• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,065
Resonerade på samma sätt, fast med 1000 vs 1500 mil. Egentligen rätt val då jag lär hamna närmre 2000 än 3000 över två år. Men. Blir stressande när man kommit upp i maxmil och det är början av augusti och leasingen tar slut 5 månader senare. Så OM det blir leasing igen, så tänkte jag faktiskt välja en högre milgräns mest för att jag vill ha en inre ro.

Noterar att 6200 för en fullsmockad ID7, 3år/1500mil inte är jättedyrt. Dock 1000/månad mer än vad jag egentligen vill betala.
Det är verkligen inte farligt att få övermil. Folk verkar tro (baserat på sagor på internet) att man får nån slags "böter" för det. Du får betala för antal övermil x den specificerade kostnaden (som faktiskt är rätt låg), inte mer än så.

Man ska förstås göra en kalkyl för om man verkligen kommer köra lika mycket som nästa steg i miltalstrappan så blir det oftast billigare att välja det från början. Men om man hamnar mitt i, är det nästan alltid billigare att betala för övermilen.

Tavascan färdigutrustad för 4.995kr/mån: https://www.aftenbil.se/bilar/18649507

Det är verkligen inte farligt att få övermil. Folk verkar tro (baserat på sagor på internet) att man får nån slags "böter" för det. Du får betala för antal övermil x den specificerade kostnaden (som faktiskt är rätt låg), inte mer än så.

Man ska förstås göra en kalkyl för om man verkligen kommer köra lika mycket som nästa steg i miltalstrappan så blir det oftast billigare att välja det från början. Men om man hamnar mitt i, är det nästan alltid billigare att betala för övermilen.

Det blir aldrig något tjafs om dessa övermil innebär att man behöver lämna in bilen på en extra service under den 3åriga leasingperioden? Eller ingår det obegränsat antal servicear under serviceavtalet?

Det blir aldrig något tjafs om dessa övermil innebär att man behöver lämna in bilen på en extra service under den 3åriga leasingperioden? Eller ingår det obegränsat antal servicear under serviceavtalet?
Det är den extrakostnaden som övermilspengen ska täcka. Men jag kan inte garantera dig att alla märken agerar på samma sätt. Kia exempelvis verkar vara riktig tjuriga.

Jag funderar på ny elbil. Kör idag en Tesla Model Y LR och är mycket nöjd med lastutrymmet, OTA-uppdateringar och laddinfrastrukturen. Det jag saknar — och som gör att jag överväger byte — är räckvidden. Vi åker mycket skidor och kör ofta Göteborg–Trysil (ca 51 mil enkel resa) ungefär 10 gånger per år plus kanske 4-5ggr till Gotland. Oftast kör jag på natten med familjen sovande i bilen, så jag vill slippa stanna och ladda. Krav: minst 50 mil vinterräckvidd i minusgrader, stort packutrymme (3 delat baksäte), fyrhjulsdrift och bra teknik. ChatGPT föreslog Tesla Model S, jag funderar på nya BMW iX3 — finns det andra bilar som uppfyller det här?

Jag funderar på ny elbil. Kör idag en Tesla Model Y LR och är mycket nöjd med lastutrymmet, OTA-uppdateringar och laddinfrastrukturen. Det jag saknar — och som gör att jag överväger byte — är räckvidden. Vi åker mycket skidor och kör ofta Göteborg–Trysil (ca 51 mil enkel resa) ungefär 10 gånger per år plus kanske 4-5ggr till Gotland. Oftast kör jag på natten med familjen sovande i bilen, så jag vill slippa stanna och ladda. Krav: minst 50 mil vinterräckvidd i minusgrader, stort packutrymme (3 delat baksäte), fyrhjulsdrift och bra teknik. ChatGPT föreslog Tesla Model S, jag funderar på nya BMW iX3 — finns det andra bilar som uppfyller det här?
Det där är nog i ytterkant för vad elbilar klarar nu, så det finns nog inte så mycket att välja på. Nya Mercedes GLC är en jag kommer att tänka på, med WLTP på 71.
Man kanske får offra fyrhjulsdriften, för längre räckvidd och mer urval.

Jag ska provköra både Explorer och Tavascan. Måste säga att jag ändå är lite sugen på en Y, men då får jag tänka om ang leasing v/s köp. Men det kan vara ok. Har Tesla lanserat en upgrade på Y, så de som är nedsatta på deras hemsida är "gamla" varianten?

