• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eskilstuna bor alternativt folk som gjort affärer med Mälardalen Bil AB!!!

demondave

Rolex
Det spelar ingen roll att du är tvåa, är glad att du bryr dig. Har googlat runt lite, och jag försöker läsa på så mycket jag bara kan och förstår, ska försöka inte ha för bråttom med köpet :D.



Tack för svar!

Jag lyssnar på alla goda råd och tips jag får! Jag pratade med våran verkstad om GSG lådorna, men dom hade inte haft några större problem med dessa. Nu är ju inte dom någon VW verkstad, utan går under mekonomens flagg så dom får väl inte in så många varje dag säkert! När jag ändå ringde mitt försäkringsbolag för pris på försäkringen för bilarna jag var intresserad av, så frågade jag även FB om dom hade många försäkringsärenden angående dessa lådor. Men det hade dom inte heller, enligt han jag pratade med.

Som sagt var, så tar jag åt mig av det ni kära KS-are säger, och jag får väga in nack och fördelar!

När vi skaffade Fiorinon resonerade vi så att om den håller för lantbrevbärare håller den för oss. Postkontraktet måste vara det ultimata testet av en bil, fy tusan så dom plågar bilar!
En fördel är att den upphandlingen ställer höga krav på reservdelstillgång, dessutom bli ju mekanikerna van med modellen :) Nu har den behövt väldig lite omvårdnad, det är väl egentligen först nu som femåring den har kostats på något.
 

Tapiren

Cartier
Kolla också servicekostnaderna, hustrun hämtade just vår lilla VW som jag antar på många sätt är ganska lik en Caddy, strax under 13.000kr (ink moms) för en 6000-milaservice. Nu är det en leasingbil så det kan nog vara så att hon inte fick med sig någon spec på vad som har gjorts, men som jag förstod det var det inga specialare utan bara en vanlig service.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Nädu @Affe. Håll dig borta från VW och DSG. Åker själv en VW Tiguan med DSG och 10k mil på mätaren. För ett år sen åkte vi på att byta svänghjul. 25 k kostade det. Skulle aldrig äga denna bil om jag inte hade en riktigt bra försäkring som täcker alla dyra reparationer.

Ledsen men VW är inte längre vad det varit :(
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nädu @Affe. Håll dig borta från VW och DSG. Åker själv en VW Tiguan med DSG och 10k mil på mätaren. För ett år sen åkte vi på att byta svänghjul. 25 k kostade det. Skulle aldrig äga denna bil om jag inte hade en riktigt bra försäkring som täcker alla dyra reparationer.

Ledsen men VW är inte längre vad det varit :(

Jag måste ha haft tur då, har haft två Passater med Dsg som jag körde 15 tusen mil vardera. En bränslepump, ett relä till turbon och en knasig dieselvärmare var allt.
 

viiicc

Omega
Har ingen aning. Har själv haft tjänstebil i över 30 år så är ovan vid bilaffärer. Vet du något @viiicc ?

Har ingen erfarenhet av den firman så kan tyvärr inte ge något råd denna gång..

Jag säljer däremot bilar själv och kan just nu erbjuda dig en ny Nissan NV200 med 5 års nybilsgaranti för 99.000 plus moms :D
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har haft 3 st VW transporters med DSG
inga problem.

Hat även merca mm

Merca är också trevliga. men vw är väldigt bra transportbilar.

Skulle valt transporter före caddy.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det finns massor av olika typer av DSG lådor. Att någon haft problem med torrkopplingslådorna (mindre motorer än 2.0l) säger ingenting om de större. Helt olika typer av lådor.

Så länge man inte har för avsikt att konstant backa med släp i uppförsbacke så håller de nya DSG lådorna.

Det kluriga med en begagnad bil är ju att man inte vet hur de körts...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nu har jag gjort lite research angående den bilen jag är intressserad
Kolla också servicekostnaderna, hustrun hämtade just vår lilla VW som jag antar på många sätt är ganska lik en Caddy, strax under 13.000kr (ink moms) för en 6000-milaservice. Nu är det en leasingbil så det kan nog vara så att hon inte fick med sig någon spec på vad som har gjorts, men som jag förstod det var det inga specialare utan bara en vanlig service.

