• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Erik1

Patek
2-Faktor
Skulle vilja höra tankar om XACT Högutdelande. Rent generellt gillar jag inte smart beta, ligger hellre helt beta. Tittar nämnd fond för jag helt enkelt gillar tanken med en ETF som kan puttra på med utdelning och man inte behöver titta över innehav aktivt, som man behöver med en renodlad utdelningsportfölj.

http://www.xact.se/etf-utbud/Aktiemarknad/XACT-Hogutdelande/
Gillar idén men handlas inte traditionellt sett ”utdelningsaktier” till en premie idag?
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Fast det är en helt annat risk/reward tänk.
Xact högutd följer ju ett mycket bredare ”index”.
Att lägga enskilda aktier/pref Kräver lite mer av investeraren, xact är bekvämt :)

Precis! "Fonden speglar Handelsbanken Nordic High Dividend Low Volatility Criteria Index som består av 45 bolag som uppvisat utdelning i kombination med låg volatilitet (risk) i aktien. Fonden lämnar kontant utdelning med målsättning att spegla utdelningarna i underliggande bolag".

Givet förvaltningsavgift 0,3% tycker jag det verkar som ett smart alternativ för den som inte har kunskap/tid att konstruera och underhålla en utdelningsportfölj. Men anledning jag postade om den var också att höra om någon har några vettiga argument mot den :)
 
Senast ändrad:

Ebbot

Cartier
Precis! "Fonden speglar Handelsbanken Nordic High Dividend Low Volatility Criteria Index som består av 45 bolag som uppvisat utdelning i kombination med låg volatilitet (risk) i aktien. Fonden lämnar kontant utdelning med målsättning att spegla utdelningarna i underliggande bolag".

Givet förvaltningsavgift 0,3% tycker jag det verkar som ett smart alternativ för den som inte har kunskap/tid att konstruera och underhålla en utdelningsportfölj. Men anledning jag postade om den var också att höra om någon har några vettiga argument mot den :)

Finns ju Xact OMXSB Utd också som följer ännu bredare index.
 

Buffi

Panerai
Vad tror ni om Avanza som aktie (AZA) på nuvarande nivåerna (358kr).
Var uppe i 400 ett tag, men sprang ner till som lägst 330 efter att Nordea gick ut och sänkte sitt courtage för att försöka starta något slags priskrig i mars. Såhär i efterhand så får man väl inse att det hände... ungefär ingenting sen dess, vilket nog till stor del beror på att Nordeas värdepapperstjänster är ganska ruttna för konsumenter jämfört med de moderna nätmäklarna.
Även LF har behövt sänka sitt courtage för att försöka konkurera, men även där känns det som att det kan bli rätt svårt.

Bolaget hoppade upp till large cap i slutet av 2016, och har alltså växt sig rätt stort på relativt kort tid.
Ekonomin ser bra ut. Insiderköp ser bra ut.
Med tanke på hur mycket pengar som fortfarande är placerat i sveriges storbanker så finns det fortfarande massor med utrymme för tillväxt.
Borde också finnas gott om utrymme till att lansera nya produkter och öka inflöden så på sikt.

Konkurenten Nordnet är ej längre börsnoterade, sedan de blev utköpta från aktiemarknaden tidigare iår för ett ganska saftigt pris per aktie, vilket väl tyder lite på att det finns en god tilltro på marknaden.

Rent spontant så känns det som att risken är ganska låg i bolaget just nu. Storbanker har försökt gå efter dom nyligen och starta courtagekrig, men det verkar som sagt inte ha ledit någon vart direkt(?). Nya aktörer från Europa som Degiro har inte lyckats få fart i Sverige heller, trots lockpriser. Kunder är nöjda. Deras tjänster känns bra, sett till konkurensen (med undantag för Placera forumet som är vädelöst).

Disclosure: Jag har just nu ca 5% av mitt totala kapital i AZA.
Blev fint det här. Tankade på lite mer för ett tag sedan, och har kvar aktierna jag köpte 2017.

Aktien i 471 nu efter massiv uppgång nyligen.
 
Oroande utveckling på börsen den senaste tiden.
Senaste tiden så har det vara nervövst, vinstvarningar, prognos för höjd reporänta, oklar politik m.m.

Ett tecken på en börskrasch brukar vara hybris. Många som köper på sig mycket. Vilket vi sett den senaste tiden.
Index går ner dag efter dag, osäkerheten i Kina gör sitt, och omx30 ska vi inte tala om.

Själv ligger mitt ISK på ±8% för året i dagsläget.
Med det sagt så har jag tappat från strax över 19%. (På några veckor)

Har nu valt att sälja majoriteten av mitt innehav, både i fonder (främst techfonder) men men även majoriteten av aktierna jag äger.

Vad tror folket?

Idag:

 

aximand

Panerai
2-Faktor
Sitter kvar i mina innehav men köper inget nytt innan det stabiliserat sig. Har även stängt de krediter jag hade, vilket innebär att det finns gott om hävstång att ta till när det börjar rycka uppåt igen.

Svårt att se att detta är mer än en korrektion.
 
Oroande utveckling på börsen den senaste tiden.
Senaste tiden så har det vara nervövst, vinstvarningar, prognos för höjd reporänta, oklar politik m.m.

Ett tecken på en börskrasch brukar vara hybris. Många som köper på sig mycket. Vilket vi sett den senaste tiden.
Index går ner dag efter dag, osäkerheten i Kina gör sitt, och omx30 ska vi inte tala om.

Själv ligger mitt ISK på ±8% för året i dagsläget.
Med det sagt så har jag tappat från strax över 19%. (På några veckor)

Har nu valt att sälja majoriteten av mitt innehav, både i fonder (främst techfonder) men men även majoriteten av aktierna jag äger.

Vad tror folket?

Idag:

Jag delar dina tankar men är inte riktigt redo att göra något så förhastat, åtminstone inte ännu.
 
Jag delar dina tankar men är inte riktigt redo att göra något så förhastat, åtminstone inte ännu.

Nej det är ju tråkigt om man säljer, marknaden går upp, man vill inte köpa dyrare och så missar man hela karusellen.
Men världsindex är ner (rejält) olika tech-bolag tappar rejält (Kolla bara Facebook tapp på 20% tidigare)

Nu har investeringar i räntor & guld gått upp.
Oavsett om det är en krasch vi ser nu, så tror jag inte på någon kortsiktig uppgång.

Tech-bubblan är påväg. Nu åker vi. :rolleyes:
 
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/blodrod-borsdag-pa-wall-street-6934831



Det stormade ordentligt på Wall Street under onsdagskvällen, samtidigt som orkanen Michael drog in över Floridas kust.

Både S&P 500 och Dow Jones upplevde den största nedgången under en handelsdag sedan februari. På Dow Jones stängde samtliga bolag på minus. Nasdaq hade den största nedgången sedan 2016.

Stigande obligationsräntor fortsatte att vara det stora orosmomentet på finansmarknaderna. Även osäkerheten kring handelssituationen med Kina påverkade onsdagens handel, enligt Bloomberg.

Dow Jones industriindex stängde ned 3,2 procent till 25.599. Det bredare S&P 500 tappade 3,3 procent till 2.786. Nasdaq hade sjunkit 4,1 procent till 7.422.

Samtliga sektorer hamnade på minus där kraft stod för det minsta fallet med en nedgång på 0,5 procent medan IT noterades hela 4,8 procent lägre för dagen.

Flera stora It-bolag tyngde index, däribland Amazon som backade hela 6,2 procent, Apple som sjönk 4,6 procent och Microsoft som var ned 5,4 procent. Neflix tappade hela 8,4 procent.

Bland övriga aktier rasade varuhuskedjan Sears runt 17 procent efter uppgifter i Wall Street Journal om att bolaget har anlitat M-III partners för att förbereda en konkursansökan så snart som denna vecka.

Allt var dock inte nattsvart på börsen denna onsdag. Den USA-noterade kinesiska elbilstillverkaren Nio steg knappt 5 procent. Baillie Gifford, som också är en större aktieägare i Tesla, har köpt en 11,44-procentig andel i Nio. Tesla gick i sin tur ned 2,3 procent.

Mobilspelbolaget Zynga, som bland annat utvecklat Farmville och konkurrerar med King, föll tillbaka 3,2 procent efter att ha stigit 12 procent under tisdagen på rykten om att flera spelutvecklare skulle vara intresserade av ett övertagande.

Rapportsäsongen drar i gång så smått denna vecka och på fredag rapporterar storbanker som JP Morgan, Wells Fargo och Citigroup.

På råvarufronten sjönk oljepriset nästan 3 procent. Enligt Ian Taylor, ordförande i oljehandlarjätten Vitol, kan oljepriset sjunka till 65 dollar fatet på grund av den minskade efterfrågan och ett fortsatt stort utbud.

Räntan på den tioåriga amerikanska statsobligationen sjönk 2 punkter till 3,19 procent



Sitter kvar i mina innehav men köper inget nytt innan det stabiliserat sig. Har även stängt de krediter jag hade, vilket innebär att det finns gott om hävstång att ta till när det börjar rycka uppåt igen.

Svårt att se att detta är mer än en korrektion.

Hävstång och belåning på denna marknaden är personligen inget jag vågar.
Har förlorat 6-siffrigt bara senaste veckan..

Möjligtvis ett övervägande om blankning med hävstång. Men inga galna B/B x 15.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har tänkt flytta in en del pengar i en ISK. Har dock inte hunnit tänkt över vad portföljen ska innehålla, känns som om det var bra att jag inte började på nu på höstsidan.
 
Har tänkt flytta in en del pengar i en ISK. Har dock inte hunnit tänkt över vad portföljen ska innehålla, känns som om det var bra att jag inte började på nu på höstsidan.

