Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Excel tips & tricks

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Mcgregor, 14 december 2015.

  1. Limpas

    Limpas Tantal

    Inlägg:
    667
    Från:
    Stockholm
    Haha, nej det förstås. Glömde att om man väljer att använda excel så gäller det att löpa linan ut och krångla till det så mycket som möjligt ;)

    Har ett liknande ark själv för att räkna på bostadsköp :)
     
    RosaCasio och Heinrich.a gillar detta.
  2. Gustafs

    Gustafs Titan

    Inlägg:
    64
    Från:
    Dalarna
    Har ett mycket lite men fan så jobbigt problem.

    Har en arbetsbok där flera skript används och mina kollegor använder samma ark, tyvärr är kanske inte alla lika begåvade som man själv är när det gäller teknik... så det har hänt att de använt makron "fel" och boken blir förstörd och jag behöver ställa allt till rätta igen.

    För att förhindra att huvudboken (originalet) blir sabbad lade jag in denna makro som körs per automatik när boken öppnas, problemet är att jag av någon anledning inte får köra hh:mm:ss för då får jag körfel 1004. hh-mm-ss funkar men vem vill ha bindestreck när man skriver tid. Klarar inte excel av att spara med kolon eller finns det annan text som omformaterar till kolon när boken sparas?

    Kod:
    Sub Auto_open()
    
    ActiveWorkbook.SaveCopyAs ("C:\Users\Arbete\Backup " & Format(Now(), "YYMMDD, hh-mm-ss") & ".xlsm")
    
    End Sub
    
     
  3. nissehult

    nissehult Platina

    Inlägg:
    5.243
    Det är Windows som inte kan ha kolon i filnamn. Jag brukar använda hhmmss som format.
     
    Heinrich.a, krämbulle och Moorflax gillar detta.
  4. Gustafs

    Gustafs Titan

    Inlägg:
    64
    Från:
    Dalarna
    Åfan... sant, är det för att kolon anropar en möjlig diskenhet? Får väl nöja mig med punkter eller inga tecken alls. Tack för hjälpen! :)
     
    nissehult och Heinrich.a gillar detta.
  5. Maxis554

    Maxis554 Titan Premium

    Inlägg:
    80
    Från:
    Göteborg
    Hej på er excel proffs.
    på jobbet ska vi ha en bokningslista där den enskilde ska kunna skriva in och spara sin bokning. Vi vill inta att någon annan (förutom en administratör) skall kunna redigera eller ändra på den bokningen. Det kanske är enkelt men vi har ingen lösning, är det tillräckligt otydligt för att ni skall förstå?
     
  6. Bikinigubben

    Bikinigubben Brons

    Inlägg:
    910
    Är det inte bara att lägga in i en gemensam mapp på nätet som vem som helst kan redigera? Alternativt någon molnlösning
     
  7. Maxis554

    Maxis554 Titan Premium

    Inlägg:
    80
    Från:
    Göteborg
    Glömde nämna att arket inte har tillgång till nätet eller molnet utan endast ett intranät.
    Bokningar som avses är gemensamma byggnader platser och lokaler som alla behöver (alla är inte helt rumsrena eller helt ärliga när det gäller bokningar) och för att ha någon som helst kontroll eller uppföljning så behöver vi en funktion som reglerar detta
     
  8. nissehult

    nissehult Platina

    Inlägg:
    5.243
    Det låter som att en webb-app är lämpligare än en Excel-fil med diverse inloggning och rättigheter. Eller en central administratör som sköter själva inmatningen av bokningarna. Dvs alla har läsrättigheter men bara en har skrivrättigheter.
     
  9. Josa

    Josa Titan Premium

    Inlägg:
    88
    Vi löste det med att varje bokningsbart rum fick en outlook kalender. Så hade du ett möte i kalendern så cc:a du rummet för att se om det var tillgängligt och bjöd även in rummet till mötet. Alla andra såg då att rummet var bokat men inga mötesdetaljer. Enbart admin och den som bokat just det mötet kunde redigera.
     
