• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Vad tror ni, är det bottenfiske nu eller kommer vi att dyka längre ner?

Tror vi kommer gå ner på - idag. Sen kommer det fortsätta ner igen när USA sänger ner allt inom kort. Vad tror ni?

Jag tror mer. Inte för att det är befogat utan för att paniken nu satt sig. Nu finns det liksom bara en riktning (ned) tills riktigt goda nyheter presenteras. Vilket kommer dröja eftersom att den ekonomiska effekten redan tagit fäste. Permitteringar, varsel, börsen, framtida pensionspengar osv osv.

Vi lär säkert ha några rekyler upp framöver dock. När vaccin presenteras, när arbetslösheten börjat minska etc. Men jag tror att en stabil uppåtmarknad på bred front kommer dröja ett bra tag.

Jag tror mer. Inte för att det är befogat utan för att paniken nu satt sig. Nu finns det liksom bara en riktning (ned) tills riktigt goda nyheter presenteras. Vilket kommer dröja eftersom att den ekonomiska effekten redan tagit fäste. Permitteringar, varsel, börsen, framtida pensionspengar osv osv.

Vi lär säkert ha några rekyler upp framöver dock. När vaccin presenteras, när arbetslösheten börjat minska etc. Men jag tror att en stabil uppåtmarknad på bred front kommer dröja ett bra tag.
När jag tittar i närhet så är det ett blodbad.
Pratade med chefen på min mindre bilverkstad, de hade haft två kunder denna veckan, min fru har avbokningar hela tiden i sin salong, har en kollegas dotter som står i klädbutik på stort shoppingcenter, de hade sålt för 6000:- på hela helgen.
Jag tror detta håller två veckor till, sen är det fritt fall.

När jag tittar i närhet så är det ett blodbad.
Pratade med chefen på min mindre bilverkstad, de hade haft två kunder denna veckan, min fru har avbokningar hela tiden i sin salong, har en kollegas dotter som står i klädbutik på stort shoppingcenter, de hade sålt för 6000:- på hela helgen.
Jag tror detta håller två veckor till, sen är det fritt fall.
Kan gå fortare, såg AB Volvo permitterade precis 20000 anställda i Sverige:(

Nej, det mesta är ju bara gissningar i dagsläget.
Tänker lite på hur ECB, FED osv har gått in med tusentalsmiljarder för att stabilisera läget. Du tror inte att det får någon effekt?
Jag tror tyvärr inte det, möjligtvis kortsiktigt och/ eller marginellt.
De styrande bankerna har stimulerat ekonomin så fruktansvärt mycket senare år att det liksom är ”gjort” nu. Trots stimulanser har vi senare år sett tecken på stagnation.

So it begins, starten på nästa blodbad?
Screenshot_20200320-170127_Omni Ekonomi.jpg

Jag är lite mer optimistisk om marknaden än snittet tror jag.
Så länge inte viruset muterar, drabbar fler grupper hårdare eller stora mängder insjuknas om på kort tid så ser jag inte en längre tids nedstängning som alternativ.

Tolka inte det som att jag förringar viruset.
Jag tror bara inte att en massiv arbetslöshet och den sociala oro som följer en lång nedstängning är något som kommer accepteras.

Angående börsen tror jag också att den inte bottnat men att det på längre sikt är bra att doppa fötterna redan nu.
Iaf så jag agerar.

Risken marknaden ser är väl att även om det är inom räckhåll att Corona minskar så har man gått in i nån form av lågkonjuktur. Att det tar ett tag att lyfta sig till förra höstens läge.

..jävligt sorgligt i Italien just nu. :(

Jag har varit inställd på att facea skiten tills nu. Låt oss ta 2v feber o hosta.. Inte lika säker då impacten är så enorm om man kliver över vad sjukvården klarar. Finns inte vården så börjar de äldre kila vidare.

investeringstråd. Köpte en tv idag isf aktier så vi kan nyttja bandbredden framöver. Klurat på pool modell snabbyggd. Aktier köper jag nog i april/maj. Kan vara mörkt då för samhället men strax senare hoppas jag det ljusnar..

möjligt att jag inte ”storköper” några aktier om världen snabbare återhämtar sig. Vilket vore bästaste!! Månadssparar fortsatt oavsett.

