• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En kollega frågade om den var äkta...

Gold

Panerai
2-Faktor
De där typerna och attityden hittar man inte allt för sällan här på forumet också tyvärr...
 
  • Like
Reactions: jhm

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Vilken mupp.
Antagligen bitter för att frugan hans knycker alla pengar från "gemensamma" kontot och köper skräp och han inte har stake nog att sätta ner foten.
Tycker du ska skaffa alt. Låna en guldrolex och köra upp under näsan på honom.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Måste få skriva av mig lite.

Igår hade vi en afterwork på ett halvstort företag med över 100 anställda, vi tillverkar medicinsk programvara och jag skulle anta att alla har en hygglig lön.

Så när vi sitter där så frågar en kollega:
"Är det en Rolex?"
"Ja, en GMT", säger jag glatt.
"Är den äkta?", frågar han.
"Ja, självklart!" skrattar jag till.
"Fan, vad dyrt. Jag har bara sett chefer som har det.", säger han lite nedvärderande.

Vad fan svarar man?

"Alltså det är en bröllopsklocka. Min fru fick ju ringar och jag fick en klocka...", säger jag nästan lite skamset.
"Ja, men de kan ju inte kostat mer än din klocka... Den där är ju svindyr. Den kostar väl säkert 30-40 tusen...", säger han utan att kunna något om klockor (och verkligen ingenting om min frus ringar!).

Det är nu andra kollegor som känner till mitt intresse kommer in och försöker skoja till det och säger att det där är ju bara EN av alla klockor...

Men han fortsätter!
"Du har väl inte på dig den varje dag? Du är väl rädd om den?", går han på.
"Jo, självklart! Men jag har den nästan jämt, t.om. på stranden på sommarfesten."

Och då kommer det som fick mig att lacka ur.
"Ja, men har du inte jobbat för klockan så är du ju inte rädd om den.", utan att han vet något om mig tydligen.

Istället för att ge honom den smocka han förtjänade gick jag och hämtade en öl till (man får inte slåss, säger mamma).

Vad är det för fel på folk?

Det här var första gången jag fick en negativ reaktion på någon klocka... Händer det ofta för er?
Finns så många idioter. Sjukt irriterande. Bra att du visade sådan självkontroll. Jag hade nog inte klarat av det.
 

meo_swe

Audemars
Jag får ganska ofta kommentarer om att jag har dyra klockor på mig. När de flesta kickar runt en Suunto, eller en gantklocka för ett par tusen så är min black bay ett par pinnhål upp.
Jag får väldigt sällan rent negativa kommentarer, men ganska många undrar Vadfan jag håller på med. Att klockor är byggda att använda är ett språk som få verkar förstå. Speciellt när människor inte ens vågar ha sin jävla Gskak när man ska kröla i lera för att den kan gå sönder...

Nu vetefan vad jag ville komma med denna harang, jag är absolut inte ensam att ha dyr klocka på jobbet, och folk ser mig inte som galnare pga det. Snarare en del av min excentriska persona. Men jag är trött och ska snart lägga mig. Och din kollega verkar ju vara helt sinnesslö @MrPlow !
Tjipp på er alla!
 

jandan

Panerai
IMG_0115.JPG

Om den inte är äkta är det en bra kopia iaf ;) Ni får hjälpa mig att bedöma!
Nåja, jag ser ett original juiceglas, och det andra är ju då antagligen en kopia? :cigar:
Eller hade jag fel fokus i bilden där kanske...? Snygg klocka i iallafall !!!!
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Nu är ju mitt klockintresse allmänt känt hos familj och bekanta, men förr var det ju två frågor som alltid ställdes, och som också ställs om man råkar träffa nya kollegor eller liknande och det är:
Är den äkta? (Fast mer i tonläget att "den där är ju aldrig äkta")
Vad kostar den? (oftast gissar dem på 20-50% av vad den egentligen kostar, och tycker ändå att det är helt befängt)

:pompus:
 

soderlund

Cartier
Personligen tycker jag frågan om den är äkta är ganska ohyfsad, framförallt om man inte känner varandra bra. Anledningen?
Vem bär egentligen en fake-klocka, jag personligen skulle inte göra det, för vad säger det om mig som person då. Har jag en fake-klocka, vad mer är jag inte sanningsenlig med?
Att då en utomstående person som man inte känner, helt enkelt förutsätter att du inte är en sanningsenlig person, genom att fråga en sådan fråga, så har man rätt att blir irriterad.

