• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,061
Fattar fan inte hur det kan kosta 6kr/kwh när elpriset är typ 0.6kr/kwh. Totalt ocker. På diesel/bensin har de ju bara ören per liter.
Ja, inte vet jag. För att de kan? Jag gissar att de har höga installationskostnader och kanske driftkostnader också. Jag har ingen aning om hur det funkar med så mycket ström till ett ställe. Det är ju inte någon vanlig hushållsel direkt... Det jag tycker är konstigare är att de kan vara så olika priser på samma stolpe beroende på hur man betala för den, hur motiveras det? Men man kan kanske gissa att det kommer att jämna ut sig med tiden, när konkurrensen ökar. Det där stället utanför Strängnäs har 5 olika stationer! (Från 50 kW till 400 kW. Varierande storlek dock, de minsta är bara 1-2 platser, de största 8-12 platser.)

Fattar fan inte hur det kan kosta 6kr/kwh när elpriset är typ 0.6kr/kwh. Totalt ocker. På diesel/bensin har de ju bara ören per liter.
Det går inte att jämföra på det sättet. Dels köper de inte elen på timpris. Dels har de effektavgifter som kan uppgå till hundratusentals kronor per månad till nätägaren.

14.800
Jag är 46 år och bor på landsbygden, bilen är inlåst i eget garage.
Öh... oj? Är det så stora skillnader beroende på bil och/eller ålder? Det är mer än dubbelt så mycket som jag skulle få betala för en helförsäkring på en Kia EV3. (Men jag är äldre, men bor i stan, om det spelar roll.)

Ayvens som garanterar. Landade på 11,400kr per månad på 3000mil per år. Id.7 blev cirka 700kr dyrare.

1000014060.png
1000014061.png
Byt finansbolag ;)
1753634861063.png

Öh... oj? Är det så stora skillnader beroende på bil och/eller ålder? Det är mer än dubbelt så mycket som jag skulle få betala för en helförsäkring på en Kia EV3. (Men jag är äldre, men bor i stan, om det spelar roll.)
vet egentligen inte vad som påverkar, ärligt talat.
Denna har jag ju ”riktig” helförsäkring på i och med om att vagnskadegarantin gått ut. Hur var det med EV3:an?

vet egentligen inte vad som påverkar, ärligt talat.
Denna har jag ju ”riktig” helförsäkring på i och med om att vagnskadegarantin gått ut. Hur var det med EV3:an?
Helförsäkringen skulle ligga på runt 5800 (lite beroende på bolag) tror jag. Jag har halvförsäkring för drygt 2500, med 10% rabatt. (Trygg-Hansa)

Operatören betalar ju även elnätsavgift, vilken säkert är ganska hög för det abonnemang som behövs till en hel laddstation, samt energiskatt, plus avskrivning på investeringen i laddstationen och all annan infrastruktur, och en del administration, och därutöver ska de göra vinst för att behaga investerarna.

Jag har ingen aning om hur resultaträkningen ser ut för en operatör av laddstationer, men energipriset är nog en av de mindre kostnadsposterna, precis som det är i min egen hemmaladdning, och då har jag en snorbillig anläggning för laddning i klena 11 kilowatt.

Elpriset innefattar mer än bara spotpriset, det är ju alla skatter, överföringsavgifter osv så där kan du lägga till ungefär en krona per kWh. Ovanpå det ska du lägga till vad en kommersiell snabbladdare kostar vilket är ca en halv miljon per laddare, plus installation och anläggningsarbeten som du ska räkna hem. Sist men inte minst, som @alfgren påpekade, så tillkommer även effektavgifter som kan vara enorma på vissa anläggningar. Sen tillkommer såklart sånt som tillhör alla företag vilket innebär IT-infrastruktur, fakturering/finans, underhåll av laddare osv.

Har kört den några gånger och varit nära att trycka på knappen flera gånger. Bra bil på nästan alla sätt. Det största störningsmomentet för mig som kört två nya Passater i rad är att de på id.7 har touchkontroller på ratten 😔 Samt noll reglage i övrigt vilket också är störigt - måste hålla på med skärmen vad man än ska göra (typ). Det är självklart sånt man vänjer sig vid men det är ändå bedrövligt att det ska vara så - enl VW-säljaren senast så ska de återgå till vanliga knappar pga ”ramaskri” i Tyskland. Nya passat har t ex klassiska knappar. Men men en liten grej i det stora hela. :) I konkurrens med andra elbilar är den ett solklart förstaval för det priset. Den har ju i princip all utrustning från start vilket är skönt.

