• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

I vilket tidsspan tänker du dig denna utveckling? Är det månader eller år?

Vad har ni för bas för teserna om framtida metallpriser? Är det nån form av makroanalys?

Jag försökte googla lite men hade svårt att hitta förmodat seriösa källor, det var nästan neddränkt av de som har intresse av att få mig att tro att priserna ska gå upp eftersom de vill sälja guld till sina läsare. :)

Flera år tänkte jag. För att parera lite vid lågkonjunktur.

I vilket tidsspan tänker du dig denna utveckling? Är det månader eller år?
1-5år kommer jag personligen ha 'mer guld än vanligt' i portföljen. Om/när aktiemarknaden enligt mig är mer attraktiv viktar jag om, alternativt när vi börjar se reklam en-masse för sms-, brev-, pant- och liknande guldtjänster som 2010-2012.
Vad har ni för bas för teserna om framtida metallpriser? Är det nån form av makroanalys?
Centralbanksstimulanser & hysteri, TINA, negativa räntor, konjukturoro, inflationsskydd & diversifiering.

Vänd på frågan, vad pekar mot högre aktiepriser? P/E >20 för flera stora index etc. Tillväxten är låg i europa & USA. Såklart, Q/E och stimulanser kan trycka upp det ännu mer men ökar samtidigt risken. Jag har guld i portföljen av samma anledning att jag har hedgefonder, övriga råvaror och räntor, dvs. diversifiera bort ifrån aktiemarknaden för att dra ned risken.

Jag har personligen svårt att se varför vissa blir så provocerade av att andra har guld i sina portföljer? Säger inte att du blir det men jag har stött på det både irl och här tidigare.

Lite länkar & grafer,
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-10/is-gold-really-a-good-hedge
https://www.macrotrends.net/1437/sp500-to-gold-ratio-chart

Skärmklipp 2020-02-08 11.35.46.png
Skärmklipp 2020-02-08 11.31.52.png

Jag har personligen svårt att se varför vissa blir så provocerade av att andra har guld i sina portföljer? Säger inte att du blir det men jag har stött på det både irl och här tidigare.

Jag blir sällan provocerad av vad folk köper, däremot försöker jag förstå hur folk resonerar så jag kan lära mig av det. Att svara på frågan "varför köpte du X" borde vara lättare att svara på än riktigt svåra frågor som "vad menar du med risk". Men rätt ofta får man handviftningar till svar. Tack för länkarna, jag ska läsa och begrunda. :)

Jag är en sån där tråkig jäkel som agerar rätt långsamt. De flesta av de aktier som jag äger "direkt" nu (och inte via fonder) köpte jag mellan 2005 och 2015 (och självklart har jag avyttrat några av de jag köpte under den perioden). Att köpa enskilda bolag ger ju i alla fall chansen att bedöma om man tror på det specifika bolaget, dess marknad och dess ledning. Råvaror och "makro" är svårare för mig att förstå, och jag tenderar att inte agera på det jag inte förstår. Den tendensen går att bryta på två sätt, att lära sig mer eller att agera i "oförstånd". Jag vet vilket av dessa alternativ jag föredrar.

En lite .. tja, inte trist, men ibland lite frustrerande sak med att äga aktier länge är att "vinstsiffran" som syns i t.ex. Avanza säger så lite. Typiskt under handelsinfo står det nånstans till höger på varje värdepapper nåt i stil med:

Handelsinfo
+150%
+100%
+67%
-13%

Det säger ju ganska lite, eftersom det bara relaterar till inköpsvärde och nuläge på kursen. Att få nån form av internränta (IRR) hade ju sagt mycket mer. +100% på fem år är mycket bättre än samma sak på femton år. Och +100% på en aktie som inte delat ur är mycket sämre än om du fått 6% utdelning per år utöver kursrörelserna.

Snacka om I-landsproblem. Det är ju lättlöst med en egen excelkalkyl om det är så. :)

Nån som har bra tips på en Handelsbanken fond eller liknande?
Ska sätta undan halva sonens barnbidrag till att han blir vuxen.

