• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Är nyfiken på hur ni bygger den mentala hårdhet som krävs att inte paniksälja när ens aktier faller?

Man satsar inte mer än man är villig att förlora
Fast det där är ju rätt galet, jag har mer än hälften av mina tillgångar i aktier, där det främst handlar om långsiktigt sparande och att jag då skulle behöva vara villig att förlora det är ju inte sant. Självklart ska man inte paniksälja, men man måste absolut omvärdera sina innehav regelbundet vilket inkluderar de som gått upp eller ner samt de som varit stillastående. Är det högriskaktier mao spekulation tycker jag din princip stämmer bättre, men inte långsiktigt sparande.

Jag hanterar det genom att aldrig kolla mina innehav förutom någon gång per år. Ligger väldigt långsiktig i mina placeringar. Det är ju ingen som knackar på dörren och berättar att din bil eller bostad har gått ner 20% i värde, skulle bli stressande ;)
Där sa du något! Ska ta mig en funderare på hur jag vill ha det.

Jag hanterar det genom att aldrig kolla mina innehav förutom någon gång per år. Ligger väldigt långsiktig i mina placeringar. Det är ju ingen som knackar på dörren och berättar att din bil eller bostad har gått ner 20% i värde, skulle bli stressande ;)
Strutsmetoden?

Är nyfiken på hur ni bygger den mentala hårdhet som krävs att inte paniksälja när ens aktier faller?
Tror man på bolagen man äger spelar det ingen roll på kort sikt. Det är klart att det kniper lite när det är rött dag efter dag men har inte fundamenta ändrats så finns det ingen anledning att sälja.

Jag tänker så här:
  • Börsen går upp mer än den går ner.
  • Jag behöver inte dessa pengar till mat och annat fundamentalt.
  • Jag har ganska långt kvar tills jag ska börja norpa av dem.
Men om jag hinner så försöker jag nog sälja av dem och ligga likvid tills de rasat färdigt :)
Många har säkert synpunkter på detta men det är så jag tänker.

Funderar på om man ska backa ur från börsen lite och ha pengarna i någon ränteplacering i väntan på att börsen går ner. Eller ska man låta sina innehav vara och fortsätta fylla på månadsvis nu

Funderar på om man ska backa ur från börsen lite och ha pengarna i någon ränteplacering i väntan på att börsen går ner. Eller ska man låta sina innehav vara och fortsätta fylla på månadsvis nu
Börsen har ju gått ner ca senaste två veckorna en del så det beror ju på vilken typ av nedgång du väntar på.

Finns väl ett gammalt djungelordspråk som går "time in the market beats timing the market". Tror inte att man bör gå ur om man inte har investerat pengar man behöver på kort sikt. "Missar man bästa 10 dagarna går man miste om en årsavkastning" osv.

Finns väl ett gammalt djungelordspråk som går "time in the market beats timing the market". Tror inte att man bör gå ur om man inte har investerat pengar man behöver på kort sikt. "Missar man bästa 10 dagarna går man miste om en årsavkastning" osv.
Historiskt har det gått bättre om man sålt i maj, placerat i statsobligationer och sedan köpt index i november
DcQgTNhXkAArxm9.jpg:large

Finns ingen källa riktigt, person som backtestat på olika strategier. Lone_wolf på twitter, här är posten:
https://twitter.com/2ndtrader/status/991953354921267200

Nordnet gjorde ett inlägg angående strategin idag också, även om den inte var lika utförlig.
http://www.anpdm.com/newsletterweb/45405C4378464B5C4474464B59/4245514B79444059477249455E4271
Intressant. Han citerar ju dock en rapport? Vore intressant att läsa, och helt klart värt att utvärdera. Men att bara räkna med SIXPRX så tar man inte hänsyn till de avgifter som betalas vid köp och sälj. Alltså borde den påtalade överprestationen inte bli lika stor om man räknar med att 0.25% av kapitalet äts upp varje gång man säljer/köper allt. (Såklart beroende på vad man betalar för avgifter!)

Intressant. Han citerar ju dock en rapport? Vore intressant att läsa, och helt klart värt att utvärdera. Men att bara räkna med SIXPRX så tar man inte hänsyn till de avgifter som betalas vid köp och sälj. Alltså borde den påtalade överprestationen inte bli lika stor om man räknar med att 0.25% av kapitalet äts upp varje gång man säljer/köper allt. (Såklart beroende på vad man betalar för avgifter!)
Sällan köp-/säljavgift i indexfonder, t.ex. avanza zero eller liknande. Sedan placerar du pengarna i t.ex. spiltan högräntefond.

Som du ser, gällande sverige, är det trots allt en enorm skillnad på buy and hold och sell in may, tror inte att den skillnaden hade påverkats nämnvärt pga transaktionsavgifter oavsett

Ja, den strategi jag haft hittills, surt att se vinster suddas ut pga dåliga nyheter runt om i världen... Men om man har lång sparsikt så bör ju detta inte påverka om jag kontinuerligt sparar t.ex varje månad eller tänker jag fel.

Tillbaka
Topp