• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

daniel32

Omega
Arbetsmoral är viktigt, men tänk på att om dina barn skall nå riktigt långt så hjälper det oerhört att ge dem goda förutsättningar, detta är inte samma sak som att skämma bort dem. Varje generation gör sitt för att ge nästa de bästa förutsättningarna.

Titta tex på personer som kan anses framgångsrika, de började sällan från noll. Ofta föräldrar som ser till att barnen kommer in på bra skolor eller hjälper till med pengar för att starta företag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Ackman
Ackman was raised in Chappaqua, New York, the son of Ronnie I. (née Posner) and Lawrence David Ackman, the chairman of a New York real estate financing firm, Ackman-Ziff Real Estate Group. Tog en Harvard MBA.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingvar_Kamprad
Ingvar Kamprad var son till Feodor Kamprad (1893–1984) och Berta, född Nilsson (1903–56). Han växte upp i Älmtaryd i Agunnaryds socken i Småland. Kamprads föräldrars hemgård där var den största i trakten och omfattade 450 hektar av huvudsakligen skogsmark. Kamprads farfars far (död 1890) var en förmögen godsägare i Altenburger Land i Thüringen.

Farfadern Achim Kamprad (död 1897) köpte gården Elmtaryd 1894 på annons i en tysk jakttidskrift och invandrade 1896 från Tyskland med sin hustru Franziska, kallad Fanny, samt sina två söner Feodor och Erich. Efter flytten till Sverige fick Achim och Fanny även en dotter som hette Erika Erna, som föddes först sex månader efter Achims tragiska död. Ingvar Kamprad var avlägset släkt med tyske fältmarskalken och rikspresidenten Paul von Hindenburg.

Morfadern Carl Bernhard "CB" Nilsson drev en stor diversehandel i Älmhult. Under Ingvar Kamprads första levnadsår var familjen bosatt på Majtorp, en gård i Älmhult som modern fått i bröllopsgåva av sin far. År 1933 flyttade familjen till Älmtaryd, där fadern Feodor Kamprad redan 1918 formellt tog över gården.[11]


Dvs, till och med en sådan "self made billionaire" som IK hade föräldrar som fått sin bostad helt gratis av sina föräldrar.

Dessutom kan du inte anta att förutsättningarna är samma idag som de var för tex dina föräldrar, eller vad de kommer att vara för dina barn. För 25 år sedan fungerade skolorna i förorterna bättre (jag säger inte att de var bra, men bättre), det var lättare att få jobb utan utbildning etc.

Ja självklart, detr ju ganska logiskt att hjälpa sina barn. Är de fullt friska och kloka så är redan det goda förutsättningar för framgång, har man även en högtutbildade föräldrar och en bra levnandsstandard ökar det möjligheterna och sannolikheten för framgång ytterliggare.

Men hur mycket ska man hjälpa och hur självständiga ska ens barn vara för att ge dem ett så bra liv som möjligt medan man lever och efter man dött. Låter lika svårt som att lösa en rubikskub med 100x100 rutor... Jag tror inte att det finns ett recept för att få framgångsrika barn, ibland kan man ha tur också.
 
Senast ändrad:

L.A.P

Omega
Arbetsmoral är viktigt, men tänk på att om dina barn skall nå riktigt långt så hjälper det oerhört att ge dem goda förutsättningar, detta är inte samma sak som att skämma bort dem. Varje generation gör sitt för att ge nästa de bästa förutsättningarna.

Titta tex på personer som kan anses framgångsrika, de började sällan från noll. Ofta föräldrar som ser till att barnen kommer in på bra skolor eller hjälper till med pengar för att starta företag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Ackman
Ackman was raised in Chappaqua, New York, the son of Ronnie I. (née Posner) and Lawrence David Ackman, the chairman of a New York real estate financing firm, Ackman-Ziff Real Estate Group. Tog en Harvard MBA.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingvar_Kamprad
Ingvar Kamprad var son till Feodor Kamprad (1893–1984) och Berta, född Nilsson (1903–56). Han växte upp i Älmtaryd i Agunnaryds socken i Småland. Kamprads föräldrars hemgård där var den största i trakten och omfattade 450 hektar av huvudsakligen skogsmark. Kamprads farfars far (död 1890) var en förmögen godsägare i Altenburger Land i Thüringen.

Farfadern Achim Kamprad (död 1897) köpte gården Elmtaryd 1894 på annons i en tysk jakttidskrift och invandrade 1896 från Tyskland med sin hustru Franziska, kallad Fanny, samt sina två söner Feodor och Erich. Efter flytten till Sverige fick Achim och Fanny även en dotter som hette Erika Erna, som föddes först sex månader efter Achims tragiska död. Ingvar Kamprad var avlägset släkt med tyske fältmarskalken och rikspresidenten Paul von Hindenburg.

