• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,048
Några kommentarer till den där studien.
1. Det enda som jämförs är koldioxidutsläpp.
2. Resultatet beror på antagandet att genomsnittliga livslängden på bilarna är 20 år. Koldioxidutsläppen från elbilar är väldigt framtung pga utsläpp från batteriproduktionen. Volvo har i en tidigare livscykelanalys angett att break-even uppnås efter 8 år, dvs dom första 8 åren har en elbil högre genomsnittligt koldioxidutsläpp än en ice-bil. Därefter blir det lägre.
Omställningen till elbilar kommer därför initialt innebära kraftigt ökande koldioxidutsläpp pga att dom flesta kör omkring i elbilar yngre än 8år.

Elbilar är knappast lösningen på några andra miljöproblem än luftkvaliteten i städerna. För att komma till rätta med koldioxidutsläppen krävs mycket mer långtgående åtgärder. Som att fler cyklade eller åkte spårbundet till jobbet.
Vilket är politiskt omöjligt att genomföra.
Jag anser att vi behöver göra den här investeringen i elektrifiering av våra transporter för att kunna sänka vår ackumulerade klimatpåverkan över tid, även om det resulterar i ökade utsläpp på kort sikt.

Det är likadant när vi bygger kärnkraftverk, järnväg och all annan infrastruktur. Under produktionsskedet sker en miljöpåverkan vid tillverkning av cement och andra material, men över produktens livscykel är det totala resultatet en minskad miljöpåverkan jämfört med sämre alternativ som att fortsätta i samma gamla hjulspår.

Varje gång vi tar upp något ur jordskorpan påverkas givetvis biosfären, så vi behöver kontinuerligt utveckla cirkulär användning av material, och mer resurseffektiv produktion. Om break even i klimatpåverkan för en batteribil år 202X är åtta år kommer denna tid vara kortare år 203X.

Dagens elbilar med batterier är troligtvis inte den enda lösningen, men just nu en bra lösning. Vi bör genom incitament göra det möjligt för så många som möjligt som vill ha en elbil att skaffa en.
 
Senast ändrad:
Jag anser att vi behöver göra den här investeringen i elektrifiering av våra transporter för att kunna sänka vår ackumulerade klimatpåverkan över tid, även om det resulterar i ökade utsläpp på kort sikt.

Det är likadant när vi bygger kärnkraftverk, järnväg och all annan infrastruktur. Under produktionsskedet sker en miljöpåverkan vid tillverkning av cement och andra material, men över produktens livscykel är det totala resultatet en minskad miljöpåverkan jämfört med sämre alternativ som att fortsätta i samma gamla hjulspår.

Varje gång vi tar upp något ur jordskorpan påverkas givetvis biosfären, så vi behöver kontinuerligt utveckla cirkulär användning av material, och mer resurseffektiv produktion. Om break even i klimatpåverkan för en batteribil år 202X är åtta år kommer denna tid vara kortare år 203X.

Dagens elbilar med batterier är troligtvis inte den enda lösningen, men just nu en bra lösning. Vi bör genom incitament göra det möjligt för så många som möjligt som vill ha en elbil att skaffa en.
Såklart det är bra, det kommer att bli bättre och bättre luft i våra europeiska städer. Men det kommer inte att lösa några klimatproblem.
 
Några kommentarer till den där studien.
1. Det enda som jämförs är koldioxidutsläpp.
2. Resultatet beror på antagandet att genomsnittliga livslängden på bilarna är 20 år. Koldioxidutsläppen från elbilar är väldigt framtung pga utsläpp från batteriproduktionen. Volvo har i en tidigare livscykelanalys angett att break-even uppnås efter 8 år, dvs dom första 8 åren har en elbil högre genomsnittligt koldioxidutsläpp än en ice-bil. Därefter blir det lägre.
Omställningen till elbilar kommer därför initialt innebära kraftigt ökande koldioxidutsläpp pga att dom flesta kör omkring i elbilar yngre än 8år.

Elbilar är knappast lösningen på några andra miljöproblem än luftkvaliteten i städerna. För att komma till rätta med koldioxidutsläppen krävs mycket mer långtgående åtgärder. Som att fler cyklade eller åkte spårbundet till jobbet.
Vilket är politiskt omöjligt att genomföra.
Fel och fel. Studien inkluderar co2e enligt gwp100 samt att produktionen för batterier är inkluderad (hela drivlinan är med i alla jämförelsealternativ faktiskt). Du kan läsa mer om detaljerna i länken till rapporten.
 
