• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,064
BMW var ju lite speciella även på bilsidan förr. Tror de är "normala" idag.
Men på min gamla BMW så återgick spaken alltid till "mitten", även när du drog ner eller upp spaken helt och hållet. Så den agerade som vanliga gör när man bara lätt trycker för 3-4 blinkningar, men då med två motståndsnivåer, om man säger så.

Tror de gjorde det för att de tyckte det vore mer "lyxigt" om det är helt tyst när blinkersen slutar efter en svängning med ratten. Inget fysiskt som slår tillbaka till mittenläget igen, spaken är redan där. När man var van vid det så var det inga större problem. Men det var lätt hänt att man råkade blinka åt motsatt håll när man bara ville stänga av blinkersen.

Det var fullständigt kaos när man lät någon annan köra bilen och de inte kunde förstå hur blinkerspaken fungerade de första 10-15 minuterna.

Jag tror att när det gäller sådana basala saker som blinkers eller annat liknande, så är det bättre om alla bilar bara sköter det på samma sätt. Borde nästan vara standardiserat för att vara helt ärlig. Finns inte mycket utrymme för innovation som faktiskt gynnar någon där.
Nu när du säger det så minns jag detta från min gamla BMW också, störde mig så kolossalt på det ibland...... hade förträngt detta 😂

Nu när du säger det så minns jag detta från min gamla BMW också, störde mig så kolossalt på det ibland...... hade förträngt detta 😂
Ja det kändes dumt. Att de skulle vara annorlunda bara för att vara annorlunda. För det var ju inte bättre direkt.

I början när jag hade bilen blev det många pinsamma ögonblick.

1) Blinkar höger typ 200m innan avfart, 2) Ska stänga av när man kommer in på avfarten, 3) Börjar blinka åt vänster istället, 4) Får panik, försöker stänga av, 5) Blinkar åt höger igen, 6) Tar ett stadigt grepp om spaken och drar den sakta nedåt tills bilen slutar blinka.

Ja det kändes dumt. Att de skulle vara annorlunda bara för att vara annorlunda. För det var ju inte bättre direkt.

I början när jag hade bilen blev det många pinsamma ögonblick.

1) Blinkar höger typ 200m innan avfart, 2) Ska stänga av när man kommer in på avfarten, 3) Börjar blinka åt vänster istället, 4) Får panik, försöker stänga av, 5) Blinkar åt höger igen, 6) Tar ett stadigt grepp om spaken och drar den sakta nedåt tills bilen slutar blinka.
Jag tror de gjorde det av samma anledning som Tesla, det var billigare.
En återfjädrande knapp som skickar signal på can-bussen är billigare än en spak som ska fjädras tillbaka i givet läge.

Jag vet inte när BMW hade den funktionen men på 80-talet var det inte helt ovanligt, jag tror can-bus kom senare.
Okej, var det så tidigt så sparades det nog inte några pengar. Lika dyrt, om inte dyrare, att slå av relän på elektroniskt vis än att flippa tillbaka spaken mekaniskt.
Senare när man började med sensorer för att se rattutslag för bla anti-sladd så får man ju den signalen gratis, men det var väl först -92 med E36 3-serie anti-sladd blev standard.

BMW var ju lite speciella även på bilsidan förr. Tror de är "normala" idag.
Men på min gamla BMW så återgick spaken alltid till "mitten", även när du drog ner eller upp spaken helt och hållet. Så den agerade som vanliga gör när man bara lätt trycker för 3-4 blinkningar, men då med två motståndsnivåer, om man säger så.

Tror de gjorde det för att de tyckte det vore mer "lyxigt" om det är helt tyst när blinkersen slutar efter en svängning med ratten. Inget fysiskt som slår tillbaka till mittenläget igen, spaken är redan där. När man var van vid det så var det inga större problem. Men det var lätt hänt att man råkade blinka åt motsatt håll när man bara ville stänga av blinkersen.

Det var fullständigt kaos när man lät någon annan köra bilen och de inte kunde förstå hur blinkerspaken fungerade de första 10-15 minuterna.

Jag tror att när det gäller sådana basala saker som blinkers eller annat liknande, så är det bättre om alla bilar bara sköter det på samma sätt. Borde nästan vara standardiserat för att vara helt ärlig. Finns inte mycket utrymme för innovation som faktiskt gynnar någon där.
Nyare Volvo är likadana, tog ett tag innan man vande sig

Tillbaka
Topp