• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Tycker dina jämförelser är helt off...
Att som den där dealern köpa upp flera miljoner munskydd som folk och framförallt sjukvården behöver för att rädda liv och sedan sälja dyrt eftersom det inte finns några kvar kan inte jämföras med att köpa aktier när börsen faller eller köpa en klocka av ngn i ekonomiskt trångmål. Rent krasst kanske x antal personer dör till följd av hans och andra egoistiska personers agerande. Tycker en bättre liknelse än de du gav är de som tvingar människor på flykt lägga alla sina besparingar för att fly från krig.

Tro nu inte att jag är ngn kommunist... Jag har bara vissa egna gränsdragningar för vad jag inte tycker är ok att tjäna pengar på...

Jag hade nog inte alla fakta får jag tillstå. Jag tar tillbaka det jag sa. Det där är närmast vidrigt. Jag trodde att han satt på ett befintligt lager.

Detta tycker jag dock är äckligt... Hade diskussionen med en vän och gammal kollega men sade att jag hur som inte vill tjäna pengar på det viset... Men klart folk tar tillfället, men att som den där gråhandlaren som hade skickat mail om att han hade några miljoner masker gör mig förbannad. De behövs i vården. Folk är för egoistiska...

Ang börsen har jag också sedan igår skalat upp mitt månadsspar men tror inte heller vi sett botten, och helt beredd på att det kan bli 50% ned även om det känns väl extremt...
Minns du i vilken tråd man la upp den bilden? Typ någon screenshot på mejlkonversation.

Jag minns inte om det var Munger eller Buffet, men nån av dem sade att om man inte tål att portföljen sjunker med 30-50% ibland ska man inte investera på börsen.

Det ovan kan låta raljant, men minns också att många av de som klev ut marknaden 00-02 klev in igen lagom till finanskrisen sju-åtta år senare...

Och dätmed: Jag förstår helt om du vill sälja. Men om du vill åter in i marknaden, vänta inte för länge med att köpa också.

:)

Jag har ju aldrig klivit ur och har fortsatt att månadsspara och fört över mer vid ”behov” så jag behöver nog inte ”kliva in” igen. Ett glas eller två hjälper dock med känslan i magen just nu.

Finns alltid pengar att göra någonstans i samhället.
F6D066AE-D991-4855-92E6-D1369C1815F2.jpeg

Jag har kartongvis med sådana på jobbet! Win! :D

Kul. Vad fick dig att köpa för 5 år sen?
Jag va ganska ny på aktier och fonder. Lärde mig en dyr läxa för en billig peng. Det va två killar från Lund som snackade upp massa aktier, bland annat denna, och tjänade massa miljoner. Tror dom åkte dit till slut men jag va en av dom som köpte på deras rek. Men men, slutet gott allting gott:D

Jag va ganska ny på aktier och fonder. Lärde mig en dyr läxa för en billig peng. Det va två killar från Lund som snackade upp massa aktier, bland annat denna, och tjänade massa miljoner. Tror dom åkte dit till slut men jag va en av dom som köpte på deras rek. Men men, slutet gott allting gott:D
Intressant! Hoppas du tjänar en bra hacka

Senast ändrad:
Läste snabbt om det där luftrenarbolaget och tänkte "vad fan har det med Corona att göra".
Ser nu detta:
Screenshot_20200301_210243.jpg

Din profetia visade sig sann. Vi börjar dagen på ~3%.

Klassiker, sällan börsen stänger positivt en fredag med den event-risken under en helg. Hoppas vi kan få en studs i veckan! Men tilltar oron för viruset, siffrorna växer snabbt i Italien och Iran verkar ju tappat kontrollen, tillsammans med en flyktingvåg på >1miljon människor, då har vi nog 10-30% till (tror jag)! Tror dock inte en flyktingkris sänker börserna själva, då det är ett non-event i US.

Tror SAS problem är att de inte kunnat möta konkurrensen från lågprisbolagen effektivt. Flyger själv SAS för att det är bekvämt, funkar bra osv och tittar inte så mycket på priset.

Om de, som det sägs, är på gång med ett "SAS Budget" så borde det vara positivt för helheten,
SAS är en intressant aktie som jag ägt ett par gånger (senast när den stod i typ 20 kr)... min bild av just SAS är att det inte verkar finnas så många faktorer som knuffar aktiekursen uppåt. Är det inte strejk så är det vulkanutbrott, pandemier, svaga trafiksiffror, höjda bränslekostnader, terroristattacker eller diskussioner om nya flygskatter, etc. Sällan man hör någon nyhet inom flygbranschen som gör att aktien stiger. Säger inte att det är en dålig aktie eller bransch... det har bara inte fungerat för mig

Såå, alla ni som sålt ut och försöker tajma marknaden. Ska ni köpa nu när omx ser ut att gå uppåt eller väntar ni för det bara är en tillfällig rekyl? Här är nämligen ett jättebra exempel på hur svårt det är i praktiken att tajma marknaden.

