• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag tror att aktien tagit mer stryk än den borde den här veckan.
Har svårt att se att vårt resande skulle minska annat än i det korta perspektivet (första halvåret). Tvärtom borde det finnas ett uppdämt behov av framförallt tjänsteresor.

Det finns såklart en risk att Corona-viruset sprider sig ännu mer men på lite längre sikt, 2-3 år, tror jag SAS kan bli ett bra köp på dagens nivåer.
Förvisso, men trots att resandet har ökat de senaste 10 åren har SAS aktie minskat med nästan 62% på samma tidsperiod. Bara intressant att höra resonemanget framåt. :)
Funderade själv på om det var köpläge nämligen.

Ser många som skriver att de behåller sina pengar på marknaden och räknar med att det fortsätter gå ned ett tag till framöver. Min fråga är varför man inte gör exit med sina pengar och investerar summan vid ett senare skede då börsen är på ännu bättre "rea"?

Är själv i lite tvivel på hur jag ska göra men med tanke på att corona inte är i närheten av att försvinna utan snarare motsatsen så ser jag ingen annan logik än att sälja för att senare köpa för ett bättre pris.

Ser många som skriver att de behåller sina pengar på marknaden och räknar med att det fortsätter gå ned ett tag till framöver. Min fråga är varför man inte gör exit med sina pengar och investerar summan vid ett senare skede då börsen är på ännu bättre "rea"?

Är själv i lite tvivel på hur jag ska göra men med tanke på att corona inte är i närheten av att försvinna utan snarare motsatsen så ser jag ingen annan logik än att sälja för att senare köpa för ett bättre pris.
Det är svårt att tajma marknaden. Det kanske går ner ett tag till men när det vänder upp så kan det gå fort åt andra hållet.

Det är svårt att tajma marknaden. Det kanske går ner ett tag till men när det vänder upp så kan det gå fort åt andra hållet.
Ja att tajma marknaden är tufft. Men realistiskt sett så kan vi förvänta oss MINST 7% till i förlust. Ser vi till historia återhämtar sig marknaden bara gradvis så det lär finnas utrymme att investera i takt med att uppförsbacken börjar.

Ursäkta mitt språk men fuckkkkk...jag förlorade 100k på 24h. Det känns lite i magen. Tidigare har 50k varit max på en dag men det här förbannade viruset alltså. Jag har lärt mig att det är långsiktighet och is i magen som gäller men fan, 100k känns måste jag säga.

Tänker ni andra långsiktigt och låter bli att röra och skademinimera eller har ni en annan plan?

Hur du ska agera beror ju på vad målet med ditt investerande är och hur lång sparhorisonten är.
Jag som sparar till min pension för att ha råd med dyra tandimplantat och lite MR-G sitter still oavsett vad som händer.
Jag kanske låter kaxig men ja, kraschar börsen långsamt och länge och halva mitt innehav går upp i rök vet jag ändå att historiskt så återhämtar sig börsen förr eller senare. Brukar ta ett par tre år så är man uppe och kör igen.
Men hade jag haft pengarna på börsen för att köpa bostad inom ett par år hade jag dragit mig ur snabbast möjligast. Hade förresten inte gått in med pengar på börsen om jag hade tänkt använda dem till något inom en 5 års period.

Ja att tajma marknaden är tufft. Men realistiskt sett så kan vi förvänta oss MINST 7% till i förlust. Ser vi till historia återhämtar sig marknaden bara gradvis så det lär finnas utrymme att investera i takt med att uppförsbacken börjar.
Så köper du in dig efter 2-3% återhämtning, sedan dyker vi 30% till. Eller så skalar du in dig, så visar det sig sedan att du skalar in dig under hela uppgången.
Prova tajma om du vill, all lycka till dig. Andra har riskbedömt annorlunda och känner att det som känns bäst för dem är att ligga kvar, och kanske t.o.m. köpa på sig mer under under en period framöver.

Förvisso, men trots att resandet har ökat de senaste 10 åren har SAS aktie minskat med nästan 62% på samma tidsperiod. Bara intressant att höra resonemanget framåt. :) Funderade själv på om det var köpläge nämligen.
Tror SAS problem är att de inte kunnat möta konkurrensen från lågprisbolagen effektivt. Flyger själv SAS för att det är bekvämt, funkar bra osv och tittar inte så mycket på priset.

