Jag ser detta som en linjär utveckling som Mercedes varit på i mer än tio år., eller faktiskt ända sedan första generationen SLK på 1990-talet. De har länge flörtat med de där "gamla" designdragen. Först mest i inredningen med instrumentpanelen hos SLK, sedan tydligt på 2010-talet med både inredning och externa detaljer som fronten på samtliga modeller.Fronten på nya GLC, blev den så lyckad egentligen? Tittar man på diverse konceptbilar nu så verkar det vara nån flört med sexiotalsmodeller som gäller. Snyggt med sådan front på de äldre bilarna, men jag vet inte om det är så lyckat på de nya. Annars verkar nya GLC vara en fin bil, tidigare genration var väl en av MB:s storsäljare.
Det är som att någon helt plötsligt insåg att Mercedes starkaste tillgång inom formgivning är modellen W198 (måsvinge-mersan) från 1954 och att samtliga modeller hädanefter skulle använda element från den bilen.
Personligen tycker jag att vissa modeller är väldigt lyckade, men ibland ser det för mig ut som att det ska tilltala kinesiska kunder som vill ha bling.
En av de mest lyckade modellerna tycker jag är S-klass W222 från 2013, och den har ganska lite av detta formspråk.
Senast ändrad: