• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,072
Då väntar jag bara på att BMW ska lansera nya 3-serien neue klasse. Jag är väldigt spänd på om de ska lyckas få till en elektrisk M3 som är en riktig M-bil. Det vore magiskt. Undrar om det går att fixa utan magi?
Kan bli bra!
1757164969837.jpeg

Första titt på kommande VW-modeller på IAA Mobility 2025: ID.Polo
TL;DW; Framhjulsdrift, laddport flyttad till höger fram, närmare samarbete mellan VW, Skoda och SEAT/Cupra?
Kommer nästa ID.4 heta ID.Golf måntro? :)

(Ursäkta om det blir mycket från just Elbilsmagasinet. Jag skyller på Algoritmen, det är vad tuben tror att jag vill se, uteslutande...)

Pratade precis med elektrikern, han sätter Zaptec oftast. Nu finns det en "GO 2", är det någon som har input på den?

Senast ändrad:
Inte ID.4 men ID.3 kommer nog göra det om logiken från ID.Polo fortsätter. Vilken jag tror är positivt.

ID Cross gillade jag också. Väldigt väl genomtänkt inredning, helt plant lastgolv exempelvis med baksätet fällt (Volvo V70 hälsar!) och fysiska knappar tillbaka https://alltomelbil.se/volkswagen-id-cross-concept-kompakt-elbil-med-420-km-rackvidd/
Jag har dålig koll på hur elbilar är byggda egentligen, men jag undrar om det är en anledning att göra den framhjulsdriven? Vet inte hur mycket plats motorerna tar, men det förenklar kanske fördelningen av lastutrymmet i bak? I fram är det väl rätt gott om plats tror jag, och framhjulsdrift är ju VWs hemmaplan rent tekniskt sedan årtionden.

Pratade precis med elektrikern, han sätter Zaptec oftast. Nu finns det en "GO 2", är det någon som har input på den?
Skulle hålla mig borta från allt vad Zaptec laddare heter! Buggigare progamvara och hårdvara får man nog leta efter, funkar på sin höjd hjälpligt om man har extremt gott tålamod. (Jag är otroligt missnöjd med min)

Skulle överväga att titta på ABB Terra AC 11kw med RFID så man blippar för att autentisering vid laddning. En bekant kör det och säger att det är hur smidigt som helst.

Som motpol har jag haft noll problem med min under två år🙂

Jag har Wallbox Pulsar. 0 problem sen 2020.

När det gäller Zaptec så undrar jag om installatörerna gör fel ibland när de startar upp dem. Känns stundtals så.

Jag har haft en Zaptec sedan december 2023. Använder den tillsammans med Tibber. Fungerar klockrent och aldrig varit något problem. Mycket nöjd.

Jag har Zaptec också, noll problem på dryga året.
Frågade själv samma sak för någon vecka sedan, verkar vara lite blandat. Men verkar fungera bra ifall installatörer gör korrekt.

Kommer själv få min laddbox installerad på onsdag, blev en Garo efter rekommendation från min installatör.
Var även en fast kabel på denna vilket jag föredrog.

Jag har dålig koll på hur elbilar är byggda egentligen, men jag undrar om det är en anledning att göra den framhjulsdriven? Vet inte hur mycket plats motorerna tar, men det förenklar kanske fördelningen av lastutrymmet i bak? I fram är det väl rätt gott om plats tror jag, och framhjulsdrift är ju VWs hemmaplan rent tekniskt sedan årtionden.
Man behöver nästan inte tänka på motorn så liten är den. Tänk dig en liggandes 10 liters hink. Så man har mycket större möjligheter numera att välja det som blir optimalt. Dock så krävs det lite mer saker ändå såsom inverter, laddare och lite sådana grejer. Nedanstående är en ID3.
1757336066530.png

Kollegan installerade denna nyligen...

Skillnad mot vanliga Go ex:
  • Förberedd för V2G
  • MID mätning, för en mer exakt energimätning
  • Inbyggd och optimerad solintegration
  • Stabilare och bättre uppkoppling Wifi + 4G
  • Stöd för automatisk fasväxling

Kör själv Zaptec Go som jag är mycket nöjd med, men är det en liten prisskillnad (1.000kr ish?) så är det väl lika bra att satsa på Go 2.
Kör ihop med Tibber, funkar kanon !

Polestar 5, från 1,345,000kr

Tvivlar på hur det kommer gå för denna på marknaden. Ska konkurrera med Taycan och E-Tron GT - de bilarna säljer redan inte speciellt bra. Och vi såg hur det gick för Polestar 1 som jag tror de sålde typ 1-2,000 av på flera år.

800V, plattformen har man tagit fram själv och är "aluminium-bonded", som vissa Lotus- och Aston Martinbilar - de fick förmodligen hjälp av Lotus då den utvecklades i Storbritannien några kilometer från Lotus huvudkontor. 350kW laddning, 106kWh netto, 670km WLTP, nästan 900hk.