Just det här med knapparna på ratten känner jag spontant kanske inte är någon dealbreaker om jag ser till helheten av the package so to speak men störigt är det absolut, dessutom är det ett litet delay och dessa Pianosvarta knappar blir grisiga fort... Så det kommer till nästa grej i inredningen och det är dessa pianosvarta detaljer som blir repiga direkt, inget premium där inte...

Men som du skriver, i konkurrens med övriga så är det nog inget som mäter sig med denna bil sett till pris/utrustning osv

Just det här med knapparna på ratten känner jag spontant kanske inte är någon dealbreaker om jag ser till helheten av the package so to speak men störigt är det absolut, dessutom är det ett litet delay och dessa Pianosvarta knappar blir grisiga fort... Så det kommer till nästa grej i inredningen och det är dessa pianosvarta detaljer som blir repiga direkt, inget premium där inte...

Men som du skriver, i konkurrens med övriga så är det nog inget som mäter sig med denna bil sett till pris/utrustning osv
En annan grej med id.7 är dess sidospoilers som känns väldigt låga. Kanske ett mindre problem för dig nu när du flyttat söderut men man lär få akta sig när man kör över kanter osv. Men det kan säkert ägare i tråden vittna om huruvida det är ett problem eller ej.

Är det någon som uppmärksammat Polestar 3 och deras erbjudande? Jag är liiiiiiiite sugen på att byta ut min Model Y Performance mot en P3:a. Samma månadskostnad men jag slipper finansiella leasingen hängandes över mig. Antingen P3 eller kanske en BMW iX. Hade hellre köpt en iX baserat på det jag läst och hört om den. Ärligt talat så vill jag egentligen bara byta bort den tråkiga byggkvalitén och dassiga ryktet. Jag älskar Teslas teknik men interiörer kan de fan inte bygga om så deras liv stod på spel.

Hade min Model Y inlämnad på garantijobb och fick låna en Model X Plaid med 800 mil på mätaren. Upplevde den som mer högljudd däremot mer följsam och mjuk på vägen. Inte på något sätt i närheten förfinad för att berättiga 2x priset på min MY. Model Y juniper tycker jag är vrålful så den kommer jag inte ens snegla på trots 0-ränta och eventuell ryggmassage av Elon himself.

Är det någon som uppmärksammat Polestar 3 och deras erbjudande? Jag är liiiiiiiite sugen på att byta ut min Model Y Performance mot en P3:a. Samma månadskostnad men jag slipper finansiella leasingen hängandes över mig. Antingen P3 eller kanske en BMW iX. Hade hellre köpt en iX baserat på det jag läst och hört om den. Ärligt talat så vill jag egentligen bara byta bort den tråkiga byggkvalitén och dassiga ryktet. Jag älskar Teslas teknik men interiörer kan de fan inte bygga om så deras liv stod på spel.

Hade min Model Y inlämnad på garantijobb och fick låna en Model X Plaid med 800 mil på mätaren. Upplevde den som mer högljudd däremot mer följsam och mjuk på vägen. Inte på något sätt i närheten förfinad för att berättiga 2x priset på min MY. Model Y juniper tycker jag är vrålful så den kommer jag inte ens snegla på trots 0-ränta och eventuell ryggmassage av Elon himself.
Bästa sättet att tappa suget efter det bytet är att du försöker sälja din Y ;)

Senast ändrad:
Bästa sättet att tappa suget efter det bytet är att du försöker sälja din Y ;)
Haha jo det är ju det som är problemet. Fick inbytespris av Carla igår på 379k. Vilket är lite för mycket söder om de 432k i restvärde jag har i dagsläget. 379k är helt sjukt egentligen. Mindre än en fossildriven XC60. 💀

En annan grej med id.7 är dess sidospoilers som känns väldigt låga. Kanske ett mindre problem för dig nu när du flyttat söderut men man lär få akta sig när man kör över kanter osv. Men det kan säkert ägare i tråden vittna om huruvida det är ett problem eller ej.
Hmm.. inte tänkt på detta.. men lång bil och låga sidokjolar är ingen fantastisk kombo

Är mycket som bakas in i det priset som flera tidigare skrivit, tror själv att etableringen är en stor kostnad som de vill ha in så snabbt som möjligt. Ju fler som laddar ju snabbare bygger de nog ut med nya laddställen också får man hoppas, även om det redan börjar bli rätt tätt mellan laddställena.

