• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Excel tips & tricks

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Antingen =LEFT(A1;(FIND("-”;A1;1)-1)) om du alltid har ett bindestreck (där A1 är din cell). Kan användas för att extrahera text innan valfritt tecken.

Eller ännu enklare om det alltid är 8 siffror:

=LEFT(A1;8)
Följdfråga. Om jag vill ta bort de 8 första och behålla resten?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

nissehult

Patek
2-Faktor
Om jag har typ 1000 rader som ser ut så här, se exempel nedan. Alla rader börjar med 8 siffror. Sen är det olika tecken samt olika många bakom i en cell.
Hur gör jag för att ta bort allt förutom de 8 första siffrorna?

12345678 - Tjena hej/petter DR 60x20 vit
12345677 - Hej Tjena/läget k 120x50 himmel
12345688 - Klocksnack/klocksnack.se 1x2 hej
osv osv osv
Ett utmärkt tillfälle att leka med funktionen "Text to columns", ligger under Data. Eftersom det alltid är 8 siffror i början så fungerar det med fasta kolumnbredder, alternativt sätta "-" som separator.
 
Hej,

Vänder mig till expertpanelen om hjälp.
Jag har stött på detta problemet förut, men jag glömmer varje gång hur jag löst det. Misstänker att lösningen jag då kommit på varit usel och inte värd att komma ihåg. Men kan inte vara den första i värden som har detta tabell problemet.

Egentligen är det rätt struktur på det, men för import behöver det vara i annat format.
Nedan är hur det ser ut idag. Varje namn har ett nummer – snyggt och prydligt.

NamnFärg
KalleBlå
KalleSvart
KalleLila
PelleBlå
PelleSvart
LisaSvart
FiaLila

Ovan tabell skulle jag behöver omvandla till följande format

NamnFärgFärgFärg
KalleBlåSvartlila
PelleBlåSvart
LisaSvart
FiaLila

Det ska bli en CVS fil för import, så behöver struktureras om.
Givetvis om det olika antal rader som varje namn finns på. Finns de namnen som finns på en rad och de som finns 6 rader. Det varierar.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej,

Vänder mig till expertpanelen om hjälp.
Jag har stött på detta problemet förut, men jag glömmer varje gång hur jag löst det. Misstänker att lösningen jag då kommit på varit usel och inte värd att komma ihåg. Men kan inte vara den första i värden som har detta tabell problemet.

Egentligen är det rätt struktur på det, men för import behöver det vara i annat format.
Nedan är hur det ser ut idag. Varje namn har ett nummer – snyggt och prydligt.

NamnFärg
KalleBlå
KalleSvart
KalleLila
PelleBlå
PelleSvart
LisaSvart
FiaLila

Ovan tabell skulle jag behöver omvandla till följande format

NamnFärgFärgFärg
KalleBlåSvartlila
PelleBlåSvart
LisaSvart
FiaLila

Det ska bli en CVS fil för import, så behöver struktureras om.
Givetvis om det olika antal rader som varje namn finns på. Finns de namnen som finns på en rad och de som finns 6 rader. Det varierar.
Det känns som att en pivot-tabell kommer ta dig ganska långt, om än inte hela vägen.
 

kbw

Omega
2-Faktor
Hej, jag vill få excel att vid en specifik tid läsa ett värde ur en cell och skriva det i en annan, och att det upprepas varje dag. Så att dag 1, tar värde från A1 och skriv i C1, dag 2, ta värde från A1 och skriv i C2 etc etc. Jag har inte haft någon framgång på google dessvärre... Går detta att göra?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej, jag vill få excel att vid en specifik tid läsa ett värde ur en cell och skriva det i en annan, och att det upprepas varje dag. Så att dag 1, tar värde från A1 och skriv i C1, dag 2, ta värde från A1 och skriv i C2 etc etc. Jag har inte haft någon framgång på google dessvärre... Går detta att göra?
Går men lite knöligt.
Vba för själva operationen. Gör det du vill. Kopiera a1 till c1 och spela in som makro. Sedan måste du dock ändra makrot så den inte klistrar in i c1 utan i den första tomma cellen i c-klomunen. Minns inte men finns en VBAformel för att hitta sista ifyllda cellen i en kolumn.
Kolla här kke: https://www.exceltip.com/cells-rang...-last-non-blank-row-and-column-using-vba.html

Då får du definiera cellen du ska klistra in i som något. Sedan skriver du koden för att hitta cellen som du kallat för något.

