• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Size

Omega
Om man har 500-1000 tkr på sparkontot med en horisont på 1-2 år och är totalt inkompetent när det gäller fond- och aktiemarknaden men eftersöker en mindre och säker tillväxt som är större än den nästintill obefintliga som sparkontot erbjuder. Vad skulle ni göra då? Jag hade en hel del fonder förut men sålde av när det började vackla på marknaden. Gå in på marknaden nu eller låta dom vila på kontot? Jag tänker primärt på obligationer och andra lågriskfonder...

På så kort tidshorisont, behåll på ditt sparkonto alternativt på ett sparkonto där du kan låsa in pengarna 1-2 år för ca 0.9% ränta om du ändå inte behöver dem under tiden.

Skippa aktiefonder om du inte har minst 3-5 års sparhorisont.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Twitter? Det hade jag aktat mig för då de flesta twittertraders ofta har en agenda.
Verkar som att du dragit en nitlott gällande vilka du följer. Följt bullens senaste tips som gått åt skogen eller?

Följrekar från mig danske_research, nordnetaxel, financeamir, starkeadolph, vikatrader, talespintrading, anders_wright, 2ndtrader, handelsson, investerarfys, nemcapse (något inaktiv), dividendblower, gottodix, erikhansen_ig, efntv och phukettrader. Följ dem och försök kolla upp vad de menar så kommer du hänga med ganska bra.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Tradingguiden - Jonas Bernhardsson
One up on Wall Street - Peter Lynch
The intelligent investor - Benjamin Graham

Sen har du ju en del populärlitterstur för nybörjare av Markus Hernhag och Per Börjesson.

Och bloggen lundaluppens tidiga inlägg där han pratar värdeinvestering och analys med Graham som bas.
Toppen, tack!

Verkar som att du dragit en nitlott gällande vilka du följer. Följt bullens senaste tips som gått åt skogen eller?

Följrekar från mig danske_research, nordnetaxel, financeamir, starkeadolph, vikatrader, talespintrading, anders_wright, 2ndtrader, handelsson, investerarfys, nemcapse (något inaktiv), dividendblower, gottodix, erikhansen_ig, efntv och phukettrader. Följ dem och försök kolla upp vad de menar så kommer du hänga med ganska bra.

Tack för tipsen! Följer några sen tidigare men kul att vidga vyerna.
 

mglaum

Panerai
På så kort tidshorisont, behåll på ditt sparkonto alternativt på ett sparkonto där du kan låsa in pengarna 1-2 år för ca 0.9% ränta om du ändå inte behöver dem under tiden.

Skippa aktiefonder om du inte har minst 3-5 års sparhorisont.
Tack för svar. Det får bli så.
 

ChumpTime

Panerai
Låter ni er bli påverkade av smart money bets? har på senare tiden försökt bli klokare på hur det till synes står två 800lbs gorillas i varsitt hörn när der gäller Intrum, ett av börsens mest blankade bolag som fallit handlöst till följd av förtroendedeficit och oklarheter kring konjukturläget på kontinenten.

I ena änden Nordic Capital, som efter fusionen av Lindorff och Intrum Justitia nu sitter med 40+% av aktierna vilket motsvarare en mkt stor andel av kapitalet i deras fund VIII. Med tanke på blankningsstorlekarna måste NC säkert ha lånat ut delar av innehavet, de har dessutom tagit ut ett stort marginallån på 500m+ EUR med Intrumaktier som garanti. Säger mig att ett av de största PE-bolagen i Europa tror på caset, iallafall på lång sikt (?). Samtidigt har insiders handlat för en måttligt stor summa (10mkr ish) senaste tiden innan q2 som kommer i slutet av månaden.

I andra änden flera hedgefonder som blankat nästan 10% av bolaget. Blankningspositionerna är förvisso mindre nu än för ett år sedan men fortsatt mkt stora. Verkar vara ett bet på att branschen som helhet kommer att få problem med att återfinansiera sina skulder eller rent av börja ställa in betalningar på obligationer. Bl.a Arrow och Hoist är också hårt blankade.

Jag väljer Intrum som exempel då det finns smart money på bägge sidor om bettet och dessutom är fundamenta av begränsad nytta då sånahär företag har svåröverblickbar verksamhet.

Läsning:
https://www.ft.com/content/1bc35d86-c9e9-11e7-aa33-c63fdc9b8c6c
https://www.ft.com/content/88c486be-7491-11e8-b6ad-3823e4384287

Frågan är alltså hur ni gör i såna hära fall? Litar ni fortfarande på er egen hemläxa eller blir det mer att ta rygg på smart money?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ni som kan detta bra...en väldigt banal fråga kanske men när kraschen kommer...hehe..ska man vara likvid eller ha investerat i fast egendom (hus/klockor/guld eller annat)?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Pengar är sekundärt vid en sån situation anyways. Tänker en ekonomisk finanskris:)

Ptja, räknar du inte med en kollaps av det ekonomiska systemet räcker det nog med att pengar på kontot. Det enda av det du räknade upp ovan som (eventuellt) håller värde i en sådan situation är guld. Klockor och bostäder kommer allra troligast dras med nedåt när kraschen kommer.
 

