• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Er första "dyra" klocka. Hur la ni upp sparandet?

Min brorsa gjorde en skön grej. När han bytte jobb hade han typ 30 innestående semesterdagar som han fick ut i pengar. Dessa gick till en klocka. Semester är ju till för att ha kul. Får man de i pengar så får man göra något annat kul:)

Köp av min andra Rolex Day-Date 18038. Tittade in hos min urmakare för att säga hej. Då visar han mig en fin Day-Date från 1984-86 minns inte riktigt. Han sålde den åt någon annan. Nu hade jag 20.000 i cash,klockan kostade 45.000. Hur gör man nu ? Tog klockan till pantbanken ock pantade den för 20.000 ,hämtade hemma 5.000 till. Betalde min urmakare ock tackade för hjälpen, med en Cognac flaska. Löste ut klockan inom 2.mån. Hade den i några år ock sålde den.
Perfekt sätt att köpa klockan , OM man fattas lite pengar. Viktigt är att inte låta klocka ligga på Panten för länge, då blir det dyrt...........

Om du ska köpa en klocka för 50-60k - typ en ny Rolex, så kanske det är klokare att låna än att försöka spara ikapp prisutvecklingen? Så hur mycket du kan spara per år blir ju avgörande. Vilka villkor du kan låna på avgör mycket och att din kalkyl visar att du klarar det långsiktigt - typ amorterat på 5-10 år kanske. Beredvillighet att sälja den vid krisläge med en ev mindre förlust måste ingå i planeringen annars kan den bli en gökunge. Mycket beror på om och på vilka villkor du kan låna. Men, du lever här och nu.

Själv avstår jag det klockköp jag vill göra just nu för att jag säljer inte gärna och därför är jag försiktigare som det ser ut för mig nu.

Första dinkan av nån kvalité, kostade 12t och jag betalade av sparade pengar, efter att ha konsulterat hustrun, får jag erkänna. Det var rätt mycket stålar då, på en halvtaskig juristlön. Sedan dess alltid sparade pengar och med hustruns välsignelse. Krävde dock att hon fick en Omega till sig själv först. Kul muta :)

Skickat från iPhone
Finns det halvtaskiga juristlöner, trodde de endast var odrägligt höga :)

bluestep2-510x281.jpg

Vilken softie du är! Här gäller det att låna hos de hårda killarna:
Top-50-TV-The-Sopranos-001.jpg

eller om man är mer inne på biker-stuket (notera magväskorna):
image-jpg.150059

För att svara på OP frågan:

Det tråkiga svaret:
Har du inte kontanter till en ny klocka, säg 50 000 kr, tycker jag att du skall spara ihop till (minst) detta, ha detta som buffert, och sedan spara ytterligare 50 000 till en klocka.

Spara max vad du klarar per månad, det handlar om att vara typ Kamprad vid varje utgift!

Senast ändrad:
Ser till att spara varje månad. Hushållet ska skötas, den vanliga bufferten för oväntade utgifter ska finnas där, värdepapperen ska gå åt rätt håll och "nöjeskontot" får inte bli för lågt. Ibland trillar det in lite extra pengar som kan läggas på klockor eller annat kul.

Första riktiga klockan "fick" jag samtidigt som damen fick sin bröllopsring. Kostade ca 60% av en vanlig månadslön brutto.

Första dyra (30+) var en del av ett arv
Ville ha någonting man kan spara för pengarna istället för att dundra i en amortering eller annat
Nu när man tittar på ytterligare någonting så är det en del av bonusarna som sparas

Första dyra klockan köptes på FN-mission. Blev stående för mig att köpa en ny klocka under varje mission.
Fixar man det för sig så har man inte så stora omkostnader när man är iväg och där igenom kan spara ihop pengar rätt snabbt.

Skulle personligen inte rekommendera någon att låna till ett klockköp. Har man inte råd gäller det att spara ytterligare eller sälja andra onödiga saker innan köp.

• Like
Reactions: jhm
Köp av min andra Rolex Day-Date 18038. Tittade in hos min urmakare för att säga hej. Då visar han mig en fin Day-Date från 1984-86 minns inte riktigt. Han sålde den åt någon annan. Nu hade jag 20.000 i cash,klockan kostade 45.000. Hur gör man nu ? Tog klockan till pantbanken ock pantade den för 20.000 ,hämtade hemma 5.000 till. Betalde min urmakare ock tackade för hjälpen, med en Cognac flaska. Löste ut klockan inom 2.mån. Hade den i några år ock sålde den.
Perfekt sätt att köpa klockan , OM man fattas lite pengar. Viktigt är att inte låta klocka ligga på Panten för länge, då blir det dyrt...........
Antikurmakaren i Malmö?

Den första var för ca 15 år sedan som fattig student, så det var mycket pengar då. Det var sparade pengar från bl.a. sommar- och extrajobb. Då blev det en quartz-automat (den får bli beater, som nu är parkerad i windern). Sedan dess har intresset vuxit och drömen om ett riktigt Schweiziskt urverk legat och gnagit. Har sparat och investerat i aktier i många år, håller på fortfarande. Blev att jag plockade ut lite och unnade mig sagda urverk.

För min del var det som så att jag sålde en gitarr och köpte en klocka om jag inte minns helt fel. En Gibson lp junior från typ 61 (kan ha fel) mot en Omega Seamaster Gmt 2234.50.

Jag kommer aldrig att glömma den paketöppningen. Youtube rullandes på tv:n med klipp på just det som då var min referens och en vass jävla kniv.

Jag köpte billigt, flippade och la någon tuss extra inför nästa klockköp. På så sätt fick jag testa massor av olika dinkor medan jag arbetade mig framåt mot den klocka jag verkligen ville ha. Kanske inte bästa sättet, men det var roligt och lärorikt. Tjohop.

Reinvesterade ( :rolex: )sjunkande skit Nordea fonder. Frugan fattade noll och trodde jag var tokig:D

Första klockan var många år sedan. En Breitling Chrono som jag köpte av en bekant på avbetalning.
Han fick några tusen i månaden tills den var betald.

Numera så är det utdelningar, räntor och avkastning på investeringar som bland annat går till klockor.
Har som regel att inte röra kapitalet till denna typ av konsumtion, bara eventuella vinster.
Det innebär att vissa år blir det inga klockor om investeringarna inte ger någon vinst.
Go Grexit..

Tillbaka
Topp