• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Psykologin och självkontroll är oerhört viktigt, som du kunde se på min lista ovan så tänkte jag i princip rätt hela tiden, men hade inte psykologin att genomföra rätt. Men du tränar inte din psykologi på köp och glöm fonder.
Nej, du tänkte helt fel, för du valde en högre risk än vad du är bekväm med, och i det långa loppet kommer du att underavkasta jämfört med index på grund av det.

Har själv inga räntefonder. Borde kke ha det men med dagens räntenivå kan man nästan lika gärna ha cash? Dessutom är det väl tveksamt "hedge"värde idag när räntorna inte kan falla sååå mkt mer (och obligationer därmed inte heller stiga såå mkt mer). Finns ju risk att vi får stagflation och då kan vi se obligationer och aktier falla samtidigt. Säger inte att det kommer ske men diversifiering är inte superlätt när räntorna är nära vad som rimligen kan ses som botten. Rätt stor skillnad när de ligger på 10%. Tänker jag iaf

Jo förvisso och en del räntefonder har ju backat ganska så mkt. Jag tror mer på en kombo - kash på bank samt lite guld och kanske mixade räntor.

Jag har tidigare länkat till information om "ETF"-bubblan, vilket är de som enligt dig "slår" proffsen" (de manuellt hanterade fonderna).

För det första så tror jag individuellt aktieägande skapar commitment och intresse som gör att man håller i pengarna längre (inte tar ut), att man sätter in mer pengar, samt att man får en "hobby" som suger så mycket tid att man inte hinner göra av med sina pengar! :) Sparandet blir min egen skapelse som jag gillar.

För det andra så är nästan alla fonder bundna av en mängd regler kring investeringarna. Jag kan själv variera koncentration, belåning etc.

För det tredje kolla hur många fondägare som åkt på en smäll via oljebolagen, Exxon nämns i filmen ovan, det senaste. Äger man fonder kan man lätt utesluta det man inte tror på eller vill äga. Dessutom vet man aldrig vilken skit fondrobotarna köper, notera att Lysa fick problem när obligationsfonder stoppade uttag. Detta hände precis när man hade velat växla över till aktier eller kontanter från obligationer. Dvs motpartsrisk. Titta på vad de gjorde i Allra, uppenbarligen inte olagligt, det får mig knappast att vilja spara i fonder.

För det fjärde så behöver inte jag tänka på min "fondbolagskarriär" eller "nästa bonus", jag är enbart ansvarig inför mig själv, och de andra personer vars pengar jag förvaltar. Det gör att jag kan fatta bättre beslut. Jag kan sälja av ett felköp direkt, och inte låtsas i veckor att det var rätt för att rädda mitt ansikte inför kollegorna. Jag kan köpa en redan dyr aktie, för jag tror att den kommer upp - hade jag varit anställd hade jag varit livrädd för detta.

Jag har klararat av att slå index, kanske tur, det får framtiden utvisa.

Kom ihåg det de säger ovan, ungefär: fondbolag är "asset gatherers" inte "asset managers". En länk om hur det är i USA, men jag tror du förstår:
https://www.modern-dollar.com/blog-index/assetgatherer

Ytterligare en faktor är storlek. När en fond blir framgångsrik, tex pga duktig förvaltare eller tur, så får de ofta stora inflöden av pengar. Detta leder till att fonden inte längre kan investera i allt den vill, för fonden har blivit för stor för att gå in i t.ex. små bolag.

I de mest extrema fallen leder detta till att fonder stänger, slutar ta in nytt kapital och köper ut de som redan har investerat, och fortsätter enbart för de anställda.

