• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Du använder ju dig av en del finanslingo själv får man säga, med all rätt. De bästa tipsen är oftast goda, tidlösa regler. Goda råd du kom med men jag skulle vilja inflika....

Jag vänder mig mot att det ej finns utrymme för annat än vår tids gospel och brett accepterade "sanning" . "Breda, billiga globala indexfonder klår allt, punkt". För den som är intresserad och aktiv i sitt fondsparande finns det möjligheter tillffin avkastning bortom en indexfond också . Tundra Vietnam under sensommaren, avgift.... astronomisk, men visade sig vara rätt att bottenfiska där. När land X i framtiden genomgår en kris kan det vara värt att följa utvecklingen från läktaren för att senare sakteliga gå in i etapper.

Och med allt det sagt har jag sparande i indexfonder jag med. En självklar pusselbit i en fondportfölj.

Åh en sak till, sparande kan väl få lov att vara roligt, varför inte? :)

Det är inte fel att leka lite med spjutspetsfonder och dylikt med en mindre andel av din portfölj, t ex 5%.
Men absolut säkrast är att ha majoriteten i breda billiga indexfonder, det är väl själva poängen.
Ibland kan förvaltarna träffa rätt och slå index när alla pusselbitar faller på plats men frågan är om de klarar av att göra det år efter år? Känns mer som att det är slumpen och eran som avgör och mindre pg a deras ev förmåga att skåda in i framtiden.
Men ibland är det lätt att pricka rätt i några år, t ex teknikfonder har haft en lång uppgång men då beror det ju inte på specifik kompetens utan ren tur att de förvaltar fonder i en era där tekniken gör fantastiska framsteg. Hade det funnits billiga indexfonder som enbart placerar i teknikföretag hade skillnaden inte varit speciellt stor jmfrt med dyra aktivt förvaltade teknikfonder tror jag?
 

Lello

Omega
Kör själv med breda indexfonder men inget är garanterat. För er som är tvärsäkra på indexfonder kan jag rekommendera följande artikel: https://www.bloomberg.com/news/arti...plains-why-index-funds-are-like-subprime-cdos
Michael Burry (för er som har sett The Big Short så är det killen som upptäckte bubblan i CDOs) pratar här om risken av att indexfonder blåser upp marknaden till en bubbla då all investerar i enbart stora bolag, oavsett om individuella bolag är vettiga eller inte (kort förklarat). Om tillräckligt många investerar i indexfonder så kan detta i längden bygga upp en rejäl bubbla.
Ja det ligger en hel del i resonemanget per se. Jag tror dock inte att vi hamnar där i praktiken.

Desto fler som spar i indexfonder och således skapar en övervikt av kapital mot "alla" bolag desto mer fördelaktigt kommer det vara med stockpicking. Framöver kanske vi kommer se variationer/ cykler på säg 10- års basis där breda indexfonder underpresterar resp. överpresterar beroende på var kapitalet f n hamnat.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja det ligger en hel del i resonemanget per se. Jag tror dock inte att vi hamnar där i praktiken.

Desto fler som spar i indexfonder och således skapar en övervikt av kapital mot "alla" bolag desto mer fördelaktigt kommer det vara med stockpicking. Framöver kanske vi kommer se variationer/ cykler på säg 10- års basis där breda indexfonder underpresterar resp. överpresterar beroende på var kapitalet f n hamnat.
Problemet är ju att en bubbla kommer dra ner hela ekonomin och därmed de bolagen som många har stockpickat. Mao så ser jag mer problem i att det skapar en lågkonjunktur än just vinsten i indexfond vs. aktiva val.
 

Lello

Omega
Problemet är ju att en bubbla kommer dra ner hela ekonomin och därmed de bolagen som många har stockpickat. Mao så ser jag mer problem i att det skapar en lågkonjunktur än just vinsten i indexfond vs. aktiva val.
Ja, förutsatt att bubblan hinner spricka innan välbevandrade stockpickers och analytiker hinner agera på marknaden.
Jag är enkom en lekman men tänker lite såhär:
- företag x, y och z är övervärderade pga övervikt mot kapital genom flöden till breda indexfonder
- ett gäng duktiga förvaltare för stora aktiefonder ser detta och säljer av innehavet
- de köper även mer i a, b, c som faktiskt är undervärderade pga samma orsak som första punkten
- x, y och z tappar ned till marknadsvärde
- a, b och c stiger till marknadsvärde
- de aktiva fonderna överpresterar mot index en kort period
- den passiva rör sig mest i sidled
...