Tanken är väl att det ska vara Polestars halo-bil, som R8 var för Audi. En bil för att lyfta varumärket. Men det känns lite som att en dyr, bespoke-"plattformad" grand tourer är det sista som blödande Polestar behöver just nu. De behöver Polestar 7, men den kommer 2028.

Sen förstår jag inte heller varför de bygger en fräsch och avancerad minifabrik i Kina för producera denna bilen. Bilar som dessa handlar mycket om "wow"-faktor och "heritage" och sådana saker. Bygg den i Storbritannien där den utvecklades eller i Sverige istället - hade hjälpt imagen mycket. Inte för att Kinesiskt byggda bilar per automatik är dåliga, men det är inget man gör reklam för när bilen kostar som den gör. Slippa tullar på typ 30% till EU är väl trevligt också...

Tror inte heller det skulle bli någon superhit i Kina som förklarar varför man lägger produktionen där. Med Polestar 2 och Polestar 4 förstår man varför de byggs i Kina, det är där andra bilar på plattformarna byggs och där kapaciteten och försörjningskedjan fanns (Belgien ville väl Volvo ha för sig själva). Men nu är det en egen plattform, batterierna är inte ens från Kina utan från Sydkorea (SK On) - det hade gått att bygga den i Europa. Men jag vet inte, det kanske bara är jag som är superskeptisk.

Edit: Lägger till att det finns fan inga färger att välja heller. Det är grå, annan grå, vit eller svart som gäller.

Aja, det är en cool bil iallafall. Kul att se annat än crossovers och feta SUV:ar.

1757359052787.png

1757359066150.png

Senast ändrad:
Dags att beställa ny förmånsbil igen. Kör 530e idag och har fått offert på Polestar 4 och i5 som båda går in i TCOn. Någon som har erfarenhet av Polestar 4?

Motsatt ’problem’ lämnar in förmånsbil i oktober - inte aktuellt att ta ut en ny, ingen vidare bilpolicy, tyvärr.

Vill ha hybrid eller (helst) el, leasing eller köp. Fått offert på Enyaq leasing och Model Y LR awd med räntefri kredit (men vill man verkligen köpa Tesla nu??) Vet att Volvo har rabatter på XC60 T6/8 men den är ju semiantik….

Någon med insikt i andra bra deals just nu?

Påminner mig lite om det påstådda citatet från Ford "Any color the customer wants, as long as it’s black" 😅
Jag gillar Fiats uttalande om att helt sluta tillverka grå bilar.

Ett gäng, med bland annat Mercedes i spetsen tycker att EU ska riva upp 2035-målet så att de kan fortsätta sälja nya bensin- och dieselbilar. Ett annat gäng med Volvo Cars och Polestar i spetsen tycker EU absolut inte ska riva upp målet. Hur kommer detta sluta tror ni?

Ett gäng, med bland annat Mercedes i spetsen tycker att EU ska riva upp 2035-målet så att de kan fortsätta sälja nya bensin- och dieselbilar. Ett annat gäng med Volvo Cars och Polestar i spetsen tycker EU absolut inte ska riva upp målet. Hur kommer detta sluta tror ni?

Oavsett vilket så känns det onekligen konstigt att kinesiska företag ska diktera några som helst villkor i EU.

Ja, hur ska detta sluta? Det är ingen enkel fråga.

Jag kommer troligtvis aldrig mer köpa en bil med förbränningsmotor och jag ser elbilar som ett bra sätt att minska vår klimatpåverkan. Men kommer elbil verkligen fungera för alla? Kommer det finnas fungerande laddmöjligheter hemmavid för alla? Ett sätt att säkerställa detta är naturligtvis att förbjuda bilar med förbränningsmotorer, så att krav på laddmöjligheter "måste" tillgodoses.

Jag förstår varför Volvo Cars med flera gärna ser en total övergång till elbilar. De har ju investerat stort i detta och i princip lagt ner utvecklingen av icke-elektrifierade bilar. Så deras egenintresse är troligtvis att bilar med förbränningsmotorer försvinner. Det är mindre tydligt för mig varför Mercedes-gänget vill behålla bensin och diesel i Europa.

Oavsett vilket så känns det onekligen konstigt att kinesiska företag ska diktera några som helst villkor i EU.
Men det gör de väl inte? Företag utrycker sina intressen. Besluten fattas av folkvalda politiker, baserat på en mycket stor helhet av intressen, möjligheter och begränsningar:
  • Ekonomiska intressen hos konsumenter, företag och samhällsfunktioner.
  • Behov av minskad klimatpåverkan.
  • Politiska möjligheter och begränsningar.
  • Ekonomiska möjligheter och begränsningar.
  • Biologiska och fysikaliska möjligheter och begränsningar.
...och så vidare.

Nej, dom dikterar inga villkor. Men EU bör inte ta beslut med bakgrund av vad kinesiska företag har för intressen.
Just att de är kinesiska kan innebära att de inte är helt lojala med våra intressen. Bara det faktum att de är kommersiella företag innebär intressekonflikter.