Morfadern Carl Bernhard "CB" Nilsson drev en stor diversehandel i Älmhult. Under Ingvar Kamprads första levnadsår var familjen bosatt på Majtorp, en gård i Älmhult som modern fått i bröllopsgåva av sin far. År 1933 flyttade familjen till Älmtaryd, där fadern Feodor Kamprad redan 1918 formellt tog över gården.[11]


Dvs, till och med en sådan "self made billionaire" som IK hade föräldrar som fått sin bostad helt gratis av sina föräldrar.

Dessutom kan du inte anta att förutsättningarna är samma idag som de var för tex dina föräldrar, eller vad de kommer att vara för dina barn. För 25 år sedan fungerade skolorna i förorterna bättre (jag säger inte att de var bra, men bättre), det var lättare att få jobb utan utbildning etc.

Ja självklart, detr ju ganska logiskt att hjälpa sina barn. Är de fullt friska och kloka så är redan det goda förutsättningar för framgång, har man även en högtutbildade föräldrar och en bra levnandsstandard ökar det möjligheterna och sannolikheten för framgång ytterliggare.

Men hur mycket ska man hjälpa och hur självständiga ska ens barn vara för att ge dem ett så bra liv som möjligt medan man lever och efter man dött. Låter lika svårt som att lösa en rubikskub med 100x100 rutor... Jag tror inte att det finns ett recept för att få framgångsrika barn, ibland kan man ha tur också.
Hemskt ledsen att gå OT nu men fruktansvärt onödig diskussion. :D Blev nästan lite provocerad här känner jag. Klart saker kan ske i livet, grabben kanske känner vid 35-40 att "ja det var skönt att leva på avkastningen i några år, resa jorden runt. Nu vill jag köpa villa, vovve och volvo för pengarna". Man skriver ju inte kontrakt på att leva ett visst liv resten av livet. Vad argumenterar ni ens? :D
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jag menar inte att jag ska leva på utdelningar. Snarare att jag ska ta ut några procent av portföljen varje år. Tror det är hyfsat safe att ta ut 400 ksek (3,33 % av 12 Msek) , ur en portfölj som beräknas snitta 5-6 % över långa tidsperioder. Har för mig att man har forskat på sådan uttagsstrategi och har visat att pengarna historiskt med stor sannolikhet kommer räcka.

Nu slår jag säkert in öppna dörrar men: I den amerikanska kontexten pratar man ofta om 4% uttag som "SWR - Safe Withdrawal Rate". Söktermen för att hamna på sådana diskussioner är ofta FIRE - Financial Independence Retire Early.

Här är en kalkylator som försöker beräkna din chans för att pengarna ska räcka i olika scenarions: https://www.firecalc.com/

När jag själv tittade mer på sånt här för några år sedan lade jag en del tid på bloggen och forumet här: https://www.mrmoneymustache.com/ - men det finns ju en hel del andra källor också. Börja här: https://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

På gott och ont är ju dock de flesta siter om sånt här i amerikansk kontext - där är det lättare att öka sin inkomst radikalt och att därmed kunna spara mycket några få år, men de har ju också ofta radikalt högre riskkostnad för sjukvårdskostnader. Vi svenskar har ju dels lite mindre löneskillnader, högre skatter med progressiva effekter, men vi har ett helt annat socialt skyddsnät. Nu låter jag kanske som en sosse, men faktum är att det är en del av vår frihet att det inte kostar en månadslön att åka ambulans om du har fel försäkring eller att behöva gå i konkurs efter en cancerbehandling. Vårt sociala skyddsnät gör också att man kan misslyckas med att starta ett företaq utan att riskera att svälta (med baksidan i potentiellt höga skatter när du väl säljer firman sen).

Tittar man sen närmare på den där FIRE-rörelsen finner man rätt snart att nyckeln till den tidiga pensionen är att dra ned kostnaderna rejält. Klockor för 70 000 kr, skor för 4000 kr paret och tyska sportbilar står inte ofta på deras priolistor att ha på kostnadssidan. Från en av länkarna ovan kan man läsa:

But simply cutting cable TV and a few lattes would instantly boost their savings to 15%, allowing them to retire 8 years earlier!! Are cable TV and Starbucks worth having two income earners each work an extra eight years for???

Men var och en gör ju sina egna val. :)
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nu slår jag säkert in öppna dörrar men: I den amerikanska kontexten pratar man ofta om 4% uttag som "SWR - Safe Withdrawal Rate". Söktermen för att hamna på sådana diskussioner är ofta FIRE - Financial Independence Retire Early.

