daniel32
Basic
Vilken marknad?
Jag har inte så mycket koll på detta men på vilket sätt kan FED påverka marknaden så mycket som folk säger att de har gjort? Väldigt nyfiken
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken marknad?
https://www.investopedia.com/articl...tanding-how-federal-reserve-creates-money.aspJag har inte så mycket koll på detta men på vilket sätt kan FED påverka marknaden så mycket som folk säger att de har gjort? Väldigt nyfiken
Det har varit ett antal incidenter denna "krisen" där jag misstänker att konkurrenter och blankare matar på den negativa spiralen för företag, det tror jag är fallet med Wirecard här, det i sig är inget problem.Låter som ett bra grundkrav; är nyfiken på vad du tittar på för att avgöra om det uppfylls eller ej?
Centralbanker som FED och Riksbanken är "gudar" vad gäller sin valuta.Jag har inte så mycket koll på detta men på vilket sätt kan FED påverka marknaden så mycket som folk säger att de har gjort? Väldigt nyfiken
Jag har inte så mycket koll på detta men på vilket sätt kan FED påverka marknaden så mycket som folk säger att de har gjort? Väldigt nyfiken
Centralbanker som FED och Riksbanken är "gudar" vad gäller sin valuta.
De kan sitta vid sin dator, lägga upp ett nytt konto, och fylla det med valfritt belopp. Sedan kan de köpa precis vad de vill för de pengarna, så länge de håller sig inom sitt mandat och sina regler. Otroligt eller hur! På så sätt kan de köra upp värdet på tillgångar och därmed tex få ner räntor (obligationspriset stiger).
Detta bör i normala fall leda till inflation, för mer pengar än tidigare jagar en fix mängd tillgångar. Detta tror jag är huvudanledningen till att börsen går så starkt nu. Jag tycker synd om pensionärer och andra som sitter med pengar på sina bankkonton och tror det är tryggt.
Jaha? Så man skulle egentligen kunna säga stt det är någon form av manipulation som de pysslar med när de gör sådana saker? Men är det tillåtet för centralbanker att vara på börsen/aktiemarknaden, känns ju nästan som att de sätter saker och ting ur spel
Skulle säga tvärtom, tack vare staten sker kriserna om och om igen pga det som skapar kriserna, både system och aktörer, kan fortsätta verka på den ska marknadenUtan det hade USA liknat Mad Max vid det här laget. Kapitalismen är inte så bra på att hantera kriser utan statliga räddningspaket.
Den som sätter reglerna brukar göra reglerna fördelaktiga för sig själv.Jaha? Så man skulle egentligen kunna säga stt det är någon form av manipulation som de pysslar med när de gör sådana saker? Men är det tillåtet för centralbanker att vara på börsen/aktiemarknaden, känns ju nästan som att de sätter saker och ting ur spel
Riksbanker är ju inte en privat aktör som ska tjäna pengar åt aktieägare. De ska använda sina styrinstrument för att landets ekonomiska mål ska nås, tex använda styrräntan för att nå inflationsmålet.Jaha? Så man skulle egentligen kunna säga stt det är någon form av manipulation som de pysslar med när de gör sådana saker? Men är det tillåtet för centralbanker att vara på börsen/aktiemarknaden, känns ju nästan som att de sätter saker och ting ur spel
Detta och fractional reserve banking är vuxnas version av att tomten inte finns. Pengarna du sätter in på banken kan banken tex låna ut 40 gånger!Jaha? Så man skulle egentligen kunna säga stt det är någon form av manipulation som de pysslar med när de gör sådana saker? Men är det tillåtet för centralbanker att vara på börsen/aktiemarknaden, känns ju nästan som att de sätter saker och ting ur spel
Detta och fractional reserve banking är vuxnas version av att tomten inte finns. Pengarna du sätter in på banken kan banken tex låna ut 40 gånger!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking
Vad har ni fått lära er i skolan om privatekonomi?Vi borde verkligen lära oss detta i skolan tycker jag... Går i 1:an på gymnasiet och vi gick nyligen igenom privatekonomi och jag har lärt mig MYCKET mer här på klocksnack än i skolan gällande ämnet...
Vad har ni fått lära er i skolan om privatekonomi?
Skulle vara jätteintressant att få en liten inblick.
Jag tror det kommer falla men orkar inte sälja av pga skatter och så, samt att man aldrig vet vad centralbankerna och regeringarna hittar på för dumheter. Dock har vi sedan i förra veckan pausat veckosparandet både privat och i bolaget.Sverige och USA ner senaste handelsdagarna och Asien ner i dag delvis pga USA vs Kina.
Blir det en tung vecka?
Jag tror absolut vi kommer ner lite men det kommer in fler och fler positiva nyheter kring antivirala läkemedel, tester och vaccin, öppnanden av länder samt att mycket pengar fortfarande finns på sidlinjen gör att vi inte kommer ned avsevärt mycket. Men det är min personliga killgissningSverige och USA ner senaste handelsdagarna och Asien ner i dag delvis pga USA vs Kina.
Blir det en tung vecka?
Frågan är vad dom händer om några veckor när de länder som öppnar nu troligen får nya vågor av smittspridning.Jag tror absolut vi kommer ner lite men det kommer in fler och fler positiva nyheter kring antivirala läkemedel, tester och vaccin, öppnanden av länder samt att mycket pengar fortfarande finns på sidlinjen gör att vi inte kommer ned avsevärt mycket. Men det är min personliga killgissning
Det som oroar mig är när Q2-rapporterna börjar rulla in. Först då tror jag en del inser hur risig världsekonomin egentligen är.Jag tror absolut vi kommer ner lite men det kommer in fler och fler positiva nyheter kring antivirala läkemedel, tester och vaccin, öppnanden av länder samt att mycket pengar fortfarande finns på sidlinjen gör att vi inte kommer ned avsevärt mycket. Men det är min personliga killgissning
Vad har ni fått lära er i skolan om privatekonomi?
Skulle vara jätteintressant att få en liten inblick.
Beror nog på på om riktlinjerna för att hålla sig i sin egen landsstingszon ligger kvar.. då kan det potentiellt bli en rätt trött sommar för Skistar. Släpper de riktlinjerna men inte utreserestriktionerna går jag all in.Vad tror ni om Skistar? Rätt hög värdering trots mycket oro men om man blickar framåt så lär vi så se förra årets "hemester" på sterorider i år när vi pausar flyg utrikes.
Vad tror ni om Skistar? Rätt hög värdering trots mycket oro men om man blickar framåt så lär vi så se förra årets "hemester" på sterorider i år när vi pausar flyg utrikes.
Jag köpte på mig lite också men såg nyheten för sent så jag kom in i stort sett på dagens kursavslut. Tror ändå det är lite rabatt. Bara att hålla tummarna att det inte blir något åtal.Någon fler än jag som passade på att plocka upp SBB B ? Bottnade på 10,84. Jag köpte in mig på 11,84 på vägen upp.
Ordern går in direkt och bearbetas och går igenom om du valt "rätt" pris. Kurserna du ser är ju 15 minuter gamla, om du inte köpt till realtid för specifik usa börs, så det kan vara lite lurigt att lägga in "rätt" pris.Kanske en dum fråga nu, men om jag lägger en köporder på en amerikansk aktie hos avanza. Kommer min order order dyka upp i samma tid som jag lägger ordern eller kommer den dyka upp 15 minuter senare?