Såklart det är bra, det kommer att bli bättre och bättre luft i våra europeiska städer. Men det kommer inte att lösa några klimatproblem.
Vad menar du med "lösa"? Precis som med allt annat finns det inga perfekta, absoluta lösningar, men elbilar är definitivt ett sätt att reducera vår totala, ackumulerade klimatpåverkan. Nettoeffektekten av att byta från petroelum till eldrift är definitivt positiv, inklusive framställning av bilar och energi.
 
Senast ändrad:
För mig är det snarare irritationen över olika priser i olika appar eller vid kortbetalning. Visst blir inte många kronor på en laddning. Men stör mig ändå att behöva kolla runt och se vilket betal alternativ och station jag ska välja.
Det gäller väl alla produkter som säljs på en fri marknad. Samma sak med bensin, kastruller eller bananer.
Kollar du var äpplen är billigast innan du åker ut för att handla?
 
Det gäller väl alla produkter som säljs på en fri marknad. Samma sak med bensin, kastruller eller bananer.
Kollar du var äpplen är billigast innan du åker ut för att handla?
Ingen jättegrej. Men absolut. Bryr mig inte om jag köper äpple till olika priser i olika butiker. Men när jag får olika priser för äpplet om jag betalar via olika betalleverantörer tycker jag det blir, annorlunda.
Men överlag är ju allt supersmidigt nu. Massor med laddpunkter och leverantörer, laddångest har blivit ett ickeproblem.
 
Vad menar du med "lösa"? Precis som med allt annat finns det inga perfekta, absoluta lösningar, men elbilar är definitivt ett sätt att reducera vår totala, ackumulerade klimatpåverkan. Nettoeffektekten av att byta från petroelum till eldrift är definitivt positiv, inklusive framställning av bilar och energi.
Jag menar att elbilar, inte på ett meningsfullt sätt, kommer att bidra till minskade globala koldioxidutsläpp, vilket många tycks tro.
 
Vad menar du med "meningsfullt sätt"? Vetenskaplig konsensus är att elbilar reducerar koldioxidutsläppen. i Sverige står vägtransporter för en stor del av våra totala koldioxidutsläpp.
Frågorna du behöver ställa dig är: Hur stor andel av globala utsläpp av växthusgaser kommer från bilar med förbränningsmotorer? Hur mycket minskar denna andel när ALLA bytt till el? Hur lång tid kommer det ta?
Svaret blir att de närmaste 50 åren kommer övergången till elbilar endast ha marginell påverkan på globala utsläpp av växthusgaser.
 
Frågorna du behöver ställa dig är: Hur stor andel av globala utsläpp av växthusgaser kommer från bilar med förbränningsmotorer? Hur mycket minskar denna andel när ALLA bytt till el? Hur lång tid kommer det ta?
Svaret blir att de närmaste 50 åren kommer övergången till elbilar endast ha marginell påverkan på globala utsläpp av växthusgaser.
Även om omställningen tar tid behöver vi genomföra den så snart som möjligt. Jag ser inga övertygande argument för motsatsen.
 
Finns inget tvivel att växthusgaser, lokalt, kommer att minska om bilflottan går över till el. Ett fint exempel är väl Norge som gått all-in med hev för bilflottan.

Men problemet är i dagsläget som jag ser det, är att man vill uppnå en minskning av växthusgaser till priset av allvarlig miljöförstöring, främst lokalt där litium utvinns. Man orsakar också kraftig och kanske evig miljöförstöring (främst PFAS) som har sitt ursprung från uttjänta batterier som inte återvinns. Man använder också oerhörda mängder vatten i de områden som är störst producenter av litium, som också är väldigt torra områden till att börja med. Låter inte rimligt att några få länder skulle tillgodose behovet av litium utan att förstöra sina närområden helt.

Tycker också man stirrar sig blind på enbart växthusgaser istället för att titta på helheten. Vad är det miljömässiga priset för att vi alla ska gå över till HEV? Kostar det mer än vad det smakar?
Lite av en pest eller kolera i dagsläget.
Den takt som alla vill att vi ska gå över till HEV är förmodligen inte realistiskt, vare sig miljömässigt eller den brutala volym jordartsmetaller som behövs för att få alla gå över till HEV.
Det finns som sagt många hinder på vägen.

Jag skulle säga att hev blir ett fullgott alternativ om man kan återvinna det mesta av batterierna mot dagens 5% samt har utvecklat gruvdrift och utvinningsmetoder som orsakar avsevärt mindre miljöförstöring.

(ja, jag är medveten om att ice bilar orsakar miljöförstöring)
 
Finns inget tvivel att växthusgaser, lokalt, kommer att minska om bilflottan går över till el. Ett fint exempel är väl Norge som gått all-in med hev för bilflottan.