Här är en kalkylator som försöker beräkna din chans för att pengarna ska räcka i olika scenarions: https://www.firecalc.com/

När jag själv tittade mer på sånt här för några år sedan lade jag en del tid på bloggen och forumet här: https://www.mrmoneymustache.com/ - men det finns ju en hel del andra källor också. Börja här: https://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

På gott och ont är ju dock de flesta siter om sånt här i amerikansk kontext - där är det lättare att öka sin inkomst radikalt och att därmed kunna spara mycket några få år, men de har ju också ofta radikalt högre riskkostnad för sjukvårdskostnader. Vi svenskar har ju dels lite mindre löneskillnader, högre skatter med progressiva effekter, men vi har ett helt annat socialt skyddsnät. Nu låter jag kanske som en sosse, men faktum är att det är en del av vår frihet att det inte kostar en månadslön att åka ambulans om du har fel försäkring eller att behöva gå i konkurs efter en cancerbehandling. Vårt sociala skyddsnät gör också att man kan misslyckas med att starta ett företaq utan att riskera att svälta (med baksidan i potentiellt höga skatter när du väl säljer firman sen).

Tittar man sen närmare på den där FIRE-rörelsen finner man rätt snart att nyckeln till den tidiga pensionen är att dra ned kostnaderna rejält. Klockor för 70 000 kr, skor för 4000 kr paret och tyska sportbilar står inte ofta på deras priolistor att ha på kostnadssidan. Från en av länkarna ovan kan man läsa:



Men var och en gör ju sina egna val. :)
Fast man kan ju inte leva snålt och tråkigt som ung för att njuta när man blir äldre? Undvika den där fikan i solen med familjen för att spara 200kr? Fan man kan ju likaväl dö i trafiken idag om allting skiter sig.

Nä, ett sunt sparande för framtiden och njuta av livet påvägen dit blir mitt recept iaf.
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Fast man kan ju inte leva snål och tråkigt som ung för att njuta när man blir äldre? Fan man kan ju likaväl dö i trafiken idag om allting skiter sig.

Var och en kan ju göra egna bedömningar om vad som är trist. Själv har jag skurit bort ett antal saker ur mitt liv, och anpassat mig så att vissa kostnader är mycket lägre än för många andra. T.ex. har jag i 20 år bott på gångavstånd från mitt jobb vilket leder till att jag inte behöver köra bil, och den bil jag har är 20 år gammal.... Många av mina vänner kör 3000 mil om året i nästan nya bilar bara för att ta sig till och från jobbet vilket över decennierna blir en helt annan ekonomisk kalkyl än mina 300 mil om året. När de betalar flera tusen för att serva sin bil så mekar jag själv. Jag tycker inte jag lider så mycket av det, snarare är det trevligt att ha gångavstånd och slippa pendlingen. Att meka med egen bil och handtvätta den är ju ett rent nöje när man mest sitter framför en datorskärm om dagarna.

Andra personer i min bekantskap tycker säkert att jag lägger vansinnespengar på t.ex. resor och att äta ute rätt ofta (pre-Corona då), men det är ett val jag har gjort.

Grunden i de där tankarna är ju att tänka över vilka kostnader som är värda att ta, och vilka kostnader man lika gärna kan stå över. Att lägga pengar av slentrian på något som egentligen inte spelar nån roll för din livskvalitet kan ju dra iväg till stora pengar om man räknar efter. Kolla in bergen av chips och Red Bull som folk chockas med i Lyxfällan t.ex. - varje chipspåse känns nog inte dyr när den köps men när man ser årsförbrukningen... Om sen de sparade tusenlapparna läggs på indexfonder för framtiden eller på en flygresa till värmen är ju ditt eget val. Själv har jag lagt majoriteten på indexfonderna men hållit undan en del till vardagslyx som en och annan klocka och lite annat skoj.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Fast man kan ju inte leva snålt och tråkigt som ung för att njuta när man blir äldre? Undvika den där fikan i solen med familjen för att spara 200kr? Fan man kan ju likaväl dö i trafiken idag om allting skiter sig.

Nä, ett sund sparande för framtiden och njuta av livet påvägen dit blir mitt recept iaf.
Håller med. Med undantaget att lycka inte behöver kopplas till hög konsumtion. Tror man kan spara mycket pengar på att tänka igenom inköp, sällan blir man särskilt mycket mer lycklig av den där extra fina bilen eller den nya telefonen osv, iaf inte långsiktigt. Pengar kan läggas på upplevelser eller saker som man verkligen uppskattar eller behöver. Att leva lite mer sparsamt men att jobba deltid är kanske inte fel om man uppskattar mer tid med sin familj, t.ex. Intressant diskussion. :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Var och en kan ju göra egna bedömningar om vad som är trist. Själv har jag skurit bort ett antal saker ur mitt liv, och anpassat mig så att vissa kostnader är mycket lägre än för många andra. T.ex. har jag i 20 år bott på gångavstånd från mitt jobb vilket leder till att jag inte behöver köra bil, och den bil jag har är 20 år gammal.... Många av mina vänner kör 3000 mil om året i nästan nya bilar bara för att ta sig till och från jobbet vilket över decennierna blir en helt annan ekonomisk kalkyl än mina 300 mil om året. När de betalar flera tusen för att serva sin bil så mekar jag själv. Jag tycker inte jag lider så mycket av det, snarare är det trevligt att ha gångavstånd och slippa pendlingen. Att meka med egen bil och handtvätta den är ju ett rent nöje när man mest sitter framför en datorskärm om dagarna.

Andra personer i min bekantskap tycker säkert att jag lägger vansinnespengar på t.ex. resor och att äta ute rätt ofta (pre-Corona då), men det är ett val jag har gjort.

Grunden i de där tankarna är ju att tänka över vilka kostnader som är värda att ta, och vilka kostnader man lika gärna kan stå över. Att lägga pengar av slentrian på något som egentligen inte spelar nån roll för din livskvalitet kan ju dra iväg till stora pengar om man räknar efter. Kolla in bergen av chips och Red Bull som folk chockas med i Lyxfällan t.ex. - varje chipspåse känns nog inte dyr när den köps men när man ser årsförbrukningen... Om sen de sparade tusenlapparna läggs på indexfonder för framtiden eller på en flygresa till värmen är ju ditt eget val. Själv har jag lagt majoriteten på indexfonderna men hållit undan en del till vardagslyx som en och annan klocka och lite annat skoj.

Håller med. Med undantaget att lycka inte behöver kopplas till hög konsumtion. Tror man kan spara mycket pengar på att tänka igenom inköp, sällan blir man särskilt mycket mer lycklig av den där extra fina bilen eller den nya telefonen osv, iaf inte långsiktigt. Pengar kan läggas på upplevelser eller saker som man verkligen uppskattar eller behöver. Att leva lite mer sparsamt men att jobba deltid är kanske inte fel om man uppskattar mer tid med sin familj, t.ex. Intressant diskussion. :)
Ja alltså jag är knappast någon som slösar. Räknas säkert som rätt snål. Men just när man får sug efter en fika på stan (fast man t.ex kan vänta 30min och ta den hemma) då gör jag det.

Har inga laster i övrigt med skräpmat, läsk, tobak osv. Bilar gillar jag så det får kosta lite (livsnjutning) meka gillar jag inte längre, andra får serva och jag jobbar över lite istället (alla gör de dom är bra på).

Lite så :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Nu slår jag säkert in öppna dörrar men: I den amerikanska kontexten pratar man ofta om 4% uttag som "SWR - Safe Withdrawal Rate". Söktermen för att hamna på sådana diskussioner är ofta FIRE - Financial Independence Retire Early.

Här är en kalkylator som försöker beräkna din chans för att pengarna ska räcka i olika scenarions: https://www.firecalc.com/

När jag själv tittade mer på sånt här för några år sedan lade jag en del tid på bloggen och forumet här: https://www.mrmoneymustache.com/ - men det finns ju en hel del andra källor också. Börja här: https://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

På gott och ont är ju dock de flesta siter om sånt här i amerikansk kontext - där är det lättare att öka sin inkomst radikalt och att därmed kunna spara mycket några få år, men de har ju också ofta radikalt högre riskkostnad för sjukvårdskostnader. Vi svenskar har ju dels lite mindre löneskillnader, högre skatter med progressiva effekter, men vi har ett helt annat socialt skyddsnät. Nu låter jag kanske som en sosse, men faktum är att det är en del av vår frihet att det inte kostar en månadslön att åka ambulans om du har fel försäkring eller att behöva gå i konkurs efter en cancerbehandling. Vårt sociala skyddsnät gör också att man kan misslyckas med att starta ett företaq utan att riskera att svälta (med baksidan i potentiellt höga skatter när du väl säljer firman sen).

