• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Er första "dyra" klocka. Hur la ni upp sparandet?

meuller

Omega
Jag har inte köpt någon jättedyr klocka än. Gillar inte att ta sparpengar och är student så de ekonomiska medlen blir klart begränsade.

Jobbar extra på helger och på sommaren, det räcker ganska långt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ingenting alls.
Hade sparat pengar för helt andra ändamål, sen insåg jag att jag kan lägga 40 papp på en klocka utan att se en större skillnad i ekonomin.
Så då blev det så!
 

OBRKV

Cartier
Ingenting alls.
Hade sparat pengar för helt andra ändamål, sen insåg jag att jag kan lägga 40 papp på en klocka utan att se en större skillnad i ekonomin.
Så då blev det så!
Lite så var det för mig. Skulle köpa inredning och det blev lite pengar kvar. Då var det ju självklart att jag skulle köpa en klocka till mig själv som inflyttningspresent. Detta var strax efter första lägenhetsköpet.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
För mig handlar det mer om att ha lagt in en vettig insats i boendet och bilen samt att ha en buffert på kontot och därefter började jag kolla på klockor.
 

Korsvold

Omega
Är student än så länge så brukar försöka lägga undan 500-1000 spänn i månaden. Jag tänker mig att detta ska gå till min första dyra klocka men sen står jag alltid där och säger ja till att åka på kaosresa till random europeisk stad medan man fortfarande har möjlighet att planera sin tid (a.k.a. "jag pluggar igen det senare"). Blir nog inte en vettig klocka förens om 10 år har jag insett.

Tidsaspekten ä viktig tänker jag, när hade du tänkt att du ska slå till? Inom 1 år? Inom 5 år? Inom 10 år? Som sagt ser jag själv inte att jag har möjlighet att lägga stora pengar på en klocka förens karriären har tagit fart, bostaden är köpt och resmålen är avbockade. Då kan man ju spara lite mindre fast under en längre period.
 

n1tro

Panerai
Man blir fartblind helt enkelt.. sen alltså, ärligt talat, i slutändan handlar det om prioriteringar och vad som intresserar en. Som en rätt klok person skrev i någon liknande tråd för ett tag sedan, kanske vissa saker inte går att mäta i pengar som livserfarenheter, där resor kanske står rätt högt upp. Jag tror att om man genuint känner att det ger en något att gilla klockor och allt vad som hör till det, kan det inte bli fel att spara ihop till en fin sådan, som man själv gillar. Men om man prioriterar bort saker man tror hade gett en mer, kanske man är ute på lite fel bana i detta nu och idag - för en dag kommer man ha ändrat sina prios :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fick en fet skatteåterbäring i juni, jag var föräldraledig året innan så det blev en rätt schysst peng som jag, efter att betalt semestern köpte en vintage Rolex för. Har en Omega SMP sen tidigare som var en 40 års present till mig själv. Nu krävs det lite mer för att övertala, kanske främst frugan, men även mig själv varför jag ska lägga rätt stora pengar på en klocka till. Jag har satt några mål för mig själv och när jag når dom ska jag kamma hem min belöning. Fram tills dess blir det sparande, håller bara huset och bilarna så går det hyfsat snabbt.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Ser det lite så här: har en del kollegor i samma ställning som kör dyra bilar. Själv har jag en liten fransyska som rullar ok, värdetappet är minimalt. Alltså lägger jag ett antal tusen mindre per månad och köper inte heller så mkt andra dyra prylar. Därför tycker jag att jag kan motivera att lägga en del av lönen på att köpa sjyssta klockor.
 

Frosse

Cartier
Inte köpt någon, i mina ögon, dyr klocka än men har väl börjat spara lite halvt. Har en plan men den kan lätt ändras eller totalt skita sig haha.
 

jbbs

Omega
Är sjukskriven, fick pengar av försäkringsbolaget när jag fick min diagnos, insåg att livet är kort, så #YOLO. Har dock inte slagit till än på något som kan kallas dyrt, men spanar! Hade mycket hellre jobbat ihop pengarna själv till min första fina klocka.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tittade runt i något år, försökte se klockan före prislappen, la 30' kontant, resten på 12 mån. Köpepris: 54'. Jag är fortfarande nöjd och tankar på avyttring finns inte.
 
Ganska svårt med sånt här då det skiljer stort mellan olika personers möjligheter. Vad som för vissa tar ett år att spara ihop till klipper vissa helt på impuls osv.

Det viktigaste är som många andra har sagt att inte förköpa sig och inte dras med i "hetsen" här på K&S tex. lätt att tro att "alla" köper såna de klockor man ser här men i realiteten är det ju ganska begränsat och de flesta av dessa personer är antingen något äldre 40+ eller bara lyckligt lottade i livet.

Men bestäm dig för att avsätta en peng som är rimligt stor för dig varje månad och sen är det bara att vänta, en vacker dag har du det som behövs och nu låter jag kanske lite "kommunistisk" men nog måste det vara lite extra kul att köpa något man trånat länge efter och kämpat för att få :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
bluestep2-510x281.jpg
 

Icaras

Rolex
Har inte köpt någon dyrare klocka än (4k+). Men för mig är det väl snarare så att jag är snål när det gäller det mesta. Blir per automatik alltid pengar över på banken ;)

Och eftersom klockor är typ det enda "vettiga" intresse jag har så läggs pengarna på just detta :D. Det enda som sätter stop för mitt handlande är att jakten på rätt klocka är lång... :(
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Sparar fortfarande, det som blir över på kontot i slutet av månaden åker in till klockkontot. alt lite mer då och då, smartast så ( för mig iaf)! sen får man spana klockor på klocksnack tills man har sin graal..
 

hedbrg

Panerai
På frågan har jag inte köpt min första dyrare klocka än, men har ett kontinuerligt sparande på under tusenlappen till just ett större klockköp. När utrymme finnes (aktieutdelningar eller dylikt) brukar det åka in en extra slant på klockkontot.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Sparandet?! Inte första jobbet man hade, utan mitt första jobb med j.. bra betalt resulterade i några klockköp, en DJ och sedan gick jag los på en TT Breitling Chronamat. Därefter har det bara köpts nytt en enda gång till, en Omega Seamaster, därefter så har det bara blivit begagnade köp.
 

Snårtas

Rolex
Bytte jobb, så jag tog innestående semesterersättning fr gamla jobbet o köpte en Omega SMP.
Har samma läge denna månad. Lönespecen från förra jobbet ligger nog i brevlådan idag. Borde räcka till en 1803 på länk... Samtidigt planeras flytt till huvudstaden, så det blir väl att betala för pantbrev/lagfart för pengarna istället. :banghead: :bawling:
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Sparar mellan 8-10% av brutto per månad och när bufferten för oförutsedda händelser är "full" så går klocksparandet ganska fort. Sköter man sina kort väl, gör sin läxa och har tålamod så hittar man bra begagnade klockor till rätt pris. Håller man sig till välkända märken och modeller så står dessa klockor sig bra i pris och "kostnaden" blir mer en "placering" ( säger jag till mig själv och min fru). Köper man nytt får man oftast räkna med en värdeminskning men å andra sidan så är alla repor och dings dina.

Jag har jobbarkompisar som bränner 1-2 tusen på spel i månaden... Dom tycker ju självfallet att jag är dum huvudet som vill ha flera klockor för tusentals kronor styck. De drömmer om storvinsten jag om en Rolex GMT... Jag är ganska säker på vem som har störst chans att få uppleva drömmen
 
Topp