• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Det går att läsa om dagens uppgång i alla större medier.

Jo, ser det nu - var jag som var för tidig.

Bra!

Min poäng är dock att det känns som att medias hysteri kring att skrika ’panik’ och ’sämsta dagen någonsin’ spär på just paniken och folks trängsel i dörren.

Man är betydligt mindre sugen på att skriva om när det går bra.

Jo, ser det nu - var jag som var för tidig.

Bra!

Min poäng är dock att det känns som att medias hysteri kring att skrika ’panik’ och ’sämsta dagen någonsin’ spär på just paniken och folks trängsel i dörren.

Man är betydligt mindre sugen på att skriva om när det går bra.

Det går åt andra hållet också, folk är mindre benägna att läsa och notera bra nyheter. Sen är det väl inte småspararna i Sveriges köp eller säljordrar som har mest (någon?) påverkan på börsen egentligen?

Trevligt med lite uppgång men tror inte riktigt vi nått botten än, USA riskerar att bli en shitstorm. Vad tror ni andra? Har ni börjat köpa dippen eller väntar ni fortfarande?

Trevligt med lite uppgång men tror inte riktigt vi nått botten än, USA riskerar att bli en shitstorm. Vad tror ni andra? Har ni börjat köpa dippen eller väntar ni fortfarande?
Jag kör på som vanligt, säkrade en del pengar som var öronmärkta, men mitt långsiktiga sparande får tugga på i upp och nedgång, köper det jag tycker är billigt och bra för tillfället

Väntar och kommer vänta säkert någon månad eller två till. Jag tror dagens händelse är lugnet före stormen. USA kommer drabbar väldigt hårt, och ännu hårdare om Trump öppnar upp. Sverige ligger drygt 19 dagar bakom Italien enligt kurvan, så i mina ögon ser det inte ljust ut. Men vad vet jag.....:angel:

Har avvaktat utvecklingen, men igår klev jag på tåget och köpte på mig för att börja bygga en aktieportfölj. Startade med 120 KSEK. Inte bara jag tryckte på köpknappen uppenbarligen då det ju steg rekordartat under dagen. Framförallt köpte jag ganska trygga papper i större bolag; fastighet, bank, investmentbolag. Tänkte snart köpa på mig mer. Börjar tvivla på att det går så mycket djupare och hur länge rean varar. Kan säkert vara oroligt framöver, men tveksamt om det blir så mycket billigare. Man får gå på sin magkänsla!

Tror också detta är en tillfällig rekyl uppåt. Med tanke på hur snabbt det sprids i USA nu så ser det inte roligt ut framöver.

Jag hoppas vi sett det värsta!!

Jag tror inte vi sett det värsta. :( När vi har vaccin tillgängligt i hela världen så är det ett bättre läge. Även om vi sakta kan återgå innan så är det en oro för alla

men som sagt, vi har ingen jävla aning.. alla skjuter från höften i sina bedömningar i en global värld och marknad. Uppfuckat.

När USA pumpar in 20.000 miljarder i sin ekonomi och marknaden reagera med största uppgången sen 1933 så känner i alla fall jag mig lite lugnare.

Tror folk börjar inse att Corona-hysterin som skapats av medierna i första hand kanske inte är så allvarlig som de vill få det att verka. Ett tag verkade folk tro att friska människor föll ned döda bara de kom i närheten av smittan.

Är själv nästan tillbaka på plus-minus-noll för investerat kapital. För en vecka sedan trodde jag inte att det skulle ske i år...

Hej.
Jag sitter och tittar på att investera runt 100kkr i fonder och/eller aktier. Jag har i dagsläget några Swedbank Robur-fonder och lite aktier i en bas värdepappers-tjänst i Swedbank. Jag har också ett tomt Avanzakonto. Jag planerar inte för att tradea någon större mängd utan mer placera och glöm samt att sätta upp ett månadssparande på 1000-1500kr.
Ska jag öppna ett ISK-konto och handla genom det eller fortsätta med nuvarande set up?
Och i Avanza eller i Swedbank i sådant fall? Eller byta bank?
Tips på fonder och aktier att investera i?

Andra idéer och förslag?

Hej.
Jag sitter och tittar på att investera runt 100kkr i fonder och/eller aktier. Jag har i dagsläget några Swedbank Robur-fonder och lite aktier i en bas värdepappers-tjänst i Swedbank. Jag har också ett tomt Avanzakonto. Jag planerar inte för att tradea någon större mängd utan mer placera och glöm samt att sätta upp ett månadssparande på 1000-1500kr.
Ska jag öppna ett ISK-konto och handla genom det eller fortsätta med nuvarande set up?
Andra idéer och förslag?

Du har redan en bra tanke. Mitt råd är att göra exakt det du nämner i en eller två billiga globala indexfonder. Exempelvis Avanza Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära. Krydda med 10% Avanza Amerging Markets om du vill följa det stora globala indexet i stort. Sätt upp din automatiska månadsöverföring. Logga inte in på 10 år. Njut :)

Utifrån den (förstahands)info jag har fått av några av landets största industrikoncerner som nu börjar (läs: börjar) få stora problem i sin produktion pga störning i sina leveranskedjor så skulle jag vara ytterst vaksam att tro det snart är "business as usual" på börsen, oavsett stimulansåtgärder. Kan ha fel (hoppas också jag har det!) men att göra nyinvestingar på börsen närmaste halvåret är nog ytterst riskfyllt om sparhorisonten är <10 år.

