Sant, men finns en hel drös med olika certifikatJag var intresserad av lite råvaru-ETFer tidigare men den möjligheten försvann ju rätt snabbt när man vid årets början inte längre kunde handla amerikanska ETFer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sant, men finns en hel drös med olika certifikatJag var intresserad av lite råvaru-ETFer tidigare men den möjligheten försvann ju rätt snabbt när man vid årets början inte längre kunde handla amerikanska ETFer
Vontobel har ett antal cert för råvaror. Finns även fonder som kör index över råvaror. Annars blir du tvungen att köpa CFDerJag var intresserad av lite råvaru-ETFer tidigare men den möjligheten försvann ju rätt snabbt när man vid årets början inte längre kunde handla amerikanska ETFer
Man satsar inte mer än man är villig att förloraÄr nyfiken på hur ni bygger den mentala hårdhet som krävs att inte paniksälja när ens aktier faller?
Fast det där är ju rätt galet, jag har mer än hälften av mina tillgångar i aktier, där det främst handlar om långsiktigt sparande och att jag då skulle behöva vara villig att förlora det är ju inte sant. Självklart ska man inte paniksälja, men man måste absolut omvärdera sina innehav regelbundet vilket inkluderar de som gått upp eller ner samt de som varit stillastående. Är det högriskaktier mao spekulation tycker jag din princip stämmer bättre, men inte långsiktigt sparande.Man satsar inte mer än man är villig att förlora
Jag hanterar det genom att aldrig kolla mina innehav förutom någon gång per år. Ligger väldigt långsiktig i mina placeringar. Det är ju ingen som knackar på dörren och berättar att din bil eller bostad har gått ner 20% i värde, skulle bli stressandeÄr nyfiken på hur ni bygger den mentala hårdhet som krävs att inte paniksälja när ens aktier faller?
Där sa du något! Ska ta mig en funderare på hur jag vill ha det.Jag hanterar det genom att aldrig kolla mina innehav förutom någon gång per år. Ligger väldigt långsiktig i mina placeringar. Det är ju ingen som knackar på dörren och berättar att din bil eller bostad har gått ner 20% i värde, skulle bli stressande![]()
Avanza.Kör ni nordnet eller avanza?
Så fort du har bränt dig en gång och sedan jobbat dig uppåt gör det inte lika ont andra gången. Man blir verkligen härdad efter att det har hänt första gången.Är nyfiken på hur ni bygger den mentala hårdhet som krävs att inte paniksälja när ens aktier faller?
Är nyfiken på hur ni bygger den mentala hårdhet som krävs att inte paniksälja när ens aktier faller?
Strutsmetoden?Jag hanterar det genom att aldrig kolla mina innehav förutom någon gång per år. Ligger väldigt långsiktig i mina placeringar. Det är ju ingen som knackar på dörren och berättar att din bil eller bostad har gått ner 20% i värde, skulle bli stressande![]()
Kör Nordnetm, hade jag börjat om så hade jag gått på Avanza. Klart mycket trevligare interface. Men nu har jag lärt mig Nordnet så det funkar för mig. Däremot har de "Nya Nordnet" för all handel numera, ser snyggare ut men där kan jag istället inte hur allt funkar.Kör ni nordnet eller avanza?
Haha snarare metod för att vara långsiktig. Att se röda och gröna siffror hela tiden påverkar psyket i onödan.Strutsmetoden?
Tror man på bolagen man äger spelar det ingen roll på kort sikt. Det är klart att det kniper lite när det är rött dag efter dag men har inte fundamenta ändrats så finns det ingen anledning att sälja.Är nyfiken på hur ni bygger den mentala hårdhet som krävs att inte paniksälja när ens aktier faller?
Jag tänker så här:Är nyfiken på hur ni bygger den mentala hårdhet som krävs att inte paniksälja när ens aktier faller?
Går lite i samma tankar. Det är så förbaskat tråkigt bara!Funderar på om man ska backa ur från börsen lite och ha pengarna i någon ränteplacering i väntan på att börsen går ner. Eller ska man låta sina innehav vara och fortsätta fylla på månadsvis nu
Börsen har ju gått ner ca senaste två veckorna en del så det beror ju på vilken typ av nedgång du väntar på.Funderar på om man ska backa ur från börsen lite och ha pengarna i någon ränteplacering i väntan på att börsen går ner. Eller ska man låta sina innehav vara och fortsätta fylla på månadsvis nu
Räntor är ju inte heller speciellt bra just nu tyvärr.Funderar på om man ska backa ur från börsen lite och ha pengarna i någon ränteplacering i väntan på att börsen går ner. Eller ska man låta sina innehav vara och fortsätta fylla på månadsvis nu
Funderar på om man ska backa ur från börsen lite och ha pengarna i någon ränteplacering i väntan på att börsen går ner. Eller ska man låta sina innehav vara och fortsätta fylla på månadsvis nu
Sell in may and stay awayFunderar på om man ska backa ur från börsen lite och ha pengarna i någon ränteplacering i väntan på att börsen går ner. Eller ska man låta sina innehav vara och fortsätta fylla på månadsvis nu
Historiskt har det gått bättre om man sålt i maj, placerat i statsobligationer och sedan köpt index i novemberFinns väl ett gammalt djungelordspråk som går "time in the market beats timing the market". Tror inte att man bör gå ur om man inte har investerat pengar man behöver på kort sikt. "Missar man bästa 10 dagarna går man miste om en årsavkastning" osv.
Snyggt! Har du någon mer källa så jag eventuellt kan värdera om min strategi?Historiskt har det gått bättre om man sålt i maj, placerat i statsobligationer och sedan köpt index i november
![]()
Finns ingen källa riktigt, person som backtestat på olika strategier. Lone_wolf på twitter, här är posten:Snyggt! Har du någon mer källa så jag eventuellt kan värdera om min strategi?![]()
Intressant. Han citerar ju dock en rapport? Vore intressant att läsa, och helt klart värt att utvärdera. Men att bara räkna med SIXPRX så tar man inte hänsyn till de avgifter som betalas vid köp och sälj. Alltså borde den påtalade överprestationen inte bli lika stor om man räknar med att 0.25% av kapitalet äts upp varje gång man säljer/köper allt. (Såklart beroende på vad man betalar för avgifter!)Finns ingen källa riktigt, person som backtestat på olika strategier. Lone_wolf på twitter, här är posten:
https://twitter.com/2ndtrader/status/991953354921267200
Nordnet gjorde ett inlägg angående strategin idag också, även om den inte var lika utförlig.
http://www.anpdm.com/newsletterweb/45405C4378464B5C4474464B59/4245514B79444059477249455E4271
Sällan köp-/säljavgift i indexfonder, t.ex. avanza zero eller liknande. Sedan placerar du pengarna i t.ex. spiltan högräntefond.Intressant. Han citerar ju dock en rapport? Vore intressant att läsa, och helt klart värt att utvärdera. Men att bara räkna med SIXPRX så tar man inte hänsyn till de avgifter som betalas vid köp och sälj. Alltså borde den påtalade överprestationen inte bli lika stor om man räknar med att 0.25% av kapitalet äts upp varje gång man säljer/köper allt. (Såklart beroende på vad man betalar för avgifter!)
Intressant!Historiskt har det gått bättre om man sålt i maj, placerat i statsobligationer och sedan köpt index i november
![]()
Nä, det är ju klart! Jag sparar dock inte själv bara i fonder - därav avgiften/-erna.Sällan köp-/säljavgift i indexfonder, t.ex. avanza zero eller liknande. Sedan placerar du pengarna i t.ex. spiltan högräntefond.
Men då kanske inte en index-strategi är något man ska följa hellerNä, det är ju klart! Jag sparar dock inte själv bara i fonder - därav avgiften/-erna.
Ja, den strategi jag haft hittills, surt att se vinster suddas ut pga dåliga nyheter runt om i världen... Men om man har lång sparsikt så bör ju detta inte påverka om jag kontinuerligt sparar t.ex varje månad eller tänker jag fel.Finns väl ett gammalt djungelordspråk som går "time in the market beats timing the market". Tror inte att man bör gå ur om man inte har investerat pengar man behöver på kort sikt. "Missar man bästa 10 dagarna går man miste om en årsavkastning" osv.