Tror ID7 Touring skulle kunna vara ett alternativ också.

Nya BMW iX3 är nog ett väldigt bra alternativ.
kanske Polestar 3?
Audi A6 Sportback e-tron?

Jag ska provköra både Explorer och Tavascan. Måste säga att jag ändå är lite sugen på en Y, men då får jag tänka om ang leasing v/s köp. Men det kan vara ok. Har Tesla lanserat en upgrade på Y, så de som är nedsatta på deras hemsida är "gamla" varianten?
Tesla uppgraderar sina bilar löpande, senaste är nya battericeller som är lättare och ger längre range. Tror Y LR AWD har 600 km nu och Model 3 LR 750 km enligt WLTP.
Kolla med regnr hos transportstyrelsen.

Vill du sitta högt eller lågt?
Krav på utrymme?

Är det nån som har ID7 SWE Edition och kan ge feedback på hur den är? Måste ändå säga att 6200:-/mån med 1500 mil, inkl. försäkring (och allt annat) är rätt bra.
Den kommer ju tämligen fullt utrustad. Ska jag hysta på allt sånt lull på en annan (mindre) bil så är jag snabbt uppe i de pengarna. Det man missar på det priset är då adaptivt chassi, 4WD och ett gäng hästkrafter. Kommer man sakna fyrhulsdriften? Kör i Gbg 99.5% av tiden.

Senast ändrad:
Då var man officiellt en medlem i klubben ☺️

PXL_20250926_075650315~2.jpg

Är det nån som har ID7 SWE Edition och kan ge feedback på hur den är? Måste ändå säga att 6200:-/mån med 1500 mil, inkl. försäkring (och allt annat) är rätt bra.
Den kommer ju tämligen fullt utrustad. Ska jag hysta på allt sånt lull på en annan (mindre) bil så är jag snabbt uppe i de pengarna. Det man missar på det priset är då adaptivt chassi, 4WD och ett gäng hästkrafter. Kommer man sakna fyrhulsdriften? Kör i Gbg 99.5% av tiden.
Var hittar du det erbjudandet?

Inte så mycket fullt utrustad om den är rwd, saknar DCC och än ännu slöare bil än vad gtx är :p

*Ironi mode off(DCC är rätt trevligt dock)

Du kommer klara dig bra med rwd som sådant om det är främst vinterväglag du tänker på? Har kört odubbat och RWD (på flertalet bilar)utan några problem (Stockholm)

Senast ändrad:
Jag har haft framhjulsdriven och fyrhjulsdriven parallellt i många år i GBG.
Är väl typ tre dagar om året då fyrhjulsdriften verkligen känns värt det och några fler dagar då det är nice, men typ aldrig så att det verkligen är ett bekymmer med tvåhjulsdrift.

Jag har haft framhjulsdriven och fyrhjulsdriven parallellt i många år i GBG.
Är väl typ tre dagar om året då fyrhjulsdriften verkligen känns värt det och några fler dagar då det är nice, men typ aldrig så att det verkligen är ett bekymmer med tvåhjulsdrift.
Fyrhjulsdrift är väl framför allt bra om man kör på dåliga vägar på vintern och riskerar att köra fast vid tvåhjulsdrift.

Det kan också vara trevligt om man har många hästkrafter och gillar att accellerera såpass att man måste ha fyrhjulsdrift för att få ner all kraft i backen.

Men vid vanlig, lugn körning på vanliga vägar är det knappast nödvändigt. Säkerheten är lika hög med tvåhjulsdrift. Alla bilar är fyrhjulsbromsade, och det är ju vad som räknas i en nödsituation.

Fyrhjulsdrift är väl framför allt bra om man kör på dåliga vägar på vintern och riskerar att köra fast vid tvåhjulsdrift.

Det kan också vara trevligt om man har många hästkrafter och gillar att accellerera såpass att man måste ha fyrhjulsdrift för att få ner all kraft i backen.

Men vid vanlig, lugn körning på vanliga vägar är det knappast nödvändigt. Säkerheten är lika hög med tvåhjulsdrift. Alla bilar är fyrhjulsbromsade, och det är ju vad som räknas i en nödsituation.
Precis.
Fast jag skulle nog hävda att körstabiliteten på vintervägar med fyrhjulsdrift gör dem säkrare, även om bromssträckan är densamme.
Men kör man i GBG är det som sagt inte många dagar om året då det gör skillnad.
Man får ta det lite mer piano dessa helt enkelt.
Själv har jag en brant uppfart så framkrafsaren får stå på gatan ibland vintertid.