Om de, som det sägs, är på gång med ett "SAS Budget" så borde det vara positivt för helheten,

Tror SAS problem är att de inte kunnat möta konkurrensen från lågprisbolagen effektivt. Flyger själv SAS för att det är bekvämt, funkar bra osv och tittar inte så mycket på priset.

Om de, som det sägs, är på gång med ett "SAS Budget" så borde det vara positivt för helheten,
Aha, då är jag med.

Så köper du in dig efter 2-3% återhämtning, sedan dyker vi 30% till. Eller så skalar du in dig, så visar det sig sedan att du skalar in dig under hela uppgången.
Prova tajma om du vill, all lycka till dig. Andra har riskbedömt annorlunda och känner att det som känns bäst för dem är att ligga kvar, och kanske t.o.m. köpa på sig mer under under en period framöver.
Det är lätt att bli missförstådd på internet. Jag har inga som helst motiv att kranka ner på någon annans beslut att behålla eller investera mer i marknaden just nu, hoppas inte det låter som så. Jag ville bara höra vad folk säger om min tanke, det är ju trots allt en diskussionstråd.

Men tillbaks till frågan. Det här med att tajma... jag tänker att oavsett hur bra eller dåligt man tajmar marknaden så kvarstår ju faktumet att marknaden lär rasa x antal % till, och om jag då tar ut mina pengar nu och investerar dem efter ett dropp på x antal % så spelar det ingen roll om det fortsätter droppa 30% till för då har jag fortfarande "sparat" x antal % och därav gjort en bättre affär än om jag låtit pengarna stanna kvar. Hoppas jag inte gjorde det alltför krångligt och som sagt, inte här för att säga vad som är rätt eller fel, vill bara höra åsikter.

Hur du ska agera beror ju på vad målet med ditt investerande är och hur lång sparhorisonten är.
Jag som sparar till min pension för att ha råd med dyra tandimplantat och lite MR-G sitter still oavsett vad som händer.
Jag kanske låter kaxig men ja, kraschar börsen långsamt och länge och halva mitt innehav går upp i rök vet jag ändå att historiskt så återhämtar sig börsen förr eller senare. Brukar ta ett par tre år så är man uppe och kör igen.
Men hade jag haft pengarna på börsen för att köpa bostad inom ett par år hade jag dragit mig ur snabbast möjligast. Hade förresten inte gått in med pengar på börsen om jag hade tänkt använda dem till något inom en 5 års period.

Jag har sparat sen jag var ca 20 år och rör mig mot de fyrtio så jag har ju sparat ett tag utan att röra en krona. Lägenheter och hus är avbetalda. MEN 100k är trots det kännbart, iaf för dagens sinnesstämning. Nåväl, jag tvivlar på att jag kommer investera mer innan det lugnar ner sig.

Det är lätt att bli missförstådd på internet. Jag har inga som helst motiv att kranka ner på någon annans beslut att behålla eller investera mer i marknaden just nu, hoppas inte det låter som så. Jag ville bara höra vad folk säger om min tanke, det är ju trots allt en diskussionstråd.

Men tillbaks till frågan. Det här med att tajma... jag tänker att oavsett hur bra eller dåligt man tajmar marknaden så kvarstår ju faktumet att marknaden lär rasa x antal % till, och om jag då tar ut mina pengar nu och investerar dem efter ett dropp på x antal % så spelar det ingen roll om det fortsätter droppa 30% till för då har jag fortfarande "sparat" x antal % och därav gjort en bättre affär än om jag låtit pengarna stanna kvar. Hoppas jag inte gjorde det alltför krångligt och som sagt, inte här för att säga vad som är rätt eller fel, vill bara höra åsikter.
Så uppfattade jag inte alls det, bara som en nyfiken fråga, precis så som du verkar avsett det.

Så är det ju, är du säker på att dina minst -7% kommer och att det även kompenserar för courtage, handelsscheman, växelkurser som tillkommer så kör du ju på, så klart! :) Jag försökte tajma med en del av portföljen under hösten/vintern -18, det var svårt då!

Om det var en självklarhet att marknaden skulle rasa ett antal procent till så hade den redan gjort det.

Historiskt sett kan man inte förutse marknaden.
Historiskt sett är det tid man är investerad i marknaden som ger avkastning.
Historiskt sett ska man förutsätta att man kommer att tappa 50% under en börsnedgång under en 10-årsperiod, men under samma period så kommer man ha en bra snittavkastning.

Det finns självklart personer som lyckas bättre än snittet, men ju längre tid jag har handlat med aktier och aktiefonder, desto mindre bryr jag mig om nedgångarna.

Jag känner med dig. Jag är på plus men Corona har dödat min annars så fina statistik.

Jag ligger också plus!........ 0.01%!! :D (allvarligt)

Sallberg, det är väl inget som helst fel på dina tankar. Med facit i hand så hade det ju tvärtom varit helt rätt att sälja av första nedgångsdagen och så kunde du trycka in stålarna nästa vecka.
Jag har lagt ned att tajma marknaden

I en stund som denna kan man trösta sig med ord från visdomens källa (Buffett) "Den som inte klarar av att se sin portfölj halveras i värde ska inte hålla på med aktier"

Otroligt blodig vecka men kollar man 1 års utveckling tror jag portföljerna ser rätt bra ut för de flesta här

Jag ligger också plus!........ 0.01%!! :D (allvarligt)

Sallberg, det är väl inget som helst fel på dina tankar. Med facit i hand så hade det ju tvärtom varit helt rätt att sälja av första nedgångsdagen och så kunde du trycka in stålarna nästa vecka.
Jag har lagt ned att tajma marknaden

I en stund som denna kan man trösta sig med ord från visdomens källa (Buffett) "Den som inte klarar av att se sin portfölj halveras i värde ska inte hålla på med aktier"

Otroligt blodig vecka men kollar man 1 års utveckling tror jag portföljerna ser rätt bra ut för de flesta här
Så sant! Jag börjar se detta mer som en möjlighet att investera mer än som ett problem att dras med. Tror man bara får tänka positivt och acceptera en nedgång.

Köpte en liten chanspost i denna i tisdags, har utvecklats riktigt fint sen dess! :) Frågan är ju hur länge man ska våga hålla kvar i den...finns ju helt klart potential för produkten i dessa tider iaf! Flipp eller flopp, time will tell!

Ja, svårt och veta men jag tror nog den kommer hålla i/ gå upp minst 1-3 månader framåt. Mot 13-18kr

De kommer nog droppa PM efter PM tror jag på ordrar... skulle gärna suttit på deras säljavdelning just nu

• Like
Reactions: SCM
Finns alltid pengar att göra någonstans i samhället.
F6D066AE-D991-4855-92E6-D1369C1815F2.jpeg

Finns alltid pengar att göra någonstans i samhället.
F6D066AE-D991-4855-92E6-D1369C1815F2.jpeg
Detta tycker jag dock är äckligt... Hade diskussionen med en vän och gammal kollega men sade att jag hur som inte vill tjäna pengar på det viset... Men klart folk tar tillfället, men att som den där gråhandlaren som hade skickat mail om att han hade några miljoner masker gör mig förbannad. De behövs i vården. Folk är för egoistiska...

Ang börsen har jag också sedan igår skalat upp mitt månadsspar men tror inte heller vi sett botten, och helt beredd på att det kan bli 50% ned även om det känns väl extremt...

Detta tycker jag dock är äckligt... Hade diskussionen med en vän och gammal kollega men sade att jag hur som inte vill tjäna pengar på det viset... Men klart folk tar tillfället, men att som den där gråhandlaren som hade skickat mail om att han hade några miljoner masker gör mig förbannad. De behövs i vården. Folk är för egoistiska...

Ang börsen har jag också sedan igår skalat upp mitt månadsspar men tror inte heller vi sett botten, och helt beredd på att det kan bli 50% ned även om det känns väl extremt...

”Den siste kapitalisten kommer sälja oss repet han ska hängas med” som Lenin aldrig sa.

Håller med. Det säger tyvärr något om vårt samhällsklimat och medielandskap, som dränker rösterna hos den stora majoritet som inte har ett alarmistiskt synsätt, inte är så fördomsfulla och till vardags hyggliga och anständiga.

Men för att inte slira in allt för mycket i det politiska tycker jag på ett sätt att det är befriande att det sker något på nedsidan, även om det kunde haft mindre tråkiga förtecken. För mig har det i varje fall tagit emot att köpa nya poster på nivån vi befann oss på för några veckor sedan.

Det är vidrigt men samtidigt tror jag de flesta av oss gör moraliska felsteg när vi investerar i fonder/aktier runtom i världen. Kina som exempel, många av oss (mig själv inkluderad) finansierar företag i Kina och på andra ställen där arbetsvillkoren är rent ut sagt SKIT. Summan är att personen som säljer munskydd inte är alltför olik oss som investerar i företag. Båda två tjänar pengar på andras bekostnad.

Det är vidrigt men samtidigt tror jag de flesta av oss gör moraliska felsteg när vi investerar i fonder/aktier runtom i världen. Kina som exempel, många av oss (mig själv inkluderad) finansierar företag i Kina och på andra ställen där arbetsvillkoren är rent ut sagt SKIT. Summan är att personen som säljer munskydd inte är alltför olik oss som investerar i företag. Båda två tjänar pengar på andras bekostnad.

Jag förstår inte varför folk framställer säljaren som girig och omoralisk när han har en vara som det finns stort behov av. Det är väl helt rimligt att sälja av sitt lager i dessa tider.

Jag förstår inte varför folk framställer säljaren som girig och omoralisk när han har en vara som det finns stort behov av. Det är väl helt rimligt att sälja av sitt lager i dessa tider.
Det som anses vara vidrigt är nog faktumet att det är en budgivning. Att sälja varan i sig tror jag inte ses som omoraliskt. Den med pengar får ta för sig i budgivning antar jag.

Det som anses vara vidrigt är nog faktumet att det är en budgivning. Att sälja varan i sig tror jag inte ses som omoraliskt. Den med pengar får ta för sig i budgivning antar jag.

Jag förstår, men vi lever i en kapitalistisk värld där folk vill ha maximal profit och skor sig på andra. Jag köper mer än gärna varor från konkurslager och dyl eller exempelvis en klocka av någon i ekonomiskt trångmål. Vi diskuterar ju f ö detta i en tråd där folk inte har något emot att investera i företag under nedgångar, det är jämförbart i viss mån tycker jag.

Jag förstår, men vi lever i en kapitalistisk värld där folk vill ha maximal profit och skor sig på andra. Jag köper mer än gärna varor från konkurslager och dyl eller exempelvis en klocka av någon i ekonomiskt trångmål. Vi diskuterar ju f ö detta i en tråd där folk inte har något emot att investera i företag under nedgångar, det är jämförbart i viss mån tycker jag.
Tycker dina jämförelser är helt off...
Att som den där dealern köpa upp flera miljoner munskydd som folk och framförallt sjukvården behöver för att rädda liv och sedan sälja dyrt eftersom det inte finns några kvar kan inte jämföras med att köpa aktier när börsen faller eller köpa en klocka av ngn i ekonomiskt trångmål. Rent krasst kanske x antal personer dör till följd av hans och andra egoistiska personers agerande. Tycker en bättre liknelse än de du gav är de som tvingar människor på flykt lägga alla sina besparingar för att fly från krig.

Tro nu inte att jag är ngn kommunist... Jag har bara vissa egna gränsdragningar för vad jag inte tycker är ok att tjäna pengar på...

Du må tjäna pengar på andras olyckor men hatad blir du allt.

(wiki)
Martin Shkreli :

"In September 2015, Shkreli received widespread criticism when Turing obtained the manufacturing license for the antiparasitic drug Daraprim and raised its price by a factor of 56 (from US$13.5 to $750 per pill), leading him to be referred to by the media as "the most hated man in America" and "Pharma Bro".

rekommenderar denna dokumentär från Seriedokumentären ”Dirty Money”. De förklarar hur branchen är uppbyggd och hur många aktörer som existerar. Martin var en liiiten fisk i en stor pool med hajar. Mycket intressant! För övrigt är Dirty money en sjukt intressant serie med dokumentärer. Rekommenderas starkt!

fz5yeWI.png

Jag har sparat sen jag var ca 20 år och rör mig mot de fyrtio så jag har ju sparat ett tag utan att röra en krona. Lägenheter och hus är avbetalda. MEN 100k är trots det kännbart, iaf för dagens sinnesstämning. Nåväl, jag tvivlar på att jag kommer investera mer innan det lugnar ner sig.

Jag minns inte om det var Munger eller Buffet, men nån av dem sade att om man inte tål att portföljen sjunker med 30-50% ibland ska man inte investera på börsen.

Det ovan kan låta raljant, men minns också att många av de som klev ut marknaden 00-02 klev in igen lagom till finanskrisen sju-åtta år senare...

Och dätmed: Jag förstår helt om du vill sälja. Men om du vill åter in i marknaden, vänta inte för länge med att köpa också.

:)

Tillbaka
Topp