Kanske det som skett med OMXS 30 senare år som haft en väldigt tråkig utveckling, lägligt nog under samma period som Avanza zero med flera fått småsparare att placera alltmer kapital i breda, billiga indexfonder.

Men vad vet jag.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, förutsatt att bubblan hinner spricka innan välbevandrade stockpickers och analytiker hinner agera på marknaden.
Jag är enkom en lekman men tänker lite såhär:
- företag x, y och z är övervärderade pga övervikt mot kapital genom flöden till breda indexfonder
- ett gäng duktiga förvaltare för stora aktiefonder ser detta och säljer av innehavet
- de köper även mer i a, b, c som faktiskt är undervärderade pga samma orsak som första punkten
- x, y och z tappar ned till marknadsvärde
- a, b och c stiger till marknadsvärde
- de aktiva fonderna överpresterar mot index en kort period
- den passiva rör sig mest i sidled
...

Kanske det som skett med OMXS 30 senare år som haft en väldigt tråkig utveckling, lägligt nog under samma period som Avanza zero med flera fått småsparare att placera alltmer kapital i breda, billiga indexfonder.

Men vad vet jag.
Det hade ju varit toppen men problemet är att bubblor är extremt svåra att förutspå och när de spricker går det fort nedåt. Det är ju lite definitionen av en bubbla, annars har man ju bara en långsam upp- & nergång.
 

Lello

Omega
Det hade ju varit toppen men problemet är att bubblor är extremt svåra att förutspå och när de spricker går det fort nedåt. Det är ju lite definitionen av en bubbla, annars har man ju bara en långsam upp- & nergång.
Absolut. Och om det går så långt att vi har en bubbla som spricker faller alla bolag. Vissa övervärderade, vissa undervärderade. Med andra ord precis som börsen redan beter sig.
Alltså. Min poäng är att börsen i perioder är under eller övervärderad beroende på olika omständigheter. Låga räntor, hög skuldsättning, girighet osv. Eventuellt i framtiden även pga massallokering av kapital till breda indexfonder. Slutresultatet blir ju detsamma. Övervärderat -> nedgång -> vissa undervärderade bolag stiger igen -> andra bolag hänger med...
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Absolut. Och om det går så långt att vi har en bubbla som spricker faller alla bolag. Vissa övervärderade, vissa undervärderade. Med andra ord precis som börsen redan beter sig.
Alltså. Min poäng är att börsen i perioder är under eller övervärderad beroende på olika omständigheter. Låga räntor, hög skuldsättning, girighet osv. Eventuellt i framtiden även pga massallokering av kapital till breda indexfonder. Slutresultatet blir ju detsamma. Övervärderat -> nedgång -> vissa undervärderade bolag stiger igen -> andra bolag hänger med...
Det har du helt rätt i!
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Hur investerar jag smartast i bull olja? Tänk små summor i tänkbar investering. Vill inte ha hävstång eller risk för knock och vill ha minimerad motpartsrisk.
Wisdomtrees ETF:er?
 

Riffraff

Cartier
Det är inte fel att leka lite med spjutspetsfonder och dylikt med en mindre andel av din portfölj, t ex 5%.
Men absolut säkrast är att ha majoriteten i breda billiga indexfonder, det är väl själva poängen.
Ibland kan förvaltarna träffa rätt och slå index när alla pusselbitar faller på plats men frågan är om de klarar av att göra det år efter år? Känns mer som att det är slumpen och eran som avgör och mindre pg a deras ev förmåga att skåda in i framtiden.
Men ibland är det lätt att pricka rätt i några år, t ex teknikfonder har haft en lång uppgång men då beror det ju inte på specifik kompetens utan ren tur att de förvaltar fonder i en era där tekniken gör fantastiska framsteg. Hade det funnits billiga indexfonder som enbart placerar i teknikföretag hade skillnaden inte varit speciellt stor jmfrt med dyra aktivt förvaltade teknikfonder tror jag?

