• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Tjena!

För det första

16570 anges som 40 mm i Rolex katalog:
http://www.timekeeperforum.com/forum/threads/rolex-ad-master-catalogue-2007-2008.570/
Mäter man så är den väl inte exakt 40 mm, lite mindre. Lite lurigt att mäta pga kronskyddet. Visa gärna någon Rolexkatalog där den benmäns som 39 mm. Visst, den är inte exakt 40 mm, men när började man t.ex. benämna bilmotorer efter t.ex. dynamometermätningar och inte fabriksuppgifterna?

För det andra
Alla 16570 har rehaut, dvs metallring innanför glaset ovanför och runt urtavlan.

För det tredje
BARA de sista 16570 har 3186 urverket. Det är väl from cirka 2010?

För det fjärde
3186 har Parachrom hairspring, och är därmed mindre känslig för magnetfält:
https://www.minus4plus6.com/paracromblu16710.php

För det femte
Alla 16570 som har 3186 har GRAVERAD rehaut.
OCH
Alla 16570 som har graverad rehaut har 3186.

Så ligger det till om jag inte minns helt fel. Jag kan dock ha fel och överbevisa mig då gärna med relevant länk etc!
Min 16570 m-serie är utplockad dec 2008 på Nymans så fanns att hitta före 2010.

ok!
Graverad rehaut?
Japp!
image.jpeg

OK! 2010 var en gissning från min sida. Frågan är dock om alla i M-serien har 3186/graverad rehaut?

Det klassiska 3186 testet är ju att titta hur mycket 24h visaren vaggar till när man hoppar timvisaren.

ej 3186, se vid 1:23

3186
Som jag förstår det har alla med graverad rehaut 3186 vet dock ej om alla i m-serien har det men @acce1999 vet nog. Om man vill ha en 16570 med 3186verket (och det vill man så klart :) ) är det enklast att leta efter en med gravering.

OK! 2010 var en gissning från min sida. Frågan är dock om alla i M-serien har 3186/graverad rehaut?

Det klassiska 3186 testet är ju att titta hur mycket 24h visaren vaggar till när man hoppar timvisaren.

ej 3186, se vid 1:23
[/MEDIA]

3186

Man kan nog inte garantera att alla M-serie har 3186 verket. För att veta säkert kan man använda testen du visar ovan - öppna klockan eller kolla efter graverad rehaut. Googlade lite och hittade den här källan http://luxurytyme.com/en/rolex-rela...he-last-of-the-five-digit-sport-rolex-models/

" The best way to confirm with absolute certainty is to remove the case back on any 16570 you suspect may be one of the last production examples with the 3186 movement and visually inspect the movement (photo above). Beyond that, the leading indicators are:
-An M serial production 16570 or later
-The engraved rehaut.
-The “wiggle” test (see below).
If I had to guess, I’d say there may actually be examples out there that may not conform to these leading indicators. I don’t know for 100% certainty, for example, that every M serial 16570 Explorer II has a 3186 movement (though I’ve not heard of any that don’t) for example. "

Som jag förstår det har alla med graverad rehaut 3186 vet dock ej om alla i m-serien har det men @acce1999 vet nog. Om man vill ha en 16570 med 3186verket (och det vill man så klart :) ) är det enklast att leta efter en med gravering.
Kaliber 3185 gick ur produktion i april 2007 och ersattes då av 3186. Så sena z-serier av 16570 och framåt har 3186. Alla med Rolex-graverad inre glasring. Utöver att timvisaren rör sig mindre på 3186 jämfört med 3185, så förflyttar man olika många timmar vid en full rotation av kronan. Minns inte exakt, men på det ena verket hoppar timvisaren 8 timmar vid en full rotation av kronan och på det andra 7 gånger. Det är ett mer pålitligt test. @Gummo du kan väl kolla på din, så vet vi vad som gäller för 3186.

Jag har hittills inte hört talas om någon 16570 med graverad inre glasring som INTE har 3186. Inte heller det omvända. Och eftersom M-, V- och G-serierna kom efter Z så är det rimligt att utgå från att dessa har 3186.

Mvh A

Kaliber 3185 gick ur produktion i april 2007 och ersattes då av 3186. Så sena z-serier av 16570 och framåt har 3186. Alla med Rolex-graverad inre glasring. Utöver att timvisaren rör sig mindre på 3186 jämfört med 3185, så förflyttar man olika många timmar vid en full rotation av kronan. Minns inte exakt, men på det ena verket hoppar timvisaren 8 timmar vid en full rotation av kronan och på det andra 7 gånger. Det är ett mer pålitligt test. @Gummo du kan väl kolla på din, så vet vi vad som gäller för 3186.

Jag har hittills inte hört talas om någon 16570 med graverad inre glasring som INTE har 3186. Inte heller det omvända. Och eftersom M-, V- och G-serierna kom efter Z så är det rimligt att utgå från att dessa har 3186.