Men att snabbladda för 6kr/kwh på en bil som drar 1,8-2kwh/mil blir någon krona milen dyrare än att åka ICE bil då jämförbar bensin bil drar runt 0,6l/mil och soppan verkar kosta 15.59kr när jag åkte förbi en mack förut.

Men laddar man hemma är elbilen oslagbar i driftkostnad. Sen om man ute på semester och snabbladdar några 100 kWh och räknar ut det på årssnitt så påverkar det bara marginellt ändå.

Det enda som kan störa mig ibland är att man behöver ha typ 37 olika appar för att va säker på att kunna ladda bilen ute…

Är mycket som bakas in i det priset som flera tidigare skrivit, tror själv att etableringen är en stor kostnad som de vill ha in så snabbt som möjligt. Ju fler som laddar ju snabbare bygger de nog ut med nya laddställen också får man hoppas, även om det redan börjar bli rätt tätt mellan laddställena.

Men att snabbladda för 6kr/kwh på en bil som drar 1,8-2kwh/mil blir någon krona milen dyrare än att åka ICE bil då jämförbar bensin bil drar runt 0,6l/mil och soppan verkar kosta 15.59kr när jag åkte förbi en mack förut.

Men laddar man hemma är elbilen oslagbar i driftkostnad. Sen om man ute på semester och snabbladdar några 100 kWh och räknar ut det på årssnitt så påverkar det bara marginellt ändå.

Det enda som kan störa mig ibland är att man behöver ha typ 37 olika appar för att va säker på att kunna ladda bilen ute…
Men då får man nog betrakta bensinpriset som ovanligt lågt. (Det var inte länge sedan det var betydligt högre, och det kommer nog inte att gå ner...)
Och om man kör på lite mer lagom vägar (inte motorväg) med en lite lagom bil på sommarhalvåret så kan man ofta komma undan med lägre elförbrukning. Jag körde ju nyligen 50 mil på 1,4-1,5 kWh/mil.

Apphystering kommer att gå över, kreditkort funkar på alla nyare stationer. (De kommer säkert att finnas kvar, men då som en bonusgrej för att få rabatt på varmkorv eller nåt, ungefär som tankkorten.)

Här är en konspirationsteori förresten: De lägger sig runt 6 kr för att det ungefär matchar motsvarande bensinpris... ;)

Men då får man nog betrakta bensinpriset som ovanligt lågt. (Det var inte länge sedan det var betydligt högre, och det kommer nog inte att gå ner...)
Och om man kör på lite mer lagom vägar (inte motorväg) med en lite lagom bil på sommarhalvåret så kan man ofta komma undan med lägre elförbrukning. Jag körde ju nyligen 50 mil på 1,4-1,5 kWh/mil.

Apphystering kommer att gå över, kreditkort funkar på alla nyare stationer. (De kommer säkert att finnas kvar, men då som en bonusgrej för att få rabatt på varmkorv eller nåt, ungefär som tankkorten.)

Här är en konspirationsteori förresten: De lägger sig runt 6 kr för att det ungefär matchar motsvarande bensinpris... ;)
Minus 20 grader med stolvärme, defroster, vindrutetorkare, mm. Kan du köra 15 mil då ?.

iX är helt galet bekväm. Jag kan inte riktigt motivera det priset, och köpa kinavolvo är jag egentligen inte intresserad av. Vänta på iX3?

iX är helt galet bekväm. Jag kan inte riktigt motivera det priset, och köpa kinavolvo är jag egentligen inte intresserad av. Vänta på iX3?
Ska se om jag kan få till ett bra leasingavtal. Det enda tråkiga är naturligtvis säljpriset på min Y. Polestar 3 på 9100:- exkl. moms/månad jämfört med min Y på 10300:- är en trevlig deal dock.

Hej på er!
Hade förmånen att få hämta ut min nya Skoda Kodiaq iv igår. Bilen känns mycket bra enl mitt första intryck. Dock så är min referens en Diesel Sharan från 2017.

Nu till en liten fråga:
Damen som jag hade kontakt med på Skoda vid överlämningen påstod att jag inte skulle använda tibbers smartladdning. Hon sa att tibber ideligen frågar bilen via sw om den behöver laddas. Detta drar ur och förstör bilens 12V batteri på sikt.
Är detta något som ni också fått info om?

Jag vill ju självklart använda mig av smartladdning för att optimera pris och lastbalans osv
IMG_0970.jpeg

Hej på er!
Hade förmånen att få hämta ut min nya Skoda Kodiaq iv igår. Bilen känns mycket bra enl mitt första intryck. Dock så är min referens en Diesel Sharan från 2017.

Nu till en liten fråga:
Damen som jag hade kontakt med på Skoda vid överlämningen påstod att jag inte skulle använda tibbers smartladdning. Hon sa att tibber ideligen frågar bilen via sw om den behöver laddas. Detta drar ur och förstör bilens 12V batteri på sikt.
Är detta något som ni också fått info om?

Jag vill ju självklart använda mig av smartladdning för att optimera pris och lastbalans osv
IMG_0970.jpeg
Ingen aning. Men just Skodas 12v batteri verkar ju vara precis värdelöst! Två ggr har kollegan fått bärga bilen från jobbet. Anledning, en säkring gick på en fas inne på jobbet när han laddade. Räckte för att 12v skulle balla ur och behöva bärgas till verkstad för någon form av omstart där. Så helt osannolikt är det nog inte

Aj då, detta va ju inget jag kände till när jag beställde bilen i våras. Då får man alltså styra laddningen ”själv” istället om man vill undvika bärgning

Aj då, detta va ju inget jag kände till när jag beställde bilen i våras. Då får man alltså styra laddningen ”själv” istället om man vill undvika bärgning
Samma för honom. Han är ju inte helt nöjd med att ibland behöva ringa en bärgare bara för att en säkring går eller liknande. Men du får väl läsa runt lite på nätet och se hur utbrett problemet är. Bortser man från just delen med bärgare är kollegan extremt nöjd med bilen och jag som åkt med rätt många ggr tycker det är en extremt bra komfort i den

Skoda damen påstod att det va tibber som va problemet och inte Skoda. Såklart hehe
Jag har bara kört några mil hittills men tycker bilen känns premium 👍
”Punching above it’s weight class” så att säga.
En kompis bytte från en V90 diesel till samma bil som min och tycker Skodan är flera steg upp från Volvon.
Aja, jag får googla lite och förmodligen stå ut med batteriproblemen under denna 2års leasing 🙃

Senast ändrad:
Skoda damen påstod att det va tibber som va problemet och inte Skoda. Såklart hehe
Jag har bara kört några mil hittills men tycker bilen känns premium 👍
”Punching above it’s weight class” så att säga.
En kompis bytte från en V90 diesel till samma bil som min och tycker Skodan är flera steg upp från Volvon.
Aja, jag får googla lite och förmodligen stå ut med batteriproblemen under denna 2års leasing 🙃
Hoppas att utlösta säkringar inte är så vanligt förekommande, och att du slipper batteriproblem.

Angående smartladdning: Jag som inte har timpris är helt ointresserad av smartladdning och tycker det funkar bra att ladda på natten när effektavgiften är låg mellan klockan 22 och 6. Ellevios effektavgift gör det dyrt att ladda utanför detta fönster. Min egen analys kom fram till att om jag skulle ladda på dagtid en enda gång per månad, så skulle vår totalkostnad för hemmaladdning av två elbilar dubbleras, jämför med att ladda enbart mellan 22 och 6.

Vår totalkostnad för hemmaladdning med 2 500 mil per år är cirka 8 000 kr per år. Om jag laddar med 11 kW på dagtid en enda gång per månad är det stor risk att jag maxar vårt effektuttag under minst tre timmar, och att vi därmed får tre topptimmar på 17 kW, i stället för som idag 5 kW på sommaren och 8 kW på vintern. Tre timmar med 8 kW extra kostar drygt 600 kr extra i elnätsavgift per månad. Det käkar kanske upp alla besparingar man kan göra med optimerad laddning baserat på timpris?

Alltså, har det stor påverkan på totalkostnaden att använda smartladdning? Jag förstår att det är bra med smartladdning om man ännu inte drabbats av effektavgifter i sitt elnätsabonnemang, alternativt om man måste kunna ladda på dagtid, och smartladdningen verkligen klarar av att göra det utan att effektavgiften sabbar kostnaden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp