• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Excel tips & tricks

Limpas

Cartier
Du tänkte utanför lådan...det är inte tillåtet :)
Skämt åsido så var din formel bra och den fungerade, tack för att du även gjorde mig uppmärksam på att jag måste ha med skuldkvoten 4,5.
Haha, nej det förstås. Glömde att om man väljer att använda excel så gäller det att löpa linan ut och krångla till det så mycket som möjligt ;)

Har ett liknande ark själv för att räkna på bostadsköp :)
 

Gustafs

Omega
Har ett mycket lite men fan så jobbigt problem.

Har en arbetsbok där flera skript används och mina kollegor använder samma ark, tyvärr är kanske inte alla lika begåvade som man själv är när det gäller teknik... så det har hänt att de använt makron "fel" och boken blir förstörd och jag behöver ställa allt till rätta igen.

För att förhindra att huvudboken (originalet) blir sabbad lade jag in denna makro som körs per automatik när boken öppnas, problemet är att jag av någon anledning inte får köra hh:mm:ss för då får jag körfel 1004. hh-mm-ss funkar men vem vill ha bindestreck när man skriver tid. Klarar inte excel av att spara med kolon eller finns det annan text som omformaterar till kolon när boken sparas?

Källkod:
Sub Auto_open()

ActiveWorkbook.SaveCopyAs ("C:\Users\Arbete\Backup " & Format(Now(), "YYMMDD, hh-mm-ss") & ".xlsm")

End Sub
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har ett mycket lite men fan så jobbigt problem.

Har en arbetsbok där flera skript används och mina kollegor använder samma ark, tyvärr är kanske inte alla lika begåvade som man själv är när det gäller teknik... så det har hänt att de använt makron "fel" och boken blir förstörd och jag behöver ställa allt till rätta igen.

För att förhindra att huvudboken (originalet) blir sabbad lade jag in denna makro som körs per automatik när boken öppnas, problemet är att jag av någon anledning inte får köra hh:mm:ss för då får jag körfel 1004. hh-mm-ss funkar men vem vill ha bindestreck när man skriver tid. Klarar inte excel av att spara med kolon eller finns det annan text som omformaterar till kolon när boken sparas?

Källkod:
Sub Auto_open()

ActiveWorkbook.SaveCopyAs ("C:\Users\Arbete\Backup " & Format(Now(), "YYMMDD, hh-mm-ss") & ".xlsm")

End Sub
Det är Windows som inte kan ha kolon i filnamn. Jag brukar använda hhmmss som format.
 

Maxis554

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er excel proffs.
på jobbet ska vi ha en bokningslista där den enskilde ska kunna skriva in och spara sin bokning. Vi vill inta att någon annan (förutom en administratör) skall kunna redigera eller ändra på den bokningen. Det kanske är enkelt men vi har ingen lösning, är det tillräckligt otydligt för att ni skall förstå?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Hej på er excel proffs.
på jobbet ska vi ha en bokningslista där den enskilde ska kunna skriva in och spara sin bokning. Vi vill inta att någon annan (förutom en administratör) skall kunna redigera eller ändra på den bokningen. Det kanske är enkelt men vi har ingen lösning, är det tillräckligt otydligt för att ni skall förstå?
Är det inte bara att lägga in i en gemensam mapp på nätet som vem som helst kan redigera? Alternativt någon molnlösning
 

