• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Corgi

Rolex
2-Faktor
Inte jättesvårt att slå en bra förhandlad bankränta (netto). Jag har ca 1,00% brutto på huslånet, 0,7% efter avdrag. Inte jättestressad att tokamortera.

Visst, vi pratar ju inga stora risker med sådana marginaler. Men generellt skulle jag nog ge det rådet om någon för mig anonym frågade. Bil- och fritidslån el. dylikt brukar ju t ex ticka runt 3%.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Japp! Regel nr 1 är att aldrig binda boräntan. Regel nr 2 är att följa regel nr 1.
Hehe, det där är sant. Men deltat mellan bästa rörliga och bästa 3-åriga var 0,05%. IOM att jag å frugan gick in i nya arbeten och föräldraledighet etc kändes den tryggheten värd skillnaden, vi får se hur vi gör nästa gång!
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Fast även korta räntefonder känns ju rätt meningslöst med dagens läge?

Vi diskuterade detta på s. 112, närmare bestämt handlade det om durationstid och Spiltans korträntefond i synnerhet. Jag förmodar att du tänker att räntorna kommer stiga successivt framöver och då är din prognos i linje med de flesta som förvaltar korta räntefonder – inget konstigt med andra ord. Räntefonder med t ex en durationstid på 3-6 månader korrigerar sig alltså automatiskt efter det tidsspannet. Om du vill ta ut dina pengar inom ett år är det alltså inte alls en dum idé att säkra pengarna i en sådan fond. Det enda andra alternativet som jag ser det är sparkontot, men då har du ingen möjlighet till ens en liten avkastning. :)
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
...är väl ingen vid sina sunda vätskor som tar ett "fritidslån" för konsumtion.

Jag har inga siffror till hands, men jag tror att det är rätt normalt bland medelsvensson med billån eller konsumtionslån av olika slag som ligger en bra bit över <1-2% i ränta. Sunda vätskor eller inte. Att då sitta med en 30/70 portfölj med en häftig del i räntor blir som bäst ett nollsummespel.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag har inga siffror till hands, men jag tror att det är rätt normalt bland medelsvensson med billån eller konsumtionslån av olika slag som ligger en bra bit över <1-2% i ränta. Sunda vätskor eller inte. Att då sitta med en 30/70 portfölj med en häftig del i räntor blir som bäst ett nollsummespel.
Jag är medveten om det. Men det faktum att större delen av folket är ekonomiska analfabeter innebär ju inte att flockens beteende är rationellt eller begåvat på något sätt.
 

JB_XII

Rolex
Japp! Regel nr 1 är att aldrig binda boräntan. Regel nr 2 är att följa regel nr 1.

I dessa tider med minimala räntor, varför ska man inte binda räntan? Nyfiken på hur tänket går :)
Om du hade fått ett erbjudande att binda din ränta på 1% i 10 år, hade du inte tagit det?

Det kan ju inte bli så mycket närmare 0% menar jag.
 
D

Deleted member 5780

Guest
I dessa tider med minimala räntor, varför ska man inte binda räntan? Nyfiken på hur tänket går :)
Om du hade fått ett erbjudande att binda din ränta på 1% i 10 år, hade du inte tagit det?

Det kan ju inte bli så mycket närmare 0% menar jag.
Jag tänker att det är att likställa med en försäkring och ett bet mot hela banksektorns kollektiva prognos. Om banken är villig att binda på 1% så betyder det bara att de tror att räntan kommer sjunka.
Om vi antar att banken oftast gissar bättre än låntagaren så är det dumt att se det som något annat än trygghetsnarkomani och en försäkring som kostar.
För denna försäkring får du dessutom äran att betala en hutlös ränteskillnadsersättning om du måste eller vill sälja i ett läge där räntan gått ner.
Om man "sover bättre om natten" med bunden ränta har man troligen för höga lån relativt sin ekonomi i stort.
 

