• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,067
Någon dag kunde man ta upp den stora debatten om vilken sida som är RÄTT för både laddsladd eller bensinslang. Men det känns om det finns lika många åsikter som bilen har hörn! :)
Eller som på Kias nya PV5, där den sitter på framsidan 😉 finns verkligen flera möjligheter

1759933619824.png

Sent svar, men ja.

Det hela har varit otroligt frustrerande med alla appar för olika laddstationer. Låt mig blippa mitt betalkort likt en bensinmack, tack.
Ja, men som redan sagts, kort funkar redan på de flesta. Även till exempel CircleK som från början tydligen inte gjorde det (enl. en ett par år gammal test av elbilsmagasinet).

Apropå bensinmackar så håller de på att bli de mest spridda laddnätverken, och alla tar kreditkort. (Jag har förstås inte kollat varenda station, men de jag tittat på gör det.)

Jag nämnde St1 nyligen; de var sena på bollen jämfört med de andra, så inte så utbyggt än:
laddning-100-st1-20251011.png

CircleK har överlag hög effekt på stationerna:
laddning-100-circlek-20251011.png

OKQ8 är mest spritt (och äldst?) men har en stor andel lite klenare stationer. Jag tror de är de enda(?) som har priset på stora skylten tillsamman med bränslepriserna dessutom:
laddning-100-okq8-20251011.png

Går det att se nånstans vad skillnaden är mot premium?

• Sämre räckvidd
  • Sämre prestanda
  • Långsammare laddning
  • Panoramaglastaket borta (eller rättare sagt täckt igen av tyg)
  • Halv-tyg säten istället för "skinn"
  • Billigare/sämre fjädring
  • Billigare/fulare frunk och utan vattentömning
  • Enklare funktion för bakluckans öppning
  • Inga dimljus
  • Inga adaptiva strålkastare
  • Enklare ljusramp bak
  • Sämre stereo
  • Ingen mittkonsol
  • Ingen skärm i baksätet
  • Inga förvaringsfickor i baksätet
  • Plastiga inlägg i dörrsidorna
  • Inga knappar för att ställa in stolen (görs via skärmen)
  • Endast manuell fällning av baksätet
  • Endast manuell inställning av ratt
  • Inget dubbelglas i dörrarna = sämre isolering

Finns det någon anledning att inte bara ladda hos Tesla, oavsett bil?
Störst i EU och appen är enkel med aut betalning
Jag kan tänka mig flera anledningar:
  • Man har en bil som funkar dåligt eller inte alls alls på Tesla-stationer. Beroende hur stolpen är placerad och var kontakten sitter på bilen så når man inte. Sedan passar vissa av Tesla-donen dåligt på vissa bilar. (V3 passar tydligen inte på vissa Kia och Hyundai, medan V2 passar, t.ex.)
  • Beroende på var man kör mest kan det vara lite glest mellan Tesla-stationerna (norra Sverige t.ex.). Tesla har (fortfarande?) flest laddplatser för att de har många platser på varje station, men inte flest stationer. (Det är OKQ8 tror jag.) Att de är "störst i EU" spelar ju ingen roll om man inte kör överallt i EU.
  • Man vill inte ha en app. Varför skulle man ha en app? Finns ingen anledning att vara tvingad att ha en app. (Men det kommer väl att försvinna, de är väl tvungna att ta kreditkort snart som alla andra.) (*)

(*) En bekant fick förresten "plug&charge" att funka med sin ID.4 nyligen, det var tydligen lite pyssel, men ändå. Vet inte vilka laddstationer som stöder det dock.

Jag kan tänka mig flera anledningar:
  • Man har en bil som funkar dåligt eller inte alls alls på Tesla-stationer. Beroende hur stolpen är placerad och var kontakten sitter på bilen så når man inte. Sedan passar vissa av Tesla-donen dåligt på vissa bilar. (V3 passar tydligen inte på vissa Kia och Hyundai, medan V2 passar, t.ex.)
  • Beroende på var man kör mest kan det vara lite glest mellan Tesla-stationerna (norra Sverige t.ex.). Tesla har (fortfarande?) flest laddplatser för att de har många platser på varje station, men inte flest stationer. (Det är OKQ8 tror jag.) Att de är "störst i EU" spelar ju ingen roll om man inte kör överallt i EU.
  • Man vill inte ha en app. Varför skulle man ha en app? Finns ingen anledning att vara tvingad att ha en app. (Men det kommer väl att försvinna, de är väl tvungna att ta kreditkort snart som alla andra.) (*)

(*) En bekant fick förresten "plug&charge" att funka med sin ID.4 nyligen, det var tydligen lite pyssel, men ändå. Vet inte vilka laddstationer som stöder det dock.
Superchargers stödjer väl inte 800V heller? Maxspänningen är väl vad deras bilar tar som max, typ 500V.
Finns ingen anledning att köra dit med en EV6/IONIQ/Zeekr 7X eller alla de 800V-bilar som börjar komma ut nu från våra Europeiska tillverkare a la iX3, GLC EQ, CLA, EX90/ES90 2026, osv.

Superchargers stödjer väl inte 800V heller? Maxspänningen är väl vad deras bilar tar som max, typ 500V.
Finns ingen anledning att köra dit med en EV6/IONIQ/Zeekr 7X eller alla de 800V-bilar som börjar komma ut nu från våra Europeiska tillverkare a la iX3, GLC EQ, CLA, EX90/ES90 2026, osv.
V4 har stöd för 1000v

V4 har stöd för 1000v
Vad jag hört är det bara satelliterna som är "redo". Själva laddsystemet måste uppgraderas, och det är ju det som är de stora grejerna. I satelliterna sitter väl mest lite kablage och kommunikationsutrustning kanske.

Eller har den uppgraderingen skett redan?

Tillbaka
Topp