Tittar man sen närmare på den där FIRE-rörelsen finner man rätt snart att nyckeln till den tidiga pensionen är att dra ned kostnaderna rejält. Klockor för 70 000 kr, skor för 4000 kr paret och tyska sportbilar står inte ofta på deras priolistor att ha på kostnadssidan. Från en av länkarna ovan kan man läsa:



Men var och en gör ju sina egna val. :)
Känner till FIRE-rörelsen. Tilltalar inte så värst mycket. Mer friheten att kunna välja att kunna gå ner lite i arbetstid ifall man känner för det. Att spara 70% av lönen är rätt saftigt. Tror att man kommer en bra bit på vägen bara genom att dra ner på kostnader som inte gör en gladare, fortsätta lägga pengar på det man gillar :).
Ska lägga till att jag är ung och student fortfarande så mina planer kan säkert ändra sig både en och två ggr under resans gång. :D
Tack för länkarna.
 

jmspar123

Cartier
Rätt segt att dö när man är 55 med 20 mil på kontot och evigt undrar hur att njuta ;)

Annu varre att vara en sliten 64aring som tvingas jobba till 67 for man spenderat formycket pa kaffe,netflix,spotify fortfarande har lan pa bilen och bor i hyresratt for man "Ville forfan leva lite"

Jag tycker inte man ska leva som en luffare jagandes tomburkar medan man nattetid dreglar over hur portfoljen okat i varde under dagen drommandes om den dag da man ska forverkliga allt som man vill.
Man vanligt sunt ekonomiskt tank gor mycket. Det kanns sakert som en evighet for en 25aring att tanka pa 50arsdagen,men dessa 25ar av regelbundet sparande kan vara skillnaden mot att tvingas arbeta 15ar till eller ta tjanstledigt/starta eget/gora vad man vill.
Min vag passar bra for mig. Inte sakert den passar bra for dig. Jag ar nojd med att styra min tid som jag vill utan att oroa mig for min ekonomi (Ja nu kom ju Corona och det blev riktigt trakigt ett tag,Men sitter man still i baten sa brukar det ordna upp sig,vilket det nastan gjort)

Raknar man fram vad man behover for manadsinkomst for att leva som man vill sa ar det inte sa svart att sedan rakna fram hur mycket kapital man behover. Ju mindre man tanker lamna efter sig,desto mindre behover man.
Det osakra ar skatter/pension/sjuk/alderdomsvard. Sadant som kan andras over en natt och har man trott att det ska vara som det alltid varit kan det komme en obehaglig overraskning...
Personligen raknar jag med noll statlig svensk pension den dag jag kan ta del av systemet om jag ville for den som har sparade medel over en brytgrans.
Sjukvard tror jag aven dar kommer bli ett mer uttalat A och B-lag,vilket ar vad jag har har idag,men med skillnaden att alla fortfarande betalar for allman sjukvard i Sverige.
 
Senast ändrad:

ClownenJac

Panerai
Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"

Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.

Att peta in pengar pa borsen,fonder,banken,guld och annat ar ju sa trakigt som det kan bli om det enda malet ar att se kapitalet vaxa men aldrig rora det.
Titta pa grafer och siffror pa en dataskarm....jaha vad spannande.
Mitt varde ar upp 136% iar,men inte ska jag gora nagot/ha nagot mal med mitt sparande utan dessa slantar far val sta till jag gar i pension/dor/ svenska staten konfiskerar allt for jag blev for rik och ansags vara osolidarisk med de svaga i samhallet.

Jag ar sjalv en av ovanstaende. Sparar for samre tider.
Men har igentligen inget mal med sparandet mer an inbillad trygghet ,vilket inte ar sakert alls. Det kan bli krig,pest Corona2 borskrash depression massarbetsloset hyperinflation och upplopp sa mina besparingar blir vardelosa. Eller sa kan det bli bail in da jag sparat for mycket

En ny RAM TRX Hellcat och en AP RO ar det enda jag vet jag vill kopa for mina sparade pengar,och ingen av dem gar att fa tag i annu....suck.

Jag far val spara ett tag till utan egentligt mal...

Mitt mål med mitt sparande är att jag om cirka 25 år ska kunna säga upp mig och gå i tidig pension - om jag vill! Förhoppningen är att jag då fortfarande trivs så bra med jobbet att jag gärna fortsätter till 65, 67, 70 eller vad pensionsåldern nu kommer vara. Jag och min fru har bra tjänstepensioner samt sparar nånstans mellan 20 och 40 % av nettolönen varje månad (trots föräldraledighet) utan att jag känner att vi snålar för fem öre. Visst, hade väl kunnat lägga mer på säg klockor eller resor men å andra sidan är lite av tjusningen att man inte unnar sig det man vill ha ögonblickligen bara för att man har råd.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Tycker kring 10-30% är rimligt. Vad man ska ligga på är ganska individuellt. Det som är så chockerande hur många som inte har något sparande alls.

Ja... Många sjukdomar som man kan drabbas av i den åldern. Nä, man ska ju ha lite roliga minnen från när man var 20 år plus.
Inte : jag åt gröt i 25 år. Gick aldrig ut och åt en god middag. Köpte allt på 2nd hand. Osv.

Att bygga erfarenhet och göra bort sig i både affärer och romantiska sådana brukar vara bra att bocka av tidigt.