The Medallion fund is considered to be one of the most successful hedge funds ever. It has averaged a 71.8% annual return, before fees, from 1994 through mid-2014.[32] The fund has been closed to outside investors since 1993[33] and is available only to current and past employees and their families. The firm bought out the last investor in the Medallion fund in 2005 and the investor community has not seen its returns since then.[10] About 100 of Renaissance's 275 or so employees are what it calls “qualified purchasers”, meaning they generally have at least $5 million in assets to invest. The remaining are "accredited investors", generally worth at least $1 million.[32]

https://en.wikipedia.org/wiki/Renaissance_Technologies
När jag orkar ska jag läsa/lyssna. Låter intressant.
Däremot pratade jag inte specifikt om ETFer, och definitivt inte Allra etc. Jag pratade om billiga vanliga fonder. Tex USA Indexnära eller vad de nu kan heta, med låg avgift. Klart många fonder har åkt på smällar då de ägt andelar i oljebolag men du visste väl inte att oljan skulle krascha för ett halvår sedan? Du hade nog åkt på mer stryk om du köpt oljebolag enskilt.

Jag pratade inte heller om ngn fondrobot. De kanske är bra men inte insatt och skulle inte heller låta en algoritm eller neutralt nätverk jag ej själv byggt välja mina investeringar.

Kul att du slagit index. Om du, riskjusterat, gör det 10 år i rad får du gärna förvalta mina pengar :)

Kul att du slagit index. Om du, riskjusterat, gör det 10 år i rad får du gärna förvalta mina pengar :)
Varför vänta, PM:ar mitt nr så du kan swisha! ;)

Men visst är det en intressant notering, de som är riktigt bra på förvaltning verkar ofta svälla så att de tappar sin edge, eller också gör de som Medallion.

Även om jag är negativ till fonder, så vill jag säga att tveka INTE att börja spara i fonder om alternativet är bankkonto eller inget sparande alls. Fonder kan för många vara en bra kompromiss!

Fast jämförelsen med Allra haltar rejält. De är ju rena skojare som dessutom förvaltade dyra pissfonder som avkastade sämre än index. Ägarna, bl a Ernstberger, kom ju från ett notoriskt fondföretag som hette svensk fondservice och som hade som affärsidé att med aggressiv marknadsföring locka över sparare och lura på dem deras kassa fonder och när ryktet hann i kapp dem, kände de sig manade till att mer eller mindre byta namn på företaget för att få en fin nystart - sedermera skumraskföretaget Allra.

Hoppas att asen får långa fängelsestraff vid nästa instans.

Så, till saken. Vilket stort, etablerat, välrenommerat fondbolag / bank / finansiell institution vill förknippas med / bli tagen på bar gärning för att de blir Ernstberger-giriga och smider planer på att skinna spararna på hundratals miljoner?
Du har rätt i stort. Jag ville visa på att det finns "motpartsrisk" på ett antal sätt ned fonder.

De som är riktigt insatta kanske kände till Allras historik. Men för en bredare publik så kunde nog företaget lätt uppfattas som väldigt välrenommerat, med tanke på vilka personer som ingick i deras styrelse, se nedan. Man kan väl anta (även om så inte var fallet) att en f.d. justitieminister och en person med Lindsös (hon var till och med ordförande i Allra) CV borde kollat upp firman innan de gick in i styrelsen?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/thomas-bodstrom-nekas-ansvarsfrihet-i-allras-styrelse

F.d. styrelsemedlemmar

Thomas Bodström,
född 9 april 1962 i Uppsala, är en svensk deckarförfattare, advokat och före detta socialdemokratisk politiker, tidigare justitieminister 2000–2006 och riksdagsledamot 2002–2010.

Ebba Lindsö
är dotter till juristen Åke Lindsö (1918–2012) och växte upp på Lidingö. Hon avlade ekonomexamen vid Handelshögskolan i Stockholm 1978 och var därefter skeppsmäklare i sju år, framför allt på Saléninvest. Hon arbetade därefter på Transferator 1985–93, de första fyra åren som penningmäklare och de sista fyra åren 1989–93 som vd. Hon satt kvar i styrelsen för Alfred Berg Transferator därefter. Hon var sedan frilansjournalist i bland andra SVT och Dagens Industri. Från början av 1997 till 1999 var hon chefredaktör för Affärsvärlden. Åren 1999-2003 var hon vd och chefredaktör för Tidningarnas Telegrambyrå. År 2003 tillträdde Ebba Lindsö som vd för Svenskt Näringsliv med uppdraget att förändra organisationen[förklaring behövs], något som mötte hårt motstånd på sina håll[källa behövs] och ledde till att Ebba Lindsö avgick 2005. Hon grundade samma år konsultföretaget Lindsö & Partners. Hon drev under tre år företaget Respect Sustainable Business.