Därefter klistar du in a1 i detta.


Du kan sedan göra så att makrot är tidsinställt och startar en viss tid varje dag. Det kan du googla dig till.


Men du måste ha rätt Excel öppen. Om du ska ha kod för att öppna ett excelark en viss tid behöver du koda utanför Excel.


Men är det samma excelark varje dag? Och cellen a1 ändras men inte C-kolumen?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Som @ANALOGUE sa: VBA för grovjobbet. Jag har en "stämpel klocka" som letar upp första tomma raden/cell så här:

Cells(startrad, kolumn).End(xlDown).Offset(1, 0).Select
 

Nr21

Omega
Har stött på ett problem där jag inte lyckas få fram en smidig lösning i Excel (vilket det allt som oftast finns bara man har kunskapen).

Idag har vi en enkel guide som i kolumn A visar vilken längd produkten passar till och i kolumn B till vilken bredd produkten passar till. Jag skulle vilja få ut alla dessa varianterna i en Excel.

Exempel: Produkt X passar längden 10,5-11,5 cm samt bredden 10,2-10,4 cm

Då hade jag velat på ett smidigt sätt få följande värde i min Excel:

Kolumn A: Kolumn B
10,5 10,2
10,5 10,3
10,5 10,4
10,6 10,2
10,6 10,3
10,6 10,4
Osv

Då det snabbt blir väldigt många varianter hade det varit guld med någon formel/funktion för att få till detta för detta, någon som har tips på hur jag kan göra?
 

ETMC

Omega
Har stött på ett problem där jag inte lyckas få fram en smidig lösning i Excel (vilket det allt som oftast finns bara man har kunskapen).

Idag har vi en enkel guide som i kolumn A visar vilken längd produkten passar till och i kolumn B till vilken bredd produkten passar till. Jag skulle vilja få ut alla dessa varianterna i en Excel.

Exempel: Produkt X passar längden 10,5-11,5 cm samt bredden 10,2-10,4 cm

Då hade jag velat på ett smidigt sätt få följande värde i min Excel:

Kolumn A: Kolumn B
10,5 10,2
10,5 10,3
10,5 10,4
10,6 10,2
10,6 10,3
10,6 10,4
Osv

Då det snabbt blir väldigt många varianter hade det varit guld med någon formel/funktion för att få till detta för detta, någon som har tips på hur jag kan göra?

Tror det finns många sätt att lösa detta på - det första jag kom att tänka på var t.ex. att göra en drop-down för Produktnamn som är länkat till en IF-sats eller V/XLOOKUP med godkända dimensioner eller dylikt. Hur är de olika produkterna länkade till dimensionerna i tabellerna idag? Finns de i datatabellen nånstans?

Eller är inget inne i en excel redan? Sorry för lite trött huvud o_O
 

Nr21

Omega
Tror det finns många sätt att lösa detta på - det första jag kom att tänka på var t.ex. att göra en drop-down för Produktnamn som är länkat till en IF-sats eller V/XLOOKUP med godkända dimensioner eller dylikt. Hur är de olika produkterna länkade till dimensionerna i tabellerna idag? Finns de i datatabellen nånstans?

Eller är inget inne i en excel redan? Sorry för lite trött huvud o_O
Inget inne i Excel utan börjar från scartch
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Har stött på ett problem där jag inte lyckas få fram en smidig lösning i Excel (vilket det allt som oftast finns bara man har kunskapen).

Idag har vi en enkel guide som i kolumn A visar vilken längd produkten passar till och i kolumn B till vilken bredd produkten passar till. Jag skulle vilja få ut alla dessa varianterna i en Excel.

