• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Cristian

Rolex
2-Faktor
Vad sägs om min NOS från -94? :)
image.jpeg
Wow! Ska den behållas?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Index har gulnat.
Den är dessvärre (?) aldrig buren.
Fick den i byte ganska nyligen.
Med tanke på hur få 90-tals rollar man ser med utvecklad patina på index och visare verkar det styrka teorin att det är mörker som gäller. Bara att låsa in sin klocka i ett mörkt rum och glömma bort den i 20 år:(
BTW, grattis till en unik klocka:) men förstår att du säljer. Varför äga en klocka man inte kan bära.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på hur få 90-tals rollar man ser med utvecklad patina på index och visare verkar det styrka teorin att det är mörker som gäller. Bara att låsa in sin klocka i ett mörkt rum och glömma bort den i 20 år:(
BTW, grattis till en unik klocka:) men förstår att du säljer. Varför äga en klocka man inte kan bära.
Går ju iofs utmärkt att börja bära. Lite av premien tappar man iofs men hade jag varit född -94 hade jag behållt den :)
 
Senast ändrad:

Anlu

Omega
Dagens "unpopular opinion"

De som betalar extra för SEL gör det ofta i onödan. Är man ute efter utseendet så kan jag självklart förstå. Men de allra flesta tror att länken känns "bättre" per automatik så fort det är SEL. Jag skulle snarare betala någon tusenlapp extra för att hitta en länk i bättre skick, vare sig det är SEL eller inte..

Obs, ej riktad till just dig Jaggis.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Dagens "unpopular opinion"

De som betalar extra för SEL gör det ofta i onödan. Är man ute efter utseendet så kan jag självklart förstå. Men de allra flesta tror att länken känns "bättre" per automatik så fort det är SEL. Jag skulle snarare betala någon tusenlapp extra för att hitta en länk i bättre skick, vare sig det är SEL eller inte..

Obs, ej riktad till just dig Jaggis.

Jag har haft 2 st 16570 med SEL och 1 utan.

Tycker SEL ger en modernare känsla på armen utan det typiska rasslet från ändlänkarna. Passar bra på en klocka i toppskick! Har man däremot en lite patinerad 16570 med gulnade index, dings och skråmor så kan en non SEL ge en bra vintagekänsla.

Smaken är som baken!
 

Anlu

Omega
Jag har haft 2 st 16570 med SEL och 1 utan.

Tycker SEL ger en modernare känsla på armen utan det typiska rasslet från ändlänkarna. Passar bra på en klocka i toppskick! Har man däremot en lite patinerad 16570 med gulnade index, dings och skråmor så kan en non SEL ge en bra vintagekänsla.

Smaken är som baken!

Delvis sant. De ihåliga ändlänkarna rasslar ju oftast pga att de flyttats runt mellan 20 olika klockor och monterats av och på x-antal gånger. När de är rätt justerade och kombinerade med en frisk länk så märker jag ingen skillnad mot solida.

Jag kände bara för att ta upp detta då det är det mest diskuterade ämnena när folk ska köpa exp2.
 

ozzyozzy

Cartier
Exp 2 är helgrym, jag har en annons på köpes om någon med vit tritiumtavla är sugen på att flippa ;)

Jag har en fundering kring länken/claspen, när gick de från:
Skärmavbild 2016-05-26 kl. 13.36.41.png

till
Skärmavbild 2016-05-26 kl. 13.35.54.png


Jag har googlat utan framgång så all hjälp är välkommen!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Exp 2 är helgrym, jag har en annons på köpes om någon med vit tritiumtavla är sugen på att flippa ;)

Jag har en fundering kring länken/claspen, när gick de från:
Skärmavbild 2016-05-26 kl. 13.36.41.png

till
Skärmavbild 2016-05-26 kl. 13.35.54.png


Jag har googlat utan framgång så all hjälp är välkommen!
Någon mer kunnig på området kommer säkert rätta mig om jag har fel nu. Claspen på den övre bilden är för Usamarknaden.
 

Point Blank

Cartier
Delvis sant. De ihåliga ändlänkarna rasslar ju oftast pga att de flyttats runt mellan 20 olika klockor och monterats av och på x-antal gånger. När de är rätt justerade och kombinerade med en frisk länk så märker jag ingen skillnad mot solida.

Jag kände bara för att ta upp detta då det är det mest diskuterade ämnena när folk ska köpa exp2.

Kan bara instämma till fullo. Märker ingen direkt skillnad så länge länken och ändlänkarna är fräscha, en fräsch non-SEL rasslar lika lite/mycket som en SEL-länk.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Angående klockor som är NOS. De kan ju som i affes fall legat i många många år. Behöver man serva dem innan man börjar använda? Tänker att oljor torkar etc.

@Af Sjodahl Hur gör du?

Din nya är ju fantastisk! Roligt att du tänker använda den :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hallå @Scaramanga!

Och tack så mycket, klart den skall användas, är ju bara en klocka när allt kommer på tal :D!

Jag har faktiskt ställt tiden för att se om klockan har någon gångavvikelse! Om den har det så kommer den att lämnas in på service...
 
Topp