Räntefond idag är väl ingen höjdare? Speciellt om man har något form av lån.
Regeln lyder: amortera först, spara i räntor sedan. Så du är helt rätt på det, men därefter är det inget fel på korta räntefonder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Räntefond idag är väl ingen höjdare? Speciellt om man har något form av lån.
Inte jättesvårt att slå en bra förhandlad bankränta (netto). Jag har ca 1,00% brutto på huslånet, 0,7% efter avdrag. Inte jättestressad att tokamortera.Regeln lyder: amortera först, spara i räntor sedan. Så du är helt rätt på det, men därefter är det inget fel på korta räntefonder.
Inte jättesvårt att slå en bra förhandlad bankränta (netto). Jag har ca 1,00% brutto på huslånet, 0,7% efter avdrag. Inte jättestressad att tokamortera.
1,00% på huslånet låter ju riktigt smutt! Får man fråga hur var och vilken bank?Inte jättesvårt att slå en bra förhandlad bankränta (netto). Jag har ca 1,00% brutto på huslånet, 0,7% efter avdrag. Inte jättestressad att tokamortera.
...är väl ingen vid sina sunda vätskor som tar ett "fritidslån" för konsumtion.Visst, vi pratar ju inga stora risker med sådana marginaler. Men generellt skulle jag nog ge det rådet om någon för mig anonym frågade. Bil- och fritidslån el. dylikt brukar ju t ex ticka runt 3%.
SEB. Villa i mellanstor stad, belånad till 50-60%. Lågriskkunder i allt väsentligt.1,00% på huslånet låter ju riktigt smutt! Får man fråga hur var och vilken bank?
/Var nöjd med 1,3 alldeles nyss
Götter! Tackar för svar, känns som jag behöver ta en ny förhandlingsvända när det nuvarande lånet går ut. Men jag antar att det är 3 månader på ditt?SEB. Villa i mellanstor stad, belånad till 50-60%. Lågriskkunder i allt väsentligt.
Japp! Regel nr 1 är att aldrig binda boräntan. Regel nr 2 är att följa regel nr 1.Götter! Tackar för svar, känns som jag behöver ta en ny förhandlingsvända när det nuvarande lånet går ut. Men jag antar att det är 3 månader på ditt?
Fast även korta räntefonder känns ju rätt meningslöst med dagens läge?Regeln lyder: amortera först, spara i räntor sedan. Så du är helt rätt på det, men därefter är det inget fel på korta räntefonder.
Hehe, det där är sant. Men deltat mellan bästa rörliga och bästa 3-åriga var 0,05%. IOM att jag å frugan gick in i nya arbeten och föräldraledighet etc kändes den tryggheten värd skillnaden, vi får se hur vi gör nästa gång!Japp! Regel nr 1 är att aldrig binda boräntan. Regel nr 2 är att följa regel nr 1.
Fast även korta räntefonder känns ju rätt meningslöst med dagens läge?
...är väl ingen vid sina sunda vätskor som tar ett "fritidslån" för konsumtion.
Jag är medveten om det. Men det faktum att större delen av folket är ekonomiska analfabeter innebär ju inte att flockens beteende är rationellt eller begåvat på något sätt.Jag har inga siffror till hands, men jag tror att det är rätt normalt bland medelsvensson med billån eller konsumtionslån av olika slag som ligger en bra bit över <1-2% i ränta. Sunda vätskor eller inte. Att då sitta med en 30/70 portfölj med en häftig del i räntor blir som bäst ett nollsummespel.
Jag är medveten om det. Men det faktum att större delen av folket är ekonomiska analfabeter innebär ju inte att flockens beteende är rationellt eller begåvat på något sätt.
Japp! Regel nr 1 är att aldrig binda boräntan. Regel nr 2 är att följa regel nr 1.
Jag tänker att det är att likställa med en försäkring och ett bet mot hela banksektorns kollektiva prognos. Om banken är villig att binda på 1% så betyder det bara att de tror att räntan kommer sjunka.I dessa tider med minimala räntor, varför ska man inte binda räntan? Nyfiken på hur tänket går
Om du hade fått ett erbjudande att binda din ränta på 1% i 10 år, hade du inte tagit det?