Indexfonder är nog säkrast för den som har mer eller mindre noll intresse av att titta till portföljens utveckling eller ägna egen energi åt att undersöka alternativ. Ingen risk då att man betalar höga avgifter för förvaltning som inte håller måttet. Annars ser jag inte varför indexfonder skulle ses som mindre riskfyllt. Gäller det Sverige så kan man ju ta den fantastiska Spiltan Aktiefond investmentbolag :heart: då investmentbolagen historiskt slagit index. Indexfonder är ju också bra för de sätter en blåslampa under aktiv förvaltning. Jag tycker dock att det finns en utbredd, inkorrekt bild/föreställning bland småsparare om indexfondernas förträfflighet.

Här en jämförelse mellan aktivt förvaltade MS Global oppurtunity och Länsförsäkringar sedan starten av deras Global indexnära.

Screenshot_20200328-015347.png


Som du säkerligen är medveten om visas utvecklingen efter avgifter för båda fonderna. Skillnaden är ju inte direkt marginell. Oavsett vilken vald tidsperiod, 3mån, 6mån, eller valfritt antal år du väljer så får indexfonden stryk. Jag lade in en summa fördelat 50/50 i MS och DNB Global indeks försommaren 2015. I takt med att MS drog iväg alltmer så tänkte jag ändå att gapet skulle krympas "då forskningen visar", tänkte att MS skulle få en dipp och Global indeks stå mer stabilt, så var inte fallet. Globala indexfonder har ju ingen direkt lägre risk. Länsförsäkringar Global indexnära har fallit betydligt mer än MS sedan Coronakrisen och börsrasen i år. Huruvida MS kommer fortsätta kraftigt överprestera gentemot globala indexfonder kan vi ju inte veta, liksom det mesta på börsen

Jo visst är det som du säger att vissa fonder kommer gå starkt i en viss era. Jag vill helst vara med på det tåget

Lite underlig tidpunkt att skriva på under natten men jag är inte på lyset ;). Är på jobbet och skrev under matpausen

Är det förresten någon som har eller funderar på att ta in Xact Bear i portföljen?
 
Senast ändrad:

Lello

Omega
Indexfonder är nog säkrast för den som har mer eller mindre noll intresse av att titta till portföljens utveckling eller ägna egen energi åt att undersöka alternativ. Ingen risk då att man betalar höga avgifter för förvaltning som inte håller måttet. Annars ser jag inte varför indexfonder skulle ses som mindre riskfyllt. Gäller det Sverige så kan man ju ta den fantastiska Spiltan Aktiefond investmentbolag :heart: då investmentbolagen historiskt slagit index. Indexfonder är ju också bra för de sätter en blåslampa under aktiv förvaltning. Jag tycker dock att det finns en utbredd, inkorrekt bild/föreställning bland småsparare om indexfondernas förträfflighet.

Här en jämförelse mellan aktivt förvaltade MS Global oppurtunity och Länsförsäkringar sedan starten av deras Global indexnära.

Screenshot_20200328-015347.png


Som du säkerligen är medveten om visas utvecklingen efter avgifter för båda fonderna. Skillnaden är ju inte direkt marginell. Oavsett vilken vald tidsperiod, 3mån, 6mån, eller valfritt antal år du väljer så får indexfonden stryk. Jag lade in en summa fördelat 50/50 i MS och DNB Global indeks försommaren 2015. I takt med att MS drog iväg alltmer så tänkte jag ändå att gapet skulle krympas "då forskningen visar", tänkte att MS skulle få en dipp och Global indeks stå mer stabilt, så var inte fallet. Globala indexfonder har ju ingen direkt lägre risk. Länsförsäkringar Global indexnära har fallit betydligt mer än MS sedan Coronakrisen och börsrasen i år. Huruvida MS kommer fortsätta kraftigt överprestera gentemot globala indexfonder kan vi ju inte veta, liksom det mesta på börsen

Jo visst är det som du säger att vissa fonder kommer gå starkt i en viss era. Jag vill helst vara med på det tåget

Lite underlig tidpunkt att skriva på under natten men jag är inte på lyset ;). Är på jobbet och skrev under matpausen

Är det förresten någon som har eller funderar på att ta in Xact Bear i portföljen?
Jag tror ingen forskare eller självutnämnd expert påstått att en aktivt förvaltad fond inte kan slå index. Precis som en duktig investerare.

