Kan bli bra!Då väntar jag bara på att BMW ska lansera nya 3-serien neue klasse. Jag är väldigt spänd på om de ska lyckas få till en elektrisk M3 som är en riktig M-bil. Det vore magiskt. Undrar om det går att fixa utan magi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan bli bra!Då väntar jag bara på att BMW ska lansera nya 3-serien neue klasse. Jag är väldigt spänd på om de ska lyckas få till en elektrisk M3 som är en riktig M-bil. Det vore magiskt. Undrar om det går att fixa utan magi?
Inte ID.4 men ID.3 kommer nog göra det om logiken från ID.Polo fortsätter. Vilken jag tror är positivt.Kommer nästa ID.4 heta ID.Golf måntro?![]()
Jag har dålig koll på hur elbilar är byggda egentligen, men jag undrar om det är en anledning att göra den framhjulsdriven? Vet inte hur mycket plats motorerna tar, men det förenklar kanske fördelningen av lastutrymmet i bak? I fram är det väl rätt gott om plats tror jag, och framhjulsdrift är ju VWs hemmaplan rent tekniskt sedan årtionden.Inte ID.4 men ID.3 kommer nog göra det om logiken från ID.Polo fortsätter. Vilken jag tror är positivt.
ID Cross gillade jag också. Väldigt väl genomtänkt inredning, helt plant lastgolv exempelvis med baksätet fällt (Volvo V70 hälsar!) och fysiska knappar tillbaka https://alltomelbil.se/volkswagen-id-cross-concept-kompakt-elbil-med-420-km-rackvidd/
Pratade precis med elektrikern, han sätter Zaptec oftast. Nu finns det en "GO 2", är det någon som har input på den?
![]()
Zaptec Go 2
Innovativ design och framtidssäkrad i drift – dubbelriktad funktionalitet som omdefinierar din laddningsupplevelse.www.zaptec.com
Skulle hålla mig borta från allt vad Zaptec laddare heter! Buggigare progamvara och hårdvara får man nog leta efter, funkar på sin höjd hjälpligt om man har extremt gott tålamod. (Jag är otroligt missnöjd med min)
Skulle överväga att titta på ABB Terra AC 11kw med RFID så man blippar för att autentisering vid laddning. En bekant kör det och säger att det är hur smidigt som helst.
Som motpol har jag haft noll problem med min under två år![]()
Jag har Wallbox Pulsar. 0 problem sen 2020.
När det gäller Zaptec så undrar jag om installatörerna gör fel ibland när de startar upp dem. Känns stundtals så.
Jag har haft en Zaptec sedan december 2023. Använder den tillsammans med Tibber. Fungerar klockrent och aldrig varit något problem. Mycket nöjd.
Frågade själv samma sak för någon vecka sedan, verkar vara lite blandat. Men verkar fungera bra ifall installatörer gör korrekt.Jag har Zaptec också, noll problem på dryga året.
Man behöver nästan inte tänka på motorn så liten är den. Tänk dig en liggandes 10 liters hink. Så man har mycket större möjligheter numera att välja det som blir optimalt. Dock så krävs det lite mer saker ändå såsom inverter, laddare och lite sådana grejer. Nedanstående är en ID3.Jag har dålig koll på hur elbilar är byggda egentligen, men jag undrar om det är en anledning att göra den framhjulsdriven? Vet inte hur mycket plats motorerna tar, men det förenklar kanske fördelningen av lastutrymmet i bak? I fram är det väl rätt gott om plats tror jag, och framhjulsdrift är ju VWs hemmaplan rent tekniskt sedan årtionden.
Kollegan installerade denna nyligen...Pratade precis med elektrikern, han sätter Zaptec oftast. Nu finns det en "GO 2", är det någon som har input på den?
![]()
Zaptec Go 2
Innovativ design och framtidssäkrad i drift – dubbelriktad funktionalitet som omdefinierar din laddningsupplevelse.www.zaptec.com
Edit: Lägger till att det finns fan inga färger att välja heller. Det är grå, annan grå, vit eller svart som gäller.
Jag gillar Fiats uttalande om att helt sluta tillverka grå bilar.Påminner mig lite om det påstådda citatet från Ford "Any color the customer wants, as long as it’s black"![]()
Ett gäng, med bland annat Mercedes i spetsen tycker att EU ska riva upp 2035-målet så att de kan fortsätta sälja nya bensin- och dieselbilar. Ett annat gäng med Volvo Cars och Polestar i spetsen tycker EU absolut inte ska riva upp målet. Hur kommer detta sluta tror ni?
