• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,073
Fronten på nya GLC, blev den så lyckad egentligen? Tittar man på diverse konceptbilar nu så verkar det vara nån flört med sexiotalsmodeller som gäller. Snyggt med sådan front på de äldre bilarna, men jag vet inte om det är så lyckat på de nya. Annars verkar nya GLC vara en fin bil, tidigare genration var väl en av MB:s storsäljare.
Jag ser detta som en linjär utveckling som Mercedes varit på i mer än tio år., eller faktiskt ända sedan första generationen SLK på 1990-talet. De har länge flörtat med de där "gamla" designdragen. Först mest i inredningen med instrumentpanelen hos SLK, sedan tydligt på 2010-talet med både inredning och externa detaljer som fronten på samtliga modeller.

Det är som att någon helt plötsligt insåg att Mercedes starkaste tillgång inom formgivning är modellen W198 (måsvinge-mersan) från 1954 och att samtliga modeller hädanefter skulle använda element från den bilen.

Personligen tycker jag att vissa modeller är väldigt lyckade, men ibland ser det för mig ut som att det ska tilltala kinesiska kunder som vill ha bling.

En av de mest lyckade modellerna tycker jag är S-klass W222 från 2013, och den har ganska lite av detta formspråk.

Senast ändrad:
Det enda det kanske tillför diskussion angående kostnaden att ladda elbil är att priset för elhandeln egentligen är ganska oväsentlig då den är så liten del av den totala kostanden.

Även med momsen + påslagen på elhandeln inräknat så blir det bara typ 25% av den totala kostanden för mig ändå.
Nu höjer Vattenfall priserna för elnätet för 2026, från 7065kr per år i abonnemangsvgift till 8085kr och från 39 öre till 45,5öre per kwh i överföringsavgift.
Det vill säga 14,4% respektive 16,7% prisökning.

Ganska saftigt årlig ökning och rätt så mycket högre än inflationen, inte en tjänst man kan välja heller så de kan ju göra vad de vill.

Verkar som att man beslutat om kilometerskatt på elbilar samt hybrider i UK

3p(nästan 40 öre om jag räknat rätt)/mile för helel samt 1.5p för hybrider

Börjar från April 2028

Senast ändrad:
Nu höjer Vattenfall priserna för elnätet för 2026, från 7065kr per år i abonnemangsvgift till 8085kr och från 39 öre till 45,5öre per kwh i överföringsavgift.

Ganska saftigt årlig ökning och rätt så mycket högre än inflationen, inte en tjänst man kan välja heller så de kan ju göra vad de vill.
Dom behöver väl pengar till Aurorakabeln, så att finnarna kan få billigare el. 😄

Rent ut sagt dålig range... Drar betydligt mer än M3P:n

Undrar vad den hade indikerat om jag kört mycket motorväg
IMG_3540.jpeg

Dock mest korta sträckor, kanske inte det bästa heller. Grymt hög snittfart.....

IMG_3541.jpeg

Senast ändrad:

Eftersom elnätsföretagen är så kallade naturliga monopol kan de absolut inte göra som de vill med priserna.

Deras intäktsram beslutas av myndigheten Energimarknadsinspektionen. Intäktsramen baseras på ett regelverk som tar hänsyn till elnätets storlek och ålder, vilka investeringar de gör för att förbättra nätet, samt omfattningen av störningar som påverkar kunderna.

Den elnätsägare som har ett gammal dåligt nät med många avbrott kan inte ta lika mycket betalt som de elnätsägare som sköter sig bättre.

Men inom intäktsramen är de fria att laborera med fördelningen av fasta och rörliga avgifter. De är också fria att fördela om avgifterna så att vissa kunder får lägre avgifter på bekostnad av andra kunder som får högre avgifter. Allt detta kan de göra så länge deras total intäkter inte överskrider intäktsramen som beslutats av Energimarknadsinspektionen.

Den intresserade kan läsa mer här:

Senast ändrad:
XC90 T8 recharge på ingång - någon som har tips på bra gummimattor? Sen undrar jag om någon har kört med plastfilm för att skydda mot repor vid trösklar etc? Tänker äga den i 4 år och vill minimera repor från alla kids som kommer klättrar i och ur 😇🥺

@TobiasD
Jag vågade - vi kan kalla det en femtioprocentig framgång ;)
Enormt mycket bättre komfort än Model 3/Y. Lugnare på vägen, bättre styrning och mycket lägre ljudnivå. Men farthållaren är fortfarande kamerabaserad :( Dock FSD i denna så något mindre efterbliven än den i Model 3/Y i alla fall.

IMG_2241.jpeg

Senast ändrad:
@TobiasD
Jag vågade vi kan kalla det en femtioprocentig framgång ;)
Enormt mycket bättre komfort än Model 3/Y. Lugnare på vägen, bättre styrning och mycket lägre ljudnivå. Men farthållaren är fortfarande kamerabaserad :( Dock FSD i denna så något mindre efterbliven än den i Model 3/Y i alla fall.