Problematiken, argumentet, är ju att man inte kan veta vilken fond man skall välja. Alla kan ju hitta en fond som historiskt presterat bra.

Av 143 globalfonder har drygt 30 stycken presterat bättre än Länsförsäkringar. Detta inom spannet 5-10% över en femårsperiod till en i snitt mycket högre kostnad. Hur skall du veta innan vilken fond som gäller?

Om du vet redan nu vilka fonder som kommer prestera bäst framöver får du gärna säga till ;):)

Min åsikt är att skall man handla aktivt förvaltade fonder måste man även själv vara aktiv. D v s, precis som jag skrivit tidigare krävs samma underliggande tankesätt som när man väljer enskilda aktier/ företag.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Indexfonder är nog säkrast för den som har mer eller mindre noll intresse av att titta till portföljens utveckling eller ägna egen energi åt att undersöka alternativ. Ingen risk då att man betalar höga avgifter för förvaltning som inte håller måttet. Annars ser jag inte varför indexfonder skulle ses som mindre riskfyllt. Gäller det Sverige så kan man ju ta den fantastiska Spiltan Aktiefond investmentbolag :heart: då investmentbolagen historiskt slagit index. Indexfonder är ju också bra för de sätter en blåslampa under aktiv förvaltning. Jag tycker dock att det finns en utbredd, inkorrekt bild/föreställning bland småsparare om indexfondernas förträfflighet.

Här en jämförelse mellan aktivt förvaltade MS Global oppurtunity och Länsförsäkringar sedan starten av deras Global indexnära.

Screenshot_20200328-015347.png


Som du säkerligen är medveten om visas utvecklingen efter avgifter för båda fonderna. Skillnaden är ju inte direkt marginell. Oavsett vilken vald tidsperiod, 3mån, 6mån, eller valfritt antal år du väljer så får indexfonden stryk. Jag lade in en summa fördelat 50/50 i MS och DNB Global indeks försommaren 2015. I takt med att MS drog iväg alltmer så tänkte jag ändå att gapet skulle krympas "då forskningen visar", tänkte att MS skulle få en dipp och Global indeks stå mer stabilt, så var inte fallet. Globala indexfonder har ju ingen direkt lägre risk. Länsförsäkringar Global indexnära har fallit betydligt mer än MS sedan Coronakrisen och börsrasen i år. Huruvida MS kommer fortsätta kraftigt överprestera gentemot globala indexfonder kan vi ju inte veta, liksom det mesta på börsen

Jo visst är det som du säger att vissa fonder kommer gå starkt i en viss era. Jag vill helst vara med på det tåget

Lite underlig tidpunkt att skriva på under natten men jag är inte på lyset ;). Är på jobbet och skrev under matpausen

Är det förresten någon som har eller funderar på att ta in Xact Bear i portföljen?

Jag kanske är ute och cyklar men man ska nog även räkna med att ms invest handlas i USD.
Den svenska kronan har ju försvagats mkt på senare år så det är lite missvisande att säga att den fantastiska utvecklingen helt och hållet beror på en duktig förvaltare. Jag tror inte de sysslar med nån magi. Kika på de största innehaven fonden har t ex Mastercard. Du hade lika gärna kunnat köpt MC aktier och fått mkt bra avkastning.
 

Riffraff

Cartier
Jag tror ingen forskare eller självutnämnd expert påstått att en aktivt förvaltad fond inte kan slå index. Precis som en duktig investerare.

Problematiken, argumentet, är ju att man inte kan veta vilken fond man skall välja. Alla kan ju hitta en fond som historiskt presterat bra.

Av 143 globalfonder har drygt 30 stycken presterat bättre än Länsförsäkringar. Detta inom spannet 5-10% över en femårsperiod till en i snitt mycket högre kostnad. Hur skall du veta innan vilken fond som gäller?

Om du vet redan nu vilka fonder som kommer prestera bäst framöver får du gärna säga till ;):)

Min åsikt är att skall man handla aktivt förvaltade fonder måste man även själv vara aktiv. D v s, precis som jag skrivit tidigare krävs samma underliggande tankesätt som när man väljer enskilda aktier/ företag.