Vad du väljer att lägga pengar på är din ensak, kollegan din kanske har så pass kass ekonomi att han ALDRIG kommer att ha råd. Vidare är vissa bra på att spara ihop kapital, andra är det inte. Personligen anser jag att en bra klocka är en investering, som betingar värde oavsett skick.
 

N.Bathes

Cartier
;)
Personligen tycker jag frågan om den är äkta är ganska ohyfsad, framförallt om man inte känner varandra bra. Anledningen?
Vem bär egentligen en fake-klocka, jag personligen skulle inte göra det, för vad säger det om mig som person då. Har jag en fake-klocka, vad mer är jag inte sanningsenlig med?
Att då en utomstående person som man inte känner, helt enkelt förutsätter att du inte är en sanningsenlig person, genom att fråga en sådan fråga, så har man rätt att blir irriterad.

Vad du väljer att lägga pengar på är din ensak, kollegan din kanske har så pass kass ekonomi att han ALDRIG kommer att ha råd. Vidare är vissa bra på att spara ihop kapital, andra är det inte.
Nja det är väl klockintresset som är viktigast, vad personen själv vill ha och lägga pengar på?
Äkta eller oäkta spelar väl ingen roll, bara personen ifråga inte ljuger om att den är äkta om den inte är det....
Ibland börjar det med en oäkta och slutar
Err ett hål i plånboken...;)
:rolex::omega::oris:
 

azcii

Patek
2-Faktor
Samtidigt som det är fel att vara respektlös kan jag förstå att folk reagerar, jag reagerade själv när min polare (som fick in mig i klockträsket) visade sin första Omega PO några år sen. Tyckte det va helt sjukt att lägga ut 30 på en klocka, de pengarna kan man ju göra så himla mycket annat med. Men jag förstod att det var en hobby för honom och tänkte att han har ju ingen bil eller något annat dyrt, det är ingen stor kostnad för honom att ha några klockor. Så aldrig sa jag någonting respektlöst.

Idag ligger jag själv ute med ca 80 tusen på klockor, och jag har inte någon monsterlön direkt. Det handlar väl mest om prioriteringar, dessutom kan man ofta få tillbaka varje krona, plus lite till, om man bestämmer sig för att sälja någon dag. Det är nog denna biten de flesta missar, att klockor är något som faktiskt behåller sitt värde och dessutom i många fall kan bli en investering.

Däremot har jag själv sluppit kommentarer från kollegor såhär långt, endast haft en som frågat om min milgauss är äkta.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jag håller med dig, dessvärre finns det inte alldeles för många ute i vimlet av min erfarenhet. Varför är det så tro? Jag har hört av många att de har varit avundsjuk på att jag verkligen har en, eller till och med flera hobbyer som jag älskar - inget då relaterat till mitt osunda klockintresse utan snowboard, skateboard och gitarr framförallt (ja, jag har tre forum vid sidan av).:rolleyes:
:eek: Är du otrogen!!!? ;)
 

ZtaFfaN

Cartier
2-Faktor
Aaaavundsjuk, jag e så aaavundsjuk:grumpy:
upload_2015-11-12_10-40-32.png

Det händer ibland att jag också kommer i kontakt med sådana personer, inte så ofta tack och lov,
och inte på jobbet.
Vid de tillfällena har jag en ovana att på ett ganska överlägset och drygt sätt dra på istället.
Det blir sååå härliga diskussioner.
...tills min sambo säger åt mig att lugna ner mig.:meh:
Fördelen på jobbet är att de som ser klockor ofta är intresserade och gläds med en.
Jag har turen att jobba med @TiE och vi stöter och blöter och jämför klockor. De andra
kollegorna tycker nog bara vi är lite udda, men ingen är avundsjuk eller dryg i.a.f.:)
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: jhm