Mvh A
OK, det är Z-serien som kan ha 3186.

Mvh A
Thanks @acce1999 ! Så du menar att jag ska behöva ta av mig klockan och snurra timvisaren? Tar helst inte av mig den men jag bjussar gärna på en bild däremot :)
image.jpeg

Thanks @acce1999 ! Så du menar att jag ska behöva ta av mig klockan och snurra timvisaren? Tar helst inte av mig den men jag bjussar gärna på en bild däremot :)
image.jpeg
Kom igen nu Gummo! Kolla hur många timmar du förflyttar på ett helt varv med kronan så vi vet. Jag har en z-serie som jag tror det är 3186 i, hade varit kul att jämföra med din.

Rehauten är givetvis inte graverad, men enligt de två testen man kan göra tyder det på att den har 3186. Just därför hade det varit intressant att få verifiera det med @Gummo som vi vet har 3186 i sin.
Äsch, du får väl öppna och kolla om du måste veta:D Du kommer ändå inte kunna lita på att mitt snurrande (eller nån annan nätflöjts heller för den delen...) bevisar att ditt verk är 3186;)

Ok, eftersom @Gummo va extremt svårflirtad så hoppas jag att ni andra 16570-ägare kan hjälpa mig. Posta gärna årgång, serie och hur många timmar ni förflyttar timvisaren då ni skruvar kronan ett helt varv. Enligt det jag läst förflyttar man timvisaren 5hr på klockor som har 3185 och 8hr om den 3186. Min z-serie från 2007 förflyttar timvisaren 8hr. Hade varit kul att se om detta test stämmer på de 16570 vi har på forumet (förutom Gummos för hans skiter vi högaktningsfullt i).

Ok, eftersom @Gummo va extremt svårflirtad så hoppas jag att ni andra 16570-ägare kan hjälpa mig. Posta gärna årgång, serie och hur många timmar ni förflyttar timvisaren då ni skruvar kronan ett helt varv. Enligt det jag läst förflyttar man timvisaren 5hr på klockor som har 3185 och 8hr om den 3186. Min z-serie från 2007 förflyttar timvisaren 8hr. Hade varit kul att se om detta test stämmer på de 16570 vi har på forumet (förutom Gummos för hans skiter vi högaktningsfullt i).
Så du letar efter "graverande fakta"?
7 h, v-serien, cirka 2010, 3186, graverad rehaut

7h alltså? Intressant. Då har vi just nu 100% avvikelse från det påstådda "rätta" svaret... Nån med en lite äldre 16570 får oxå gärna testa och se om det är en märkbar skillnad mot de nyare?
Ja, men då det handlar om diskreta stopp är det ju svårt att få det exakt, men jag tyckte det blev 7 vid snabb koll. Som mest +-1, men jag tyckte det blev 7 hopp.

Är det samma box till alla 16570 ?, har sett 2 olika när man kollat runt, mestadels med träinsida och i några fall med vit insida.

Letar fullsetare så vill veta vilken som gäller.

Är det samma box till alla 16570 ?, har sett 2 olika när man kollat runt, mestadels med träinsida och i några fall med vit insida.

Letar fullsetare så vill veta vilken som gäller.

De äldre har väl den gamla asken...

Men vad gäller de nyare, så har jag både sett den lilla och "mellan" asken. Kan någon förklara detta för mig? Det är väl AD:n som väljer ask till klockan? Är det vanligt att sportrolex i stål får "mella"nasken?

olika här:
http://uhrforum.de/attachments/7356...ial-aus-maerz-2010-full-set-p1050084ojjew.jpg
http://www.chrono24.com/en/rolex/ex...full-set-2010-unpoliert---3186--id3922370.htm

lådinfo här:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=35058

De äldre har väl den gamla asken...

Men vad gäller de nyare, så har jag både sett den lilla och "mellan" asken. Kan någon förklara detta för mig? Det är väl AD:n som väljer ask till klockan? Är det vanligt att sportrolex i stål får "mella"nasken?

olika här:
http://uhrforum.de/attachments/7356...ial-aus-maerz-2010-full-set-p1050084ojjew.jpg
http://www.chrono24.com/en/rolex/ex...full-set-2010-unpoliert---3186--id3922370.htm

lådinfo här:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=35058

Stålmodeller förutom DSSD ska alltid ha den minsta boxen. Vad gäller äldre modeller så tillhandahölls de gamla boxarna fram till 2005-2006. Längre bakåt är det ett virrvarr av olika boxar och man får stålsätta sig ordentligt om man ska hitta "rätt box" till sin klocka. Grejen är att AD ibland hade ovanan att skicka med det som fanns tillgängligt. För mig är det viktigast att boxen är original. Visar det sig att man sedan vill ha en annan box så går det att sälja sin och köpa en annan för ungefär samma pengar. Detta gäller dock nyare Rolex.

Tillbaka
Topp