Ebba Lindsö har haft styrelseuppdrag i bland andra Alfred Berg Transferator, Postgirot Bank, SBAB, Allra, Vasakronan, Posten, AMF Pension, Länsförsäkringar Bank, Arbetsförmedlingen och Riksbanken. Från 2013 ingick hon i Dagens Industris "Skuggdirektionen", vilken kommenterar Riksbankens beslut och nationella ekonomiska frågeställningar.

Jag gillade verkligen denna meningen:

The commodity market is (so far) the only market that is not rigged by central banks, which is why it is also the only market where true bears can express themselves without risking being run over by a massive central bank liquidity steamroller.

Har hänt mig, inte kul!

It is probably known stuff to the political connoisseur, but usually it is only possible to create new far-reaching instruments during times of crisis.
Sveriges EU-inträde.

Intressant om kortköpsstatistiken, -25% i Finland.

Du har rätt i stort. Jag ville visa på att det finns "motpartsrisk" på ett antal sätt ned fonder.

De som är riktigt insatta kanske kände till Allras historik. Men för en bredare publik så kunde nog företaget lätt uppfattas som väldigt välrenommerat, med tanke på vilka personer som ingick i deras styrelse, se nedan. Man kan väl anta (även om så inte var fallet) att en f.d. justitieminister och en person med Lindsös (hon var till och med ordförande i Allra) CV borde kollat upp firman innan de gick in i styrelsen?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/thomas-bodstrom-nekas-ansvarsfrihet-i-allras-styrelse

F.d. styrelsemedlemmar

Thomas Bodström,
född 9 april 1962 i Uppsala, är en svensk deckarförfattare, advokat och före detta socialdemokratisk politiker, tidigare justitieminister 2000–2006 och riksdagsledamot 2002–2010.

Ebba Lindsö
är dotter till juristen Åke Lindsö (1918–2012) och växte upp på Lidingö. Hon avlade ekonomexamen vid Handelshögskolan i Stockholm 1978 och var därefter skeppsmäklare i sju år, framför allt på Saléninvest. Hon arbetade därefter på Transferator 1985–93, de första fyra åren som penningmäklare och de sista fyra åren 1989–93 som vd. Hon satt kvar i styrelsen för Alfred Berg Transferator därefter. Hon var sedan frilansjournalist i bland andra SVT och Dagens Industri. Från början av 1997 till 1999 var hon chefredaktör för Affärsvärlden. Åren 1999-2003 var hon vd och chefredaktör för Tidningarnas Telegrambyrå. År 2003 tillträdde Ebba Lindsö som vd för Svenskt Näringsliv med uppdraget att förändra organisationen[förklaring behövs], något som mötte hårt motstånd på sina håll[källa behövs] och ledde till att Ebba Lindsö avgick 2005. Hon grundade samma år konsultföretaget Lindsö & Partners. Hon drev under tre år företaget Respect Sustainable Business.

Ebba Lindsö har haft styrelseuppdrag i bland andra Alfred Berg Transferator, Postgirot Bank, SBAB, Allra, Vasakronan, Posten, AMF Pension, Länsförsäkringar Bank, Arbetsförmedlingen och Riksbanken. Från 2013 ingick hon i Dagens Industris "Skuggdirektionen", vilken kommenterar Riksbankens beslut och nationella ekonomiska frågeställningar.

Helt korrekt. Folk blev lurade av Allras stamp of approval i form av köpta reklampelare som Bodström m fl. De borde givetvis kollat upp Allra innan de skrev på lukrativa kontrakt.

Helt korrekt. Folk blev lurade av Allras stamp of approval i form av köpta reklampelare som Bodström m fl. De borde givetvis kollat upp Allra innan de skrev på lukrativa kontrakt.
Bodström lär vara perfekt för att lura gamla S-trogna pensionärer. Lindsö för att lura in fräsarborgare. Väl genomtänkt!