Zingo

Rolex
Ptja, räknar du inte med en kollaps av det ekonomiska systemet räcker det nog med att pengar på kontot. Det enda av det du räknade upp ovan som (eventuellt) håller värde i en sådan situation är guld. Klockor och bostäder kommer allra troligast dras med nedåt när kraschen kommer.
Allt i världsvalutan SEK? :wideyed:
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Allt i världsvalutan SEK? :wideyed:
Nja, men det är inte helt enkelt att ha konton denominerade i andra valutor än SEK som svensk. Givetvis kan man sitta på kontanter i andra valutor (USD, EUR, GBP, Yuan, Yen) men jag undviker nog det. Om jag anar nära förestående krasch kommer det ligga 65/35 i SEK/EUR för mig.
 

JohanHLM

Rolex
Låter ni er bli påverkade av smart money bets? har på senare tiden försökt bli klokare på hur det till synes står två 800lbs gorillas i varsitt hörn när der gäller Intrum, ett av börsens mest blankade bolag som fallit handlöst till följd av förtroendedeficit och oklarheter kring konjukturläget på kontinenten.

I ena änden Nordic Capital, som efter fusionen av Lindorff och Intrum Justitia nu sitter med 40+% av aktierna vilket motsvarare en mkt stor andel av kapitalet i deras fund VIII. Med tanke på blankningsstorlekarna måste NC säkert ha lånat ut delar av innehavet, de har dessutom tagit ut ett stort marginallån på 500m+ EUR med Intrumaktier som garanti. Säger mig att ett av de största PE-bolagen i Europa tror på caset, iallafall på lång sikt (?). Samtidigt har insiders handlat för en måttligt stor summa (10mkr ish) senaste tiden innan q2 som kommer i slutet av månaden.

I andra änden flera hedgefonder som blankat nästan 10% av bolaget. Blankningspositionerna är förvisso mindre nu än för ett år sedan men fortsatt mkt stora. Verkar vara ett bet på att branschen som helhet kommer att få problem med att återfinansiera sina skulder eller rent av börja ställa in betalningar på obligationer. Bl.a Arrow och Hoist är också hårt blankade.

Jag väljer Intrum som exempel då det finns smart money på bägge sidor om bettet och dessutom är fundamenta av begränsad nytta då sånahär företag har svåröverblickbar verksamhet.

Läsning:
https://www.ft.com/content/1bc35d86-c9e9-11e7-aa33-c63fdc9b8c6c
https://www.ft.com/content/88c486be-7491-11e8-b6ad-3823e4384287

Frågan är alltså hur ni gör i såna hära fall? Litar ni fortfarande på er egen hemläxa eller blir det mer att ta rygg på smart money?
Hade bara ett litet innehav av Intrum som jag behöll över rapporten men sålde direkt efter (vilket visade sig vara klokt så här långt).
Hade även lite Hoist som jag inte vågade behålla över rapporten men grämde mig när jag läste den och var övertygad om att den skulle öka. Hade tur att köpa på mig lite på nära dagslägsta och sälja nära dagshögsta. Känns som att det är fel akiter att ligga lång i utan det krävs att man är ganska aktiv.

Jag har varit riktigt dålig på att investera i aktier under uppgången sedan förra finnaskrisen eftersom jag aldrig trodde börsen skulle nå så här högt. Tror mer och mer på att vi är nära en kraftig nedgång men som sagt var har jag varit en domedagsprofet länge.
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Efter att ha hängt på detta forum i några månader har jag inte kunnat ungå alla fina (dyra) klockor mm. Även läst i denna lifestyle del och kommit fram till att många utav medlemmarna är välbärgade/framgångsrika med de ni gör.

Så, trådens syfte. För de som vill, kan mm. Tips och trix för att få redan befintliga pengar att växa eller göra pengar. Och detta utan speciella förkunskaper eller enormt eget kapital. Säg några tusen.

Ja jag vet, lägg undan i fond och spara spara spara. Skaffa portfolio!? Och börja handla aktier. Plugga och skaffa fint jobb. Mm. Detta är självklara saker men ute efter mer konkreta tips och trix som sagt.

Skapa gärna disskusion.


Mvh och hoppas ingen anser detta bara helt uppåt väggarna, ber isf. Om ursäkt redan nu
Nu till den stora frågan efter 2 år... Har du fått några pengar att växa? Kom du fram till något mer än du redan visste?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nja, men det är inte helt enkelt att ha konton denominerade i andra valutor än SEK som svensk. Givetvis kan man sitta på kontanter i andra valutor (USD, EUR, GBP, Yuan, Yen) men jag undviker nog det. Om jag anar nära förestående krasch kommer det ligga 65/35 i SEK/EUR för mig.
Hur har du dina pengar i euro? Investeringar eller utländskt bankkonto? :)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Vilken bank? Har själv SHB och det låter intressant
Jag använder SEB för dagliga ärenden. Dock får man vara beredd på att personalen på banken varken har koll på kontotypen eller är särskilt hjälpsamma vad gäller det därför att "det är tänkt för dig som ska ta emot och betala mycket i valutan och inte för dig som vill hedgea"...
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Som globalfond kör jag Länsförsäkringar Global Indexfond. Billig, typ 0,22% avgift.

Avanza har lanserat en egen (ännu billigare) globalfond.

Behålla LF eller köra Avanzas? Har inte läst så mkt om den nya från Avanza ska tilläggas.

9CF7AF70-D1B9-445F-A6F7-52E79C0F8856.png
 
Har också LF och funderat i samma banor. Bestämt mig för att inte byta. De följer visserligen samma index men jag vill ha lite historik innan jag satsar på en ny fond.
 

Ebbot

Cartier

LS

Panerai
2-Faktor
Topp