Exempel: Produkt X passar längden 10,5-11,5 cm samt bredden 10,2-10,4 cm

Då hade jag velat på ett smidigt sätt få följande värde i min Excel:

Kolumn A: Kolumn B
10,5 10,2
10,5 10,3
10,5 10,4
10,6 10,2
10,6 10,3
10,6 10,4
Osv

Då det snabbt blir väldigt många varianter hade det varit guld med någon formel/funktion för att få till detta för detta, någon som har tips på hur jag kan göra?
7B80B77E-D2EC-4423-ADDF-4F2FF67B1978.jpeg

Finns snyggare sätt att lösa det på, men så här är ett alternativ.
 

ETMC

Omega
Inget inne i Excel utan börjar från scartch
Ovannämnda lösning är en enkel variant om det inte blir mer komplicerat i de olika varianterna med överlappande värden mm.

Det stora jobbet här är nog att få in en datatabell med alla värden i excel om det rör sig om många produkter och varianter, sen finns det en uppsjö av sätt att lösa det på
 

Nr21

Omega
Ovannämnda lösning är en enkel variant om det inte blir mer komplicerat i de olika varianterna med överlappande värden mm.

Det stora jobbet här är nog att få in en datatabell med alla värden i excel om det rör sig om många produkter och varianter, sen finns det en uppsjö av sätt att lösa det på
Gjorde en överslagsräkning och det handlar om runt 30 produkter a 700 varianter så det blir en hel del värden.

Har du några tips/trix du kan rekommendera för att spara tid?
 

ETMC

Omega
Gjorde en överslagsräkning och det handlar om runt 30 produkter a 700 varianter så det blir en hel del värden.

Har du några tips/trix du kan rekommendera för att spara tid?
Vet för lite om situationen för att ge några bra tips tyvärr. Kruxet är ju oavsett att det måste in i Excel och då är väl grundfrågan hur/var datan befinner sig idag.. Guiden ni har, är det en analog guide? Finns datan och värdena i ett digitalt format som man kan importera till Excel? Finns den inte i något format som kan dras ut som en .csv eller i någon databas för att importeras i Excel tror jag inte det finns några andra alternativ än att manuellt dunka in värdena i en tabell. Där finns det eventuellt tid att vinnas om man kan göra det på ett smart sätt, men då behövs bättre insyn i hur datan ser ut.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Vet för lite om situationen för att ge några bra tips tyvärr. Kruxet är ju oavsett att det måste in i Excel och då är väl grundfrågan hur/var datan befinner sig idag.. Guiden ni har, är det en analog guide? Finns datan och värdena i ett digitalt format som man kan importera till Excel? Finns den inte i något format som kan dras ut som en .csv eller i någon databas för att importeras i Excel tror jag inte det finns några andra alternativ än att manuellt dunka in värdena i en tabell. Där finns det eventuellt tid att vinnas om man kan göra det på ett smart sätt, men då behövs bättre insyn i hur datan ser ut.

Jag är enig med vad du säger.
En komplett lista med "rådata" är att föredra när man ska lösa ett problem.
Att förklara i text eller förstå text är hopplöst.
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Har fått ett stort dataset, 4 flikar och ca 0,1-0,5 miljoner rader per flik. Märkte snabbt att vissa Excel funktioner så som filter inte fungerar med dessa mängder data. Har grundläggande koll på Excel, men har inte använt de till särskilt avancerade uppgifter tidigare. Det jag i dagsläget vet att jag vill göra med datan är att via villkor ta ut och omkatalogisera datan.

Någon här som kan säga om Excel lämpar sig för uppgiften, eller tipsa om annat program att använda? Excel är rätt långsamt med denna datamängden märker jag. Har viss erfarenhet av Matlab, som jag tänker skulle kunna fungera för de jag vill göra.
 

leicaphile

Panerai
Har fått ett stort dataset, 4 flikar och ca 0,1-0,5 miljoner rader per flik. Märkte snabbt att vissa Excel funktioner så som filter inte fungerar med dessa mängder data. Har grundläggande koll på Excel, men har inte använt de till särskilt avancerade uppgifter tidigare. Det jag i dagsläget vet att jag vill göra med datan är att via villkor ta ut och omkatalogisera datan.

Någon här som kan säga om Excel lämpar sig för uppgiften, eller tipsa om annat program att använda? Excel är rätt långsamt med denna datamängden märker jag. Har viss erfarenhet av Matlab, som jag tänker skulle kunna fungera för de jag vill göra.
Detta lämpar sig inte för alla naturligtvis, men jag brukar ta dessa större datamängder och bara importera till en SQL server. Går snabbt att hantera och manipulera datan där. T.ex. SQL Server Express 2019 är gratis.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har fått ett stort dataset, 4 flikar och ca 0,1-0,5 miljoner rader per flik. Märkte snabbt att vissa Excel funktioner så som filter inte fungerar med dessa mängder data. Har grundläggande koll på Excel, men har inte använt de till särskilt avancerade uppgifter tidigare. Det jag i dagsläget vet att jag vill göra med datan är att via villkor ta ut och omkatalogisera datan.

Någon här som kan säga om Excel lämpar sig för uppgiften, eller tipsa om annat program att använda? Excel är rätt långsamt med denna datamängden märker jag. Har viss erfarenhet av Matlab, som jag tänker skulle kunna fungera för de jag vill göra.
Power Pivot kanske kan vara något?
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Blir tokig! Har en väldigt simpel formel som jag inte lyckas få att fungera... jag vet inte vad jag gör fel!

Namn Svar
Adam Ja
Bosse Nej
Cecilia Ja
David Nej
Erik Nej

Jag vill få fram antal "Ja" i en lång lista (se exempel ovan). Använder formeln ANTAL.OM. Jag markerar alla celler i svarskolumnen, skriver ett kommatecken och sedan "Ja". Till svar får jag "#FEL" med förklaringen "fel i formeltolkning". Vad gör jag för fel?!
 

Hutti

Cartier
Blir tokig! Har en väldigt simpel formel som jag inte lyckas få att fungera... jag vet inte vad jag gör fel!

Namn Svar
Adam Ja
Bosse Nej
Cecilia Ja
David Nej
Erik Nej

Jag vill få fram antal "Ja" i en lång lista (se exempel ovan). Använder formeln ANTAL.OM. Jag markerar alla celler i svarskolumnen, skriver ett kommatecken och sedan "Ja". Till svar får jag "#FEL" med förklaringen "fel i formeltolkning". Vad gör jag för fel?!
Låter som du gör rätt, lägg upp bild på excel och formeln du skrivit
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tack men jag glömde nämna att jag även provat precis det du föreslår. Fungerar ej. Får precis samma fel som innan...
Ok. Du har , som separerare? Inte ;?
klicka på hörnet som indikerar fel och välj ”show calculation step” (fast på svenska då), och se var felet uppstår. Om det är Ja som är problemet, testa utan citationstecken, eller testa att hänvisa till en cell med Ja, eller skriv antal.om(e9:e93, ”=Ja”)
 
Senast ändrad:

papabear

Panerai
2-Faktor
Ok. Du har , som separerare? Inte ;?
klicka på hörnet som indikerar fel och välj ”show calculation step” (fast på svenska då), och se var felet uppstår. Om det är Ja som är problemet, testa utan citationstecken, eller testa att hänvisa till en cell med Ja.
Men ahhh! Tack snälla! Jag hade skrivit ett kommatecken istället för semikolon :banghead: Bytte till ett semikolon och vips funkar formeln perfekt! Vill inte ens tänka på hur mycket tid jag lagt på att hitta varför det inte fungerar.... Tack igen!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Men ahhh! Tack snälla! Jag hade skrivit ett kommatecken istället för semikolon :banghead: Bytte till ett semikolon och vips funkar formeln perfekt! Vill inte ens tänka på hur mycket tid jag lagt på att hitta varför det inte fungerar.... Tack igen!
Ja, väldigt irriterande om man jobbar växelvis i "svenskt" och "engelskt" läge. Been there, done that.
 
Topp