Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lite lite info om energidensiteten, men verkar vara en lovande kemi sett till laddhastighet, säkerhet och LFPs akilleshäl, låga temperaturer.Grymt
CATL Launches Shenxing Pro, Europe’s Optimal Solution for E-Mobility at IAA Mobility 2025
At CATL Open Day, the company unveiled Shenxing Pro, the world's first lithium iron phosphate (LFP) battery that can achieve sustained high voltage supply, maintained power, no fire, and no smoke after thermal runaway. Designed to meet Europe's e-mobility needs, Shenxing Pro sets new benchmarks...www.catl.com
För Sveriges skull hoppas jag verkligen att den har en mjukvara som inte är en total flopp som på EX90.VD på Volvo Cars teasar EX60 på LinkedIn med en bild på en EX60 från Torslandaverken.
Är väl någon form av pre-production eller production-intent version av EX60:n. 21:a januari ska den presenteras och produktionen ska gå igång under första halvåret nästa år.
Man ser inte så mycket av bilen, men vad man kan se är att den har samma designspråk som EX90 (ungefär). Den verkar också sakna LiDAR-bulan på taket och verkar ha en horisontellt placerad skärm i interiören istället för en vertikal sådan.
Mycket mer kan man dessvärre inte avgöra från bilden. Och det är väl ingen överraskning att EX60:n kommer se ut ungefär som EX90:n i sitt designspråk. Det absolut viktigaste man väntar på är ju specifikationerna, interiören och priset.
Vad gäller specifikationerna vet vi endast "den kommer vara Volvon med längst räckvidd och laddprestanda någonsin". Det innebär att den kommer ha längre WLTP-räckvidd än ES90, så över 700km, och ladda snabbare än ES90, som gör 10-80% på 22 min. Utöver det vet vi att den kommer ha cell-to-body, megacasting, centraldator och deras nya "smarta" bilbälte som anpassar sina parametrar beroende på längd, vikt och kroppsform på individen.
![]()
Total flopp?För Sveriges skull hoppas jag verkligen att den har en mjukvara som inte är en total flopp som på EX90.
Bilen har väl bra nog mjukvara idag (vad jag hört), men mjukvaruproblem gjorde ju från början att bilen försenades nästan 2 år. Hade bilen kommit ut 2 år tidigare så hade den konkurrerat bättre på marknaden och förmodligen sålt i större volymer. Sen plågades de första bilarna som faktiskt levererades också av mjukvaruproblem - ledde till ett dåligt rykte för EX90 som förövrigt verkar vara en bra bil. Ryktet leder väl också till minskad försäljning, trots att bilens mjukvara idag är mer stabil och vettig.Total flopp?
Ah, då förstår jag. Kom in sent i elbils-svängen pga att det var först i år man började kolla på detta så har helt missat allt detta.Bilen har väl bra nog mjukvara idag (vad jag hört), men mjukvaruproblem gjorde ju från början att bilen försenades nästan 2 år. Hade bilen kommit ut 2 år tidigare så hade den konkurrerat bättre på marknaden och förmodligen sålt i större volymer. Sen plågades de första bilarna som faktiskt levererades också av mjukvaruproblem - ledde till ett dåligt rykte för EX90 som förövrigt verkar vara en bra bil. Ryktet leder väl också till minskad försäljning, trots att bilens mjukvara idag är mer stabil och vettig.
Helst ska väl EX60 inte ha några katastrofala problem med mjukvara överhuvudtaget när den lanseras - så slipper man allt det där. Volvo säger att de dragit lärdomar från problemen med SPA2, hoppas verkligen att det stämmer. Småproblem är fine, kunder har inga större problem med det. Polestar 2 hade ju en del småproblem i början som gjorde att man behövde kanske starta om infotainment systemet då och då - detta verkar kunderna ha sett på som en irritation i början men inte som något katastrofalt. Men att bilarna har ett mjukvaruproblem som gör att den vägrar att ladda eller köra iväg är ju inte okej.
EX60 och SPA3-plattformen är superviktig för Volvo som bolag och för Sveriges industri. Plattformen kommer definiera Volvos kanske nästkommande 5-10 år (precis som SPA1 definierade Volvo 2015-2025).