![]()
Polestar och Volvo Cars i upprop: ”Släpp inte nollutsläppsmålet”
Över 150 chefer från europeiska elbilsbolag, däribland Polestar Och Volvo Cars, vädjar till EU-kommissionen: Stå fast vid målet att förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieselbilar till 2035.www.di.se
Ja, hur ska detta sluta? Det är ingen enkel fråga.Ett gäng, med bland annat Mercedes i spetsen tycker att EU ska riva upp 2035-målet så att de kan fortsätta sälja nya bensin- och dieselbilar. Ett annat gäng med Volvo Cars och Polestar i spetsen tycker EU absolut inte ska riva upp målet. Hur kommer detta sluta tror ni?
![]()
Polestar och Volvo Cars i upprop: ”Släpp inte nollutsläppsmålet”
Över 150 chefer från europeiska elbilsbolag, däribland Polestar Och Volvo Cars, vädjar till EU-kommissionen: Stå fast vid målet att förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieselbilar till 2035.www.di.se
Men det gör de väl inte? Företag utrycker sina intressen. Besluten fattas av folkvalda politiker, baserat på en mycket stor helhet av intressen, möjligheter och begränsningar:Oavsett vilket så känns det onekligen konstigt att kinesiska företag ska diktera några som helst villkor i EU.
Men det gör de väl inte? Företag utrycker sina intressen. Besluten fattas av folkvalda politiker, baserat på en mycket stor helhet av intressen och begränsningar.
Just att de är kinesiska kan innebära att de inte är helt lojala med våra intressen. Bara det faktum att de är kommersiella företag innebär intressekonflikter.Nej, dom dikterar inga villkor. Men EU bör inte ta beslut med bakgrund av vad kinesiska företag har för intressen.
Just att de är kinesiska kan innebära att de inte är helt lojala med våra intressen. Bara det faktum att de är kommersiella företag innebär intressekonflikter.
Men jag anser att man absolut ska väga in företagens intressen. En hel del av dessa intressen överlappar ju samhällets och många individers intressen.
Hur är den nya? Funderar själv på en.Det blev en försiktig övergång från Röd 4x4 diesel
![]()
Till en nyare Blå laddhybrid
![]()
Nu måste jag bara skaffa en laddbox också.
Jag har tillförsikt och tror inte att företagen har så stor makt i EU. Jag litar på att politikerna ser till helheten. Men jag känner en viss oro för att politikerna kan vara fega, lyssna för mycket på bakåtsträvare och inte vara tillräckligt offensiva i att sänka vår klimatpåverkan.Elbil eller inte.
Det är viktigare för EU att man ser till sina egna intressen gällandes företag än att man ska gå kinesiska företag tillmötes.
EU bör inte heller bry sig om att Toyota vill sälja hybridbilar.
EU och företagen inom EU tjänar inget på att offra sig själv för att låta andras intressen gå först.
Beror också till stor del vilken politiskt åsikt politikerna har...... inte alla som förstår detta med vår klimatpåverkan.....Jag har tillförsikt och tror inte att företagen har så stor makt i EU. Jag litar på att politikerna ser till helheten. Men jag känner en viss oro för att politikerna kan vara fega, lyssna för mycket på bakåtsträvare och inte vara tillräckligt offensiva i att sänka vår klimatpåverkan.
Vad tycker du, så här långt, om elbil jämfört med laddhybrid?Har en ID.7 med leverans nu på måndag. Hade en på lån i ett par dagar och väldigt skön att köra och åka i. Vi har även en Mercedes c300e att jämföra mot.
Inte så impad ändå, var typ snyggare som pimpade volvos. Fin bil men ändå lite besviken.Polestar 5. Kan vara den snyggaste elbilen just nu. Men värt pengarna?
Precis!Jag har tillförsikt och tror inte att företagen har så stor makt i EU. Jag litar på att politikerna ser till helheten. Men jag känner en viss oro för att politikerna kan vara fega, lyssna för mycket på bakåtsträvare och inte vara tillräckligt offensiva i att sänka vår klimatpåverkan.