• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,041
Några kommentarer till den där studien.
1. Det enda som jämförs är koldioxidutsläpp.
2. Resultatet beror på antagandet att genomsnittliga livslängden på bilarna är 20 år. Koldioxidutsläppen från elbilar är väldigt framtung pga utsläpp från batteriproduktionen. Volvo har i en tidigare livscykelanalys angett att break-even uppnås efter 8 år, dvs dom första 8 åren har en elbil högre genomsnittligt koldioxidutsläpp än en ice-bil. Därefter blir det lägre.
Omställningen till elbilar kommer därför initialt innebära kraftigt ökande koldioxidutsläpp pga att dom flesta kör omkring i elbilar yngre än 8år.

Elbilar är knappast lösningen på några andra miljöproblem än luftkvaliteten i städerna. För att komma till rätta med koldioxidutsläppen krävs mycket mer långtgående åtgärder. Som att fler cyklade eller åkte spårbundet till jobbet.
Vilket är politiskt omöjligt att genomföra.
Jag anser att vi behöver göra den här investeringen i elektrifiering av våra transporter för att kunna sänka vår ackumulerade klimatpåverkan över tid, även om det resulterar i ökade utsläpp på kort sikt.

Det är likadant när vi bygger kärnkraftverk, järnväg och all annan infrastruktur. Under produktionsskedet sker en miljöpåverkan vid tillverkning av cement och andra material, men över produktens livscykel är det totala resultatet en minskad miljöpåverkan jämfört med sämre alternativ som att fortsätta i samma gamla hjulspår.

Varje gång vi tar upp något ur jordskorpan påverkas givetvis biosfären, så vi behöver kontinuerligt utveckla cirkulär användning av material, och mer resurseffektiv produktion. Om break even i klimatpåverkan för en batteribil år 202X är åtta år kommer denna tid vara kortare år 203X.

Dagens elbilar med batterier är troligtvis inte den enda lösningen, men just nu en bra lösning. Vi bör genom incitament göra det möjligt för så många som möjligt som vill ha en elbil att skaffa en.

Senast ändrad:
Jag anser att vi behöver göra den här investeringen i elektrifiering av våra transporter för att kunna sänka vår ackumulerade klimatpåverkan över tid, även om det resulterar i ökade utsläpp på kort sikt.

Det är likadant när vi bygger kärnkraftverk, järnväg och all annan infrastruktur. Under produktionsskedet sker en miljöpåverkan vid tillverkning av cement och andra material, men över produktens livscykel är det totala resultatet en minskad miljöpåverkan jämfört med sämre alternativ som att fortsätta i samma gamla hjulspår.

Varje gång vi tar upp något ur jordskorpan påverkas givetvis biosfären, så vi behöver kontinuerligt utveckla cirkulär användning av material, och mer resurseffektiv produktion. Om break even i klimatpåverkan för en batteribil år 202X är åtta år kommer denna tid vara kortare år 203X.

Dagens elbilar med batterier är troligtvis inte den enda lösningen, men just nu en bra lösning. Vi bör genom incitament göra det möjligt för så många som möjligt som vill ha en elbil att skaffa en.
Såklart det är bra, det kommer att bli bättre och bättre luft i våra europeiska städer. Men det kommer inte att lösa några klimatproblem.

Några kommentarer till den där studien.
1. Det enda som jämförs är koldioxidutsläpp.
2. Resultatet beror på antagandet att genomsnittliga livslängden på bilarna är 20 år. Koldioxidutsläppen från elbilar är väldigt framtung pga utsläpp från batteriproduktionen. Volvo har i en tidigare livscykelanalys angett att break-even uppnås efter 8 år, dvs dom första 8 åren har en elbil högre genomsnittligt koldioxidutsläpp än en ice-bil. Därefter blir det lägre.
Omställningen till elbilar kommer därför initialt innebära kraftigt ökande koldioxidutsläpp pga att dom flesta kör omkring i elbilar yngre än 8år.

Elbilar är knappast lösningen på några andra miljöproblem än luftkvaliteten i städerna. För att komma till rätta med koldioxidutsläppen krävs mycket mer långtgående åtgärder. Som att fler cyklade eller åkte spårbundet till jobbet.
Vilket är politiskt omöjligt att genomföra.
Fel och fel. Studien inkluderar co2e enligt gwp100 samt att produktionen för batterier är inkluderad (hela drivlinan är med i alla jämförelsealternativ faktiskt). Du kan läsa mer om detaljerna i länken till rapporten.

Såklart det är bra, det kommer att bli bättre och bättre luft i våra europeiska städer. Men det kommer inte att lösa några klimatproblem.
Vad menar du med "lösa"? Precis som med allt annat finns det inga perfekta, absoluta lösningar, men elbilar är definitivt ett sätt att reducera vår totala, ackumulerade klimatpåverkan. Nettoeffektekten av att byta från petroelum till eldrift är definitivt positiv, inklusive framställning av bilar och energi.

Senast ändrad:
För mig är det snarare irritationen över olika priser i olika appar eller vid kortbetalning. Visst blir inte många kronor på en laddning. Men stör mig ändå att behöva kolla runt och se vilket betal alternativ och station jag ska välja.
Det gäller väl alla produkter som säljs på en fri marknad. Samma sak med bensin, kastruller eller bananer.
Kollar du var äpplen är billigast innan du åker ut för att handla?

Det gäller väl alla produkter som säljs på en fri marknad. Samma sak med bensin, kastruller eller bananer.
Kollar du var äpplen är billigast innan du åker ut för att handla?
Ingen jättegrej. Men absolut. Bryr mig inte om jag köper äpple till olika priser i olika butiker. Men när jag får olika priser för äpplet om jag betalar via olika betalleverantörer tycker jag det blir, annorlunda.
Men överlag är ju allt supersmidigt nu. Massor med laddpunkter och leverantörer, laddångest har blivit ett ickeproblem.

Tillbaka
Topp