Bra tips, ska kolla upp detta innan köp, har kollat upp, skatt, och försäkring och dom var väl inte så blodigare än det jag har nu!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag måste ha haft tur då, har haft två Passater med Dsg som jag körde 15 tusen mil vardera. En bränslepump, ett relä till turbon och en knasig dieselvärmare var allt.

Hehe...en fördel att bo i norrland antar jag, man kör längre sträckor, mindre broms och stopp etc! Även jag kommer att åka längre sträckor med min bil!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har ingen erfarenhet av den firman så kan tyvärr inte ge något råd denna gång..

Jag säljer däremot bilar själv och kan just nu erbjuda dig en ny Nissan NV200 med 5 års nybilsgaranti för 99.000 plus moms :D


Haha...det var generöst, får ha den i åtanke, är det med automatlåda, och var är det för hk.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nu har jag gjort lite research angående den bilen jag är intresserad av ( VW Caddy) och precis som @alfgren är inne på, så beror det på vilken låda vi pratar om här!
Jag googlade och hade mig, fick upp träffar där folk sa att DSG lådorna var skit, även många som sa att dom inte hade haft några problem med dom!

Så jag började fundera på vem man kan fråga där man även kunde få ett objektivt svar på frågan om DSG lådor. Ringde först MRF, men dom kunde inte hjälpa mig, däremot så tipsade hon mig att ringa upp till motormännen. Sagt och gjort, jag ringde upp motormännen för och få goda råd om denna mytomspunna automatlåda :rolleyes::p:D.

Dock så var jag tvungen att vara medlem för att få tillgång till rådgivningen, sagt och gjort så var det väl bara att regga sig! Betalade du med kort så blev du medlem direkt, så det var bara att betala 445kr. Men det var väl investerade pengar, som sagt, det beror på vilken låda vi pratade om här, dom bilar som hade haft problem var bilarna med 1,4 l motorerna har för mig att han sa 1,2 L också, och så dom 7 växlade.

Nu visar det sig att alla nyare automatlådor har våtlamellkoppling och inte torrkopplingslådorna dom äldre hade, han jag pratade med sa att dom inte hade fått in några anmälningar på dom nyare på flera år, så det ska nog inte vara några problem här förhoppningsvis!

Åter igen så vill jag tacka alla med sitt engagemang, med råd och tips, ni ROCKAR så jävla FETT klocksnackare!

MvH // Affe
 

Husse

Patek
Nu har jag gjort lite research angående den bilen jag är intresserad av ( VW Caddy) och precis som @alfgren är inne på, så beror det på vilken låda vi pratar om här!
Jag googlade och hade mig, fick upp träffar där folk sa att DSG lådorna var skit, även många som sa att dom inte hade haft några problem med dom!

Så jag började fundera på vem man kan fråga där man även kunde få ett objektivt svar på frågan om DSG lådor. Ringde först MRF, men dom kunde inte hjälpa mig, däremot så tipsade hon mig att ringa upp till motormännen. Sagt och gjort, jag ringde upp motormännen för och få goda råd om denna mytomspunna automatlåda :rolleyes::p:D.

Dock så var jag tvungen att vara medlem för att få tillgång till rådgivningen, sagt och gjort så var det väl bara att regga sig! Betalade du med kort så blev du medlem direkt, så det var bara att betala 445kr. Men det var väl investerade pengar, som sagt, det beror på vilken låda vi pratade om här, dom bilar som hade haft problem var bilarna med 1,4 l motorerna har för mig att han sa 1,2 L också, och så dom 7 växlade.

Nu visar det sig att alla nyare automatlådor har våtlamellkoppling och inte torrkopplingslådorna dom äldre hade, han jag pratade med sa att dom inte hade fått in några anmälningar på dom nyare på flera år, så det ska nog inte vara några problem här förhoppningsvis!

Åter igen så vill jag tacka alla med sitt engagemang, med råd och tips, ni ROCKAR så jävla FETT klocksnackare!

MvH // Affe
Du rockar jeffligt fett själv, min vän:)
 
Topp