Men jag anser att man absolut ska väga in företagens intressen. En hel del av dessa intressen överlappar ju samhällets och många individers intressen.

Just att de är kinesiska kan innebära att de inte är helt lojala med våra intressen. Bara det faktum att de är kommersiella företag innebär intressekonflikter.

Men jag anser att man absolut ska väga in företagens intressen. En hel del av dessa intressen överlappar ju samhällets och många individers intressen.

Elbil eller inte.
Det är viktigare för EU att man ser till sina egna intressen gällandes företag än att man ska gå kinesiska företag tillmötes.
EU bör inte heller bry sig om att Toyota vill sälja hybridbilar.
EU och företagen inom EU tjänar inget på att offra sig själv för att låta andras intressen gå först.

Elbil eller inte.
Det är viktigare för EU att man ser till sina egna intressen gällandes företag än att man ska gå kinesiska företag tillmötes.
EU bör inte heller bry sig om att Toyota vill sälja hybridbilar.
EU och företagen inom EU tjänar inget på att offra sig själv för att låta andras intressen gå först.
Jag har tillförsikt och tror inte att företagen har så stor makt i EU. Jag litar på att politikerna ser till helheten. Men jag känner en viss oro för att politikerna kan vara fega, lyssna för mycket på bakåtsträvare och inte vara tillräckligt offensiva i att sänka vår klimatpåverkan.

Jag har tillförsikt och tror inte att företagen har så stor makt i EU. Jag litar på att politikerna ser till helheten. Men jag känner en viss oro för att politikerna kan vara fega, lyssna för mycket på bakåtsträvare och inte vara tillräckligt offensiva i att sänka vår klimatpåverkan.
Beror också till stor del vilken politiskt åsikt politikerna har...... inte alla som förstår detta med vår klimatpåverkan.....

Har en ID.7 med leverans nu på måndag. Hade en på lån i ett par dagar och väldigt skön att köra och åka i. Vi har även en Mercedes c300e att jämföra mot.

Precis!
Om det är att gå Kinesiska företag till mötes att värna om klimatet och en positiv framtid så har man redan fallerat på den fronten, som USA.

Vi måste inte motsätta oss mot allt som Kina gör bara för att Kina gör det. Vi ska ta de bra saker som Kina gör och också bli duktiga på det - för att det är framtiden. Elbilar, grön energi och mobilitet, järnvägens modernisering och expansion, osv.

Bakåtsträvarnas argument om att vi på något sätt tillmötesgår Kina när vi röstar för en grön framtid går jag inte med på. Tanken är att vi ska hänga med i utvecklingen och också bli duktiga på området. När vi börjar gå den vägen bakåtsträvarna vill tappar vi alla förmågor i området och i framtiden, när ingen vill köpa bensinbilar, ingen vill åka diesellok, ingen vill ha energi på gas, olja och kol - ja då står EU där och har inget att komma med utanför den inhemska marknaden. USA är påväg dit och har i vissa avseenden varit där under en lång tid med sin protektionism som sträcker sig långt bak i tiden, långt innan Trump.

Nej, att kasta bort Volvos och Polestars idé om att inte slopa målet bara för att de ägs av Kinesiska bolag är det dummaste jag hört.

Mercedes har inte gjort sitt jobb och är inte i fas, varför ska det straffa dem som är i fas? De går och klagar för att de inte vill betala böter till följd av sin mediokra ansträngning. Om andra bolag kan nå målen betyder det att målen inte är så orimliga som de säger att de är. Det hade bara legat något i deras argument om ingen annan biltillverkare heller lyckades nå målen, men så är inte fallet.

Det värsta EU kan göra är att först sätta ett mål, tvinga massa företag att kämpa för det målet, och sedan ta bort målet för att några hamnar bakom - och på sådant sätt straffa de bolagen som gjort rätt för sig och som är i fas. Mercedes ska inte klaga till mamma (EU) för att de inte gjort sitt jobb. Betala pengar till Volvo så ni får vara med i deras utsläppsgrupp och håll käften. Det är det som är hela tanken. Belöna de som gör rätt för sig genom att de slipper böter och kan tjäna pengar på de som är efter. Straffa de som är efter genom att de antingen får betala böter eller får ge pengar till konkurrenterna som gjort rätt för sig (i detta fall Volvo).

Senast ändrad:
Halloj
Jag och kollegan blev med elbil för ett tag sen.
Vi har kört transporter och vito dom senaste åren men med krav från våra kunder så blev vi tvungna att börja köra elbil. Det blev ID Buzz cargo med 4hjulsdrift.
Vi är otroligt nöjda hittills, vilken bil. Finns ingenting att klaga på än så länge. Har bara haft den sen i våras men har iaf kört 1300 mil snart.
Vi båda var väldigt skeptiska innan men vi blev motbevisade :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp