• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Inte helt säker om jag förstår dig rätt här, men du pratar om avgifter på en kapitalförsäkring men det där är väl kostnaderna för Swedbank Robur Allemansfond Komplett?
Ifall du har din kapitalförsäkring (KF) hos Swedbank tycker jag direkt du ska byta till en nätbank, till exempel Avanza, för att slippa betala för att ha en KF. Speciellt om du har en lång tidshorisont så blir det väldiga skillnader i avkastning beroende på vad du betalar för avgifter.
Jag ser nu att det var avgifterna för fonden jag skickade, var jag än tittar inne på kapitalförsäkringen så hittar jag inga avgifter eller liknande, kommer till fondens avgifter. Någon som har koll på vad en kapitalförsäkring genom Swedbank kostar?

Jag ser nu att det var avgifterna för fonden jag skickade, var jag än tittar inne på kapitalförsäkringen så hittar jag inga avgifter eller liknande, kommer till fondens avgifter. Någon som har koll på vad en kapitalförsäkring genom Swedbank kostar?
https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/kapitalforsakringar/kapitalspar-fond.html
Här fanns priserna:
Rörlig avgift, beroende på försäkringsvärde:
0-500 000 kr: 0,75%/år
500 000-1 000 000 kr: 0,40%/år
1 000 000-5 000 000 kr: 0,20%/år
>5 000 000 kr: 0,10%/år

Förvaltningsavgift för valda fonder tillkommer

Kanske varierar beroende på konto, men hur som helst betalar du för något som är gratis hos andra.

Om det är en kf barn så är det både årsavg, rörlig + fondens avgift
Screenshot_20200130-204742__01.jpg

Bra att du har ett barnspar och att du valt kontotypen KF samt aktier!

ISK och KF beskattas nästan identiskt så ur skattesynpunkt är skillnaden minimal och inget du behöver fundera på (så länge du inte äger utländska aktier med kontantutdelning).

ISK är ett konto där du själv äger tillgångarna, i en KF äger du tillgångarna indirekt via ett försäkringsbolag. Om du avlider tillfaller ditt ISK dödsboet. Dina tillgångar i KF kan du välja ska tillfalla en eller flera specifika förmånstagare (exempelvis ditt barn) och kommer således inte tillfalla dödsboet (arvet).

Både ISK och KF är att betrakta som en kontotyp, ett skal, du kan fylla med vad du vill som exempelvis aktier eller fonder. Storbankerna som exempelvis Swedbank tar betalt för skalet, avanza och nordnet gör det inte. Så du betalar idag en avgift till Swedbank för detta som du kan få gratis av andra.

Du har valt att stoppa en fond i din KF och det du redovisade kostnaden för ovan är själva fonden. 1,25 % kostar fonden. Finns flera fonder idag som är passivt förvaltade och helt gratis.

Så mitt råd är att öppna ett KF hos Avanza eller Nordnet och välja ditt barn som förmånstagare. Fundera över vad du vill ha för fonder och vad du får betala för dessa.
Mycket bra förklarat!
Får ta mig tiden att gå igenom lite fonder på Avanza, har ett Lysa konto sen innan men vill nog ha en KF. Tack för hjälpen!

Om det är en kf barn så är det både årsavg, rörlig + fondens avgift
Screenshot_20200130-204742__01.jpg

120kr + 0.75% + 1.25% totalt då? Får nog ta och hoppa över till Avanza..

När jag går in på min KF så står det faktiskt ingenstans om att det kostar mig 0.75%, enda jag hittar är förvaltningsavgiften på fonden, riktigt fult faktiskt.

Det är extremt fult att sådan vital information är dold för kunden. Jag har hittat en massa skalavgifter som endast står med i en pdf fil.
Inte nog med att bankernas fonder nästan alltid underpresterar och är dyra, dolda avgifter är en extra fin inkomst för dem.

Mycket bra förklarat!
Får ta mig tiden att gå igenom lite fonder på Avanza, har ett Lysa konto sen innan men vill nog ha en KF. Tack för hjälpen!

Galna avgifter. Det behöver inte vara krångligare än att öppna en KF på Avanza och sätta allt i Avanza Global. Noll avgifter och på lång sikt talar allt för att just passivt förvaltade globala indexfonder med låg avgift är det bästa valet. Om du av någon anledning vill exponera dig mer mot Sverige kan du även sätta en del i Avanza Zero.

Fem minuters jobb och det kommer göra enorm skillnad på avkastningen över lång tid 10-20 år+. Gör det så fort du kan :)

Mycket bra förklarat!

Ska du endast ha fonder rekommenderar jag: https://savr.com/sv
Avanza tar ut ockerfee mot fondbolagen för att de använder deras plattform, här hittar du de flesta fonder betydligt billigare.

Skippa Avanza Zero och köp SEB Sverigefond Index som följer SIX Return Index istället för OMXS30, som har en betydligt svagare historik än SIX Return Index. Jämför gärna fonderna själv så ser du (avkastning visas alltid efter avgifter, SEB har låga 0,26)

Min lillebror kör följande (vikter minns jag ej exakt):
SEB Sverige Indexfond
AMF Småbolag
Spiltan Investmentbolag
Core ny teknik

Fråga! Ponera att du ska köpa en lägenhet för 3 miljoner. Du har då två alternativ. Antingen går du in med de lägsta 15% (450k) kontant och sätter in 450k på börsen/fonder ELLER så betalar du 30% (900k) kontant och därmed få ner amorteringskravet med en procent (detta för att hålla nere månadskostnaden med 1800 i månaden, även om amortering inte är en direkt kostnad). Hur hade du gjort? Jag är medveten om att 10% avkastning på de insatta 450k är mer än dubbelt så mycket som man "sparar" i "månadskostnad", men sen kommer risker känslor osv in i bilden.

Indexfonder med låg avgift som enbart placerar i underliggande tillgångar och inte använder olika kontrakt etc. med motpartsrisk för exponering? Finns det? Har tänkt rensa lite i min pensionsportfölj och försöker välja ut bra fonder med det.

Fråga! Ponera att du ska köpa en lägenhet för 3 miljoner. Du har då två alternativ. Antingen går du in med de lägsta 15% (450k) kontant och sätter in 450k på börsen/fonder ELLER så betalar du 30% (900k) kontant och därmed få ner amorteringskravet med en procent (detta för att hålla nere månadskostnaden med 1800 i månaden, även om amortering inte är en direkt kostnad). Hur hade du gjort? Jag är medveten om att 10% avkastning på de insatta 450k är mer än dubbelt så mycket som man "sparar" i "månadskostnad", men sen kommer risker känslor osv in i bilden.

Jag hade först och främst kollat om räntan skulle bli annorlunda med en högre kontantinsats och inte tagit 10% avkastning för givet.

Precis som det redan kommenterats skulle jag inte ta 10% avkastning som given. Vad händer om börsen går kräftgång eller rasar? Inte kul att ligga ute med så mycket pengar och se innehavet t ex halveras. Och nu när räntorna är låga känns det som en evighet tills räntorna når normalnivåer igen men det är ju bara en tidsfråga innan det sker. 6-7% i låneränta är inte orealistiskt. Då är det roligare att ha amorterat för mycket än för lite.

Jag var ungefär i den sitsen inför mitt köp, jag valde att gå på 15% in i lägenheten och låta resterande ligga kvar på börsen. Med så låg ränta såg jag ingen anledning att göra något annat.

Hur ser ekonomin ut i övrigt, buffert, månasspar, pensionsspar, barn mm? Det avgör mycket vilken risknivå som är rimlig. Ponera att du har 200k i buffert, rejält pensionsspar och sparar 20k från lönen varje månad som du får från din statliga anställning. Då känns det som att du har en riktigt robust ekonomi i övrigt och kan ta högre risk.

Inflationen är idag högre än räntan så känns dumt att försöka ta ner storleken på lånet utifrån det perspektivet. Därmed inte sagt att resten ska in på börsen. En portfölj med 25% fördelade på fyra olika tillgångsslag lär vara det med lägst risk men avkastar bättre än räntan. Skulle boräntan sticka har du i framtiden medel att möta detta.

Senast ändrad:

Personligen gillar jag inte att vara skyldig nagonannan pengar och dessutom betala for det nojet.

Det finns sakert tusen olika skal till varfor det (just nu )ekonomiskt ar en dum ide att betala av sitt boende istf att lata samma kapital vaxa pa borsen och av avkastningen betala bade rantor och amorteringar sa lange som allt flyter pa.
Men arbetsloshet/sjukdom/daliga tider kan satta otrevliga spar i privatekonomin,och just da ar det jakligt trevligt att vara skuldfri om man kan. Jag betalar personligen garna nagon eller nagra procent mindre i avkastning pa mitt i bostaden lasta kapital for just den tryggheten.

MvH

Upptäckt att jag varit lite klantig och omedvetet haft relativ stor exponering emot FAANG genom mina fondval, sett över det nu och justerat men tips ifall fler kan ha råkat göra samma sak.

Upptäckt att jag varit lite klantig och omedvetet haft relativ stor exponering emot FAANG genom mina fondval, sett över det nu och justerat men tips ifall fler kan ha råkat göra samma sak.

FAANG utgör ca 15% av SP500, så hur menar du med överexponering? Jag förstår om du menar att många globalfonder, inte minst teknikfonder, är mer eller mindre identiska och därför onödiga att stapla. FAANG är emellertid så stora och inflytelserika på marknaden att de finns i nästan alla fonder. Stora rörelser i FAANG brukar dessutom dra hela indexet med sig.
2513A127-6E26-4086-91B4-8E90F385C363.jpeg

FAANG utgör ca 15% av SP500, så hur menar du med överexponering? Jag förstår om du menar att många globalfonder, inte minst teknikfonder, är mer eller mindre identiska och därför onödiga att stapla. FAANG är emellertid så stora och inflytelserika på marknaden att de finns i nästan alla fonder. Stora rörelser i FAANG brukar dessutom dra hela indexet med sig.
2513A127-6E26-4086-91B4-8E90F385C363.jpeg
Överexponering vet jag inte, men relativt stor exponering. Teknikfonder+global+USA, slopade teknikfonderna ur portföljerna helt enkelt. Jag har låg aktieexponering generellt i övrigt för att hålla ned risken.

Överexponering vet jag inte, men relativt stor exponering. Teknikfonder+global+USA, slopade teknikfonderna ur portföljerna helt enkelt. Jag har låg aktieexponering generellt i övrigt för att hålla ned risken.

Förstår! Jag håller med dig om att det sällan finns en poäng att blanda USA- och globalfonder. Vill man ha exponering mot teknik är det kanske mer värt i så fall med nischade småbolagsfonder som Core mfl.

Läste lite om de som kör FIRE eller vad det kallas
Nu är flytta ut på landet och leva supersnålt inte min grej men att bygga en utdelningsportfölj är ju lite intressant
Någon som har gjort det?

Ja guldet blir nog inte billigare precis.

I vilket tidsspan tänker du dig denna utveckling? Är det månader eller år?

Vad har ni för bas för teserna om framtida metallpriser? Är det nån form av makroanalys?

Jag försökte googla lite men hade svårt att hitta förmodat seriösa källor, det var nästan neddränkt av de som har intresse av att få mig att tro att priserna ska gå upp eftersom de vill sälja guld till sina läsare. :)

Tillbaka
Topp