Såå, alla ni som sålt ut och försöker tajma marknaden. Ska ni köpa nu när omx ser ut att gå uppåt eller väntar ni för det bara är en tillfällig rekyl? Här är nämligen ett jättebra exempel på hur svårt det är i praktiken att tajma marknaden.
Nu går tåget! Hoppa på nu så ni inte står kvar på perrongen! CHOO CHOO! OMX30 upp 40% innan dagen är slut!

SAS är en intressant aktie som jag ägt ett par gånger (senast när den stod i typ 20 kr)... min bild av just SAS är att det inte verkar finnas så många faktorer som knuffar aktiekursen uppåt. Är det inte strejk så är det vulkanutbrott, pandemier, svaga trafiksiffror, höjda bränslekostnader, terroristattacker eller diskussioner om nya flygskatter, etc. Sällan man hör någon nyhet inom flygbranschen som gör att aktien stiger. Säger inte att det är en dålig aktie eller bransch... det har bara inte fungerat för mig
Som om det inte vore nog kan man ju alltid släppa en reklamfilm som kunderna uppskattar...

Så sant! Jag börjar se detta mer som en möjlighet att investera mer än som ett problem att dras med. Tror man bara får tänka positivt och acceptera en nedgång.

Det var ingen dum idé.
Denna tråd tycker jag generellt håller jäkligt hög klass. Många kloka tankar

Med det sagt, denna har jag sittandes på kylskåpet....

DSC_3662.JPG

Glöm inte punkt 5 & 6. Det som är rätt strategi för någon som kanske sparat i 15-20 år behöver inte vara rätt för någon som nyligen klivit in på börsen. Jag vet inget om dig och din portfölj men själv var jag väldigt aktiv när portföljen var av mindre värde, färre innehav samt att jag hade ett jobb som tillät att jag tittade till portföljen i parti och minut. I början var det rätt. Många år senare har både värde och innehav ökat samtidigt som mitt heltidsjobb inte tillåter många minuter "egentid" så för min del år långsiktighet den enda strategin. Försökte köra på gamla strategin trots att jag hade mindre tid vilket gav dåliga resultat.

Glöm inte bort din egen inre röst om massan är av annan åsikt. Alla har olika förutsättningar.

Det var ingen dum idé.
Denna tråd tycker jag generellt håller jäkligt hög klass. Många kloka tankar

Med det sagt, denna har jag sittandes på kylskåpet....

DSC_3662.JPG

Glöm inte punkt 5 & 6. Det som är rätt strategi för någon som kanske sparat i 15-20 år behöver inte vara rätt för någon som nyligen klivit in på börsen. Jag vet inget om dig och din portfölj men själv var jag väldigt aktiv när portföljen var av mindre värde, färre innehav samt att jag hade ett jobb som tillät att jag tittade till portföljen i parti och minut. I början var det rätt. Många år senare har både värde och innehav ökat samtidigt som mitt heltidsjobb inte tillåter många minuter "egentid" så för min del år långsiktighet den enda strategin. Försökte köra på gamla strategin trots att jag hade mindre tid vilket gav dåliga resultat.

Glöm inte bort din egen inre röst om massan är av annan åsikt. Alla har olika förutsättningar.
Punkt 5 är min akilleshäl och har kostat mig en bra slant den senaste tiden. :(

Jag brukar lyssna på en podd som heter (ekonomi) på riktigt och som drivs av gamla Lyxfällanrävarna Charlie och Mathias, kanske inte nödvändigtvis för deras ekonomitips utan för att jag tycker att de är underhållande och i det senaste avsnittet nämnde de en fond som gjorde att jag kom att tänka på den här tråden och den senaste tidens diskussion om att tajma marknaden och hur allmänheten påverkas av medias vinkling.

De pratade om en fond som för mig var helt okänd men som hette (heter?) Magellan och som sköttes av Peter Lynch från Merrill Lynch. Under åren 1977-1990 var det den bäst presterande fonden i hela världen och gjorde under denna period en galen resa på +280% men trots detta gick majoriteten av investerarna back just för att en väldigt stor del utgjordes av privatpersoner som hoppade av så fort fonden visade tendenser till att tappa (bl.a. något större tapp på ~30% mot slutet av 80-talet om jag förstod det hela rätt) och sedan hoppade in igen under nästa peak när alla rekommenderade fonden och den låg på ett all time high.

Jag har egentligen ingenting att bidra till tråden med genom detta inlägg men tyckte bara att det var en kul och intressant historia som visar just hur viktigt det är med time in the market istället för timing the market.

Dow stänger 1,100 upp, vilket är ganska extremt. Vågiga tider, några kastade sig överbord, andra surrade sig vid masten, en tredje knäckte den trettio år gamla romen.

Ja, börsen är vacker, men människan är ful. Tack.

.. kunde någon ha sagt. o_O

Tillbaka
Topp