• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En kollega frågade om den var äkta...

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Min chef frågade mig en gång:
- Är det där en Rolex? Är den äkta?
- Ja den är äkta (GMT 16700). Den kallas roligt nog för Pepsi, det kan man förstå på färgerna.
- Den är då inte billig. Folk kommer att tro att mina anställda tjänar mer än mig. Och det Är ju bra.

Jag blev ganska så förstummad. Nickade och log. :)
 
P

Philippe Stern

Guest
image.jpg

This is da shit. Gravering såklart.
Vad jag vet har väl alla 116710 graverad innerring, ping @AdamST @Philippe Stern @Aquaracer2 eftersom den släpptes när det var praxis.
 

M.U

Rolex
När jag drar iväg på kundbesök brukar jag ta av mig klockan, just av denna orsak. Man vill helst inte höra "Men du som har en rolex kan ju sänka priset lite till ;)" eller "Inte konstigt att du har en rolex med dessa priser ;) "
 

Sorubim

Audemars
Se det positivt. Nu vet du ju hur han tänker om sig själv och andra, och till vilken grad du ska ta det han säger på allvar. ;)
"He han säj å katta skit, he lägg je på samma hög" uttalas på kraftig jämtska. :D
 

Edin

Panerai
Fått dom kommentarerna många gånger men brukar bara säga att bra grabbar ska ha bra grejer.

Personligen går jag extremt sällan på krogen vilket brukar bita när de fått räkna lite hur mycket pengar de lägger där..
 

JesperO

Rolex
grundar väl sig egentligen i att de inte riktigt kan förstå att man lägga så mycket pengar på en klocka...
jag tror vi här är en liten klick som resonerar väldigt annorlunda än massan där ute
 

tomva1

Omega
Är den äkta och vad kostar den brukar vara det som är intressant att fråga efter. Märkligt då vi nästan aldrig vill diskutera pengar annars. Ibland följer en dold dumförklaring att man lagt så mycket pengar på en klocka. Svarsalternativen är allt som oftast två. Nä den är fejk (jag orkar inte med personen) Eller -tjänar så jäääävla bra (det gör jag inte, men ogillar personen) Kör alltid seiko på jobbet för att det känns enklast så.

Sen stoltserar folk med vad som är rejäla förlustaffärer rakt av utan att någon säger ett ord.. Vill jag ha tillbaka pengarna för min klocka så är iallafall chanserna väldigt goda.

Kan man och vill man lägga sina pengar på en klocka så ska väl folk skita fullständigt i det. Jag ger blanka fan i vart deras pengar tar vägen?

Kan bara tänka mig vilka påhopp ni som rockar helguld får ;)

image.jpeg
 

Edin

Panerai
Ja eller köp en ny Mercedes för 450000:- så snackas det ordentligt Men köp en Volvo V70 för samma peng så hörs inte mycket....
Samma sak om man kör över tio år gammal MB som man vårdar ömt. Att den sen kostade en tredje del av folks nya v70 som barnen ristat in bilder i lacken på förstår de inte heller..
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tycker väl igentligen inte att det är så konstigt att vi hamnar i dessa diskussioner, tror kanske inte heller att det alltid handlar om avundsjuka utan mer om bristen att se saker ur ett annat perspektiv som någon skrev tidigare i tråden. Flera jag träffar på kan, men på ett mer respektfullt sätt, inte förstå mitt intresse för klockor men inser att de har annat de lägger pengar på. Oftast "vinner" man dessa diskussioner iom att värdet står sig så pass bra jämfört med tex vis elektronik, hifi, sprit, resor. Sedan finns det ju människor som köper klockor som en ren och skär statussymbol, inte vet ett skit om klockan eller märkets historia annat än att det har hög status och dessutom skryter om hur mycket det kostar så fort de får chansen, smutsar ju ned bilden av oss seriösa klockentusiaster. Det är väl lite samma sak som att människor har förutfattade meningar om det mesta, jag har för egen del oftare fått förklara bevekelsegrunderna för mitt jaktintresse än mitt klockintresse.

Bara i den här tråden har vi ju dessutom vädrat en och annan fördom om tex sossar eller de som hellre prioriterar familjen, frugan , en god kopp kaffe framför att ha en "riktig" hobby... Just kidding;)
 

icalle

Friends of KS
Mest fått frågor om hur man motiverar ett klockköp för 40-50 k. Men det har gått bra emot arbetskollegorna.
Ena chefen tjötar hål i huvudet på mig med olika modeller han är sugen på.
Konversationer handlar alltså mest om gta v och klockmärken.
Bra chef!
 

Göteborgare

Cartier
När jag drar iväg på kundbesök brukar jag ta av mig klockan, just av denna orsak. Man vill helst inte höra "Men du som har en rolex kan ju sänka priset lite till ;)" eller "Inte konstigt att du har en rolex med dessa priser ;) "
Eller så tänker kunderna som jag gör när det kommer någon med en parmymfklocka. Har han inte bättre koll på kvalitet när han väljer klocka så är det troligtvis bara skräp det han säljer med.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: jhm
D

Deleted member 1154

Guest
Jag hade reagerat som jag reagerar i trafiken om det är nån idiot som försöker vända över hela vägen eller kör mot rött osv. Jag avvaktar och låter personen lösa sitt problem själv utan att jag åker fram och blir påkörd eller liknande... Även om det inte är mitt fel så blir ju plåtskador och annat jobbigt att hantera...
dvs. om nån har konstig världsuppfattning låt dem bara hållas och leva i sin drömvärld och låt det rinna ut i sanden. De säger bara vad de säger i avundssjuka eller okunskap eller vad det må vara och kommer kanske ändå aldrig fatta.
Nära vänner eller annat kan man ju hantera på annat sätt, de vill ju oftast ha ärliga svar och ställer ärliga frågor.


Annars kan man ha inställningen som en kompis skojade om en gång han sa:
- Det finns 2 typer av människor det finns - Idioter och - Fulla idioter.....
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
grundar väl sig egentligen i att de inte riktigt kan förstå att man lägga så mycket pengar på en klocka...
jag tror vi här är en liten klick som resonerar väldigt annorlunda än massan där ute
Japp, jag håller med dig. Jag har full förståelse för att många av mina släktingar/kollegor tycker att det är totalt vansinne att jag har klockor på armen som kostade mer i inköp än deras bilar.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Att inte alla förstår hur man kan lägga så mycket pengar på en klocka kan jag förstå men ska de börja dryga sig så blir det bara pinsamt. De flesta jag umgås med både privat och på jobbet är ganska lugna på den fronten och flera till och med ganska intresserade av kockar men prioriterar inte det så högt. Men var med en gång om en som började kommentera min 5513, när han väl insåg att den visst är äkta så kom han med någon kommentar om att de är väl inte så så dyrt när man köper begagnat. När jag förklara det här med priserna på vintage Rolex och att den har ökat ganska så bra i värde sedan jag köpte den så blev han bara sur och gick till baren för en till öl. :hilarious:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad har dina släktingar/kollegor för bilar egentligen? ;)
Bilar jag inte skulle köpa i alla fall :wtf: Bilar är ju ett ämne lika intressant som klockor, sjukt mycket man måste väga in om man ska ha den perfekta Svensson-bilen...
Skönt att jag är släktens outlier och inte ens förväntas ha samma normer och värderingar :cool:
 
Topp