Du behöver inte spara i SHB fonder bara för det.

Själv kör jag:
Europa Ind Criteria A1
Global Index Criteria
Sve Ind Criteria A1
USA Ind Criteria A1
D&G Small & Microcap
Spiltan Aktienfond Investmentbolag
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Ton Fonder Core Ny Teknik

http://www.mittkap.se/Värdeutveckling
Intressant tycker jag, Mitteregger kommenterar utvecklingen i fonden under 2019

Håller med dig, intressant läsning. Har varit intressant att följa honom även om jag inte har några pengar placerade i hans fond. Inte helt vanligt att se förvaltare ligga så tokigt där 2019 var en ren mardröm men oavsett utveckling så tycker jag det är starkt att våga följa sin egen övertygelse istället för att slicka olika index. Jag har folk i min närhet som i sin tur har arbetat i Mittereggers närhet som beskriver honom som mycket kunnig och duktig. Tycker det är tråkigt att det gått snett och jag hoppas att det vänder för honom. Må Sobi nu flyga!

Över 500 SEK per gram nu!

1-5år kommer jag personligen ha 'mer guld än vanligt' i portföljen. Om/när aktiemarknaden enligt mig är mer attraktiv viktar jag om, alternativt när vi börjar se reklam en-masse för sms-, brev-, pant- och liknande guldtjänster som 2010-2012.

Centralbanksstimulanser & hysteri, TINA, negativa räntor, konjukturoro, inflationsskydd & diversifiering.

Vänd på frågan, vad pekar mot högre aktiepriser? P/E >20 för flera stora index etc. Tillväxten är låg i europa & USA. Såklart, Q/E och stimulanser kan trycka upp det ännu mer men ökar samtidigt risken. Jag har guld i portföljen av samma anledning att jag har hedgefonder, övriga råvaror och räntor, dvs. diversifiera bort ifrån aktiemarknaden för att dra ned risken.

Lite länkar & grafer,

Lite länkar & grafer,

Vem /vilka blir provocerade av att du har guld i din portfölj?
Det är väl en självklarhet att vilja sprida riskerna. Inte ens räntefonder anses vara så himla säkra som de ibland kan ge sken av (även om de reagerar bättre än aktiefonder vid en krasch). Räntefonder är ju en riktig djungel.

Om nu vill köpa på sig lite guld-tillgångar, är det rena gruv/guld-bolag man ska satsa på eller finns det annat intressant?

Eller så köper du några mynt på Tavex. Guld är både hedge och försäkring. För många guldfonder är det svårt att veta om det finns något faktiskt guld i botten.
Finns det några dokumenterade fall där det visat sig att en fond har påstått sig ha guld som faktiskt inte fanns? Tycker mig ofta höra denna invändning men har aldrig sett något bevis att det är ett problem. Genuint nyfiken.

Och då behöver jag ett bankfack att förvara guldet i. Känns omständligt.

Beroende pa hur manga kilo du tanker kopa sa gar det ju ha det hemma ocksa.
20 mynt tar ingen plats och ar ratt latt att lagga i bostaden pa nagot for utomstaende svart stalle.

Personligen vill jag ha guld fysiskt for "utifall att". Certifikat etc ar sakert bade bra och sakert tills man verkligen behover guld. Da kanske det inte ar sa latt att fa sin guldpeng..
Jag ser det som en forsakring mer an en investering. Precis som min hemforsakring hoppas jag att jag aldrig behover utnyttja den,men den dag jag maste var det vart att ha en

Bankfack är inte en optimal lösning. Om banken får inbrott är det inte säkert att stölden täcks av försäkringen. Sedan om vi ska gå "full tinfoil" så är det inte säkert att du får tillgång till ditt bankfack vid oroligheter.

Chansen att banken ar oppen nar du verkligen behover ditt guld ar nog inte sa stor. Men det gar ju kombinera ett bankfack i trygga tider med ett "gomme" nar/om det borjar blasa.
Men fragan ar ju hur mycket forvarning man far

Tillbaka
Topp