Jag tror också att när de lägger produktionen i Göteborg så hamnar det mycket närmare alla som utvecklar bilen och det blir på allvar. Samtidigt måste de inse att denna bilen och plattformen är bland det viktigaste de gjort på 10 år - att det måste bli succé. För nu investerar de liksom skyhöga summor på att uppdatera och modernisera Torslandaverken, och ska gå ifrån gamla trotjänaren XC60 PHEV som huvusakliga kassako. Det är också därför jag tror på EX60, att det kommer bli en bra bil.Ah, då förstår jag. Kom in sent i elbils-svängen pga att det var först i år man började kolla på detta så har helt missat allt detta.
Tack för sammanfattningen
Ja, står sak att få producera den här hemma men det verkar lovande.
Förhoppningsvis har de lärt sig från problemen med EX90 så EX60 blir en stor framgång.
Själv kan jag också tycka att den storleken ligger till bättre för de flesta köpare.
Den stora prövningen för Volvo i USA kommer väl när BMW genomför generationsskifte för X5, som många betraktar som default-valet i klassen. Nuvarande XC60 och XC90 har stått sig väl i konkurrensen, men om BMW flyttar fram referenserna med en ny X5 kan det bli tufft om Volvo inte håller jämna steg.Tanken är väl att EX60 ska bli storsäljaren i Europa, och att USA ska ta över som huvudmarknad för XC60 och XC90 (vilket också är varför XC60 PHEV flyttas till South Carolina). Går också rykten om att de ska modernisera SPA1-plattformen och göra en ny XC90 på "SPA1.5" om några år - för USA då som inte går mot elbilar i samma utsträckning som Europa och Kina. Då kommer XC90 förmodligen också flyttas till USA. Det blir allt mer splittrat och regional fokus på produktionen. Givetvis på grund av tullsituationen men också för att olika marknader är olika snabba på att börja köra elbilar.
Ja, bilarna börjar bli för gamla, helt klart.Den stora prövningen för Volvo i USA kommer väl när BMW genomför generationsskifte för X5, som många betraktar som default-valet i klassen. Nuvarande XC60 och XC90 har stått sig väl i konkurrensen, men om BMW flyttar fram referenserna med en ny X5 kan det bli tufft om Volvo inte håller jämna steg.
Så kände jag med BMW övriga sortiment. iX är för stor bil för min smak. Resten känns någon generation för ”gammal”Ja, bilarna börjar bli för gamla, helt klart.
Det ryktas om att de körde igenom två bilar igår för att testa linan innan skarp produktionsstart och att det blev glada miner även över mjukvaran.VD på Volvo Cars teasar EX60 på LinkedIn med en bild på en EX60 från Torslandaverken.
Är väl någon form av pre-production eller production-intent version av EX60:n. 21:a januari ska den presenteras och produktionen ska gå igång under första halvåret nästa år.
Man ser inte så mycket av bilen, men vad man kan se är att den har samma designspråk som EX90 (ungefär). Den verkar också sakna LiDAR-bulan på taket och verkar ha en horisontellt placerad skärm i interiören istället för en vertikal sådan.
Mycket mer kan man dessvärre inte avgöra från bilden. Och det är väl ingen överraskning att EX60:n kommer se ut ungefär som EX90:n i sitt designspråk. Det absolut viktigaste man väntar på är ju specifikationerna, interiören och priset.
Vad gäller specifikationerna vet vi endast "den kommer vara Volvon med längst räckvidd och laddprestanda någonsin". Det innebär att den kommer ha längre WLTP-räckvidd än ES90, så över 700km, och ladda snabbare än ES90, som gör 10-80% på 22 min. Utöver det vet vi att den kommer ha cell-to-body, megacasting, centraldator och deras nya "smarta" bilbälte som anpassar sina parametrar beroende på längd, vikt och kroppsform på individen.
![]()
BMW X5 är ju nyare än Volvo XC60 och XC90. Dessutom lär BMW börja sälja en helt ny X5 om ett år. Det blir intressant att se hur mycket Volvo klarar att förnya XC60 och XC90.Så kände jag med BMW övriga sortiment. iX är för stor bil för min smak. Resten känns någon generation för ”gammal”
"...för bilen var inte färdig när vi sålde den"