa som är upptagna/lediga, vilken effekt de har och olika betalalternativ. Men återigen, söderut är en ickefråga. Kryllar av landställen på vägarna och det har alltid funnits plats där jag stannar. Idag blev det Gränna på vägen hem. De hade 14 platser och 6-8 användes under tiden jag och familjen käkade
Kört E20 GBG-Sthlm några gånger under maj, juni och juli. Finns inga körer någonstans. Kör en P2 LR och under maj och juni kom jag hela vägen (42mil) utan att behöva ladda. Nu i veckan var jag nere på 7% när jag närmade mig Söder så tankade på lite.
Drog även Husvagn upp till Västerås. Gott om platser så kunde svänga in och ladda även på lite trängre ställen med vagnen på.
Tror inte vi kommer se laddköer annat än runt sportloven på en bra tid framöver.

Kört E20 GBG-Sthlm några gånger under maj, juni och juli. Finns inga körer någonstans. Kör en P2 LR och under maj och juni kom jag hela vägen (42mil) utan att behöva ladda. Nu i veckan var jag nere på 7% när jag närmade mig Söder så tankade på lite.
Drog även Husvagn upp till Västerås. Gott om platser så kunde svänga in och ladda även på lite trängre ställen med vagnen på.
Tror inte vi kommer se laddköer annat än runt sportloven på en bra tid framöver.
Enig. Det största problemet idag är väl alla olika betalalternativ. Påminner om alla jävla parkeringsappar man måste ha. Jag kör Northe som jag upplever som väldigt kompatibelt med många olika laddtyper. Men man kan ge sig fan på att man emellanåt springer på någon annan typ när man som mest behöver det. Men platser finns om man kan vara flexibel med betalalternativen

Enig. Det största problemet idag är väl alla olika betalalternativ. Påminner om alla jävla parkeringsappar man måste ha. Jag kör Northe som jag upplever som väldigt kompatibelt med många olika laddtyper. Men man kan ge sig fan på att man emellanåt springer på någon annan typ när man som mest behöver det. Men platser finns om man kan vara flexibel med betalalternativen
... men numera funkar vanligt kreditkort på alla nyare stationer, så det är nog ett övergående problem.

För mig är det snarare irritationen över olika priser i olika appar eller vid kortbetalning. Visst blir inte många kronor på en laddning. Men stör mig ändå att behöva kolla runt och se vilket betal alternativ och station jag ska välja.

1752848486349.png

Några kommentarer till den där studien.
1. Det enda som jämförs är koldioxidutsläpp.
2. Resultatet beror på antagandet att genomsnittliga livslängden på bilarna är 20 år. Koldioxidutsläppen från elbilar är väldigt framtung pga utsläpp från batteriproduktionen. Volvo har i en tidigare livscykelanalys angett att break-even uppnås efter 8 år, dvs dom första 8 åren har en elbil högre genomsnittligt koldioxidutsläpp än en ice-bil. Därefter blir det lägre.
Omställningen till elbilar kommer därför initialt innebära kraftigt ökande koldioxidutsläpp pga att dom flesta kör omkring i elbilar yngre än 8år.

Elbilar är knappast lösningen på några andra miljöproblem än luftkvaliteten i städerna. För att komma till rätta med koldioxidutsläppen krävs mycket mer långtgående åtgärder. Som att fler cyklade eller åkte spårbundet till jobbet.
Vilket är politiskt omöjligt att genomföra.

För mig är det snarare irritationen över olika priser i olika appar eller vid kortbetalning. Visst blir inte många kronor på en laddning. Men stör mig ändå att behöva kolla runt och se vilket betal alternativ och station jag ska välja.
Ja, det är rätt störande. (Som tur är behöver jag i princip aldrig snabbladda, men jag håller lite koll på potentiella platser utifallatt...)

Jag kollade två slumpmässigt valda vid en ganska ny "bensin-el-mat-hubb" i ChargeFinder utanför Strängnäs. e-On vid donken:
IMG_2227.PNG

Det här är ju löjligt.

Men bara 150m därifrån, en sprillans ny GITO:
IMG_2228.PNG

Man kan ju hoppas att det går åt det hållet. Det är ok om olika stationer har olika priser (precis som fossilstationerna), och kanske nåt rabattkort eller nåt, men det är ju löjligt med så många olika priser på samma sak på samma ställe.

Tillbaka
Topp