Tyvärr, min kristallkula är exakt lika grumlig som alla andras :). Ja alla kan hitta fonder som presterat bra historiskt och en förvaltare som har ett bra trackrecord. Där är väl en god början även om det givetvis inte ger någon garanti för framtida avkastning. Jag har fler än en indexfond själv. Jag är inte alls anti-indexfond och av direkt motsatt åsikt med de som är positivt inställda. Jag tycker bara bilden behöver balanseras.

Japp håller med, en aktivt förvaltad fond är inte att föredra den som inte har tid och/eller intresse.

Spammerstakeahike, Nej det har du ju absolut rätt i att valutan också ska tas i beaktande men även om vi justerar för det så vinner allt MS. Det får någon matematiker bättre än mig räkna på
 
Senast ändrad:

Lello

Omega
Tyvärr, min kristallkula är exakt lika grumlig som alla andras :). Ja alla kan hitta fonder som presterat bra historiskt och en förvaltare som har ett bra trackrecord. Där är väl en god början även om det givetvis inte ger någon garanti för framtida avkastning. Jag har fler än en indexfond själv. Jag är inte alls anti-indexfond och av direkt motsatt åsikt med de som är positivt inställda. Jag tycker bara bilden behöver balanseras.

Japp håller med, en aktivt förvaltad fond är inte att föredra den som inte har tid och/eller intresse.

Spammerstakeahike, Nej det har du ju absolut rätt i att valutan också ska tas i beaktande men även om vi justerar för det så vinner allt MS. Det får någon matematiker bättre än mig räkna på
Absolut, där håller jag med dig. Tyvärr är diskussionen kring indexfonders förträfflighet eller undermålighet väldigt svartvit. Ofta två läger som står långt ifrån varandra.
Jag är enig, vad det handlar om är att man bör vara insatt i det val man gör.
 

idagtisdag

Cartier
Någon som har tips på bra fonder som köper statspapper i EUR och USD med kort löptid? Jag har inte riktigt förstått om man skall kalla dem korträntefond eller penningmarknadsfond, så förklara gärna det också!
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Vad tror ni om att nu köpa aktier hos underleverantörer inom automotive? Nybilsförsäljningen lär sjunka globalt tvåsiffrigt. Men om man tittar på företag som levererar lösningen som är lagkravstyrda så kanske det trots allt är en god affär förutsatt att man tror på affärsidén.
 
Varför skulle denna kategori skonas för att lösningarna är lagkravsstyrda? Det åker väl på ett volymtapp som alla andra, eller vad missar jag?
 

MartinL

Omega
Svårvärderat om omsättning blir noll en period? Vi kommer nog se en del konkurser framöver, både stora och små. Men helt klart att man kan göra klipp just nu även om jag för tillfället är övertygad om att det kommer bli billigare. Man kan väl sammanfatta det hela med att det är väldigt hög risk nu och en tid framöver.
Vad tror ni om att nu köpa aktier hos underleverantörer inom automotive? Nybilsförsäljningen lär sjunka globalt tvåsiffrigt. Men om man tittar på företag som levererar lösningen som är lagkravstyrda så kanske det trots allt är en god affär förutsatt att man tror på affärsidén.
 

Bonumm

Panerai
Svårvärderat om omsättning blir noll en period? Vi kommer nog se en del konkurser framöver, både stora och små. Men helt klart att man kan göra klipp just nu även om jag för tillfället är övertygad om att det kommer bli billigare. Man kan väl sammanfatta det hela med att det är väldigt hög risk nu och en tid framöver.
Ja, men frågan är ju hur länge det kommer att sjunka? När ska man vara fullinvesterad på börsen. Undrar om det räcker med att fortsätta köpa i ca 6-8 veckor framåt för att ha chans att träffa botten. Man vill ju inte vara inne med allt för tidigt.
 