Utifrån den (förstahands)info jag har fått av några av landets största industrikoncerner som nu börjar (läs: börjar) få stora problem i sin produktion pga störning i sina leveranskedjor så skulle jag vara ytterst vaksam att tro det snart är "business as usual" på börsen, oavsett stimulansåtgärder. Kan ha fel (hoppas också jag har det!) men att göra nyinvestingar på börsen närmaste halvåret är nog ytterst riskfyllt om sparhorisonten är <10 år.

Fast det är väl leveransstörningar som stängt ner Volvo x2 och Scania? Det är ju just det som är utmaningen i produktionen nu, så det lär väl knappast komma som en överraskning för marknaden. Det krävs ju bara att en liten komponent inte kommer just in time för att stoppa upp hela linan.

Absolut! Tror det kommer vara utmanande för många företag men vi får inte heller glömma att börsen är framåtblickande och kommer vända innan företagen helt ridit ut stormen. Sen håller jag med om att börsen är riskfylld (vilket den alltid är) men man kan ju även vända på argumentet och säga att det kan vara mindre riskfyllt nu än för 1 månad sen när vi stog på all-time-high

Hej.

Andra idéer och förslag?
Jag funderar på att göra liknande. Själv resonerar jag dock som att börsen med allra största sannolikhet kommer gå ned nästkommande 2 - 3 månader, med tanke på prognos av situationen i USA. Frågan är bara hur man ska kunna avgöra när börsen bottnar?
Läste förresten att man spår om nedgång av bostadspriser i Sverige, vilket inte heller låter orimligt.
Har vi några ekonomer och mäklare som vill spekulera vilt? :cigar:

Jag funderar på att göra liknande. Själv resonerar jag dock som att börsen med allra största sannolikhet kommer gå ned nästkommande 2 - 3 månader, med tanke på prognos av situationen i USA. Frågan är bara hur man ska kunna avgöra när börsen bottnar?
Läste förresten att man spår om nedgång av bostadspriser i Sverige, vilket inte heller låter orimligt.
Har vi några ekonomer och mäklare som vill spekulera vilt? :cigar:

Du måste ju inte köpa precis när börsen är på botten.

Du måste ju inte köpa precis när börsen är på botten.
Det är dessutom snudd på omöjligt att pricka botten på nåt annat sätt än att ha ren tur.
Intressant hur preffar och D-aktier handlats ned så vansinnigt. Akelius D t.ex. ligger nära 8% DA nu, och förmodar man att den handlas upp till DA motsvarande 6% eller så vilket är rimligt med tanke på ränteläget så blir det ett rejält hopp i värderingen. Samma med Klövern Pref, Sagax D och diverse andra.

Förstår inte varför folk går long nu. Det kommer droppa minst 20-50% till. Vi har hela USA kvar att gå emot ett grymt öde.

Kör mini futures OMX, hävstång till 1700 så känns tryggt än så länge. Hoppas på lite utdelning på måndag. Tror de börjar gå ner imorgon om inte fredag.

Nämnde innan att jag handlat lite Warranter mot DAX, OMX och DJ. Någon annan som gått in där? Är novis egentligen men tycker det är lite intressant att satsa mot. Tror inte på något sätt att detta är på väg att vända. Körde certifikat en vända men dom är för känsliga. Efter en kortsiktig boost av US paketet så kommer det dala.

USA är ruggigt dåligt förberedda för detta, kommer bli en klassfråga vilket också kan rädda bevakningen så mycket trillar mellan stolarna. Mint tanke.

Någon som har bra tips och idéer kring blankning genom Warranter?

Förstår inte varför folk går long nu. Det kommer droppa minst 20-50% till. Vi har hela USA kvar att gå emot ett grymt öde.

Kör mini futures OMX, hävstång till 1700 så känns tryggt än så länge. Hoppas på lite utdelning på måndag. Tror de börjar gå ner imorgon om inte fredag.

Ingen vill ligga lång över helgen....

Hej.

Andra idéer och förslag?

Parabellum kom ju med bra tips. Istället för två billiga globalfonder skulle jag dock köra på Avanza Global samt MS INVF Global oppurtunity. Aktivt förvaltad och därmed högre avgift men har varit värd sitt pris tycker jag. Minsta belopp vid månadssparande är 500kr. Vilket talar mot fonden om ditt månadssparande "endast" ska vara 1000kr men vid 1500-2000kr skulle jag haft med den i ett långsiktigt sparande.

Spiltan Aktiefond investmentbolag är alltid mitt stående standardtips för bred blågul representation. Ta rygg på Sveriges finansfamiljer och deras team. Kopierar text från Aktiespararna som förklarar det bra....

"Spiltan Aktiefond Investmentbolag har som målsättning att gå bättre än Stockholmsbörsen över tid. Detta har fonden lyckats med. Aktiespararen ser fonden som ett unikum givet att fonden bevisat sig och under lång tid levererat en äkta aktiv förvaltares värdeutveckling till en indexfonds avgift."

Tillbaka
Topp