Maxis554

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Glömde nämna att arket inte har tillgång till nätet eller molnet utan endast ett intranät.
Bokningar som avses är gemensamma byggnader platser och lokaler som alla behöver (alla är inte helt rumsrena eller helt ärliga när det gäller bokningar) och för att ha någon som helst kontroll eller uppföljning så behöver vi en funktion som reglerar detta
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej på er excel proffs.
på jobbet ska vi ha en bokningslista där den enskilde ska kunna skriva in och spara sin bokning. Vi vill inta att någon annan (förutom en administratör) skall kunna redigera eller ändra på den bokningen. Det kanske är enkelt men vi har ingen lösning, är det tillräckligt otydligt för att ni skall förstå?
Det låter som att en webb-app är lämpligare än en Excel-fil med diverse inloggning och rättigheter. Eller en central administratör som sköter själva inmatningen av bokningarna. Dvs alla har läsrättigheter men bara en har skrivrättigheter.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Glömde nämna att arket inte har tillgång till nätet eller molnet utan endast ett intranät.
Bokningar som avses är gemensamma byggnader platser och lokaler som alla behöver (alla är inte helt rumsrena eller helt ärliga när det gäller bokningar) och för att ha någon som helst kontroll eller uppföljning så behöver vi en funktion som reglerar detta
Vi löste det med att varje bokningsbart rum fick en outlook kalender. Så hade du ett möte i kalendern så cc:a du rummet för att se om det var tillgängligt och bjöd även in rummet till mötet. Alla andra såg då att rummet var bokat men inga mötesdetaljer. Enbart admin och den som bokat just det mötet kunde redigera.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Så har vi med hos den kund jag arbetat med. (Intranät utan internet.)
Då kan du använda schemaläggningsassistenten i Outlook för att se om rummet är bokat eller ej, samt se om de du ska bjuda in är lediga eller ej.
 
Hej alla excelproffs, jag har en uppgift där jag ska logga avikelser i ett system, i nuläget görs det på papper och förs därefter in i en Excel-fil och jag kommer inte ifrån att det känns som dubbeljobb. Finns det nåt sätt att logga det direkt i excel och kan det göras smidigare än att fylla i datum tid och felkod manuellt för varje avvikelse?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Hej alla excelproffs, jag har en uppgift där jag ska logga avikelser i ett system, i nuläget görs det på papper och förs därefter in i en Excel-fil och jag kommer inte ifrån att det känns som dubbeljobb. Finns det nåt sätt att logga det direkt i excel och kan det göras smidigare än att fylla i datum tid och felkod manuellt för varje avvikelse?

Kan kanske fungera via PDF, men blir nog troligt en massa fixande efteråt.
Hyr in några mellanstadieungdomar, så är det gjort under en helg för billig peng
 

Gustafs

Omega
Hej alla excelproffs, jag har en uppgift där jag ska logga avikelser i ett system, i nuläget görs det på papper och förs därefter in i en Excel-fil och jag kommer inte ifrån att det känns som dubbeljobb. Finns det nåt sätt att logga det direkt i excel och kan det göras smidigare än att fylla i datum tid och felkod manuellt för varje avvikelse?
Låter som du kan manuellt föra in data i excel bara du vet exakt hur många kolumner ni behöver och vilken typ data ni behöver lagra.
Om du vill göra det lite mer flashigt men enkelt för andra utan att det kan bli fel kan du nog lösa detta med userform som för in data i givna kolumner. Finns säkert hundratals tutorials på youtube hur man gör detta i olika varianter. Brukar gå att kopiera deras skript rakt av i de flesta fallen.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Hej alla excelproffs, jag har en uppgift där jag ska logga avikelser i ett system, i nuläget görs det på papper och förs därefter in i en Excel-fil och jag kommer inte ifrån att det känns som dubbeljobb. Finns det nåt sätt att logga det direkt i excel och kan det göras smidigare än att fylla i datum tid och felkod manuellt för varje avvikelse?
Är inte hundra på att jag förstår problemet men om du vill skriva dagens datum så kan du trycka "CTRL + SHIFT + ," samtidigt.
Aktuell tid kan du få med "CTRL + SHIFT + ."
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Råkar faktiskt ha läst DVP men tyvärr inte jobbat direkt med programmering på över 16 år så sitter långt inne.
Grunderna i logiskt tänkande kommer man dock långt med oavsett programmeringsspråk/alogritm
 
Slänger upp frågan här. Jag har ett dokument excel,vi kan kalla det för dokument 1. Jag har även ett annat dokument (dokument 2) med samma typ av innehåll men ej identiskt, som jag vill jämföra mot dokument 1 för att se hur många gånger samma typ (textrad) av innehåll förekommer i dokument 2.
Finns det något bra sätt att göra detta på?