Hon blodtestartjejen i SF var ju ännu värre,

Over the next three years, Shultz helped to introduce almost all the outside directors on the "all-star board", which included William Perry (former U.S. Secretary of Defense), Henry Kissinger (former U.S. Secretary of State), Sam Nunn (former U.S. Senator), Bill Frist (former U.S. Senator and heart-transplant surgeon), Gary Roughead (Admiral, USN, retired), James Mattis (General, USMC), Richard Kovacevich (former Wells Fargo Chairman and CEO) and Riley Bechtel (chairman of the board and former CEO at Bechtel Group). The board was criticized for consisting "mainly of directors with diplomatic or military backgrounds".[24]

https://en.wikipedia.org/wiki/Theranos

Lär ha varit väldigt få SF VC:s, om några, som investerade.

Det där är verkligen en styrelse för ett teknikbolag som skall få en att reagera och bli försiktig!

Varför vänta, PM:ar mitt nr så du kan swisha! ;)

Men visst är det en intressant notering, de som är riktigt bra på förvaltning verkar ofta svälla så att de tappar sin edge, eller också gör de som Medallion.

Även om jag är negativ till fonder, så vill jag säga att tveka INTE att börja spara i fonder om alternativet är bankkonto eller inget sparande alls. Fonder kan för många vara en bra kompromiss!
Haha absolut!
Skämt åsido. Vad jämför du med för index när du säger att du slagit det? Och under hur lång tid? Har du gjort det konstant eller "bara" nu? Jämför du avkastning eller typ sharpe Ratio eller liknande så det är riskjusterat?

Varför jag inte hoppar på är för att många överpresterar index ett tag, men för att de tar större risk. Typiskt sett kanske man har för låg diversifiering och blir hårt drabbad om en sektor går skit. Många överpresterade garanterat index genom att köpa massa ITbolag innan ITkraschen tex.

Haha absolut!
Skämt åsido. Vad jämför du med för index när du säger att du slagit det? Och under hur lång tid? Har du gjort det konstant eller "bara" nu? Jämför du avkastning eller typ sharpe Ratio eller liknande så det är riskjusterat?

Varför jag inte hoppar på är för att många överpresterar index ett tag, men för att de tar större risk. Typiskt sett kanske man har för låg diversifiering och blir hårt drabbad om en sektor går skit. Många överpresterade garanterat index genom att köpa massa ITbolag innan ITkraschen tex.

Jag jämför inte riskjusterat, bara index. Den längsta portföljen har gått bra i tiotalet år, men vem vet, snart kanske jag åker dit.

Och vad är egentligen risk? Corona kom och tex Electrolux aktier kraschar, den får man belåna till 80%. Många IT bolag saknar helt belåningsvärde hos vissa nätmäklare, men har visat sig vara krissäkra, i alla fall denna gången.

Ja det finns många fallgropar!

Jag jämför inte riskjusterat, bara index. Den längsta portföljen har gått bra i tiotalet år, men vem vet, snart kanske jag åker dit.

Och vad är egentligen risk? Corona kom och tex Electrolux aktier kraschar, den får man belåna till 80%. Många IT bolag saknar helt belåningsvärde hos vissa nätmäklare, men har visat sig vara krissäkra, i alla fall denna gången.

Ja det finns många fallgropar!
Man måste jämföra riskjusterat. Över tid ska du få mer avkastning om du tar mer risk. Risk är inte helt väldefinierat men volatilitet är väl det mest använda.

Det är jättekul att du fått mer avkastning än börsen, menar inget annat. Men att överprestera är att man får mer avkastning även om man beaktar risknivån. Sedan är jämförelseindex viktigt. Jag har tex också fått bättre avkastning än Stockholmsbörsen för att jag investerat i USA, men då är ju också OMX ett dåligt jämförelseindex.