Pälle

Cartier
Pledge Member
det är alltid samma sak när man har ett udda intresse, folk förstår helt enkelt inte om dom inte själva är insatta! när folk ifrågasätter mig så brukar jag säga att jag inte vet vad jag ska lägga alla pengar på, det brukar få dom o hålla käften! ( om det inte är någon man känner att man vill dela sitt intresse med ) :)
 

Osclat

Cartier
Jag brukar dra den här när klasskompisar eller bekant frågar vad klockan jag har på mig kostar:
-Vad kostar den där klockan då?
-Några tusen tror jag.
-Vadå, typ fem?
-Ja, det var nått sånt.
Så är det inte sant, men man slipper den dryga attityden när man säger att man har en klocka för några tusen på sig medan de går omkring med typ DW eller dylikt för några hundringar. Som någon nämnde tidigare så handlar allting i livet om prioriteringar, sparar man in från ett håll så har man pengar att spendera på ett valfritt intresse som i detta forums fall är klockor.
Vänner till mig går ut på krogen onsdag, fredag och lördag för att dra hela deras lön på alkohol och kläder och sen så undrar de hur jag kan gå omkring med en klocka för 50 tusen, ''onödigt att lägga pengar på sånt, fatta vad mycket annat man hade kunnat göra för dom pengarna.'' (?)
 
Jag måste ha otur, tycker jag stöter på såna där människor ganska ofta..
Var på en liten grillfest i somras, hade min Omega PO, självklart är det en kille i 35-års ålders som börjar ifrågasätta hur fan man kan ha en sån dyr klocka osv... Han berättar att jobbar som lärare och dom har så dåligt betalt bla bla.
Försöker mest hålla låg profil tills han berättar att han och hela hans familj ska på en 3-veckors semester till Florida nu i november och att dom alltid gör en sån resa per år...
WTF?! Vad kostar en sån resa? 50-60 lappar som man aldrig får tillbaka..
Själv sålde jag min PO 5 år efter jag köpte den ny, hade den på armen varje dag i 5 år och torskade 7 lappar, det måste varje en jävligt billig hobby..
 

N.Bathes

Cartier
Jag brukar dra den här när klasskompisar eller bekant frågar vad klockan jag har på mig kostar:
-Vad kostar den där klockan då?
-Några tusen tror jag.
-Vadå, typ fem?
-Ja, det var nått sånt.
Så är det inte sant, men man slipper den dryga attityden när man säger att man har en klocka för några tusen på sig medan de går omkring med typ DW eller dylikt för några hundringar. Som någon nämnde tidigare så handlar allting i livet om prioriteringar, sparar man in från ett håll så har man pengar att spendera på ett valfritt intresse som i detta forums fall är klockor.
Vänner till mig går ut på krogen onsdag, fredag och lördag för att dra hela deras lön på alkohol och kläder och sen så undrar de hur jag kan gå omkring med en klocka för 50 tusen, ''onödigt att lägga pengar på sånt, fatta vad mycket annat man hade kunnat göra för dom pengarna.'' (?)
Ja ett par tusen per helg på alkohol är inget för många, blir lätt många tusingar om året....
Eller cigaretter....
Men det är personligt vad man tycker är gött att lägga och spara pengar på!
Detr bara siffror som byter plats...... Säger man till kompisen
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Man blir ju less på sådana typer..
Sitter inte på en allt för dyr samling, men trots det så kan det droppas lite negativa och halvt hånande kommentarer. Framförallt gäller det min PO.
Då brukar jag safta på allting istället, t.ex om hur billigt jag tycker att det är med klockor nu för tiden osv så att de helt tappar greppet om mig som människa.
Blir lite roligare då :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Som @MrHamilton sa, många klockor håller värdet väldigt bra till skillnad från tex bilar. Ändå är det ingen som höjer på ögonbrynen när någon väljer en större motor på sin bil för tiotusentals kronor, men att ha en fin klocka är tydligen befängt.
 
Topp