• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag förstår inte varför vissa tjatar om 3186? Jag har aldrig haft några som helst problem med mina 3185 och de går och har gått helt perfekt.
”Hypade” pga de är hypade på 16710, dock tillverkades 16570 många år med 3186-verket vilket inte gör den särskilt sällsynt till skillnad från på 16710 som bara tillverkades under 1år vill jag minnas!
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
För mig har det blivit mer ett sätt att benämna de (den?) sista årsmodellerna av 16570 snarare än någoin funktionell skillnad. När jag letade handlade det om att hitta en så ny som möjligt och då var 3186 ett bra sökord likom :)

”Hypade” pga de är hypade på 16710, dock tillverkades 16570 många år med 3186-verket vilket inte gör den särskilt sällsynt till skillnad från på 16710 som bara tillverkades under 1år vill jag minnas!
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Läste någon urmakar-review på 3185 och 3186 där urmakaren hävdade att 3185 är mer pålitligt. Anledningen minns jag inte exakt, men det var någon fjäder eller liknande som verkade gå sönder oftare på 3186.
Mitt 3185 funkar hur bra som helst, lite darrande GMT-visare när man ställer in tiden kan man leva med? Mitt är servat för dryga två år sen och går fortfarande inom COSC.
 

lambi

Breitling
Läste någon urmakar-review på 3185 och 3186 där urmakaren hävdade att 3185 är mer pålitligt. Anledningen minns jag inte exakt, men det var någon fjäder eller liknande som verkade gå sönder oftare på 3186.
Mitt 3185 funkar hur bra som helst, lite darrande GMT-visare när man ställer in tiden kan man leva med? Mitt är servat för dryga två år sen och går fortfarande inom COSC.
Exakt! Låter som samma jag länkade till 2 sidor tillbaka. Läst en del som tyder på att parachrom-fjädern kan vara mer stöttålig/precis, men verkar vara mer baserat på hörsägen och empiriska studier än definitiv data :rolleyes:

Edit: för den som inte orkar gå tillbaka http://blog.watchdoctor.biz/2018/02/24/rolex-3185-vs-3186/
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Exakt! Låter som samma jag länkade till 2 sidor tillbaka. Läst en del som tyder på att parachrom-fjädern kan vara mer stöttålig/precis, men verkar vara mer baserat på hörsägen och empiriska studier än definitiv data :rolleyes:

Edit: för den som inte orkar gå tillbaka http://blog.watchdoctor.biz/2018/02/24/rolex-3185-vs-3186/

Om du länkade den själv och har läst det känns det märkligt att du vill ha ett 3186 ;)

Edit: Såg nu att det inte var du utan @Bark som ville ha ett 3186 :angel:
 
Senast ändrad:

Bark

Omega
När man ändå är uppe på 75-80 nivån så tror jag man gör bäst i att lägga ut köpes här på K&S och avvakta. Det har ju gått ett par 3186 här på senaste månaden eller två så känns inte omöjligt.

Personligen skulle jag tom lägga några lappar extra för att köpa av känd medlem med känd historik vs europeiska handlare på c24
Vad är fördelarna, kan du göra en lista?
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
En lista över fördelarna?

Det är ju som sagt subjektivt men jag gillar att köpa av kända medlemmar då det är
1) väldigt lätt att gå tillbaka om något skulle strula
2) man bygger man sitt nätverk och rykte inför framtida affärer.
3) Man mer eller mindre eliminerar risken för erfarenheter likt den Masterkiller nyligen var med om när paketet var tomt
4) Man lär känna andra klocknördar och i bästa fall får en trevlig pratstund på köpet
5) Priserna på C24 är generellt betydligt högre än här även om många föredrar att använda C24 för att värddera sin klocka.

Sammanfattning: mest bang for your buck får du oftast på KS

Vad är fördelarna, kan du göra en lista?
 

Bark

Omega
En lista över fördelarna?

