Jag har tidigare länkat till information om "ETF"-bubblan, vilket är de som enligt dig "slår" proffsen" (de manuellt hanterade fonderna).
För det första så tror jag individuellt aktieägande skapar commitment och intresse som gör att man håller i pengarna längre (inte tar ut), att man sätter in mer pengar, samt att man får en "hobby" som suger så mycket tid att man inte hinner göra av med sina pengar! Sparandet blir min egen skapelse som jag gillar.
För det andra så är nästan alla fonder bundna av en mängd regler kring investeringarna. Jag kan själv variera koncentration, belåning etc.
För det tredje kolla hur många fondägare som åkt på en smäll via oljebolagen, Exxon nämns i filmen ovan, det senaste. Äger man fonder kan man lätt utesluta det man inte tror på eller vill äga. Dessutom vet man aldrig vilken skit fondrobotarna köper, notera att Lysa fick problem när obligationsfonder stoppade uttag. Detta hände precis när man hade velat växla över till aktier eller kontanter från obligationer. Dvs motpartsrisk. Titta på vad de gjorde i Allra, uppenbarligen inte olagligt, det får mig knappast att vilja spara i fonder.
För det fjärde så behöver inte jag tänka på min "fondbolagskarriär" eller "nästa bonus", jag är enbart ansvarig inför mig själv, och de andra personer vars pengar jag förvaltar. Det gör att jag kan fatta bättre beslut. Jag kan sälja av ett felköp direkt, och inte låtsas i veckor att det var rätt för att rädda mitt ansikte inför kollegorna. Jag kan köpa en redan dyr aktie, för jag tror att den kommer upp - hade jag varit anställd hade jag varit livrädd för detta.
Jag har klararat av att slå index, kanske tur, det får framtiden utvisa.
Kom ihåg det de säger ovan, ungefär: fondbolag är "asset gatherers" inte "asset managers". En länk om hur det är i USA, men jag tror du förstår:
https://www.modern-dollar.com/blog-index/assetgatherer