• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En guide till watchwinders/Klockuppdragare

Mr E

Omega
2-Faktor
Tack för din guide, den hjälpte mig vid köp av en winder.

image.jpg
 

Gulapa

Breitling
Jag klickade hem en winder i kolfiber på Aliexpress för $150.
Är väldigt kluven till köpet då jag gillar den men jag vågar inte ha på den när jag inte är hemma Det känns som risken för kinesiskt hemmabygge av eljobbet är större bara för jag inte köpt den i butik.
Hade ni vågat köra den jämt?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag klickade hem en winder i kolfiber på Aliexpress för $150.
Är väldigt kluven till köpet då jag gillar den men jag vågar inte ha på den när jag inte är hemma Det känns som risken för kinesiskt hemmabygge av eljobbet är större bara för jag inte köpt den i butik.
Hade ni vågat köra den jämt?
Har du inte jordfelsbrytare? Eller du menar att den skulle självantända?
 

BjornH

Breitling
Tack för ett mycket bra inlägg!

Det fick mig att köpa en winder själv och den underlättar verkligen enormt. Tidigare så brukade jag dra mig för att rotera klockorna och bara göra det nån gång i veckan.

Efter lite research så blev det en Orbita Sparta med 2 platser. Den är väldigt enkel och har bara 2 knappar per plats. En för av/på och en där man ställer frekvensen för hur ofta den ska gå igång (var 8:e eller 12:e minut).

Får intrycket att den är mycket välbyggd och den ska tydligen ha bra motorer. Har dock inte skruvat isär och tittat närmare. Vill man ha något enkelt och klarar sig utan avancerade program/fjärrkontroll så kan jag rekommendera.

Nackdelen är att den är lite dyr (5K) jämfört med andra alternativ och designen kanske inte är det roligaste.
 

Simon.x

Rolex
Jag tänkte inte så mycket innan....
Det var sen när jag satte i kontakten hemma som jag började vela om hur bra o pålitlig elektroniken verkligen är.

Hej
Känn efter om den blir varm och se till att du håller det dammfritt där du har USB laddaren eller byt ut denna till en som annan modell om du känner dej osäker men håll dej till samma Amp tal som den kom med. :)
På en winder så drar man ju inte ut sladdan likadant som på en mobil iofs. ;)

Sedan vad som sitter i din winder i elektronik väg det kan jag inte svara på.

Jag kör med Modalo och dom har USB plugg på dom nya.
Jag kan inte känna någon värme på denna i alla fall.

//Simon
 

Gulapa

Breitling
Hej
Känn efter om den blir varm och se till att du håller det dammfritt där du har USB laddaren eller byt ut denna till en som annan modell om du känner dej osäker men håll dej till samma Amp tal som den kom med. :)
På en winder så drar man ju inte ut sladdan likadant som på en mobil iofs. ;)

Sedan vad som sitter i din winder i elektronik väg det kan jag inte svara på.

Jag kör med Modalo och dom har USB plugg på dom nya.
Jag kan inte känna någon värme på denna i alla fall.

//Simon

Bra tips! Jag får hålla koll på värmen helt enkelt
 

1965ek

Patek
2-Faktor
E173C913-7F75-4559-8851-911D827370C1.jpeg
Tack för bra guide. Har lurkat runt lite och tryckte nyss på knappen för en svart Beco Boxy Brick. Läser gott om dom och bra pris, 113€ inkl frakt från tyskland. (Ebay)
Gillar att de är modulära och att man kan komplettera med fler och ändå använda samma strömkälla.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Funkar. Beco Boxy...

Inställd på 650 tpd medsols. Tolkar det som rätt för mins klockor. Någon som kan bekräfta? (Omega SMPc)
08233BEF-D667-4327-8FA4-36C943B189A0.jpeg
 
Senast ändrad:

Nic

Rolex
2-Faktor
Tack för svar. Fast medsols, motsols eller blandat spelar väl ingen roll då.
Det är förmodligen ingen större skillnad men jag har för mig att jag har hört/läst att det mest effektiva sättet för en dubbelriktad kaliber är just att den får rotera både med- och motsols. Något kunnig i ämnet får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar. :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Det är förmodligen ingen större skillnad men jag har för mig att jag har hört/läst att det mest effektiva sättet för en dubbelriktad kaliber är just att den får rotera både med- och motsols. Något kunnig i ämnet får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar. :)
Ok
Fixas med en knapptryckning. Kanske bättre att verket roterar i olika riktningar även om jag har svårt att motivera varför...
 
Senast ändrad:

Lanton

Omega
Vilket märke levererar bäst kvalité för runt fem tusen? Tänker mig en winder för två stycken klockor. Har letat runt men ärligt talat svårt att bestämma mig..
 
Topp