För att försöka förtydliga, så dokument 1 är en mall och jag vill se hur väl dokument 2 stämmer överens med ”mallen”

Hoppas att jag lyckas förklara vad jag vill uppnå, känns lite knepigt att försöka uttrycka det i text
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Slänger upp frågan här. Jag har ett dokument excel,vi kan kalla det för dokument 1. Jag har även ett annat dokument (dokument 2) med samma typ av innehåll men ej identiskt, som jag vill jämföra mot dokument 1 för att se hur många gånger samma typ (textrad) av innehåll förekommer i dokument 2.
Finns det något bra sätt att göra detta på?

För att försöka förtydliga, så dokument 1 är en mall och jag vill se hur väl dokument 2 stämmer överens med ”mallen”

Hoppas att jag lyckas förklara vad jag vill uppnå, känns lite knepigt att försöka uttrycka det i text

Om texterna är exakt lika - countif, absolut enklaste.

Annars lämpligen någon form av index + match eller vlookup beroende på hur dokumenten ser ut.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Måste kolla upp countif om det skulle kunna funka, tack! Tar även gärna emot fler förslag om det finns alternativa lösningar.

Hmmm
Jag förstår kanske inte frågan helt, men kan försöka mig på det ändå.

Jag hade skapat ett "blad3" där jag hade filtrerat på "Unika" värden.
Sedan skapat två kolumner med "COUNTIF" formler på sidan av den med unika värden.

En bild säger mer än tusen ord

upload_2018-11-6_5-44-11.png
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Någon som vet om det finns något enkelt sätt att få data som sträcker sig från tex 2008-2017 till 2017-2008? Dvs första värdet ska bli det sista.
 
Hmmm
Jag förstår kanske inte frågan helt, men kan försöka mig på det ändå.

Jag hade skapat ett "blad3" där jag hade filtrerat på "Unika" värden.
Sedan skapat två kolumner med "COUNTIF" formler på sidan av den med unika värden.

En bild säger mer än tusen ord

upload_2018-11-6_5-44-11.png
Jag försöker illustrera min fråga med exempelbilder. Bild 1 får representera de statiska värden i blad 1 som blad 2 ska jämföras mot se bild 2. Det handlar om ca 50 unika värden i lista 1 men orkade inte fylla i det i exemplet.

Jag försöker alltså ta reda på hur många matchningar som finns mellan bladen. I exemplet blir frågeställningen hur många av de grönsaker som som ingår i blad 1 finns representerade i blad 2.
Ledsen om det är en nybörjarfråga, är rätt färsk i excel..
Bild 1.png
bild 2.png
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag försöker illustrera min fråga med exempelbilder. Bild 1 får representera de statiska värden i blad 1 som blad 2 ska jämföras mot se bild 2. Det handlar om ca 50 unika värden i lista 1 men orkade inte fylla i det i exemplet.

Jag försöker alltså ta reda på hur många matchningar som finns mellan bladen. I exemplet blir frågeställningen hur många av de grönsaker som som ingår i blad 1 finns representerade i blad 2.
Ledsen om det är en nybörjarfråga, är rätt färsk i excel..
Bild 1.png
bild 2.png

Hmm, jag förstår inte riktigt frågan. Men när jag läser "I exemplet blir frågeställningen hur många av de grönsaker som som ingår i blad 1 finns representerade i blad 2.", då kan du egentligen köra med en "vlookup" och snygga till den med en "iferror" och "if"

Om du tar de arken som du har och skriver in svaren manuellt där du vill ha dom, så blir det kanske lättare att förstå
 

RosaCasio

Cartier
Har försökt leta på google och youtube,

Vet nån här om det går att skapa en rektangel utifrån värde i celler i excel?
Skulle vilja skapa ett macro som säger typ " skapa rektangel, ta höjd från A1, ta bredd från A2 "
 
Senast ändrad:

RosaCasio

Cartier
Vad menar du med att göra en rektangel? Färglägga rutor?
Ja alltså det är egentligen det första i mitt problem, men jag måste lösa det före jag går vidare.
Vill alltså kunna ha möjlighet att skapa en rektangel med måtten 800mmx1200mm osv utifrån vad jag fyller i de olika cellerna.

Hittade svar på min egen fråga men helvete vad snabb han är för en noob som mig.
Blir en utmaning att testa om jag får rätt på det.
 
Senast ändrad:
Topp