Jag vill också mena att norrut där det är riktigt kallt - där är det inte lika halt. Värst är det ju när temperaturen pendlar kring nollan och det blir svartis överallt.

Till fjällen skulle jag inte oroa mig för att åka 2wd, det finns gott om snöröjning. Men ska man exempelvis dra släp vintertid eller har en brant backe att ta sig över - då är 4wd helt överlägset.

Känner man mest att 4wd är najs ett par dagar om året - då "behöver" man det inte ;) Samtidigt är nackdelarna ganska få på en eldriven 4wd. Den främre motorn stängs av när den inte behövs så skillnaden i förbrukning är liten.

Jag vill också mena att norrut där det är riktigt kallt - där är det inte lika halt. Värst är det ju när temperaturen pendlar kring nollan och det blir svartis överallt.

Till fjällen skulle jag inte oroa mig för att åka 2wd, det finns gott om snöröjning. Men ska man exempelvis dra släp vintertid eller har en brant backe att ta sig över - då är 4wd helt överlägset.

Känner man mest att 4wd är najs ett par dagar om året - då "behöver" man det inte ;) Samtidigt är nackdelarna ganska få på en eldriven 4wd. Den främre motorn stängs av när den inte behövs så skillnaden i förbrukning är liten.
Körde min V70 från 2007 i mellersta Norge under vintern utan några som helst problem, 2WD, så klart. Bra snöröjning och även på grusväg kom man fram utan problem. Enda tillfället jag fick vända om var i en brant backe där snöplogningen inte hade skett ännu, fick vända om och vänta typ en timme på att de skulle fixa det - det var tidigt på morgonen...

Klarar inte 2WD med bra vinterdäck jobbet på vanlig väg tror jag inte att 4WD gör det heller. Skulle jag fortsatt på den oplogade vägen hade jag fått stopp förr eller senare, även med 4WD. Det var för djup snö helt enkelt.

Enorm övertro på fyrhjulsdrift. Har man kört lite BMW och sådär vet man att bakändan åker ut ibland vintertid, men man är redo för det. Körde en Kia EV6 i winter mode (full fyrhjulsdrift) och fick en sladd så jag nästan hamnade i diket.

Finns studier som visar detta: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/fyrhjulsdrift-okar-risken-for-olyckor-pa-vintervaglag

Jag är skyldig.
Kört BMW bakhjulsdrift på nästan ren sand. Oerhört imponerad av antisladdsystemet som räddade mig flera gånger. Också kört samma bil under vintertid i södra Sverige där det går runt -5 till +5C hela tiden, aldrig några problem på normala vägar.

Jag tror att fyrhjulsdrift är mycket överskattat. De flesta som säger sig behöva det inbillar sig bara.

Kört BMW bakhjulsdrift på nästan ren sand. Oerhört imponerad av antisladdsystemet som räddade mig flera gånger. Också kört samma bil under vintertid i södra Sverige där det går runt -5 till +5C hela tiden, aldrig några problem på normala vägar.

Jag tror att fyrhjulsdrift är mycket överskattat. De flesta som säger sig behöva det inbillar sig bara.
Jepp. BMWs antisladd är mycket bra, men de har ju "några" års erfarenhet av bakhjulsdrift. Begränsar kraften direkt när bakändan vill ut.

Edit: Samma i framhjulsdriven Mini. Väldigt bra antisladdsystem. Mattar av kraften likt BMW trots att pedalen är i golvet och när fäste finns sticker den. Inga konstiga hugg eller hastiga grejer.

Senast ändrad:

Jag har det inte för att jag behöver det främst utan för att det är kul, men det är ju en annan femms😉

Helt rätt, det fungerar så länge det är snöröjt. Elbilarna blir rätt tunga också och att köra fast med elbil är inget vidare.

Och dom gångerna jag åkt 4wd till fjällen har vi alltid haft lite roligare :cool:

Inte så mycket fullt utrustad om den är rwd, saknar DCC och än ännu slöare bil än vad gtx är :p

*Ironi mode off(DCC är rätt trevligt dock)

Du kommer klara dig bra med rwd som sådant om det är främst vinterväglag du tänker på? Har kört odubbat och RWD (på flertalet bilar)utan några problem (Stockholm)
Värre var nog att jag även provade Y igår. Efter det kändes min ID5 väldigt väldigt gammal. Alltså helhetskänslan.

Tillbaka
Topp