Äschh, placera i räntefonder och guld så får du ju åtminstone ut mer än om dom sitter på kontot och möglar.
Bra med likvida medel när marknaden dyker (Även klockor, sportbilar, smycken m.m)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Äschh, placera i räntefonder och guld så får du ju åtminstone ut mer än om dom sitter på kontot och möglar.
Bra med likvida medel när marknaden dyker (Även klockor, sportbilar, smycken m.m)

Va? Fasta tillgångar som klockor och smycken är inget jag skulle lägga en krona i om syftet var värdebevarande. Möjligtvis guld i så fall, men om man köper en guldrolex i syfte att köpa guld... Ja det är ju inte direkt det bästa sättet, om man säger så.
 
Va? Fasta tillgångar som klockor och smycken är inget jag skulle lägga en krona i om syftet var värdebevarande. Möjligtvis guld i så fall, men om man köper en guldrolex i syfte att köpa guld... Ja det är ju inte direkt det bästa sättet, om man säger så.

Nej tvärtom? att ha likvida medel så att man kan köpa på sig när det dykt.
Formulerade mig lite dumt kanske?

"När marknaden dyker, även klockor m.m"

d.v.s att klockor, smycken m.m dyker med
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag kör allt i index fonder och det är mitt pensionssparande.
Jag kör på som vanligt, jag köper just nu när det dippar. Det skall ligga så pass länge, 40 år till, så jag tvivlar att det har någon större betydelse om jag säljer nu eller liknande.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag kör allt i index fonder och det är mitt pensionssparande.
Jag kör på som vanligt, jag köper just nu när det dippar. Det skall ligga så pass länge, 40 år till, så jag tvivlar att det har någon större betydelse om jag säljer nu eller liknande.
Det är klart att det har rejäl betydelse om du får + eller - 10-20% direkt efter köp samt om du väljer att sitta still med hela kapitalet eller ej.
Problemet är bara att tajma. Väldigt få som konsekvent och över en så lång tid som ett pensionssparande faktiskt handlar om lyckas med något annat än att sälja för billigt och köpa tillbaka för dyrt.
Även om alla "experter" på alla forum tror sig veta bättre än alla andra (se tex tråden om Bitcoin här. Samma idiotiska resonemang, annan produkt).
Alla kan inte vara bättre än medel.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är klart att det har rejäl betydelse om du får + eller - 10-20% direkt efter köp samt om du väljer att sitta still med hela kapitalet eller ej.
Problemet är bara att tajma. Väldigt få som konsekvent och över en så lång tid som ett pensionssparande faktiskt handlar om lyckas med något annat än att sälja för billigt och köpa tillbaka för dyrt.
Även om alla "experter" på alla forum tror sig veta bättre än alla andra (se tex tråden om Bitcoin här. Samma idiotiska resonemang, annan produkt).
Alla kan inte vara bättre än medel.

Exakt.
Jag kan ingenting om det där.
Jag kollar varje/varannan dag på de fonder jag har plus 1 eller 2 som jag funderar på. Jag kikar hur det ligger till och när jag ser en nedåtgående trend så kollar jag extra noggrant och när jag tror det är på botten, då köper jag.
Sen så tajmar jag knappast rätt alla gånger, om ens någon gång. Men jag köper iallafall inte i den närliggande toppen.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Exakt.
Jag kan ingenting om det där.
Jag kollar varje/varannan dag på de fonder jag har plus 1 eller 2 som jag funderar på. Jag kikar hur det ligger till och när jag ser en nedåtgående trend så kollar jag extra noggrant och när jag tror det är på botten, då köper jag.
Sen så tajmar jag knappast rätt alla gånger, om ens någon gång. Men jag köper iallafall inte i den närliggande toppen.
Så din strategi är att köpa förlorarna? ;)
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Korrektioner på G, välbehövliga. Ganska sunt att börsen skakas om. Var rädd att det skulle ta längre tid. Börjar f ö nästan bli svårt att hålla sig från Tencent. Landar den närmre 25 än 30 så följer jag den nog till botten.
 

Bally

Cartier
Är det någon som har testat börssignalers tjänst?
https://www.indexinvestering.se/

För antingen 99kr månaden eller 199kr i månaden har de olika tjänster där de skickar dig info om när och vad du bör köpa utifrån deras modell.
Man blir ju alltid skeptisk när hör om sånna här tjänster som ska hjälpa med investeringar när de snackar om hur deras modeller har presterat, men det ser spontant rätt intressant ut.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Är det någon som har testat börssignalers tjänst?
https://www.indexinvestering.se/

För antingen 99kr månaden eller 199kr i månaden har de olika tjänster där de skickar dig info om när och vad du bör köpa utifrån deras modell.
Man blir ju alltid skeptisk när hör om sånna här tjänster som ska hjälpa med investeringar när de snackar om hur deras modeller har presterat, men det ser spontant rätt intressant ut.
Känns lite som att skriva en bok om det magiska receptet för hur man bli rik, istället för att använda receptet själv. Eller så är det magiska receptet att skriva en bok.
 
Topp