• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Omställd till sommaritd. Med ett litet krux. Klockan stannade.
Det är hög tid för service i vilket fall som helst, så det är bara att bita i det sura äpplet.

Vem rekommenderar ni i Stockholmsområdet? Nymans, Rob eller Krons?
Såg att ett modernt GMT-verk kostar från ca 14.000:- att serva hos Rob. Fysatan...

Eller skall man lägga skulden på @Omega70 ovan, som hetsade på att ställa om till sommartid?

Bild på den stannade tiden.

20230326_115748.jpg
Om det är en ”vanlig” service så kommer den servas i Sverige, tror typ 9-10k. Höjdes 1a mars från 8k
 
Omställd till sommaritd. Med ett litet krux. Klockan stannade.
Det är hög tid för service i vilket fall som helst, så det är bara att bita i det sura äpplet.

Vem rekommenderar ni i Stockholmsområdet? Nymans, Rob eller Krons?
Såg att ett modernt GMT-verk kostar från ca 14.000:- att serva hos Rob. Fysatan...

Eller skall man lägga skulden på @Omega70 ovan, som hetsade på att ställa om till sommartid?

Bild på den stannade tiden.

20230326_115748.jpg
Kolla med nån oberoende urmakare som kan få tag på originaldelar. Kommer kosta en bråkdel och bli minst lika bra. Plus att du slipper vara orolig för att de polerar klockan
 
Tar gärna emot tips. Trodde inte oberoende urmakare kunde få tag på delar sedan rätt länge tillbaka?
Det varierar lite på vilka delar och modeller. En del sitter på gamla lager. Har bara koll på ett par här uppe i norr så hoppas nån med bättre koll kan tipsa om urisar i Stockholm.

Urservice i norr har jag själv använt ett flertal gånger både till vintage Rolex och Omega

Finns också en välrennomerad urmakare i närheten av Umeå, Olofsfors ur, har inte använt själv dock.

Tror båda erbjuder gratis försäkrad frakt om man inte kan besöka dem själv.
 
Det varierar lite på vilka delar och modeller. En del sitter på gamla lager. Har bara koll på ett par här uppe i norr så hoppas nån med bättre koll kan tipsa om urisar i Stockholm.

Urservice i norr har jag själv använt ett flertal gånger både till vintage Rolex och Omega

Finns också en välrennomerad urmakare i närheten av Umeå, Olofsfors ur, har inte använt själv dock.

Tror båda erbjuder gratis försäkrad frakt om man inte kan besöka dem själv.
Vad kul!
Skall höra av mig till dom under veckan. Återkommer med deras besked.
 
Omställd till sommaritd. Med ett litet krux. Klockan stannade.
Det är hög tid för service i vilket fall som helst, så det är bara att bita i det sura äpplet.

Vem rekommenderar ni i Stockholmsområdet? Nymans, Rob eller Krons?
Såg att ett modernt GMT-verk kostar från ca 14.000:- att serva hos Rob. Fysatan...

Eller skall man lägga skulden på @Omega70 ovan, som hetsade på att ställa om till sommartid?

Bild på den stannade tiden.

20230326_115748.jpg
Det var ju typiskt, sommartid kan vara farliga saker😳
Har kört Rolexservice hos Rob. Kostade en del, men sen bytte de en hel knippe delar också. De känns tryggt att lämna dit, men som sagt dyrt.
 
Senast ändrad:
I mitt tycke är Polar inget strap monster, och tycker att den ser absolut bäst ut på länk. Jag blir dock gärna motbevisad, så ställer frågan om någon lyckats hitta en vass kombo? Dela gärna!

20230322_080958-01.jpeg

Kul, jag tycker tyvärr om (och har full respekt för att de flesta inte håller med). Min lever mestadels på nato:
Bumpar med mitt strapmonster 😍! Bär den aldrig på länk då den imho gör sig bättre på annat
68874AA5-0EE4-4D68-8801-5F42DE3177BC.jpeg

010C333A-B5E5-4C8E-B93A-74DE958DD770.jpeg

4F47019F-0306-4374-B0E9-26BDB6115F95.jpeg
 
Har äntligen fått tummen ur och köpt en vit tavla med tritiumlume. Då återstår ju bara visare och montering. Någon som har nys om ett par visare i tritium, skick är lite strunt samma, alt. risiga luminova som jag lumar om?
 
Tillbaka
Topp