Jag anser att vi behöver göra den här investeringen i elektrifiering av våra transporter för att kunna sänka vår ackumulerade klimatpåverkan över tid, även om det resulterar i ökade utsläpp på kort sikt.Några kommentarer till den där studien.
1. Det enda som jämförs är koldioxidutsläpp.
2. Resultatet beror på antagandet att genomsnittliga livslängden på bilarna är 20 år. Koldioxidutsläppen från elbilar är väldigt framtung pga utsläpp från batteriproduktionen. Volvo har i en tidigare livscykelanalys angett att break-even uppnås efter 8 år, dvs dom första 8 åren har en elbil högre genomsnittligt koldioxidutsläpp än en ice-bil. Därefter blir det lägre.
Omställningen till elbilar kommer därför initialt innebära kraftigt ökande koldioxidutsläpp pga att dom flesta kör omkring i elbilar yngre än 8år.
Elbilar är knappast lösningen på några andra miljöproblem än luftkvaliteten i städerna. För att komma till rätta med koldioxidutsläppen krävs mycket mer långtgående åtgärder. Som att fler cyklade eller åkte spårbundet till jobbet.
Vilket är politiskt omöjligt att genomföra.
Det är likadant när vi bygger kärnkraftverk, järnväg och all annan infrastruktur. Under produktionsskedet sker en miljöpåverkan vid tillverkning av cement och andra material, men över produktens livscykel är det totala resultatet en minskad miljöpåverkan jämfört med sämre alternativ som att fortsätta i samma gamla hjulspår.
Varje gång vi tar upp något ur jordskorpan påverkas givetvis biosfären, så vi behöver kontinuerligt utveckla cirkulär användning av material, och mer resurseffektiv produktion. Om break even i klimatpåverkan för en batteribil år 202X är åtta år kommer denna tid vara kortare år 203X.
Dagens elbilar med batterier är troligtvis inte den enda lösningen, men just nu en bra lösning. Vi bör genom incitament göra det möjligt för så många som möjligt som vill ha en elbil att skaffa en.
Senast ändrad: