• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,060
Jag tror de gör lite vinst, men tänkte mest på att de 2024 fick 40 miljarder kronor i statligt stöd.
Samma år gjorde Volvo en vinst på 27 miljarder, så statliga stödet överskred hela Volvos vinst med råge.
Säger sig självt att det blir skev konkurrens.
Blir lite skevt att jämföra just de två bolagen. BYD sålde väl över 4 miljoner fordon förra året, medan Volvo Cars knappt sålde en miljon.
Men även Volvo Cars får statligt stöd. Exempelvis för forskning och utveckling men också för sina nya fabriker som NoVo Energy eller sin fabrik i Slovakien.

Blir lite skevt att jämföra just de två bolagen. BYD sålde väl över 4 miljoner fordon förra året, medan Volvo Cars knappt sålde en miljon.
Men även Volvo Cars får statligt stöd. Exempelvis för forskning och utveckling men också för sina nya fabriker som NoVo Energy eller sin fabrik i Slovakien.
Jag menade mest att vi talade om hur snabbt de kan ta fram ett fordon.
Det jobbet är detsamma om man säljer 4 eller 1 miljon i slutänden.
Möjligen att det går fortare om du säljer 4 för du tål högre verktygskostnader och kan därför korta ledtider om kostanden ska läggas på fler fordon.
Har man en kassa på 40 miljoner + egen vinst har man lite bättre förutsättningar för det arbetet än om man ska använda sina 27 miljoner menade jag bara.

Men absolut, Europa stödjer sin bilindustri med, men inte i närheten lika mycket som Kina.
Därav EUs tullar.

Snart dags för ny tjänstebil. Kör v60 T6 i dagsläget, nu blir det hel elektrisk enligt ny tjänstepolicy.

Blir en A6 bakhjulsdriven eller ID7 GTX, någon som kör dessa bilar som kan komma med input?
För/nackdelar? Nöjda? Missnöjd?

Såklart så är WW aningen större och kmr med 4hjulsdrift då. Vilket kan vara bonus

Vad tycker du, så här långt, om elbil jämfört med laddhybrid?
Vi har två småbarn och har länge tvekat på att gå full el. Vi kör C300e till 95% på el då den går 11mil på el under sommaren, typ 9 mil på vintern. Till familjer med småbarn är hybrid med runt 10 mil range guld. Elbilen ”köpte” vi med Volkswagen choice med ett garanterat restvärde efter 3 år. Känns som ett bra upplägg när vi vet den totala kostnaden för elbilen - man vet aldrig med restvärdet på el. Körmässigt är dom lika, Mercan mjukare - Volkan tystare. Lika plastiga på insidan tyvärr då merca tappat en hel del på kvalitén.

Jag tror de gör lite vinst, men tänkte mest på att de 2024 fick 40 miljarder kronor i statligt stöd.
Samma år gjorde Volvo en vinst på 27 miljarder, så statliga stödet överskred hela Volvos vinst med råge.
Säger sig självt att det blir skev konkurrens.
Och det är 27 miljarder i vinst på 400 miljarder i omsättning. Ett rekordår dessutom, de flesta åren är inte så bra. Det finns dessutom andra subventioner som inte går direkt till biltillverkarna men till industrin som helhet, vilket också hjälper till.

Läste för något år sedan att de enda Kinesiska bilföretag som går med vinst i slutändan är BYD och Geely.

Kina har själva sagt att subventionerna inte kan hänga med hur länge som helst. Syftet med subventionerna är att hjälpa till att bygga upp en inhemsk bilindustri, när de är nöjda med det kommer subventionerna försvinna - och de som inte gjort ett tillräckligt bra jobb kommer att dö.

Kinesiska marknaden är ett blodbad. Inget handlar om att tjäna pengar just nu, utan det handlar om att etablera sina varumärken och ta marknadsandelar. När det inte längre kan funka sådär, måste ett gäng dö ut - och det kvarvarande gänget är de som överlevt blodbadet och nu kan börja tjäna pengar på det. Priserna kommer höjas. Kina går också mot mer av en konsumerande ekonomi, lönerna kommer höjas och en stark inhemsk marknaden byggs upp.

Vid det läget blir det mycket mer stabilt, både för de kinesiska märkena och för utländska märken i Kina.

Och det är 27 miljarder i vinst på 400 miljarder i omsättning. Ett rekordår dessutom, de flesta åren är inte så bra. Det finns dessutom andra subventioner som inte går direkt till biltillverkarna men till industrin som helhet, vilket också hjälper till.

Läste för något år sedan att de enda Kinesiska bilföretag som går med vinst i slutändan är BYD och Geely.

Kina har själva sagt att subventionerna inte kan hänga med hur länge som helst. Syftet med subventionerna är att hjälpa till att bygga upp en inhemsk bilindustri, när de är nöjda med det kommer subventionerna försvinna - och de som inte gjort ett tillräckligt bra jobb kommer att dö.

Kinesiska marknaden är ett blodbad. Inget handlar om att tjäna pengar just nu, utan det handlar om att etablera sina varumärken och ta marknadsandelar. När det inte längre kan funka sådär, måste ett gäng dö ut - och det kvarvarande gänget är de som överlevt blodbadet och nu kan börja tjäna pengar på det. Priserna kommer höjas. Kina går också mot mer av en konsumerande ekonomi, lönerna kommer höjas och en stark inhemsk marknaden byggs upp.

Vid det läget blir det mycket mer stabilt, både för de kinesiska märkena och för utländska märken i Kina.
jag är inte säker på att priserna kommer höjas på bilarna. För samtidigt minskar jag priserna på batterier. Vi får nya batteritekniker som är bättre och billigare. Vi får skalfördelar när fler vill köpa elbilar etc...Men håller helt med dig om att många tillverkare kommer gå under. Men de flesta av kinesiska tillverkarna kommer inte ens komma till europa. Det är en ganska ointressant marknad. Man håller sig till inhemska marknaden eftersom den är så pass stor samt att man eventuellt går på export till sydamerika, afrika, mellanöstern, sydostasien etc.

jag är inte säker på att priserna kommer höjas på bilarna. För samtidigt minskar jag priserna på batterier. Vi får nya batteritekniker som är bättre och billigare. Vi får skalfördelar när fler vill köpa elbilar etc...Men håller helt med dig om att många tillverkare kommer gå under. Men de flesta av kinesiska tillverkarna kommer inte ens komma till europa. Det är en ganska ointressant marknad. Man håller sig till inhemska marknaden eftersom den är så pass stor samt att man eventuellt går på export till sydamerika, afrika, mellanöstern, sydostasien etc.
Höjas och höjas, om det är genom kostnadsbesparingar eller prishöjning är en annan femma. Det jag syftade på var att de kan inte längre leva på minusmarginaler när subventionerna försvinner. Visst, en del av marginalerna kan de väl få till genom att saker blir billigare med volym, men jag tror också att man vill tjäna pengar. Man måste få till en bruttomarginal på 10-20% beroende på hur effektiv ens organisation är - så att man sedan kan landa på bilindustrins 5-6% i nettomarginal och ha ett hälsosamt bolag.

Jag tror inte vi kommer se priskrig på samma sätt. Massa företag kommer dö, de som inte dör köps upp av de som har det bäst ställt. Vi kommer se Ford/GM-liknande konstellationer där de som är störst har 5-10 bolag under sitt paraply.

Det här skakiga med att det ena månaden går jättebra för, säg Li Auto, för att sedan nästa månad gå jättedåligt. Det kommer inte hända något mer. Marknaden kommer stabiliseras. Man kan inte ha en bil som man redan säljer med låga marginaler för 250,000 RMB och sedan rea ut den för 180,000 RMB hela tiden, för att det kommit någon konkurrent som får all hype denna månaden. Det går inte runt rent ekonomiskt.

Jag tror också att vi kommer se en splittrat bilvärld. Med två huvudsakliga bubblor. Det kommer finnas ett visst överlapp. Några Europeiska/västliga bilar kommer säljas i den andra "bubblan", och några av den andra bubblans bilar kommer säljas i vår bubbla också. Men "normala" bilar för vanligt folk kommer se annorlunda ut. Vi kommer ha våra traditionella bilföretag + några andra. De kommer ha sina nya uppstickare + några av våra gamla traditionella.

Men det är egentligen alltid så här det varit. I Asien säljs bilar som inte finns här, i Europa säljs bilar som inte finns i Asien. Inget konstigt med det egentligen.

Senast ändrad:
På grundkursen i nationalekonomi fick man lära sig att en marknadsekonomi med fullständig konkurrens kännetecknas av många säljare och många köpare. Ingen är tillräckligt stor för att dominera marknaden. Det ger en effektiv ekonomi med hög konkurrens, låga priser för konsumenter och låga vinster för företagen.
Paradoxalt nog stämmer det in på många indistrier i Kina. Motsatsen hittar vi i USA där tech-jättarna har monopol och kan göra absurda vinster utan konkurrens.
Det är också därför Kinesiska börsen går knackigt, medans USA går som tåget.
Frågan är vem vinner i längden.. 😄

Jag tror också att vi kommer se en splittrat bilvärld. Med två huvudsakliga bubblor. Det kommer finnas ett visst överlapp. Några Europeiska/västliga bilar kommer säljas i den andra "bubblan", och några av den andra bubblans bilar kommer säljas i vår bubbla också. Men "normala" bilar för vanligt folk kommer se annorlunda ut. Vi kommer ha våra traditionella bilföretag + några andra. De kommer ha sina nya uppstickare + några av våra gamla traditionella.

Men det är egentligen alltid så här det varit. I Asien säljs bilar som inte finns här, i Europa säljs bilar som inte finns i Asien. Inget konstigt med det egentligen.
Nordamerika är den tredje marknaden. De håller ju på att ytterligare särskilja sig från resten av den globala marknaden. De borde veta bättre. En av de stora anledningarna till att de nordamerikanska fordonsjättarna krisade 2008 till 2010 var ju att de var dåligt rustade för förändrad efterfrågan när bränslepriserna rusade. Toyota Prius såldes för över listpris medan stora pickuper och suv:ar gick trögt att sälja, vilket ledde till att GM och Chrysler gick i konkurs, och Ford krisade.

Ju mer regeringen i USA lyckas rulla tillbaka den gröna omställningen i landet, och ju längre de lyckas upprätthålla någon slags separation från resten av världen, desto hårdare blir fallet när de tvingas konfrontera den globala verkligheten.

Nordamerika är den tredje marknaden. De håller ju på att ytterligare särskilja sig från resten av den globala marknaden. De borde veta bättre. En av de stora anledningarna till att de nordamerikanska fordonsjättarna krisade 2008 till 2010 var ju att de var dåligt rustade för förändrad efterfrågan när bränslepriserna rusade. Toyota Prius såldes för över listpris medan stora pickuper och suv:ar gick trögt att sälja, vilket ledde till att GM och Chrysler gick i konkurs, och Ford krisade.

Ju mer regeringen i USA lyckas rulla tillbaka den gröna omställningen i landet, och ju längre de lyckas upprätthålla någon slags separation från resten av världen, desto hårdare blir fallet när de tvingas konfrontera den globala verkligheten.
Jo, det är sant. USA har varit påväg mot en allt mer isolerad fordonsmarknad ända sedan japanerna kom in på marknaden på riktigt under oljekrisen. Protektionism kan hjälpa inhemska företag kortsiktigt men dödar pressen att innovera och bygga något som andra också vill ha. Det enda som gör det någorlunda gångbart för USA är att den inhemska marknaden är tillräckligt stor och livskraftig för att bolagen i den ska klara sig okej. Men de kommer inte se någon tillväxt och ingen märkvärdig export till andra länder. Bilarna är inte attraktiva i stor skala för någon annan. De är för dyra, för stora och har dålig bränslekonomi.

Bästa sättet att se hur Amerikanska bilindustrin kan bli vid nästan total isolering är att titta på deras nuvarande lastbilar, som teknikmässigt i vissa avseenden är decennier bakom resten av världen. Man kan tycka att en Amerikansk lastbil ser cool ut, för att de är annorlunda, men de är inte bra jämfört med Europeiska Volvo eller Scania, Mercedes, osv - som måste kämpa för att behålla sin position i en marknad där det finns riktig konkurrens från olika länder.

EU ska försöka undvika protektionism så mycket så möjligt. Man ska inte bli lockad av att det kanske skulle hjälpa industrin kortsiktigt.

Bilagor

• nedladdning.jpeg
    nedladdning.jpeg
    21 KB · Visningar: 1
E-tron är en makalös komfortabel bil. Världens bästa långfärdsbil - förutom just räckvidden ;) Var 20e mil ska du nog räkna med att ladda.
Men den laddar väldigt snabbt så att så länge det finns tillgängliga laddare så är det inget större problem.

Jag har haft min 55 sedan ny, den är svinbra som familjebil.
Är ärligt talat ingen tekniksnubbe, så volt och procent är inte min grej. Den laddar max 150 kWh, och håller den hastigheten upp till 80%, vilket var ovanligt snabbt då den var ny. Tror det står sig rätt bra fortfarande.
Baksätet funkar fint med en framåtvänd och en bakåtvänd barnstol, med en tanig tonåring i mitten.

Har kollat vidare på e-tron och har möjlighet att köpa en E-tron 55 (2022) för 349k som gått cirka 3500mil. Tycker denna är förvånansvärt billig givet miltalet men antar att det är för att den är snik-utrustad? Saknar bl.a. back/360-kamera, carplay, HUD, rattvärme, infällbara backspeglar m.m (säkert mer också - typ omöjligt att få en överblick). Jag har till imorgon på mig att bestämma mig - annars går den på export. Den är inte lika stor som en XC90 men ett stort kliv upp från vår V60D5.

1757522221466.png

Har kollat vidare på e-tron och har möjlighet att köpa en E-tron 55 (2022) för 349k som gått cirka 3500mil. Tycker denna är förvånansvärt billig givet miltalet men antar att det är för att den är snik-utrustad? Saknar bl.a. back/360-kamera, carplay, HUD, rattvärme, infällbara backspeglar m.m (säkert mer också - typ omöjligt att få en överblick). Jag har till imorgon på mig att bestämma mig - annars går den på export. Den är inte lika stor som en XC90 men ett stort kliv upp från vår V60D5.

1757522221466.png
Köp den. Det går inte köpa komfortablare bil för pengarna. CarPlay går att aktivera i efterhand vill jag minnas.

Snart dags för ny tjänstebil. Kör v60 T6 i dagsläget, nu blir det hel elektrisk enligt ny tjänstepolicy.

Blir en A6 bakhjulsdriven eller ID7 GTX, någon som kör dessa bilar som kan komma med input?
För/nackdelar? Nöjda? Missnöjd?

Såklart så är WW aningen större och kmr med 4hjulsdrift då. Vilket kan vara bonus
Jag har en A6 e-tron sportsback, ganska nyhämtad men de förtsa reflektionerna är:
  • tyst och riktigt bekväm, valde 20” hjul
  • rikligt utrustad som standard, men den är ju inte billig i startpris iofs
  • förvånansvärt smidig och lättkörd trots storleken
+ går snålare än jag trodde, inte enl wltp men inte helt off. Men detta ska nog utvärderas efter mer mil
  • mobil app, redan haft strul med kontakt med bil. Tidigare har jag haft Mercor och där ligger de före
  • baksätet är inte 5+, inget problem för mej men de som har behov av detta kanske ska testa först

Har galet mycket hjälp/varningssystem som man behöver individanpassa (vilket går bra). Givetvis bra att ha tillgång till men själv kan jag irritera mej om det är för mkt.

Men igen, har inte hunnit köra så hemskt långt.

Köp den. Det går inte köpa komfortablare bil för pengarna. CarPlay går att aktivera i efterhand vill jag minnas.
Ja, den var extremt skön att köra så svårt att kolla på icke-el efter detta. Tycker det är svårt att väga avsaknad av utrustning kontra pris/miltal. Funderar tex om den ens har förvärmare av batteriet, stod endast värmare i annonsen och jag utgick från att det var för kupén.

Intressant att en bil i denna prisklass inte har fästanordning för bilbarnstol bak, tex öglor i golv som Volvo har, däremot bra med Isofix fram.

Ja, den var extremt skön att köra så svårt att kolla på icke-el efter detta. Tycker det är svårt att väga avsaknad av utrustning kontra pris/miltal. Funderar tex om den ens har förvärmare av batteriet, stod endast värmare i annonsen och jag utgick från att det var för kupén.

Intressant att en bil i denna prisklass inte har fästanordning för bilbarnstol bak, tex öglor i golv som Volvo har, däremot bra med Isofix fram.
Adaptiv farthållare och parkeringssensorer fram/bak. Resten klarar man sig utan 😊

Mycket bil för pengarna!

Finns ingen förvärmning på någon Etron av första generation. Är det jätteviktigt för dig att snabbladda snabbt i minusgrader? Förvärmning och värmepump är två saker som det verkligen gått troll i - folk "måste" ha det men har inte funderat riktigt över tillämpningen eller hur stor skillnad det gör. Snabbladdar man bara några gånger per år spelar de insparade minuterna ingen roll menar jag. Lever man på vägarna - ja då kanske det har betydelse.

Det kommer inte byggas så många elbilar på det sätt som E-tron byggdes med sånt totalt fokus på komfort och eldriften blev lite sekundär. Q6 exempelvis är på många sätt en sämre bil än E-tron men mer fokuserad på att se bra ut på papperet.

Jag hade en "dåligt utrustad" E-tron och det enda jag saknade var backkamera. Bilen var ganska hög bak och det blir lite dold vinkel när man backar. I övrigt saknade jag ingenting. Lade till S-line, 20" och Carplay, i övrigt bara normal Prolineutrustning och standardutrustning i min.

Finns ingen förvärmning på någon Etron av första generation. Är det jätteviktigt för dig att snabbladda snabbt i minusgrader? Förvärmning och värmepump är två saker som det verkligen gått troll i - folk "måste" ha det men har inte funderat riktigt över tillämpningen eller hur stor skillnad det gör. Snabbladdar man bara några gånger per år spelar de insparade minuterna ingen roll menar jag. Lever man på vägarna - ja då kanske det har betydelse.

Det kommer inte byggas så många elbilar på det sätt som E-tron byggdes med sånt totalt fokus på komfort och eldriften blev lite sekundär. Q6 exempelvis är på många sätt en sämre bil än E-tron men mer fokuserad på att se bra ut på papperet.

Jag hade en "dåligt utrustad" E-tron och det enda jag saknade var backkamera. Bilen var ganska hög bak och det blir lite dold vinkel när man backar. I övrigt saknade jag ingenting. Lade till S-line, 20" och Carplay, i övrigt bara normal Prolineutrustning och standardutrustning i min.
Tack för svar. Ja, överlag svårt att veta vad som är "måste" när man går från ice till el. Nedbytet från V60 blir bl.a. rattvärme och infällbara backspeglar, det kan jag leva med tänker jag givet uppsidan på i princip alla andra delar :)

Tack för svar. Ja, överlag svårt att veta vad som är "måste" när man går från ice till el. Nedbytet från V60 blir bl.a. rattvärme och infällbara backspeglar, det kan jag leva med tänker jag givet uppsidan på i princip alla andra delar :)
Letade efter en A6a med rattvärme och såg totalt 0st under min månads rotande bland annonser.
Tycker med det är tråkigt när man haft det på sina bilar i 15 års tid, men det borde gå bra med att förvärma kupén i de flesta fall.
Då de flesta köpts som tjänstebilar med snåla ekonomer på andra sidan bordet, och Audi inte skäms för att ta betalt, blir det ofta rätt skralt utöver paketen.

Extrautrustningen jag fick som var något att tala om utöver allt som ingick med 55-versionen var större fälgar, drag och Bang&Olufsen.
Drag var ett krav och B&O väldigt högt på önskelistan.
Letade som fan efter en Mini med Experience-paket just för H&K-högtalare förra året och är glad idag att jag gjorde det, men det beror ju på hur mycket man värdesätter ljudet.
Att jag inte fick HUD och rattvärme som jag gärna velat ha kunde jag leva med.
Saknar inte HUD nämnvärt. Instrumentklustret är tillräckligt bra tycker jag (samma som E-tron/Q8).

Såvida du inte är bisarrt fascinerad av infällbara speglar ;)

Etron är något helt annat än en V60 på alla andra sätt än just prylar kanske.
Haha - nej. Man överlevde utan det förut och så även jag. Mer att det bekräftar att det mesta på Audi är tillval (dyra), jmf med t.ex. Volvo. Får ju mig också att fundera på vad jag missar med utrustningen då jag t.ex. inte förväntar mig att infällbara backspeglar ska stå som ett tillval. Blir inte klokare av att googla på Proline då det också är otydligt.

Haha - nej. Man överlevde utan det förut och så även jag. Mer att det bekräftar att det mesta på Audi är tillval (dyra), jmf med t.ex. Volvo. Får ju mig också att fundera på vad jag missar med utrustningen då jag t.ex. inte förväntar mig att infällbara backspeglar ska stå som ett tillval. Blir inte klokare av att googla på Proline då det också är otydligt.
Infällbara speglar samt rattvärme är separata tillval och ingick inte i Proline.

Ett paket som innehöll en herrans massa saker var Advanced

Köp INTE de virtuella backspeglarna. Dels är de odugliga, dels går de sönder hela tiden.

Infällbara speglar samt rattvärme är separata tillval och ingick inte i Proline.

Ett paket som innehöll en herrans massa saker var Advanced

Köp INTE de virtuella backspeglarna. Dels är de odugliga, dels går de sönder hela tiden.
Nej, har förstått det - lutar alltjämt mot den jag nämnde ovan. Mindre utrustning men också mindre som kan strula.

Tillbaka
Topp