Jo hälsa är något många yngre tar för givet. Vi har en kollapsad vårdsektor i Sverige just nu. Enorma köer och få bäddar per capita. Corona belyser hur läget är och det går inte att blunda för att det inte ser bra ut. Detta är inte något man kan ta för givet på samma sätt som tidigare generationer. Vård är på alla sätt och vis enormt dyrt. Och kanske inte en helt dum sak att spara till.

Vara för snål är knappast bra. Inga middagar och luncher då tappar man mycket nätverkande. Att klä sig propert utan att överdriva är ofta en fördel i arbetslivet på många håll. Klockor är ganska viktigt då man är i vissa världsdelar också. Gäller hitta en balans men bara spendera någon futtig hundralapp i månaden tror jag inte alls på.
 

idagtisdag

Cartier
Mitt mål är 200K per månad, då slutar jag att jobba och gör bara saker som ger mig något av värde i livet, familj, vänner, bilar, god mat och klockor. Jag har kommit en bra bit på vägen och når målet inom 2 år om inget oförutsett händer.
Imponerande om vi pratar utdelningar? 50 MSEK i kapital vid 5%, 100 MSEK om vi räknar 2,5% utdelningar.
 

idagtisdag

Cartier
På gott och ont är ju dock de flesta siter om sånt här i amerikansk kontext - där är det lättare att öka sin inkomst radikalt och att därmed kunna spara mycket några få år, men de har ju också ofta radikalt högre riskkostnad för sjukvårdskostnader. Vi svenskar har ju dels lite mindre löneskillnader, högre skatter med progressiva effekter, men vi har ett helt annat socialt skyddsnät. Nu låter jag kanske som en sosse, men faktum är att det är en del av vår frihet att det inte kostar en månadslön att åka ambulans om du har fel försäkring eller att behöva gå i konkurs efter en cancerbehandling. Vårt sociala skyddsnät gör också att man kan misslyckas med att starta ett företaq utan att riskera att svälta (med baksidan i potentiellt höga skatter när du väl säljer firman sen).
Mycket fungerar fortfarande i Sverige idag. Jag håller med om att det svenska skyddsnätet och sjukvården gör att fler kan och vågar satsa på företagande och mer ovanliga karriärer som puddingpajen.

Saken är att systemet börjar få sprickor och tydliga problem, titta t.ex. hur köer till cancerbehandlingar växer. Allt större delar av de offentliga resurserna förbrukas av befolkningsgrupper som inte tillför något själva till systemet. Detta kan leda till att systemet havererar i sig, eller att de som tillför resurser känner "vad f-n får jag för pengarna" och till slut inte längre vill betala. Detta kan man tycka vad man vill om politiskt, men det är ett reellt problem som man inte kan blunda för.

Detta leder till ett spelteoretiskt problem om man planerar för sin pension i Sverige. Hur mycket skall jag spara, vad kan jag förvänta mig att få? I USA kan man anta att man inte kommer att få så mycket, även om de har några program som ger mer än vad många i Sverige tror:

https://en.wikipedia.org/wiki/Medicaid
https://en.wikipedia.org/wiki/Medicare_(United_States)

I USA kan man via de lägre skatterna spara undan mer. I Sverige har vi nu höga skatter och man kan inte spara så mycket, då hamnar man i en ordentlig rävsax om systemet i Sverige kraschar om 20-50 år då de flesta av oss kommer att behöva mycket vård. Därför är det på ett sätt vara lättare att planera sitt sparande, pension och framtid i USA.

De flesta i Sverige har länge blundat för detta, även om man nu, lite väl sent kan jag tycka, börjar se ett visst uppvaknande.

Ett annat problem förutom vård och omsorg är personlig säkerhet. Vad kommer det kosta i Sverige om 30 år? Kommer man som t.ex. övre medelklass att få spendera på samma nivå som i Brasilien och Sydafrika? Skottsäker bil, slutna bostadområden med vakter och så vidare? Vi ser redan nu att home invasions
https://en.wikipedia.org/wiki/Home_invasion
ökar i Sverige, när vi går mot ett allt mer kontantfritt samhälle. När grov kriminalitet ökar så kommer nästan oundvikligen kidnappningar att öka.

Hur mycket behöver man spara för att kunna få en kidnappare nöjd, vad tror ni att det kostar att försäkra sig mot detta?
https://axaxl.com/insurance/products/security-risks

Prata gärna med en välmående familj i Brasilien om vad de lägger på säkerhet per månad - med intresse för fina klockor är man en naturlig måltavla.

