• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag har tidigare tipsat om The Motley Fools podcasts.

Nu "hårdsäljer" de caset med
The Trade Desk
Kortnamn
TTD
NASDAQ
Aktien har gått mycket bra det senste, men Motley Fool "lovar" i princip 10-100x pengarna; de har mycket bra track record i sina tips.

"Trade Desk är ett reklamteknikbolag. Bolaget erbjuder en mjukvaruplattform som gör det möjligt för kunder att köpa och hantera datadrivna digitala reklamkampanjer."

Jag undrar därför om du som är i reklambranschen, eller känner någon som är det, har ni hört talas om bolaget? Vad tycker ni? De lär ha valt att ha god kontakt med reklambyråer, och har ej (ännu) som mål att gå runt dem.

Alla andra åsikter uppskattas också!

Jag köper aktier jag tror på långsiktigt och som jag vill fortsätta att äga om fem år. Dit hör inte SBB i min bok.

Med det sagt går det säker att tjäna fina pengar på aktien, via aktiv trading, men då får man nog sitta klistrad vid terminalen alla börsens öppningstimmar, och det kan jag inte och det vill jag inte.

Jag önskar er lycka till!

Någon fler än jag som passade på att plocka upp SBB B ? Bottnade på 10,84. Jag köpte in mig på 11,84 på vägen upp.

Jag passade på att tanka idag. 95; 12,14 kr. Ett par timmar senare kostade det 12,04 :)

Jag köpte på mig lite också men såg nyheten för sent så jag kom in i stort sett på dagens kursavslut. Tror ändå det är lite rabatt. Bara att hålla tummarna att det inte blir något åtal.

Jag tror det kommer falla men orkar inte sälja av pga skatter och så, samt att man aldrig vet vad centralbankerna och regeringarna hittar på för dumheter. Dock har vi sedan i förra veckan pausat veckosparandet både privat och i bolaget.

Världen kanske skulle må bra avatt rensa ut massa bolag men alla är så jävla rädda för sina röster och jobb...
Bor du inte i Sverige? KF och ISK?

Jag har tidigare tipsat om The Motley Fools podcasts.

Nu "hårdsäljer" de caset med
The Trade Desk
Kortnamn
TTD
NASDAQ
Aktien har gått mycket bra det senste, men Motley Fool "lovar" i princip 10-100x pengarna; de har mycket bra track record i sina tips.

"Trade Desk är ett reklamteknikbolag. Bolaget erbjuder en mjukvaruplattform som gör det möjligt för kunder att köpa och hantera datadrivna digitala reklamkampanjer."

Jag undrar därför om du som är i reklambranschen, eller känner någon som är det, har ni hört talas om bolaget? Vad tycker ni? De lär ha valt att ha god kontakt med reklambyråer, och har ej (ännu) som mål att gå runt dem.

Alla andra åsikter uppskattas också!
Precis som SpectrumOne?

Dina kurser är 15 minuter fördröjda, möjligtvis med undantag för det du ser när du klickar köp, ordersidan. Ta upp Yahoo finance i ett extra fönster och jämför, jag har för mig de har gratis realtidskurser.

Är det en skapligt mycket handlad aktie kan du lägga in pris med marginal och ändå få bra pris. Med senaste pris 243,5 lägg in 250 vid köp, då säkerställer du att affären går igenom, du får ändå (förenklat sett) bästa pris. Detta fungerar inte på aktier som "handlas sällan".[/QUOTE]
@idagtisdag
(Vet inte vad som hände med citatbubblan, så jag taggar dig istället)

Jag brukar använda tradingview för amerikanska aktier, tror de erbjuder realtid gratis på USA börsen men låt mig ta ett exempel. Jag har varit på utkik efter AMD aktien, och kl 18.30 på tradingview står det att amd är på 53.0 USD och på avanza som då visar kursen för kl 18.15 på 54. Om jag då lägger en köp order på 53 kommer den att gå igenom kl 18.30? Det borde nog inte gå antar jag då den äffaren redsn har gått igenom. Rätta mig gärna om jag fel.

Senast ändrad:
Precis som SpectrumOne?
Menar du detta:
https://spectrumone.com/
"Get to know your customers better

SpectrumOne is a powerful new platform for marketers to increase their ROI on sales and communication efforts. We start by giving marketers a smart tool to enrich and analyse data about the customer from multiple sources."

Det kanske finns överlappningar, men i huvudsak nej, för TTD hjälper reklamköpare / reklambyråer köpa reklamutrymme på bästa sätt i princip "överallt" förutom det som täcks av Google och Facebook. Grundaren sägs ha implementerat sådant han lärde sig som algoritmhandlare på börsen på marknaden för reklamköp, ungefär.

Jag brukar använda tradingview för amerikanska aktier, tror de erbjuder realtid gratis på USA börsen men låt mig ta ett exempel. Jag har varit på utkik efter AMD aktien, och kl 18.30 på tradingview står det att amd är på 53.0 USD och på avanza som då visar kursen för kl 18.15 på 54. Om jag då lägger en köp order på 53 kommer den att gå igenom kl 18.30? Det borde nog inte gå antar jag då den äffaren redsn har gått igenom. Rätta mig gärna om jag fel.
Tänk dig börsen som blocket.se. En mängd annonser för köp och sälj, ett ställe för köpare och säljare att träffas. För varje aktie kan man lägga in erbjudandet om att köpa eller sälja till ett visst pris. Det som är "aktuell" kurs, i realtid, är vad den senaste affären gjordes till för pris. Det är inte säkert du kan få detta pris.

Marknadsplatsen och din motpart struntar i om du ser kurser med försening eller inte, din lagda order går in i realtid och matchas mot de "annonser" som finns just då.

Att handla på 15 minuter gammal aktieinformation, är ungefär som att bara komma åt 15 eller 30 dagar gamla annonser på blocket. Stor chans att det inte blir affär.

Jag kan tycka att det är osmart av Avanza att inte bjuda på realtidskurser, då det är mycket krångligare att handla med gammal information. Jag tror de skulle dra in mer pengar i courtage om fler order lades in till mer aktuella kurser och fler avslut uppstod.

Tänk dig börsen som blocket.se. En mängd annonser för köp och sälj, ett ställe för köpare och säljare att träffas. För varje aktie kan man lägga in erbjudandet om att köpa eller sälja till ett visst pris. Det som är "aktuell" kurs, i realtid, är vad den senaste affären gjordes till för pris. Det är inte säkert du kan få detta pris.

Marknadsplatsen och din motpart struntar i om du ser kurser med försening eller inte, din lagda order går in i realtid och matchas mot de "annonser" som finns just då.

Att handla på 15 minuter gammal aktieinformation, är ungefär som att bara komma åt 15 eller 30 dagar gamla annonser på blocket. Stor chans att det inte blir affär.

Jag kan tycka att det är osmart av Avanza att inte bjuda på realtidskurser, då det är mycket krångligare att handla med gammal information. Jag tror de skulle dra in mer pengar i courtage om fler order lades in till mer aktuella kurser och fler avslut uppstod.

Om du trycker på köp/sälj får du realtidskurs.

Menar du detta:
https://spectrumone.com/
"Get to know your customers better

SpectrumOne is a powerful new platform for marketers to increase their ROI on sales and communication efforts. We start by giving marketers a smart tool to enrich and analyse data about the customer from multiple sources."

Det kanske finns överlappningar, men i huvudsak nej, för TTD hjälper reklamköpare / reklambyråer köpa reklamutrymme på bästa sätt i princip "överallt" förutom det som täcks av Google och Facebook. Grundaren sägs ha implementerat sådant han lärde sig som algoritmhandlare på börsen på marknaden för reklamköp, ungefär.
Jobbar inom branschen och att hjälpa reklamare köpa mer effektivt är inte garanterat något som är positivt då de får marginal på försäljningen - dvs. Ju mer du köper ju mer vinst gör du. Trist att bli effektivare då.

(Med sedvanliga disclaimers om att det är svenska/nordiska markanden och att jag inte känner till TTD eller Spectrumone)

Jobbar inom branschen och att hjälpa reklamare köpa mer effektivt är inte garanterat något som är positivt då de får marginal på försäljningen - dvs. Ju mer du köper ju mer vinst gör du. Trist att bli effektivare då.

(Med sedvanliga disclaimers om att det är svenska/nordiska markanden och att jag inte känner till TTD eller Spectrumone)
Intressant!

En vinkel kan väl vara att TTD hjälper till att maximera avkastningen per krona, utan att för den sakens skull minska totala reklamköpets summa i kr. Eller tänker jag fel?

Såg att man kan skaffa tilläg hos avanzs för 15kr/mån så man kan följa amerikansna börsen i realtid, kanske använder det.

Såg att man kan skaffa tilläg hos avanzs för 15kr/mån så man kan följa amerikansna börsen i realtid, kanske använder det.
Värt att ha i åtanke är att du tar en valutarisk när du handlar aktier i USD. Så eventuell avkastning i lokal valuta (USD) kan komma att ätas upp och till och med bli negativ givet hur växelkursen USDSEK utvecklat sig. Finns mycket fina bolag på Stockholmsbörsen, hade börjat där för att få en känsla om hur marknaden fungerar. Lycka till!

Värt att ha i åtanke är att du tar en valutarisk när du handlar aktier i USD. Så eventuell avkastning i lokal valuta (USD) kan komma att ätas upp och till och med bli negativ givet hur växelkursen USDSEK utvecklat sig. Finns mycket fina bolag på Stockholmsbörsen, hade börjat där för att få en känsla om hur marknaden fungerar. Lycka till!

Kan du förklara hur du menar? Menar du om dollar skulle minska i värde mot kronan så skulle avkastningen då kunna bli mindre?

Jag har några bolag som ligger på svenska börsen men jag är väldigt sugen på AMD just nu då de har väldigt stor potential att slå till hårt mot sin konkurent Intel Corp. Men jag håller mig till mestadels i Sverige :)

Då svenska kronan är vad den är, skulle jag snarast säga valutachans! :)

Tyvärr tycker jag inte att svenska bolag visat att de kan ge den där superavkastningen som man kan hitta hos bolag i USA, något är det som hindrar svenska och europeiska bolag från att få den där exponentiella tillväxten. Ett undantag kanske är Spotify, men de väntade väldigt länge med att notera sig, och är inte alls i den där tidiga fasen då företag är som mest intressant, dessutom valde de notering i USA.

Kan du förklara hur du menar? Menar du om dollar skulle minska i värde mot kronan så skulle avkastningen då kunna bli mindre?

Jag har några bolag som ligger på svenska börsen men jag är väldigt sugen på AMD just nu då de har väldigt stor potential att slå till hårt mot sin konkurent Intel Corp. Men jag håller mig till mestadels i Sverige :)
Klart du skall köpa AMD om du tror på det. Din avkastning (sälj minus köp) i USD påverkas ju inte, men avkastningen i SEK kan ju påverkas om SEKUSD kursen ändras.
https://finance.yahoo.com/quote/SEK=X

Men tänk inte för mycket på valutakurser, försök istället hitta bolag som du tror på. Valutorna får bli det de blir, med reservationen att akta sig för att ha mycket SEK.

Nordeas Internetbank, kan man ställa in så man får ett epost eller sms när de svarat på meddelanden? Väldigt förvånad att de år 2020 inte verkar ha detta? Jag hittar inga inställningar alls i deras nya internetbank.

Jag frågar åt en kompis! ;-)

Köpte en pytte post airbus idag som ett riktigt lång case. Kommer skala upp successivt eftersom den sannolikt kan/Kommer gå lägre

Börjar få lite "för bra för att vara sant" feeling över börsen... Intressant på Fill or Kill podcasten. Den ena av dem hade nästan dubblat sina pengar, eller typ +50%, den andre +-0.

Intressant att den ena han handla på Ilja Bataljans gripande och jag antar blankade SBB innan kursen dök. Jag visste inte om robotar alltid hann före, men uppenbarligen är de inte ännu satta att autohandla på sådana nyheter. Häktad, gripen, misstänkt och andra negativa ord skulle ju annars ganska lätt gå att hitta i pressmeddelanden och robothandla på.

I min portfölj har jag rätt många standardfonder varav några är teknikfonder. T.ex: Swedbank Robur Ny Teknik och TIN teknik i min portfölj. Om jag skulle vilja bredda med en tredje teknikfond (som har lite andra innehav), vad har ni för tips då? Jag skulle vilja att dess innehav inte var så tungt exponerat mot datorspel som de andra två.

Jag har även Avanza Global i vilken Apple, Microsoft, Facebook ingår så där behövs inte mer. Gärna mindre bolag, min lekmannabedömning är att vissa av storbolagen bolagen är lite dyra. Även Netflix känns sådär då Disney ska ge sig in i streamingbranschen.

Senast ändrad:
I min portfölj har jag rätt många standardfonder varav några är teknikfonder. T.ex: Swedbank Robur Ny Teknik och TIN teknik i min portfölj. Om jag skulle vilja bredda med en tredje teknikfond (som har lite andra innehav), vad har ni för tips då? Jag skulle vilja att dess innehav inte var så tungt exponerat mot datorspel som de andra två.

Jag har även Avanza Global i vilken Apple, Microsoft, Facebook ingår så där behövs inte mer. Gärna mindre bolag, min lekmannabedömning är att vissa av storbolagen bolagen är lite dyra. Även Netflix känns sådär då Disney ska ge sig in i streamingbranschen.
Kolla teknikfondsutbudet hos PPM, eller börja köp aktier :)

Storbolagen är dyra, har så alltid varit, och du gissar att så kommer det inte att förbli? Vi får se. Stor möjlighet att vi går mot en "winner takes all" tid. Finns tex inget bolag i Europa som vågar och kan utmana MS, Google eller AWS vad gäller molnservrar.

Disney har inte direkt ett utbud som lockar mig som vuxen, eller?

