• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett kort besök på Omegamuséet

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Kul resereportage! :) Satt precis och bokade biljetter och planerade inför sommarens semester. Nu fick man ju griller i huvudet! Det är kanske till Bienne man ska resa i sommar ;)
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Bästa inlägg jag läst på länge. TACK! Nu börjar Speedy tankarna snurra igen:clown:. Ägt två, måhända blir det tredje gången gillt? Attans att jag avgett heligt löfte i annan tråd om inga nya klockor 2018:bag:
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kul resereportage! :) Satt precis och bokade biljetter och planerade inför sommarens semester. Nu fick man ju griller i huvudet! Det är kanske till Bienne man ska resa i sommar ;)
Bienne kändes f ö som en halvkul stad (varit dit över dagen). Iofs en fin men liten gammal stadsdel. Rekommenderar bo i Neuchatel som är väldigt fint och jättetrevligt, under 4 mil därifrån. Därifrån är det också nära til Le Locle och La Chaux-de-Fonds som har trevliga museer. Dom gör ju ost i världsklass i trakten också. Tror Rolex har urverksproduktion i Bienne men deras huvudkontor/R&D ligger väl i Geneve.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Bienne kändes f ö som en halvkul stad (varit dit över dagen). Iofs en fin men liten gammal stadsdel. Rekommenderar bo i Neuchatel som är väldigt fint och jättetrevligt, under 4 mil därifrån. Därifrån är det också nära til Le Locle och La Chaux-de-Fonds som har trevliga museer. Dom gör ju ost i världsklass i trakten också. Tror Rolex har urverksproduktion i Bienne men deras huvudkontor/R&D ligger väl i Geneve.
Tack för tipsen! :) Kul att du delar med dig.
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Tack alla! Kul om det uppskattas :happyhappy:

Kanonläsning, tack för den. Frågade hustrun, som är extreeeemt ointresserad av klockor, om hon skulle följa med på detta museet...och hon sa ja :eek:
Kul resereportage! :) Satt precis och bokade biljetter och planerade inför sommarens semester. Nu fick man ju griller i huvudet! Det är kanske till Bienne man ska resa i sommar ;)
Kul också om mitt inlägg på nåt sätt kan inspirera till ett besök på muséet :rolleyes:

Härligt :) tack för reportaget! Skall faktiskt dit själv på tisdag. Museet såklart + jag har fått klartecken att komma in och se lite mer också, har en personlig kontakt som jobbar där.

Grymt! En titt bakom kulisserna eller en guidad rundtur på detta museum skulle vara mumma!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack alla! Kul om det uppskattas :happyhappy:



Kul också om mitt inlägg på nåt sätt kan inspirera till ett besök på muséet :rolleyes:



Grymt! En titt bakom kulisserna eller en guidad rundtur på detta museum skulle vara mumma!
Ja, för att förtydliga har jag varit dit en gång och nu skall jag dit igen. Själva museet får vi gå runt i själva som alla andra besökare men sedan skall jag få en visning inne på Omega, deras "atelje" som dom benämner det. Dom handbygger De Ville Tourbillon där bl a. Detta har jag fått till med personliga kontakter. Det är väl möjligt att få till besök på annat än museet (ex så ingick ett besök hos Omega i den Speedy Tuesday som Bo Bergren auktionerade ut hos Kaplans) men knappast in till denna "atelje" så det känns som en ynnest. Vi har blivit godkända som besökare av "ledningen". Hoppas bara det här inte skiter sig nu pga killen där på något sätt får förhinder att ta emot oss :nailbiting:

Men museet är också väl värt ett återbesök så jag hade åkt dit igen ändå. Sedan förra gången har jag lärt mig mer om Omega samt införskaffat en Speedy Pro :)

Edit: Utlovar inga reportage. Kan ju vara fotoförbud inne på Omega samt jag är faktiskt inget vidare på reportage. Vi får se.
 

fc2

Rolex
Den här tråden kostade mig en hel del. Pga/tack vare dig planeras nu (äntligen...) en resa till Bienne och Le Sentier. Ska inte denna ligga i resereportagedelen av forumet förresten?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack!
Jag är själv inte mycket för museum och skulle jag dessutom vara tvungen att skriva något så blev det verkligen inget, men härligt med folk som kan och vill.
Mycket trevligt reportage, bra text och fina bilder, kul läsning med andra ord. Tack!
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Tack för trevligt reportage med fina bilder.
Fanns det överhuvutaget någon klocka som gick?

Tack! Man anar det nog inte från bilden, men X-33:an som varit upp till ISS gick. Råkade fotografera den då klockan visade 12:00 (fel tid annars, klockan var 14:17 just dåo_O). Allt annat stod nog still.
 

mega

Rolex
Tack! Man anar det nog inte från bilden, men X-33:an som varit upp till ISS gick. Råkade fotografera den då klockan visade 12:00 (fel tid annars, klockan var 14:17 just dåo_O). Allt annat stod nog still.
Det var faktist just X-33:an som fick mig att haja till, den såg så tråkig ut utan digitaldelen igång.
 

fc2

Rolex
Besökte museet i somras och kan verkligen rekommendera ett besök. Det är inte jättestort men välplanerat och proffsigt. Enda missen var att de inte hade en enda Memomatic i montrarna, eller någon central tourbillon.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Snyggt reportage! Tack!

Och shit vad jag känner igen mig i första bilden, knatat i den där trappen ner till spår 3 för många ggr. just din bild måste ju dock vara en nationskatastrof i Schweiz...tåget är 3 min sent...hujedamej!
 
Topp