Jo hälsa är något många yngre tar för givet. Vi har en kollapsad vårdsektor i Sverige just nu. Enorma köer och få bäddar per capita. Corona belyser hur läget är och det går inte att blunda för att det inte ser bra ut. Detta är inte något man kan ta för givet på samma sätt som tidigare generationer. Vård är på alla sätt och vis enormt dyrt. Och kanske inte en helt dum sak att spara till.
En sak att tänka på är ju att många blir bortskämda med privat sjukförsäkring genom sin anställning, men när man blir äldre och sjukvårdsbehovet ökar, då kommer den förmånen att vara borta, och bli desto dyrare att köpa in själv.
 
  • Like
Reactions: PJZ

idagtisdag

Cartier
Säger inte mycket. Har du en koncentrerad lång portfölj i ATH-värderade IT-bolag?

Tycker att du får backa upp dina påståenden om enastående avkastning efter allt snicke-snack. Annars är det tomma burkar skramlar mest imo.
Ja det har jag, men de var inte ATH när jag köpte dem.

Vi för löpande en diskussion i familjen om vi bör sälja av nu, det hade ju varit rätt om man antar att vi är inne i en bubbla av typ år 2000 it-bubbla snittet. Samtidigt är vi inne på konceptet "winners keep on winning", och som jag nämnt tidigare har jag sålt av allt för tidigt andra gånger, med förluster, eller snarare missade avkastningar, på runt 10 gånger pengarna. Det är helt omöjligt att säga vad som kommer att hända framöver, det skall bli spännande att se.

Personligen tycker jag inte det känns lika hysteriskt än. Jag tittade nu, Ericsson ökade sin kurs 6 gånger på lite mer än ett år innan kraschen år 2000. Och då var kursen innan bubblan 1998-1999 inte så långt ifrån ATH heller, ökningen var cirka 4 gånger från tidigare toppen.

Tittar vi på ett av de mest hypade bolagen Zoom Video Communications Inc så är börskursen fyrdubblad sedan börsnoteringen för lite mer än ett år sedan. Tittar vi på mot tidigare ATH är Zoom upp 2,5.

Sett till detta borde börskurserna kunna nästan dubblas om samma scenario från 2000 upprepas.

Om bubblan spricker antar jag att ni kan skratta åt mig, men jag kommer att ha förlorat relativt lite, pga de låga inköpspriser som coronakraschen innebar. Det är belöningen för att jag vågade köpa när "ingen" annan gjorde det; en tidpunkt då det emot all intuition faktiskt var relativt riskfritt att handla aktier.

Här har vi ett intressant klipp från bubblan runt 2000, härlig tidskänsla! Musk var runt 28 år då.
 
Senast ändrad:

daniel32

Omega
Den korta tiden jag har varit aktiv på börsen så har jag redan gjort en del klassiska "noob" misstag t.ex att inte ha alla ägg i samma korg (är inte jättediversifierad nu men äger iaf stabila och växande bolag) men jag är glad att jag gjorde dessa misstag tidigt för att ta lärdom av dem.

Vad är era största misstag eller mest lärorika misstag? Alltid bra att reflektera över vad man har gjort fel för att sedan undvika det.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Den korta tiden jag har varit aktiv på börsen så har jag redan gjort en del klassiska "noob" misstag t.ex att inte ha alla ägg i samma korg (är inte jättediversifierad nu men äger iaf stabila och växande bolag) men jag är glad att jag gjorde dessa misstag tidigt för att ta lärdom av dem.

Vad är era största misstag eller mest lärorika misstag? Alltid bra att reflektera över vad man har gjort fel för att sedan undvika det.

Mitt största misstag var när jag begärde uppskov på vinstskatten på min bostadsförsäljning. Betalade ränta i onödan i flera år trots att jag lika gärna kunnat betala vinstskatten.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Den korta tiden jag har varit aktiv på börsen så har jag redan gjort en del klassiska "noob" misstag t.ex att inte ha alla ägg i samma korg (är inte jättediversifierad nu men äger iaf stabila och växande bolag) men jag är glad att jag gjorde dessa misstag tidigt för att ta lärdom av dem.

Vad är era största misstag eller mest lärorika misstag? Alltid bra att reflektera över vad man har gjort fel för att sedan undvika det.
Absolut största misstaget jag gjorde var att hoppa runt mellan aktier och fonder samt att stå utanför marknaden i hopp om att det skulle gå ner. Man kan gå miste om mycket avkastning, om man står utanför börsen några av dagarna då börsen går upp mycket.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ja det har jag, men de var inte ATH när jag köpte dem.

Vi för löpande en diskussion i familjen om vi bör sälja av nu, det hade ju varit rätt om man antar att vi är inne i en bubbla av typ år 2000 it-bubbla snittet. Samtidigt är vi inne på konceptet "winners keep on winning", och som jag nämnt tidigare har jag sålt av allt för tidigt andra gånger, med förluster, eller snarare missade avkastningar, på runt 10 gånger pengarna. Det är helt omöjligt att säga vad som kommer att hända framöver, det skall bli spännande att se.