Size

Omega
Precis skrivit på för hus, 47-48% belånade. Villa i Stockholm. Blev erbjudna 1.08% av SBAB. Aldrig varit kund hos dem tidigare. Bra? :)
Låter bra men för att man får ett första bra erbjudande ska man inte ta det. Se det som en möjlighet att använda det som prutargument mot nästa bank.
Gå till minst 5 stycken och se vad du kan få innan du väljer. Tror dock att SBAB, Danske bank och ICA banken kan erbjuda bäst. Så ja det låter som en bra ränta.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag tänker att det är att likställa med en försäkring och ett bet mot hela banksektorns kollektiva prognos. Om banken är villig att binda på 1% så betyder det bara att de tror att räntan kommer sjunka.
Om vi antar att banken oftast gissar bättre än låntagaren så är det dumt att se det som något annat än trygghetsnarkomani och en försäkring som kostar.
För denna försäkring får du dessutom äran att betala en hutlös ränteskillnadsersättning om du måste eller vill sälja i ett läge där räntan gått ner.
Om man "sover bättre om natten" med bunden ränta har man troligen för höga lån relativt sin ekonomi i stort.

Håller med om det fetmarkerade.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Låter bra men för att man får ett första bra erbjudande ska man inte ta det. Se det som en möjlighet att använda det som prutargument mot nästa bank.
Gå till minst 5 stycken och se vad du kan få innan du väljer. Tror dock att SBAB, Danske bank och ICA banken kan erbjuda bäst. Så ja det låter som en bra ränta.
Jodå, vi kommer att jämföra :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Precis skrivit på för hus, 47-48% belånade. Villa i Stockholm. Blev erbjudna 1.08% av SBAB. Aldrig varit kund hos dem tidigare. Bra? :)
Ja det får sägas vara bra, men jämför med minst två andra och glöm inte bort helheten.
Gå inte på den lätta fällan med "flytta tjänstepensionen till oss så får du 0,005% rabatt till"...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja det får sägas vara bra, men jämför med minst två andra och glöm inte bort helheten.
Gå inte på den lätta fällan med "flytta tjänstepensionen till oss så får du 0,005% rabatt till"...
Jo, verkar helt ok, och vi kommer att jämföra med andra. Brukar aldrig flytta med något, eller signa upp för nya saker.
 

mglaum

Panerai
Om man har 500-1000 tkr på sparkontot med en horisont på 1-2 år och är totalt inkompetent när det gäller fond- och aktiemarknaden men eftersöker en mindre och säker tillväxt som är större än den nästintill obefintliga som sparkontot erbjuder. Vad skulle ni göra då? Jag hade en hel del fonder förut men sålde av när det började vackla på marknaden. Gå in på marknaden nu eller låta dom vila på kontot? Jag tänker primärt på obligationer och andra lågriskfonder...
 

Esh

Omega
2-Faktor
Om man har 500-1000 tkr på sparkontot med en horisont på 1-2 år och är totalt inkompetent när det gäller fond- och aktiemarknaden men eftersöker en mindre och säker tillväxt som är större än den nästintill obefintliga som sparkontot erbjuder. Vad skulle ni göra då? Jag hade en hel del fonder förut men sålde av när det började vackla på marknaden. Gå in på marknaden nu eller låta dom vila på kontot? Jag tänker primärt på obligationer och andra lågriskfonder...

Avvakta
/lekman
 

Zingo

Rolex
Om man har 500-1000 tkr på sparkontot med en horisont på 1-2 år och är totalt inkompetent när det gäller fond- och aktiemarknaden men eftersöker en mindre och säker tillväxt som är större än den nästintill obefintliga som sparkontot erbjuder. Vad skulle ni göra då? Jag hade en hel del fonder förut men sålde av när det började vackla på marknaden. Gå in på marknaden nu eller låta dom vila på kontot? Jag tänker primärt på obligationer och andra lågriskfonder...
Köpt Rolex. :cigar:
 
Topp