Nån som har erfarenhet av övertrassering på Avanza? Tydligen bommat i nån courtageberäkning, ligger hiskeliga 2:- back på ISK. Brukar dom drämma till med avgift? Ska man göra en insättning eller vänta in utdelningarna som börjar ramla in snart?

Nån som har erfarenhet av övertrassering på Avanza? Tydligen bommat i nån courtageberäkning, ligger hiskeliga 2:- back på ISK. Brukar dom drämma till med avgift? Ska man göra en insättning eller vänta in utdelningarna som börjar ramla in snart?

Jag hade en övertrassering. Ordnade sig vid nästkommande insättning.
Orkar man inte vänta på det eller om man inte har planer på att sätta in mer, så kan man väl pynta in 10:- och så är det löst :)

Har vi några professionella investerare i tråden, hur agerar ni under rådande omständigheter i så fall?

Själv har jag haft ren och skär tur, fick ett ryck och sålde av allt för 3 veckor sedan, sparande i fonder, aktier, PPM, tjänstepensionen. Rubbet förutom c:a 5% pappersguld. Nej, jag tror inte det är en säker hamn men är beredd att spela bort de pengarna, kanske kan det finnas en uppsida där om/när hyperinflationen smäller till...Har väl förlorat c:a 10% från toppen och känns som en välsignelse. Och det är från en notoriskt looser som brukar köpa på toppen och sälja på botten...

Just nu funderar iaf jag mest på risker i form av systemstörningar, motpartsrisker mm. Vi har sett hur vissa "säkra" räntefonder bommat igen, känns som det kommer fortsätta på den vågen framöver är min gissning. Antalet placeringar som är genuint säkra i tex PPM känns mindre och mindre.

Vad ser ni för idiotsäkra hamnar att lägga pengarna om man inte kan ha de i cash , i tex PPM?

Har vi några professionella investerare i tråden, hur agerar ni under rådande omständigheter i så fall?

Själv har jag haft ren och skär tur, fick ett ryck och sålde av allt för 3 veckor sedan, sparande i fonder, aktier, PPM, tjänstepensionen. Rubbet förutom c:a 5% pappersguld. Nej, jag tror inte det är en säker hamn men är beredd att spela bort de pengarna, kanske kan det finnas en uppsida där om/när hyperinflationen smäller till...Har väl förlorat c:a 10% från toppen och känns som en välsignelse. Och det är från en notoriskt looser som brukar köpa på toppen och sälja på botten...

Just nu funderar iaf jag mest på risker i form av systemstörningar, motpartsrisker mm. Vi har sett hur vissa "säkra" räntefonder bommat igen, känns som det kommer fortsätta på den vågen framöver är min gissning. Antalet placeringar som är genuint säkra i tex PPM känns mindre och mindre.

Vad ser ni för idiotsäkra hamnar att lägga pengarna om man inte kan ha de i cash , i tex PPM?

Stort grattis, de SEK du troligtvis har "köpt" har sjunkit 10% i värde på 3 veckor.

De finns få saker som är säkrare än att äga framgångsrika företag. Så länge de inte förstatligas, kan politiker inte lura dig på dina pengar via inflation etc. Så börja köp dig in på marknaden igen, 1%-10% av startkapitalet per vecka, eller mer aggressivt beroende på vad du tror om fortsättningen.

Stort grattis, de SEK du troligtvis har "köpt" har sjunkit 10% i värde på 3 veckor.

De finns få saker som är säkrare än att äga framgångsrika företag. Så länge de inte förstatligas, kan politiker inte lura dig på dina pengar via inflation etc. Så börja köp dig in på marknaden igen, 1%-10% av startkapitalet per vecka, eller mer aggressivt beroende på vad du tror om fortsättningen.
Att kronan sjunker spelar ju ingen roll om man inte ska handla utländska valutor för pengarna. Många resonerar på samma sätt med aktier, du har inte förlorat förrän du säljer.
Konstigt resonemang..

Är det dags att börja köpa Kinafonder? Kina verkar ju få igång industrin igen samt att de borde ha möjligheter att ta marknadsandelar nu när Europa och USA bromsar in. Vad tror ni?

Förstår inte vad du menar. 10% back får man väl vara glad för givet situationen, även om det är valutaskillnader.

Vad som är framgångsrika företag är inte statiskt över tid, speciellt inte nu. Jag tänker inte dippköpa hej vilt innan det här har dragit över USA ordentligt.

Är idag inte speciellt intresserad av rena aktiemarknadstips eller strategier för det, tack ändå. Kanske uttryckte mig dåligt.

Förstår inte vad du menar. 10% back får man väl vara glad för givet situationen, även om det är valutaskillnader.

Vad som är framgångsrika företag är inte statiskt över tid, speciellt inte nu. Jag tänker inte dippköpa hej vilt innan det här har dragit över USA ordentligt.

Är idag inte speciellt intresserad av rena aktiemarknadstips eller strategier för det, tack ändå. Kanske uttryckte mig dåligt.
Är i samma båt, har svårt att se att det är en dipp. Världens största ekonomi (USA) har först nu börjat få problem med Covid-19. Om man ser till hur smittan har spridit sig i övriga världen och hur snabbt den har börjat spridas i USA så är detta fortfarande början. Jag kommer inte börja köpa innan vi är minst -40% sedan topp.

Är det dags att börja köpa Kinafonder? Kina verkar ju få igång industrin igen samt att de borde ha möjligheter att ta marknadsandelar nu när Europa och USA bromsar in. Vad tror ni?
Problemet är att även om produktionen kommer igång i Kina så finns det ingen efterfrågan. Vi måste konsumera för att deras ekonomi ska gå ihop.

Veckans bankstämmor blir intressanta.
Vågar man låta utdelningsförslagen ligga kvar i rådande läge?

Veckans bankstämmor blir intressanta.
Vågar man låta utdelningsförslagen ligga kvar i rådande läge?
Tveksamt, risken för att bli påhoppad av media är för stor. Tror man gör som seb och skjuter på beslutet i hopp om att det ser bättre ut framåt. Blir krisen allvarligare kan man slänga in en extrastämma och slopa den

Tveksamt, risken för att bli påhoppad av media är för stor. Tror man gör som seb och skjuter på beslutet i hopp om att det ser bättre ut framåt. Blir krisen allvarligare kan man slänga in en extrastämma och slopa den
Ja jag blir mest förvånad om man kör som vanligt och klubbar igenom det.

Får se om blankningarna tilltar i veckan.

Vad mycket panik-sälj man läser om, är nog bra att folk lär sig vilken risknivå de tål.

"Unless you can watch your stock holding decline by 50 percent without becoming panic-stricken, you should not be in the stock market" - Warren Buffett

Låna 350.000 på SEB till 3.8% och betala tillbaka på 10 år = 421K.
Vore väl fan om en portfölj inte utvecklas bättre än så på 10 år :woot:

Har själv tagit mitt livs första lån (bor i hyresrätt och bilen betalades "kontant")

Har alltid haft inställningen att man ej lånar pengar för annat än boende och studier men känns som ytterligare 100K i vilande krigskassa kan komma väl till användning någon gång under året

Nöjde mig med 100K på 5 år ska återbetala 110.5K.

Chansen kanske inte är större men jag tycker det är ett stor risktagande att låna pengar för att ha på börsen. Tål du risken och du för övrigt är skuldfri kan det ju säkert vara lockande? Men tänk om det går åt andra hållet. Då har du ju en hävstång som inte är speciellt kul att sitta med. Och kan du lösa lånet i förtid utan att betala straffavgift?

Att inte låna pengar för att ha på börsen är ju ett generellt, bra standardtips. Man skulle ju aldrig råda en person vars ekonomi man inte vet nåt om till motsatsen och att ta ett lån.

Trots att det är ett sunt råd behöver det inte alltid vara rätt eller situationen särskilt dramatisk. Personligen kommer jag betala 1837:- i månaden och har fasta omkostnader som liknar skribenten av "Miljonär innan 30, pensionär innan 40". Med andra ord utsätter det egna ekonomin för närmast obefintlig stress. De pengarna kommer tillsammans med övriga kassan bara vila för närvarande

Tillbaka
Topp