    JesperRyberg, nissehult, Maxis554 och 1 annan gillar detta.
  10. PIC

    PIC Tantal

    Inlägg:
    561
    Från:
    Stockholm
    Så har vi med hos den kund jag arbetat med. (Intranät utan internet.)
    Då kan du använda schemaläggningsassistenten i Outlook för att se om rummet är bokat eller ej, samt se om de du ska bjuda in är lediga eller ej.
     
    Maxis554 gillar detta.
  11. snabelhund

    snabelhund Titan

    Inlägg:
    86
    Hej alla excelproffs, jag har en uppgift där jag ska logga avikelser i ett system, i nuläget görs det på papper och förs därefter in i en Excel-fil och jag kommer inte ifrån att det känns som dubbeljobb. Finns det nåt sätt att logga det direkt i excel och kan det göras smidigare än att fylla i datum tid och felkod manuellt för varje avvikelse?
     
  12. ante_77

    ante_77 Tantal

    Inlägg:
    281
    Kan kanske fungera via PDF, men blir nog troligt en massa fixande efteråt.
    Hyr in några mellanstadieungdomar, så är det gjort under en helg för billig peng
     
    Heinrich.a och snabelhund gillar detta.
  13. Gustafs

    Gustafs Titan

    Inlägg:
    64
    Från:
    Dalarna
    Låter som du kan manuellt föra in data i excel bara du vet exakt hur många kolumner ni behöver och vilken typ data ni behöver lagra.
    Om du vill göra det lite mer flashigt men enkelt för andra utan att det kan bli fel kan du nog lösa detta med userform som för in data i givna kolumner. Finns säkert hundratals tutorials på youtube hur man gör detta i olika varianter. Brukar gå att kopiera deras skript rakt av i de flesta fallen.
     
  14. MrIzoard

    MrIzoard Tantal

    Inlägg:
    406
    Är inte hundra på att jag förstår problemet men om du vill skriva dagens datum så kan du trycka "CTRL + SHIFT + ," samtidigt.
    Aktuell tid kan du få med "CTRL + SHIFT + ."
     
  15. JLC

    JLC Brons

    Inlägg:
    1.209
    Råkar faktiskt ha läst DVP men tyvärr inte jobbat direkt med programmering på över 16 år så sitter långt inne.
    Grunderna i logiskt tänkande kommer man dock långt med oavsett programmeringsspråk/alogritm
     
  16. snabelhund

    snabelhund Titan

    Inlägg:
    86
    Slänger upp frågan här. Jag har ett dokument excel,vi kan kalla det för dokument 1. Jag har även ett annat dokument (dokument 2) med samma typ av innehåll men ej identiskt, som jag vill jämföra mot dokument 1 för att se hur många gånger samma typ (textrad) av innehåll förekommer i dokument 2.
    Finns det något bra sätt att göra detta på?

    För att försöka förtydliga, så dokument 1 är en mall och jag vill se hur väl dokument 2 stämmer överens med ”mallen”

    Hoppas att jag lyckas förklara vad jag vill uppnå, känns lite knepigt att försöka uttrycka det i text
     
  17. krämbulle

    krämbulle Platina

    Inlägg:
    4.873
    Om texterna är exakt lika - countif, absolut enklaste.

    Annars lämpligen någon form av index + match eller vlookup beroende på hur dokumenten ser ut.
     
    snabelhund gillar detta.
  18. snabelhund

    snabelhund Titan

    Inlägg:
    86
    Måste kolla upp countif om det skulle kunna funka, tack! Tar även gärna emot fler förslag om det finns alternativa lösningar.
     
  19. ante_77

    ante_77 Tantal

    Inlägg:
    281
    Hmmm
    Jag förstår kanske inte frågan helt, men kan försöka mig på det ändå.