Personligen tycker jag inte det känns lika hysteriskt än. Jag tittade nu, Ericsson ökade sin kurs 6 gånger på lite mer än ett år innan kraschen år 2000. Och då var kursen innan bubblan 1998-1999 inte så långt ifrån ATH heller, ökningen var cirka 4 gånger från tidigare toppen.

Tittar vi på ett av de mest hypade bolagen Zoom Video Communications Inc så är börskursen fyrdubblad sedan börsnoteringen för lite mer än ett år sedan. Tittar vi på mot tidigare ATH är Zoom upp 2,5.

Sett till detta borde börskurserna kunna nästan dubblas om samma scenario från 2000 upprepas.

Om bubblan spricker antar jag att ni kan skratta åt mig, men jag kommer att ha förlorat relativt lite, pga de låga inköpspriser som coronakraschen innebar. Det är belöningen för att jag vågade köpa när "ingen" annan gjorde det; en tidpunkt då det emot all intuition faktiskt var relativt riskfritt att handla aktier.

Här har vi ett intressant klipp från bubblan runt 2000, härlig tidskänsla! Musk var runt 28 år då.
Hur ser portföljen ut då?
 

jmspar123

Cartier
Den korta tiden jag har varit aktiv på börsen så har jag redan gjort en del klassiska "noob" misstag t.ex att inte ha alla ägg i samma korg (är inte jättediversifierad nu men äger iaf stabila och växande bolag) men jag är glad att jag gjorde dessa misstag tidigt för att ta lärdom av dem.

Vad är era största misstag eller mest lärorika misstag? Alltid bra att reflektera över vad man har gjort fel för att sedan undvika det.

Mitt storsta misstag (misstag och misstag men iallfall...) ar att jag forsokte hitta exakt ratt tidpunkt att handla. Idag kostade aktie A X och jag ville betala X-5 sa jag avstod
Dagen efter kostade den X+5 och motvilligt ville jag betala X. Sa inget kop for den skulle ju ga ner! Men det gjorde den inte utan efter nagon vecka var kursen X+25...och jag avstod fran kop for nu var den ju alldeles for dyr.
Jodda kursen gick ju bade upp och ner men kom inte tillbaka till X utan lag hela tiden over.

Ett langsiktigt sparande som aktier/fonder skall vara ar bast att borja sa tidigt som mojligt och sedan lata tiden gora jobbet at dig. Numer koper jag vad jag tror pa oavsett dagskurs.
Ibland gar det riktigt bra. Vissa bolag har tredubblat sin kurs sedan 18/3. Andra tappat 50%. Men salange jag inte maste salja sa kan jag vanta och gora nagot annat an att titta pa en dataskarm.
Leka med bilar och klockor bla...
 

daniel32

Omega
Absolut största misstaget jag gjorde var att hoppa runt mellan aktier och fonder samt att stå utanför marknaden i hopp om att det skulle gå ner. Man kan gå miste om mycket avkastning, om man står utanför börsen några av dagarna då börsen går upp mycket.

Kan faktiskt relatera till detta, vågade inte gå in kring botten i mars pga av läskig volla. Jag ångrar mig lite men lyckade komma in i april :)
 

daniel32

Omega
Mitt storsta misstag (misstag och misstag men iallfall...) ar att jag forsokte hitta exakt ratt tidpunkt att handla. Idag kostade aktie A X och jag ville betala X-5 sa jag avstod
Dagen efter kostade den X+5 och motvilligt ville jag betala X. Sa inget kop for den skulle ju ga ner! Men det gjorde den inte utan efter nagon vecka var kursen X+25...och jag avstod fran kop for nu var den ju alldeles for dyr.
Jodda kursen gick ju bade upp och ner men kom inte tillbaka till X utan lag hela tiden over.

Ett langsiktigt sparande som aktier/fonder skall vara ar bast att borja sa tidigt som mojligt och sedan lata tiden gora jobbet at dig. Numer koper jag vad jag tror pa oavsett dagskurs.
Ibland gar det riktigt bra. Vissa bolag har tredubblat sin kurs sedan 18/3. Andra tappat 50%. Men salange jag inte maste salja sa kan jag vanta och gora nagot annat an att titta pa en dataskarm.
Leka med bilar och klockor bla...

Intressant! Så numera har du inte "fair value" kurser som du söker efter för att göra ett köp? Hur gör du om du är sugen på ett köp men priset är motbjudande typ som tesla? Köper du ändå?
 
Topp