• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Om ett par år ser vi förmodligen tillbaka på detta pris och tycker att det var billigt. Ska bli intressant att se vart gränsen går överlag för alla uppblåsta priser.
Med just 16570 tror jag mycket har att göra med att efterträdarna ser så pass olik ut en 16570. I mitt tycke två helt olika klockor, där 16570 verkar tilltala fler. Så länge det håller i sig så tror jag på fortsatt stigande priser.

Vädrade denna idag, det var ett tag sen sist! Har saknat den! Jag tycker svart tavla mot de svarta siffrorna på bezeln gör sig så jäääääävla bra😊
7FD725B8-55D3-4BEC-BD26-21129ADAE568.jpeg

Håller med att 122KKr är i högsta laget, men hur värdesätter man en NOS från 2011?

vad är rimligt? 100? 90?
Det är svårt faktiskt men man kan ju hitta en nära NOS för en bra bit under 90' med lite tur iaf.

Spontant tror jag inte att han får över 100k för den men det finns iofs alltid någon som inte bryr sig om pengar.

Håller med att 122KKr är i högsta laget, men hur värdesätter man en NOS från 2011?

vad är rimligt? 100? 90?
Jämför tex vad en NOS 16710 går för respektive en begagnad i fint skick. Det ger lite perspektiv på hur priset kan dra iväg när det handlar om just NOS. Vad en NOS 16570 är värd är svårt att säga, jag skulle påstå det marknaden är villig att betala.

Har 2004 verkligen bevels?

Rolex Explorer II
84 593 kr
Alla 16570 har bevels oavsett årgång, dock är de mer markanta ju äldre årgång klockan är av. När lugghålen försvann fick klockorna väldigt smala bevels, men kikar man noga så finns det alltså fasningar även på dessa boetter.

Exemplaret ovan är nyskuret och har fått bredare/tydligare bevels än vad det hade från fabrik. Ganska vanligt förekommande egentligen. Sexsiffriga refs såsom 216570 har däremot inga bevels.

Här är en närbild på en NOS 16570:

D685E6D9-447D-4097-931E-EBFDBE909BB6.png

Alla 16570 har bevels oavsett årgång, dock är de mer markanta ju äldre årgång klockan är av. När lugghålen försvann fick klockorna väldigt smala bevels, men kikar man noga så finns det alltså fasningar även på dessa boetter.

Exemplaret ovan är nyskuret och har fått bredare/tydligare bevels än vad det hade från fabrik. Ganska vanligt förekommande egentligen. Sexsiffriga refs såsom 216570 har däremot inga bevels.

Här är en närbild på en NOS 16570:

D685E6D9-447D-4097-931E-EBFDBE909BB6.png
Ok, jag menade att den har ganska kraftiga bevels/fasningar men då är jag med. Den är alltså polerad fel för sin ålder?

• Like
Reactions: S.N
Jag har en från första året R serie 1988.
Fullset Douglas K. Inte mycket bevels kvar på den tyvärr.
D5D0DF71-E4C2-43A4-97FC-2255B0F9F099.jpeg
Grym!
... och visarna matchar fin, fint! :p

Edit: Kan man inte vänta sig en del dyrare exemplar av 16570 framöver, just på grund av att tritium-tavlorna börjar "mogna" och bli gyllene mot gula.

Grym!
... och visarna matchar fin, fint! :p

Edit: Kan man inte vänta sig en del dyrare exemplar av 16570 framöver, just på grund av att tritium-tavlorna börjar "mogna" och bli gyllene mot gula.
De åldras väldigt olika snabbt beroende på bland annat fukt m.m. men den som väntar på något gott. 😃 Det finns säkert ett relativt stort antal på bland annat C24 där man låtit fakepatinera lysmassan.

De åldras väldigt olika snabbt beroende på bland annat fukt m.m. men den som väntar på något gott. 😃 Det finns säkert ett relativt stort antal på bland annat C24 där man låtit fakepatinera lysmassan.
Nu är vi inne på något spännande tycker jag... Har funderat en del på hur tritium tavlor/visare åldras och patineras samt om det är något man kan tänka på kring hur man använder/förvarar dem. Är du insatt i frågan?

Fejk-patinerade tavlor... :facepalm:

Nu är vi inne på något spännande tycker jag... Har funderat en del på hur tritium tavlor/visare åldras och patineras samt om det är något man kan tänka på kring hur man använder/förvarar dem. Är du insatt i frågan?

Fejk-patinerade tavlor... fick just lite kräk i munnen

:)
Jag är inte jätteinsatt men vissa säger att om de förvarats mörkt, tex bankfack i många år så åldras tritiumet snabbar. Om så är fallet vet jag inte. Jag har även hört från insatta att fukt kan påverka att det gulnar snabbare men kan också bli riktigt dåligt.

Den var ju ändå tänkt som en toolwatch och jag är inte orolig över att ha dings och repor. Patina på tavla och visare är ärliga och tidens tand. Allt fjanteri med att hålla allt i nyskick är ju löjligt tycker jag. Däremot älskar jag fullset👌

Tillbaka
Topp