• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

image.jpeg
 
Någon som har mer info kring floran av tritium-tavlor på 16570 från -94 till typ -97?
Min T-serie ser ut så här.
16570_comp.jpg


Har hittat några till på chrono24 som ser ut så här och det finns även ett par i den här tråden med samma tavla så den tycks ju vara helt ok. Men varför "lekte" Rolex med fonterna, vikten på dessa samt avståndet mellan bokstäver och rader så mycket under den här perioden? Notera avståndet mellan R och E i "EXPLORER". Hade det något med de tjockare svarta delarna runt index jämfört med senare år att göra?

Jag blev helt enkelt nyfiken :)
 
Ingen som är sugen på att snacka om de olika 16570 tavlorna under 90-talet? Eller är det fel tråd att ta det i?
 
På tal om din fråga @Yoko
Detta måste väl vara en servicetavla? För denna kan ju inte vara från 1993? Det lustiga är att lysmassan ändå hat gulnat/grönat lite vilket jag inte ser så ofta i klockor från efter 2003. Kan tavlan vara ihopplockad till och med? Känns långsökt, jag vet.

https://www.chrono24.se/rolex/explorer-ii--id4835149.htm

@Wboy. Som jag förstått det så använde man tritiumtavlor fram till 97-98 någonstans och gick därefter över till "Swiss" (swiss only) som är en luminovatavla. Swiss only levde bara 2-3 år och ersattes sedan av super luminova "Swiss made". Min gissning är att uret på bilden servats efter 99 och att man då bytte till den då rådande "Swiss made"-tavlan.
 
@Wboy. Som jag förstått det så använde man tritiumtavlor fram till 97-98 någonstans och gick därefter över till "Swiss" (swiss only) som är en luminovatavla. Swiss only levde bara 2-3 år och ersattes sedan av super luminova "Swiss made". Min gissning är att uret på bilden servats efter 99 och att man då bytte till den då rådande "Swiss made"-tavlan.
Jepp, det är nog inte mer komplicerat än så. Då blir problemet att klockan är lite överprissatt istället =)
 
Hej. Jag är sugen på att testa en 16570.
Finns det någon bra sida där man ser lite historik om modellen. När försvann lugholes, när började man med sel osv...
 
Tillbaka
Topp