Jag har tex också fått bättre avkastning än Stockholmsbörsen för att jag investerat i USA, men då är ju också OMX ett dåligt jämförelseindex.
I SEK då antar jag? 20% valutamedvind på bara något år!

Har identifierat intressant läge, superhypat betalningsföretag har pga "oklarheter" i bokföringen åkt på ordentligt med däng på börsen två dagar i rad. Köpläge? VD:n verkar trevlig. HQ och börsnoterat i Tyskland.
Wirecard
edit1:
Efter att ha läst på mer är jag tveksam till köp, i så fall enbart med lite pengar, samtidigt är det uppenbart att aktiekursen pressas ner av blankare som tjänar pengar på det hela. Intressant när en blankare skriver brev till styrelsen om att VD borde avsättas, blankarna har ju inte direkt några röster i det bolaget. Allt handlar om att kasta maximal smuts och tjäna pengar. Intressant spel, och så FT med på ett hörn, och så kanske någon konkurrent i kulissen?
edit2:
Beslutat mig för ej köp då ej uppfyller grundkravet "bra positivt bolag".

Senast ändrad:
I dag är det härligt att äga Kindred! :dead:
Klev på för ca 1 månad sedan och det lär väl dröja 1-2 år innan den här förlusten är täckt!
Köpte första posten på 59, sen störtdök aktien som sagt.
Köpte mer på 23 och 26 i mitten av mars och nu är jag äntligen på plus igen så halva innehavet såldes av.

Jag har tex också fått bättre avkastning än Stockholmsbörsen för att jag investerat i USA, men då är ju också OMX ett dåligt jämförelseindex.
Och när du säger Stockholmsbörsen så finns det många olika index, tex 30 mest omsatta aktierna, samtliga aktier på Stockholmsbörsen, med eller utan utdelningar osv.

OMX Stockholm 30 - "Index över de trettio mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen"
Utveckling 3 år: -2,83%

OMX Stockholm GI - "Avspeglar utvecklingen på hela Stockholmsbörsen (inklusive utdelningar)"
Utveckling 3 år: +12,79%

Senast ändrad:
Och när du säger Stockholmsbörsen så finns det många olika index, tex 30 mest omsatta aktierna, samtliga aktier på Stockholmsbörsen, med eller utan utdelningar osv.

OMX Stockholm 30 - "Index över de trettio mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen"
Utveckling 3 år: -2,83%

OMX Stockholm GI - "Avspeglar utvecklingen på hela Stockholmsbörsen (inklusive utdelningar)"
Utveckling 3 år: +12,79%
Ja precis. Det var just min poäng, att en jämförelse på enbart avkastning, mot enbart Sverige (oavsett exakt index) blir lite haltande, och att en rättvis jämförelse inte så lätt. Oavsett vilket index har man väl i princip fått högre avkastning än Sthlm om man varit i USA, dels pga börsutveckling men även kronans slakt.

Men, jag investerar ju nästan bara i index liknande fonder så jag kan gärna inte prestera bättre än marknaden. Jämförelsen var bara för att påvisa att jämförelsen inte är självklar. Intressant dock att jag fick högre avkastning än snittet på Avanza förra året trots att jag bara investerar i billiga breda indexliknande fonder. Man kan alltså dra slutsatsen att majoriteten får sämre avkastning än "börsen" samtidigt som de i de allra flesta fall tar mer risk, så riskjusterat misslyckas de allra flesta. Det är också vad forskningen visar, vilket ligger till grund för mitt beslut att inte försöka slå marknaden utan istället fokusera på bred och billig exponering

I SEK då antar jag? 20% valutamedvind på bara något år!

Har identifierat intressant läge, superhypat betalningsföretag har pga "oklarheter" i bokföringen åkt på ordentligt med däng på börsen två dagar i rad. Köpläge? VD:n verkar trevlig. HQ och börsnoterat i Tyskland.
Wirecard
Efter att ha läst på mer är jag tveksam till köp, i så fall enbart med lite pengar, samtidigt är det uppenbart att aktiekursen pressas ner av blankare som tjänar pengar på det hela. Intressant när en blankare skriver brev till styrelsen om att VD borde avsättas, blankarna har ju inte direkt några röster i det bolaget. Allt handlar om att kasta maximal smuts och tjäna pengar. Intressant spel, och så FT med på ett hörn, och så kanske någon konkurrent i kulissen?
edit:

Beslutat mig för ej köp då ej uppfyller grundkravet "bra positivt bolag".