Det kan ju inte bli så mycket närmare 0% menar jag.
Precis skrivit på för hus, 47-48% belånade. Villa i Stockholm. Blev erbjudna 1.08% av SBAB. Aldrig varit kund hos dem tidigare. Bra?SEB. Villa i mellanstor stad, belånad till 50-60%. Lågriskkunder i allt väsentligt.
Låter bra men för att man får ett första bra erbjudande ska man inte ta det. Se det som en möjlighet att använda det som prutargument mot nästa bank.Precis skrivit på för hus, 47-48% belånade. Villa i Stockholm. Blev erbjudna 1.08% av SBAB. Aldrig varit kund hos dem tidigare. Bra?![]()
Jag tänker att det är att likställa med en försäkring och ett bet mot hela banksektorns kollektiva prognos. Om banken är villig att binda på 1% så betyder det bara att de tror att räntan kommer sjunka.
Om vi antar att banken oftast gissar bättre än låntagaren så är det dumt att se det som något annat än trygghetsnarkomani och en försäkring som kostar.
För denna försäkring får du dessutom äran att betala en hutlös ränteskillnadsersättning om du måste eller vill sälja i ett läge där räntan gått ner.
Om man "sover bättre om natten" med bunden ränta har man troligen för höga lån relativt sin ekonomi i stort.
Jodå, vi kommer att jämföraLåter bra men för att man får ett första bra erbjudande ska man inte ta det. Se det som en möjlighet att använda det som prutargument mot nästa bank.
Gå till minst 5 stycken och se vad du kan få innan du väljer. Tror dock att SBAB, Danske bank och ICA banken kan erbjuda bäst. Så ja det låter som en bra ränta.
Ingen koll själv men många kollegor på Handelsbanken pratar om uppstickaren Enkla, kanske billigarePrecis skrivit på för hus, 47-48% belånade. Villa i Stockholm. Blev erbjudna 1.08% av SBAB. Aldrig varit kund hos dem tidigare. Bra?![]()
Enkla verkar ha lite problem med utlåningen. Inga pengarIngen koll själv men många kollegor på Handelsbanken pratar om uppstickaren Enkla, kanske billigare
Som sagt, dåligt insatt själv!Enkla verkar ha lite problem med utlåningen. Inga pengar
https://www.breakit.se/artikel/14143/trubbel-for-enkla-bolaneutmanaren-har-svart-att-spika-kapitalet
Enkla är dock ingen bank och det är andra villkor som gäller.Ingen koll själv men många kollegor på Handelsbanken pratar om uppstickaren Enkla, kanske billigare
Ja det får sägas vara bra, men jämför med minst två andra och glöm inte bort helheten.Precis skrivit på för hus, 47-48% belånade. Villa i Stockholm. Blev erbjudna 1.08% av SBAB. Aldrig varit kund hos dem tidigare. Bra?![]()
Jo, verkar helt ok, och vi kommer att jämföra med andra. Brukar aldrig flytta med något, eller signa upp för nya saker.Ja det får sägas vara bra, men jämför med minst två andra och glöm inte bort helheten.
Gå inte på den lätta fällan med "flytta tjänstepensionen till oss så får du 0,005% rabatt till"...
Om man har 500-1000 tkr på sparkontot med en horisont på 1-2 år och är totalt inkompetent när det gäller fond- och aktiemarknaden men eftersöker en mindre och säker tillväxt som är större än den nästintill obefintliga som sparkontot erbjuder. Vad skulle ni göra då? Jag hade en hel del fonder förut men sålde av när det började vackla på marknaden. Gå in på marknaden nu eller låta dom vila på kontot? Jag tänker primärt på obligationer och andra lågriskfonder...
Köpt Rolex.Om man har 500-1000 tkr på sparkontot med en horisont på 1-2 år och är totalt inkompetent när det gäller fond- och aktiemarknaden men eftersöker en mindre och säker tillväxt som är större än den nästintill obefintliga som sparkontot erbjuder. Vad skulle ni göra då? Jag hade en hel del fonder förut men sålde av när det började vackla på marknaden. Gå in på marknaden nu eller låta dom vila på kontot? Jag tänker primärt på obligationer och andra lågriskfonder...