Eller som på Kias nya PV5, där den sitter på framsidanNågon dag kunde man ta upp den stora debatten om vilken sida som är RÄTT för både laddsladd eller bensinslang. Men det känns om det finns lika många åsikter som bilen har hörn!![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eller som på Kias nya PV5, där den sitter på framsidanNågon dag kunde man ta upp den stora debatten om vilken sida som är RÄTT för både laddsladd eller bensinslang. Men det känns om det finns lika många åsikter som bilen har hörn!![]()
Var väl samma på renault zoe.Eller som på Kias nya PV5, där den sitter på framsidanfinns verkligen flera möjligheter
![]()
Insåg att Kia Niro har det också, mitten och lite åt sidan.Var väl samma på renault zoe.
Hyundai kona har också framtill. Men inte i mitten utan lite på sidan. Gyllene snittet![]()
den där sidospegeln känns överdimensionerad för den bilen...Ser sjukt stor ut i proportion till resten av bilen.
Bilden är väl bara AI?Påminner om en sänkt Toyota Crown...
![]()
AI? Kom igen… som om AI nånsin skulle kunna skapa en bild på en bil...Bilden är väl bara AI?
Krockskadad redan från början?
Varför inte bara lägga ner tillverkningen?
Priset är inte riktigt sjysst...Eller som på Kias nya PV5, där den sitter på framsidanfinns verkligen flera möjligheter
![]()
På vilket sätt är inte priset schysst?Priset är inte riktigt sjysst...
![]()
Kostar mindre i EuropaPå vilket sätt är inte priset schysst?![]()
Luddigt. Är priset samma i hela Europa utom i Sverige?Kostar mindre i Europa
Så är det väl med de flesta produkter. Har med skatter, valuta och annat att göra...Kostar mindre i Europa
Nästan 80k mindre än en Id Buzz pro är väl rätt schysst (även om jag inte har djupat i specifikationerna).Priset är inte riktigt sjysst...
![]()
Sent svar, men ja.Träsk:
Inte kunna betala med kort (oftast)
Inte kunna se priset förrän efteråt
Funkar ibland, ibland inte (inte helt 100% att det funkar bil/laddare)
Typ så är min upplevelse i alla fall.
Ja, men som redan sagts, kort funkar redan på de flesta. Även till exempel CircleK som från början tydligen inte gjorde det (enl. en ett par år gammal test av elbilsmagasinet).Sent svar, men ja.
Det hela har varit otroligt frustrerande med alla appar för olika laddstationer. Låt mig blippa mitt betalkort likt en bensinmack, tack.
Går det att se nånstans vad skillnaden är mot premium?Svenska priser klara för snivarianten av Model Y. Nu kan du få en vettig och rymlig elbil för under halvmiljonen.
![]()
Går det att se nånstans vad skillnaden är mot premium?
Borde vara den äldre utifrån att lyktorna ser annorlunda ut på den nya: https://www.carwow.co.uk/porsche/taycan/news/3958/new-porsche-taycan-price-specs-release-date#grefKan någon avgöra om detta är den faceliftade versionen? https://www.blocket.se/annons/1000630475
Ja det har du rätt i! Alldeles för dyr för gamla modellen. Fantastisk färg dock.Borde vara den äldre utifrån att lyktorna ser annorlunda ut på den nya: https://www.carwow.co.uk/porsche/taycan/news/3958/new-porsche-taycan-price-specs-release-date#gref
Jag kan tänka mig flera anledningar:Finns det någon anledning att inte bara ladda hos Tesla, oavsett bil?
Störst i EU och appen är enkel med aut betalning
Superchargers stödjer väl inte 800V heller? Maxspänningen är väl vad deras bilar tar som max, typ 500V.Jag kan tänka mig flera anledningar:
- Man har en bil som funkar dåligt eller inte alls alls på Tesla-stationer. Beroende hur stolpen är placerad och var kontakten sitter på bilen så når man inte. Sedan passar vissa av Tesla-donen dåligt på vissa bilar. (V3 passar tydligen inte på vissa Kia och Hyundai, medan V2 passar, t.ex.)
- Beroende på var man kör mest kan det vara lite glest mellan Tesla-stationerna (norra Sverige t.ex.). Tesla har (fortfarande?) flest laddplatser för att de har många platser på varje station, men inte flest stationer. (Det är OKQ8 tror jag.) Att de är "störst i EU" spelar ju ingen roll om man inte kör överallt i EU.
- Man vill inte ha en app. Varför skulle man ha en app? Finns ingen anledning att vara tvingad att ha en app. (Men det kommer väl att försvinna, de är väl tvungna att ta kreditkort snart som alla andra.) (*)
(*) En bekant fick förresten "plug&charge" att funka med sin ID.4 nyligen, det var tydligen lite pyssel, men ändå. Vet inte vilka laddstationer som stöder det dock.
V4 har stöd för 1000vSuperchargers stödjer väl inte 800V heller? Maxspänningen är väl vad deras bilar tar som max, typ 500V.
Finns ingen anledning att köra dit med en EV6/IONIQ/Zeekr 7X eller alla de 800V-bilar som börjar komma ut nu från våra Europeiska tillverkare a la iX3, GLC EQ, CLA, EX90/ES90 2026, osv.
Vad jag hört är det bara satelliterna som är "redo". Själva laddsystemet måste uppgraderas, och det är ju det som är de stora grejerna. I satelliterna sitter väl mest lite kablage och kommunikationsutrustning kanske.V4 har stöd för 1000v