Senast ändrad:
Ja precis. Det var just min poäng, att en jämförelse på enbart avkastning, mot enbart Sverige (oavsett exakt index) blir lite haltande, och att en rättvis jämförelse inte så lätt. Oavsett vilket index har man väl i princip fått högre avkastning än Sthlm om man varit i USA, dels pga börsutveckling men även kronans slakt.

Men, jag investerar ju nästan bara i index liknande fonder så jag kan gärna inte prestera bättre än marknaden. Jämförelsen var bara för att påvisa att jämförelsen inte är självklar. Intressant dock att jag fick högre avkastning än snittet på Avanza förra året trots att jag bara investerar i billiga breda indexliknande fonder. Man kan alltså dra slutsatsen att majoriteten får sämre avkastning än "börsen" samtidigt som de i de allra flesta fall tar mer risk, så riskjusterat misslyckas de allra flesta. Det är också vad forskningen visar, vilket ligger till grund för mitt beslut att inte försöka slå marknaden utan istället fokusera på bred och billig exponering
OK.

Det jag funderar på är om indexliknande fonder fortsatt kommer att vara en god affär. Visst, de lär ju följa index, men frågan är om de jämfört med andra sätt att investera kommer att vara god affär. När allt fler väljer en strategi så borde den till slut förlora sin kraft, men hittills verkar indexinvesteringar nästan vara en självuppfyllande profetia. Vi får se.

Min portfölj är 75% breda indexfonder som bara ska följa marknaden, inte slå den. Sen har jag 25% "lekpengar" för aktier eller nischfonder bara för att det är kul att försöka överavkasta :)

Om någon läser den här tråden för att få lite tips om indexfonder så vill jag säga att det är viktigt att kolla på vilket index fonden följer, inte bara avgiften. Ta SEB Sverige Indexfond och Avanza Zero som exempel. Sett till pris så borde man välja Avanzas, för den är gratis, men eftersom den följer six30rx istället för sixrx som SEBs så har den underpresterat över tid jämfört med SEBs.

Jag fortfarande på jakt efter att bygga ihop min fondportfölj, men hur bör man "hedga" sin portfölj? Räntefonder och guld är säkert det vanligaste men vad är bäst? En kombination av båda? Och hur exponerad mot ränta och guld borde man vara om resten av portföljen kommer bestå fonder exponerade mot aktiemarknaden eventuellt någon indexfond?

Jag fortfarande på jakt efter att bygga ihop min fondportfölj, men hur bör man "hedga" sin portfölj? Räntefonder och guld är säkert det vanligaste men vad är bäst? En kombination av båda? Och hur exponerad mot ränta och guld borde man vara om resten av portföljen kommer bestå fonder exponerade mot aktiemarknaden eventuellt någon indexfond?
RikaTillsammans har en mängd artiklar och poddar om det

Idag blev det äntligen fart på Catena Media, har väntat ett tag på att de ska börja röra på sig. Alla har väl väntat in rapporten som kom. Det mesta gick åt rätt håll idag

Påtal om hedge börjar råvaror se billigt ut?
https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor/16628979-lyxor-commodities-thomson

Baltikum skogsfond tycker jag även verkar intressant
https://www.nordnet.se/marknaden/instrument/17050552-skogsfond-baltikum-a

och denna har jag nämnt innan, tyvärr kan man inte handla den varken via nordnet eller avanza utan direktinvestering
https://www.nordnet.se/market/investment-funds/16476227-ress-life-investments

silver med för den delen
https://www.nordnet.se/marknaden/ovriga-certifikat/16128912-wisdom-tree-physical-silver

Glöm aldrig:
15E15D0B-5615-4852-8775-6D6DF421A27C.png

Tillbaka
Topp