MartinL

Omega
Kanske bara några veckor till eller så utlöser pandemin en fördjupad global ekonomisk kris med eskalerande oro och frysta krediter. Eller något mellanting. Kommer själv fortsätta köpa regelbundet då jag aldrig kommer pricka någon botten eller topp.
Ja, men frågan är ju hur länge det kommer att sjunka? När ska man vara fullinvesterad på börsen. Undrar om det räcker med att fortsätta köpa i ca 6-8 veckor framåt för att ha chans att träffa botten. Man vill ju inte vara inne med allt för tidigt.
 

idagtisdag

Cartier
Vad tror ni om att nu köpa aktier hos underleverantörer inom automotive? Nybilsförsäljningen lär sjunka globalt tvåsiffrigt. Men om man tittar på företag som levererar lösningen som är lagkravstyrda så kanske det trots allt är en god affär förutsatt att man tror på affärsidén.
Köp vad du vill, men köp bara företag du verkligen tror på på lång sikt. Efter en lågkonjunktur blir de starka starkare och de svaga dör undan.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker mig se en större och större risk inom vissa fastighetsbolag som har stor exponering mot retail. Börjar dom vakla så kan det bli kämpigt för tex banker. Tror ni det kan bli ett problem?
 
Tycker mig se en större och större risk inom vissa fastighetsbolag som har stor exponering mot retail. Börjar dom vakla så kan det bli kämpigt för tex banker. Tror ni det kan bli ett problem?
Absolut. De med undermåliga balansräkningar och knapert med likvida medel kommer få det tufft när stora kunder inte betalar hyran. Men som vanligt är det ju i dessa aktörer som sedan klarar sig som uppsidan är som störst.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Tycker mig se en större och större risk inom vissa fastighetsbolag som har stor exponering mot retail. Börjar dom vakla så kan det bli kämpigt för tex banker. Tror ni det kan bli ett problem?
Helt klart. Adidas har t.ex. aviserat att de ej avser betala sina lokalhyror för butiker som tvingats stänga. I sin tur står företag med hög belåning som kommer tvingas ställa in sina betalningar till banker osv. Bankerna sitter med svarte petter i denna situation i mina ögon, eftersom de inte riktigt kan driva in sina skulder utan att framställas som fullständigt 'hjärtlösa' i media. Banker där stora delar av lånestocken ligger i företagslån (och framför allt till fastigheter) anser jag vara i riskzonen.

Sen har jag svårt att se att det finns opinion för att gång på gång leverera statliga räddningspaket. Det verkar också från politiskt håll vara aktuellt med att man villkorar de räddningspaket som finns - rent privat kan jag tycka det är oerhört rimligt att företag inte till exempel får dela ut pengar som de fått som "räddningspengar", men det kan finnas viss nedsida i typ investmentbolag också just pga detta.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sen har jag svårt att se att det finns opinion för att gång på gång leverera statliga räddningspaket. Det verkar också från politiskt håll vara aktuellt med att man villkorar de räddningspaket som finns - rent privat kan jag tycka det är oerhört rimligt att företag inte till exempel får dela ut pengar som de fått som "räddningspengar", men det kan finnas viss nedsida i typ investmentbolag också just pga detta.
Lite oroväckande när Magdalena börjar prata om statligt ägande av krisande företag. Corona har blivit ett sätt att smyga in socialism i samhället.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Lite oroväckande när Magdalena börjar prata om statligt ägande av krisande företag. Corona har blivit ett sätt att smyga in socialism i samhället.

Det är väl fullt rimligt att staten får aktier i utbyte mot att man räddar stora företag, som sen säljs när värdet är som förr? Tror inte S tänkt börja driva kaféer direkt.

Jag tror alltså det ska förstås som statligt ägande I företag. Inte AV företag.
 

idagtisdag

Cartier
Vi tar det igen, inte bara som svar till dig TomGanks utan allmänt då folk här dränker sig själva i finanslingo påverkade av all skitstorm som pågår:

Det lönar sig historiskt sett alltid att vara långsiktig med regelbundna insättningar på börsen, i breda, billiga, globala passiva indexfonder.
All forskning, nobelprisvinnande sådant inkluderat, visar på att ytterst få (av ren tur alt. insidertrading) vinner gentemot "marknaden" över långa tidsperioder om och om igen (detta inkluderar alltså aktiva fondförvaltare också).
Folk söker alltid efter kortsiktiga vinster och har gärna så kallad "recency bias", tittar kortsiktigt bakåt.

Titta på föregående finans- och marknadskriser. Sök gärna på olika ekonomiforum. Det är alltid "den här gången är det annorlunda!!! Detta kommer aldrig återhämta sig!" och domedagsprofeter. Det känns alltid skit när man är mitt i stormen. Läs som sagt igenom diskussionerna och jämför sedan kommande åren efter respektive krasch hur saker och ting utvecklat sig.

