• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En guide till watchwinders/Klockuppdragare

bvb

Cartier
2-Faktor
Man blir evigt tacksam och glad över den kunskap som medlemmar delar med sig av. Tack för strålande information!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag lurar på att skaffa mig en winder. Jag har en köpesannons ute här på KS, och har fått erbjudande om en sånhär:
https://www.klockson.se/product/lyxig-watch-winder-och-klocklada-2-3
Jag är ute efter en lite billigare manick, och den passar min budget bra. Det jag lurar på är såklart om den passar mina klockor.
Jag har en Sea-Dweller 4000 (kaliber 3135) och snart en OP 114300 (kaliber 3132). Jag hittar kaliber 3135 i Orbitas databas och läser där att den behöver 650-800 tpd. Jag antar att 3121-verket funkar med ungefär samma tpd (?).
Det framgår dock inte av produktbeskrivningen i länken ovan hur många tpd den windern snurrar. Det finns olika inställningar, men eftersom det inte står hur fort den snurrar så kan jag inte räkna ut ifall den passar mina klockor.
Frågor då:
Tycker ni jag ska chansa och helt enkelt kolla om det funkar?
Känns det som en ok winder? Jo - jag vet att den är billig, men ändå?

Länk till min annons:
https://klocksnack.se/threads/winder-för-1-3-klockor.78663/
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag fick tag på en sådan här Modalo Winder begagnad. Problemet är att tillbehören inte fanns kvar till den, och jag skulle vilja veta hur många tpd de olika lägena snurrar.
På denna (vet alltså inte modellbeteckning) finns bara en ratt (de flesta andra verkar ha två rattar för inställningar). Jag hittade en manual till en annan Modalo med en ratt och på anger de olika inställningarna på ratten följande tpd/rotationsriktning (se bild längst ner). Nån som vet om det är samma på min?
IMG_1266.JPG
IMG_1268.jpg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_1270.JPG

Det står tyvärr inte ett skit på undersidan. Får kolla med Modalo själva som föreslagits!
 

Sampan

Breitling
Har ni några tips på en watchwinder som även är i ett snygg case. Skall finnas så det finns två som är i omlopp samtidigt.
 

lofgreno

Audemars
En fråga:
En polare har precis beställt en winder från ebay med plats för 2 klockor på samma kudde. Klockorna han har är:
Rolex GMT II - Unidirectional / 650 TPD
Breitling Superavenger II - Clockwise / 800 TPD
Windern klarar Clockwise, Counter-Clockwise, or Alternate. 650 / 900 / 1200 / 1500 TPD.
Om han har båda klockorna i så antar jag att han ska köra Clockwise och 900 TPD. Kommer det att funka eller?
 
Topp