IMG_2241.jpeg
Kör bara kör! Och så får vi hoppas på det bästa :)
Vilken spec är det här vad gäller motorer, batteri, osv? Inte så insatt i Model S.

Blev själv med XC90 Recharge i somras, väldigt nöjd. Hojta till om du kikar vidare på det där med plastfilm vid trösklarna, kanske ngt jag borde överväga själv pga kidsen…
Härligt att höra att du är nöjd! Blev en 2025 Ultra - känns kul att byta ”upp” ifrån Tesla MY

Såg att det fanns på Amazon. Ska testa dem. Meddelar om de verkar vara kvalitativa

XC90 T8 recharge på ingång - någon som har tips på bra gummimattor? Sen undrar jag om någon har kört med plastfilm för att skydda mot repor vid trösklar etc? Tänker äga den i 4 år och vill minimera repor från alla kids som kommer klättrar i och ur 😇🥺
Håller med övriga om originalmattor!

Köpte nyligen en 2024 och där sitter skyddsplasten från fabriken fortfarande kvar. 😅 Kollade in en variant på Amazon när dessa så småningom ryker. Har dock runningboards också som helt klart räddar stegen mycket. Lite i vägen för mig på 190 cm som hellre sätter foten rakt i backen men funkar riktigt bra med kidsen och alla insteg är fortfarande fläckfria även i detta vädret.

Senast ändrad:

Köpte nyligen en 2024 och där sitter skyddsplasten från fabriken fortfarande kvar. 😅 Kollade in en variant på Amazon när dessa så småningom ryker. Har dock runningboards också som helt klart räddar stegen mycket. Lite i vägen för mig på 190 cm som hellre sätter foten rakt i backen men funkar riktigt bra med kidsen och alla insteg är fortfarande fläckfria även i detta vädret.

Nice! Ska kolla upp running boards också

Toyota bZ4X har tydligen ryckt upp sig. Inte för att jag tyckte att den var så hemsk som en del kritiker hävdade när den kom, den var ganska normal för den generationen, men visst, fanns en del utrymme för förbättring, som för de flesta bilarna då.
(Men modellnamnet är ju fortfarande hopplöst. ;) )

vilka running boards har du? Såg att det fanns på Amazon för cirka 3,5k men funderar på att be dem sätta på original när jag hämtar upp beroende på kostnad

Tack för bilden! Ja, men skriver man av det på 4 år och att slippa ha helt förstörda trösklar pga vilda barn kanske det är värt. Sen har jag aldrig haft så hög bil förut och läst att folk har problem att lasta takboxen utan dessa insteg…

Tack för bilden! Ja, men skriver man av det på 4 år och att slippa ha helt förstörda trösklar pga vilda barn kanske det är värt. Sen har jag aldrig haft så hög bil förut och läst att folk har problem att lasta takboxen utan dessa insteg…

Ett billigare alternativ.

Det är en S75D från 2018 så den första faceliften som kom.
Snygg! Har själv en likadan, samma år. Riktigt jäkla trevlig bil! Har du 345 eller 525hk modellen?

Enda tråkiga jag varit med om är att bilen inte gick att starta (15.4k mil). Var tvungen att byta batterivärmare. Men men... Många mil så man får ju räkna med saker.

Snygg! Har själv en likadan, samma år. Riktigt jäkla trevlig bil! Har du 345 eller 525hk modellen?

Enda tråkiga jag varit med om är att bilen inte gick att starta (15.4k mil). Var tvungen att byta batterivärmare. Men men... Många mil så man får ju räkna med saker.
Helt ärligt vet jag inte, står det i bilen nånstans? För när jag tittar på transportstyrelsen, car.info osv så står det olika. Men det måste vara mer än 345hk i den, jag har ju en 335 cab också med 300hk i en bil som är ett ton lättare men den känns som en moped i jämförelse. Ska dock säga att jag kör rätt lugnt ändå, Model S är ju känd för sina klena drivaxlar så jag kör sällan plattan i matten. Det behövs liksom inte ;)

Helt ärligt vet jag inte, står det i bilen nånstans? För när jag tittar på transportstyrelsen, car.info osv så står det olika. Men det måste vara mer än 345hk i den, jag har ju en 335 cab också med 300hk i en bil som är ett ton lättare men den känns som en moped i jämförelse. Ska dock säga att jag kör rätt lugnt ändå, Model S är ju känd för sina klena drivaxlar så jag kör sällan plattan i matten. Det behövs liksom inte ;)
Haha du har förmodligen 525 då. Bär iväg utav satan!
Brukar inte heller trycka fullt. Det sliter bara däck! Ingen som hakar på vid halvgas ändå 😂

Tillbaka
Topp