Sluta diskutera P/E-tal, tips på "bra aktier och fonder som överpresterat mot index senaste 3 åren", "jag väntar med att gå in, nu går jag ut, nu går jag in" och annan dylik Dagens Industri-läsande snicksnack.
Forskningen och statistiken talar emot er.

Enkla instruktioner:
- Ska dina pengar vara på börsen ska de vara långsiktiga, minst 10 år och uppåt, i globala billiga passiva indexfonder, gärna en som följer marknadsvikt då allt som avviker från detta är en aktiv satsning emot marknaden, som vet betydligt bättre än du, betydligt bättre än de mest pålästa ekonomiprofessorerna också för den delen.
- Logga inte in mer än ett par gånger per år på ditt konto, sätt gärna upp en automatisk överföring.
- Kortsiktig placering, t ex "jag ska köpa bostadsrätt om 3 år, eller köpa en dyr klocka om 1 år" hör inte hemma på börsen, så enkelt är det. Man kan om man vill ha chansen att kräma ut några tusenlappar extra på kortsiktig placering placera en liten del av sitt totala sparande på börsen under den tiden men då får man räkna med att det inte är garanterat att den delen går upp, snarare ner.

Ovanstående är inte roligt eller spännande. Men sparande ska inte vara roligt, det skall vara passivt och långsiktigt. Hitta hellre andra hobbyn som ger kickar som inte riskerar kosta dig tio- och hundratusentals av dina surt förvärvade kronor i hopp om att göra snabba klipp, eller som för många: man paniksäljer vid första bästa börskrasch och vågar sen aldrig gå in igen.

"Genomsnittliga spararen har ca 2% medelavkastning per år över tid medans marknaden bjuder på ca 8% per år"
Kommer tyvärr inte ihåg vart citatet kommer ifrån nu, men ställ er själva frågan varför citatet kan stämma..

Glöm inte att man måste tajma marknaden 2 gånger varje gång om man ska vara en lyckad "marknadstajmare" över tid. Dels när du ska sälja ("på toppen") och när du ska köpa in igen ("på botten"). Tänk sen att du ska göra detta om och om igen år in och år ut, decennium efter decennium.

Det är troligtvis så att historien upprepar sig, men att det blir så kan man självklart inte garantera, eller hur?

Sedan är det här med stora breda fonder, ETF:er, index, bolagsval etc inte så enkelt och effektivt som man kan luras och tro. Därför skulle jag verkligen rekommendera att inte enbart köra 100% av sina pengar enligt globalfondsvalet. Viktigt att ha likvida medel och andra investeringar.

Real Vision är en av de bättre finanskanalerna på youtube, de lägger ut sina "betal" klipp där med fördröjning. Här lyfter de på locket i ETF/passiv-index-världen, mycket intressant. Kul för alla som ägt Exxon i sina globalportföljer det senaste?

2017 tre delar (fortfarande aktuellt)
Are Investors Being Duped by ETF Magic Tricks? (w/ Grant Williams and Steve Bregman) - YouTube
Are ETFs the Result of the 2008 Financial Crisis? (w/ Grant Williams and Steve Bregman) - YouTube
How ETFs Will Make the Next Financial Crisis Even Bigger (w/ Grant Williams and Steve Bregman) - YouTube
2020 (komplettering, börja med de ovan)
Why We're in the Biggest Financial Bubble in History (w/ Steve Bregman & Mike Green) - YouTube
 

idagtisdag

Cartier
Tycker mig se en större och större risk inom vissa fastighetsbolag som har stor exponering mot retail. Börjar dom vakla så kan det bli kämpigt för tex banker. Tror ni det kan bli ett problem?
I USA har restauranger helt enkelt börjat konstatera att de inte kommer betala hyra framöver, vad skall deras hyresvärdar göra? Hoppas att restaurangen överlever, eller försöka hitta nya hyresgäster till 500 specialbyggda och inredda lokaler? Smart, väldigt smart, av restaurangen. Köpläge? :)
https://www.marketwatch.com/story/c...n-april-due-to-unprecedented-times-2020-03-26
 
Topp