    Jag hade skapat ett "blad3" där jag hade filtrerat på "Unika" värden.
    Sedan skapat två kolumner med "COUNTIF" formler på sidan av den med unika värden.

    En bild säger mer än tusen ord

    upload_2018-11-6_5-44-11.
     
    snabelhund gillar detta.
  20. Bikinigubben

    Bikinigubben Brons

    Inlägg:
    910
    Någon som vet om det finns något enkelt sätt att få data som sträcker sig från tex 2008-2017 till 2017-2008? Dvs första värdet ska bli det sista.
     
  21. ante_77

    ante_77 Tantal

    Inlägg:
    281
    Ja, filtrera sort Oldest to Newest....eller tvärt om
    upload_2018-11-6_6-53-49.

    upload_2018-11-6_6-54-14.
     
  22. Bikinigubben

    Bikinigubben Brons

    Inlägg:
    910
    Utan filter då? Värdena är horisontella. Går såklart att först ta transpose values och sen filtrera, men tänker om det finns någon metod som endast kräver ett steg.
     
  23. ante_77

    ante_77 Tantal

    Inlägg:
    281
    Fixa pivottabell kanske?
     
  24. snabelhund

    snabelhund Titan

    Inlägg:
    86
    Jag försöker illustrera min fråga med exempelbilder. Bild 1 får representera de statiska värden i blad 1 som blad 2 ska jämföras mot se bild 2. Det handlar om ca 50 unika värden i lista 1 men orkade inte fylla i det i exemplet.

    Jag försöker alltså ta reda på hur många matchningar som finns mellan bladen. I exemplet blir frågeställningen hur många av de grönsaker som som ingår i blad 1 finns representerade i blad 2.
    Ledsen om det är en nybörjarfråga, är rätt färsk i excel.. Bild 1. bild 2.
     
  25. ante_77

    ante_77 Tantal

    Inlägg:
    281
    Hmm, jag förstår inte riktigt frågan. Men när jag läser "I exemplet blir frågeställningen hur många av de grönsaker som som ingår i blad 1 finns representerade i blad 2.", då kan du egentligen köra med en "vlookup" och snygga till den med en "iferror" och "if"

    Om du tar de arken som du har och skriver in svaren manuellt där du vill ha dom, så blir det kanske lättare att förstå
     
  26. RosaCasio

    RosaCasio Tantal

    Inlägg:
    439
    Från:
    Malmö
    Har försökt leta på google och youtube,

    Vet nån här om det går att skapa en rektangel utifrån värde i celler i excel?
    Skulle vilja skapa ett macro som säger typ " skapa rektangel, ta höjd från A1, ta bredd från A2 "
     
    Senast ändrad: 20 december 2018
  27. don.h

    don.h Tantal

    Inlägg:
    313
    Från:
    Orten
    kan jag tabba mellan flikarna med något snabbkommando?
     
  28. ANALOGUE

    ANALOGUE Guld

    Inlägg:
    4.384
    Ctrl + PgUp (page up) — Move one sheet to the left.
    Ctrl + PgDn (page down) — Move one sheet to the right.
     
    don.h gillar detta.
  29. ANALOGUE

    ANALOGUE Guld

    Inlägg:
    4.384
    Vad menar du med att göra en rektangel? Färglägga rutor?
     
  30. RosaCasio

    RosaCasio Tantal

    Inlägg:
    439
    Från:
    Malmö
    Ja alltså det är egentligen det första i mitt problem, men jag måste lösa det före jag går vidare.
    Vill alltså kunna ha möjlighet att skapa en rektangel med måtten 800mmx1200mm osv utifrån vad jag fyller i de olika cellerna.

    Hittade svar på min egen fråga men helvete vad snabb han är för en noob som mig.
    Blir en utmaning att testa om jag får rätt på det.
     
    Senast ändrad: 20 december 2018