Det är ju som sagt subjektivt men jag gillar att köpa av kända medlemmar då det är
1) väldigt lätt att gå tillbaka om något skulle strula
2) man bygger man sitt nätverk och rykte inför framtida affärer.
3) Man mer eller mindre eliminerar risken för erfarenheter likt den Masterkiller nyligen var med om när paketet var tomt
4) Man lär känna andra klocknördar och i bästa fall får en trevlig pratstund på köpet
5) Priserna på C24 är generellt betydligt högre än här även om många föredrar att använda C24 för att värddera sin klocka.

Sammanfattning: mest bang for your buck får du oftast på KS
Tack för listan. Menade du denna tråden, av MasterChief?
https://klocksnack.se/threads/tomt-paket-från-chrono24-köp-vad-göra.135763/
 

Bark

Omega
Jag förstår inte varför vissa tjatar om 3186? Jag har aldrig haft några som helst problem med mina 3185 och de går och har gått helt perfekt.

”Hypade” pga de är hypade på 16710, dock tillverkades 16570 många år med 3186-verket vilket inte gör den särskilt sällsynt till skillnad från på 16710 som bara tillverkades under 1år vill jag minnas!

För mig har det blivit mer ett sätt att benämna de (den?) sista årsmodellerna av 16570 snarare än någoin funktionell skillnad. När jag letade handlade det om att hitta en så ny som möjligt och då var 3186 ett bra sökord likom :)

Alltid coolt med transitional;)

Ja det skulle väl vara det då. :D

Skämt åsido, jag gillar tanken på att ha en lite speciellare klocka och ”de som vet, vet” (eller frågar) samt att den historian om klockan/verket finns och man kan berätta för de intresserade..

Läste någon urmakar-review på 3185 och 3186 där urmakaren hävdade att 3185 är mer pålitligt. Anledningen minns jag inte exakt, men det var någon fjäder eller liknande som verkade gå sönder oftare på 3186.
Mitt 3185 funkar hur bra som helst, lite darrande GMT-visare när man ställer in tiden kan man leva med? Mitt är servat för dryga två år sen och går fortfarande inom COSC.

Exakt! Låter som samma jag länkade till 2 sidor tillbaka. Läst en del som tyder på att parachrom-fjädern kan vara mer stöttålig/precis, men verkar vara mer baserat på hörsägen och empiriska studier än definitiv data :rolleyes:

Edit: för den som inte orkar gå tillbaka http://blog.watchdoctor.biz/2018/02/24/rolex-3185-vs-3186/

Intressant diskussion. 3186 känns väl lite mer speciell, och de lägre tillverkningssiffrorna lär ju dra upp priset.

Dessutom tror jag inte Rolex introducerar en oro som är sämre än den tidigare, totalt sett. Oron i 3186 är väl mindre känsligt för magnetisering, än den tidigare.

Magnetisering är väl ett rätt stort problem med klockor, har för mig det är nr 1 anledning till reparationsbesök.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Intressant diskussion. 3186 känns väl lite mer speciell, och de lägre tillverkningssiffrorna lär ju dra upp priset.

Dessutom tror jag inte Rolex introducerar en oro som är sämre än den tidigare, totalt sett. Oron i 3186 är väl mindre känsligt för magnetisering, än den tidigare.

Magnetisering är väl ett rätt stort problem med klockor, har för mig det är nr 1 anledning till reparationsbesök.
Jag skulle inte betala premium för 3186 men vill man det så är det väl inga konstigheter, bara att köra på.
 
Har blivit med Explorer igen! Hade en vit för många år sedan som jag sålde nyservad på (Rob Engström) fullset för 30tkr... (ont i magen)! när jag tänker på det... men nu är nya tider! Detta ex, fullset från 2004. Kul med svart och mer gångbar enligt mig!
20200806_163944.jpg
 
Senast ändrad:

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Intressant diskussion. 3186 känns väl lite mer speciell, och de lägre tillverkningssiffrorna lär ju dra upp priset.

Dessutom tror jag inte Rolex introducerar en oro som är sämre än den tidigare, totalt sett. Oron i 3186 är väl mindre känsligt för magnetisering, än den tidigare.

Magnetisering är väl ett rätt stort problem med klockor, har för mig det är nr 1 anledning till reparationsbesök.
En till detalj som jag älskar med 3186an är Att rehauten är första expII som är graverad
 
Topp