Kolla teknikfondsutbudet hos PPM, eller börja köp aktier :)

Storbolagen är dyra, har så alltid varit, och du gissar att så kommer det inte att förbli? Vi får se. Stor möjlighet att vi går mot en "winner takes all" tid. Finns tex inget bolag i Europa som vågar och kan utmana MS, Google eller AWS vad gäller molnservrar.

Disney har inte direkt ett utbud som lockar mig som vuxen, eller?
Jag är inte så sugen på enskilda teknikaktier. Jag har aktier men på teknikfronten endast Blizzard pch lite annat. Jag ska kolla upp utbudet hos PPM då.

Den passiva ångvälten

https://www.wsj.com/articles/stocks...off-the-question-whats-the-reason-11588556055

https://www.wsj.com/livecoverage/coronavirus-2020-05-04?mod=article_inline&mod=hp_lead_pos13

3 hours ago
Stocks Owned by Passive Funds Fared Worse in the Markets Selloff
By Suzanne McGee

MATTHEW BUSCH/BLOOMBERG NEWS
Stock sectors with the heaviest amount of passive ownership—by index funds and sector-focused ETFs—fell even more than the broad market during the selloff this year, a study found.

Jun Zhu, a portfolio manager at Leuthold, analyzed data from the early weeks of the rapid market slide prompted by the pandemic.

Stocks with the highest ownership levels by passive funds fell nearly 3 percentage points more than those most likely to be owned by active managers (40.4% versus 37.5%). Ms. Zhu studied the peak-to-trough period of Feb. 19 through to March 23.

“Stocks with high passive ownership in the sectors with the greatest selling pressure underperformed,” she wrote. Examples include financial stocks, real-estate holdings, the energy sector and consumer-discretionary stocks. The sole exception to the rule appeared to be health care, which lost “only” 30.3% during the meltdown period, compared with 60.7% for energy companies or 45.2% for the financial services sector.

Markets

Ett kul och lite spännande innehav jag har är Solaredge. Verksamma inom solenergi och utvecklar optimerare till solpaneler och power inverters. De tjänar bra med deg och dominerar marknaden med Enphase energy (om jag förstått allt rätt). Bolaget växer duktigt (senast 50% Q/Q). Verkar vara ett bra styrt bolag och de bör fortsätta kunna tjäna bra med pengar i framtiden iomed hela green energy trenden. Nu är väl jag lite biased för jag har ett relativt stort innehav i bolaget :rolleyes:

Ett kul och lite spännande innehav jag har är Solaredge. Verksamma inom solenergi och utvecklar optimerare till solpaneler och power inverters. De tjänar bra med deg och dominerar marknaden med Enphase energy (om jag förstått allt rätt). Bolaget växer duktigt (senast 50% Q/Q). Verkar vara ett bra styrt bolag och de bör fortsätta kunna tjäna bra med pengar i framtiden iomed hela green energy trenden. Nu är väl jag lite biased för jag har ett relativt stort innehav i bolaget :rolleyes:
Problemet med solenergibranschen är att det finns väldigt många som tillverkar utrustning, och många av elproducenterna köper från den tillverkare som är billigast för tillfället, så det blir väldigt splittrade system. På sikt måste antalet tillverkare sjunka, och är Solaredge en av de som blir kvar så är aktien förmodligen en bra investering. De måste dock slåss mot stora etablerade drakar inom elkraft.

Edit: Alltid kul att läsa hur företag framställer sina produkter. Deras Power Optimizer är en helt vanlig DC/DC-converter för solpaneler. Den har samma funktioner som den jag har i min båt, som kostade några hundralappar :)

Senast ändrad:
Problemet med solenergibranschen är att det finns väldigt många som tillverkar utrustning, och många av elproducenterna köper från den tillverkare som är billigast för tillfället, så det blir väldigt splittrade system. På sikt måste antalet tillverkare sjunka, och är Solaredge en av de som blir kvar så är aktien förmodligen en bra investering. De måste dock slåss mot stora etablerade drakar inom elkraft.

Edit: Alltid kul att läsa hur företag framställer sina produkter. Deras Power Optimizer är en helt vanlig DC/DC-converter för solpaneler. Den har samma funktioner som den jag har i min båt, som kostade några hundralappar :)
Köper du solceller via Vattenfall (energiproducent) så är det solaredges produkter du får. Så de har redan fötterna inne hos energiproduenterna. Sen så säljer väl solaredge sina produkter främst till privatpersoner och företag (inte elproducenter). Visst det finns flera aktörer men du har några fåtal som dominerar, därav solaredge och enphase. När det kommer till solpaneler och installatörer finns det supermånga aktörer.

Tillbaka
Topp