Men problemet är i dagsläget som jag ser det, är att man vill uppnå en minskning av växthusgaser till priset av allvarlig miljöförstöring, främst lokalt där litium utvinns. Man orsakar också kraftig och kanske evig miljöförstöring (främst PFAS) som har sitt ursprung från uttjänta batterier som inte återvinns. Man använder också oerhörda mängder vatten i de områden som är störst producenter av litium, som också är väldigt torra områden till att börja med. Låter inte rimligt att några få länder skulle tillgodose behovet av litium utan att förstöra sina närområden helt.

Tycker också man stirrar sig blind på enbart växthusgaser istället för att titta på helheten. Vad är det miljömässiga priset för att vi alla ska gå över till HEV? Kostar det mer än vad det smakar?
Lite av en pest eller kolera i dagsläget.
Den takt som alla vill att vi ska gå över till HEV är förmodligen inte realistiskt, vare sig miljömässigt eller den brutala volym jordartsmetaller som behövs för att få alla gå över till HEV.
Det finns som sagt många hinder på vägen.

Jag skulle säga att hev blir ett fullgott alternativ om man kan återvinna det mesta av batterierna mot dagens 5% samt har utvecklat gruvdrift och utvinningsmetoder som orsakar avsevärt mindre miljöförstöring.

(ja, jag är medveten om att ice bilar orsakar miljöförstöring)
HEV = Hybrid electric vehicle?
 
Via leasing menar du då?
Att köpa elbil är fortfarande mkt dyrare än ice-bilar.

Är det verkligen så mycket dyrare?
MB EQE vs MB GLC
BMW 5-serie vs i5

Det är väl inte många kr som skiljer vid köp av nybil och med malus på bensin och diesel så blir det ännu mindre skillnad och kanske även billigare.
Sedan att man tankar billigare är ju även det en ekonomisk fördel.
 
Norge har väl inte gått all in på hybrid electric vehicles? Där består nybilsförsäljningen av cirka 80 procent Battery electric vehicles.

Vad är ditt förslag till framtidens drivmedel för bilar?
Fortsätta åka diesel givetvis! Den framställningen är ju miljövänlig. Eller hur var det nu?

Med tanke på att han tror att 5%* av batterierna återvinns så behöver du nog inte fästa så stor vikt vid övriga texten…

*den riktiga siffran är 92-95%
 
Senast ändrad:
Är det verkligen så mycket dyrare?
MB EQE vs MB GLC
BMW 5-serie vs i5

Det är väl inte många kr som skiljer vid köp av nybil och med malus på bensin och diesel så blir det ännu mindre skillnad och kanske även billigare.
Sedan att man tankar billigare är ju även det en ekonomisk fördel.
Är inte det en lite konstig jämförelse avseende MB?
EQE torde jämföras med E-klass, EQC med GLC.
Nu är det visserligen en ny GLC på gång som ska gå att få helt elektrisk, men den har jag bara sett maskerad än.

Till sakfrågan så har jag inte studerat den så noga, men värdeminskningen på elektriska bilar verkar vara väldigt stor.
 
Fortsätta åka diesel givetvis! Den framställningen är ju miljövänlig. Eller hur var det nu?

Med tanke på att han tror att 5%* av batterierna återvinns så behöver du nog inte fästa så stor vikt vid övriga texten…

*den riktiga siffran är 92-95%

95%? Referens på det där tack. Det är en vedertagen sanning att man idag återvinner ca 5%
 
Är det verkligen så mycket dyrare?
MB EQE vs MB GLC
BMW 5-serie vs i5

Det är väl inte många kr som skiljer vid köp av nybil och med malus på bensin och diesel så blir det ännu mindre skillnad och kanske även billigare.
Sedan att man tankar billigare är ju även det en ekonomisk fördel.

Jag ser t ex på prisskillnader inom samma märke. Så fort det är ev eller laddhybrid blir det rätt mycket dyrare.
 
Är inte det en lite konstig jämförelse avseende MB?
EQE torde jämföras med E-klass, EQC med GLC.
Nu är det visserligen en ny GLC på gång som ska gå att få helt elektrisk, men den har jag bara sett maskerad än.

Till sakfrågan så har jag inte studerat den så noga, men värdeminskningen på elektriska bilar verkar vara väldigt stor.

EQE är långtifrån en GLE. Men jämför vi så så är elbilar i alla fall billigare än ice.
 
95%? Referens på det där tack. Det är en vedertagen sanning att man idag återvinner ca 5%
Nej det är det sannerligen inte. Du har noll på fötterna för att utrycka det milt.

 
Tillbaka
Topp